Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Va gör ni av bilnycklarna?

  • electric

    Medlem
    16 juni, 2017 vid 00:33

    @cobainwindsurfer 744310 wrote:

    Problemet med nya bilar är att de är för användarvänliga och sådant straffar sig i längden. Har en gammal svenssonbil, och det säkraste verkar vara att ta med nyckeln ut på surfet. Virar fast nyckeln i snodden för flytvästfickan fram och stänger till men den har börjat rosta på sista tiden och tror chippet ballat ur, för man får starta bilen ibland 3ggr då den kommunicerar halvkass med bilen så startspärren hoppar i. Har testat nyckel på däck men det känns vanskligt, och i låsdosa på dörrhandtaget, ja då vet ju tjuven precis vad de ska börja klippa. Aquapåse funkar det eller hur löser ni det? Och var lägger man bostadsnycklar mm?

    Betr bostadsnyckel är det enkelt: Göm den på nåt “konstigt” ställe i bilen, under nån dörrmatta eller nånstans bland alla grejor.
    Betr bilnyckel så kan den gömmas i terrängen nånstans en bit bort, under en sten e d. Eller som du skriver i en aquapåse. (Själv brukar jag knöla in den nånstans i underdelen på en kofångare/frontplåt, men det kan ju en ev. tjuv leta sig fram till. Men det orkade tyvärr inte den tjuv göra som gjorde inbrott i min bil. Hen krossade en vindruta. Snabbare än att leta …).
    /Lars

  • sundheden

    Medlem
    16 juni, 2017 vid 06:25

    Bra med återanvändning… 11 år gammal tråd. 😄

    Så här gör jag. cac1d8b20fdcc4d2db387d4475692e75.jpg

    / Stefan via Tapatalk-appen.

  • bjorkviksmannen

    Medlem
    16 juni, 2017 vid 09:27

    @Sundheden 744312 wrote:

    Bra med återanvändning… 11 år gammal tråd. 😄

    Så här gör jag. cac1d8b20fdcc4d2db387d4475692e75.jpg

    / Stefan via Tapatalk-appen.

    Det där ser klent ut. Har du fälglås?😆

  • sundheden

    Medlem
    16 juni, 2017 vid 09:47

    @BJÖRKVIKSMANNEN 744314 wrote:

    Det där ser klent ut. Har du fälglås?😆

    Ah precis och allt är gjort i titan. 😀
    Men ärligt så orkar jag inte hålla på ibland utan lägger nyckeln i fjäderskålen. Det där kodlåset är speciellt jobbigt att fippla med en kall vinterdag när man inte ens orkar få av neo-vantarna. 😀

  • dr-masse

    Medlem
    16 juni, 2017 vid 10:01

    Har kört med bilnyckeln i en Aquapac i många år nu. Aldrig haft några problem. Men modern fjärrnyckel är det dessutom sjukt bekvämt att kunna öppna bilen utan att ens behöva ta fram nyckeln… och dessutom enda alternativet eftersom att lämna en fjärrnyckel i närheten av bilen känns som en dålig idé.

  • canoya

    Medlem
    16 juni, 2017 vid 11:36

    Kör också med aquapac i snöre om halsen. Man känner sig som Buzz Lightyear när man öppnar genom att trycka på knappen på bröstkorgen 🙂 ! Gäller bara att lägga nyckeln så knappen kommer utåt!
    /Håkan

  • henryk

    Medlem
    16 juni, 2017 vid 11:48

    Samma här, aquapac – funkar bra !
    Fälgarna, däcken på bilden funkar inte på Fitunavägen 😉

  • pete

    Medlem
    16 juni, 2017 vid 11:52

    Aquapac i flytvästfickan! Hyr man prylar nånstans utrikes kan man även knöla ner typ körkort å en slant till after-surf-ölen (eh, hur lät det där egentligen..? Ok, då, lägre promillekrav utomlands) 😀

  • hakuna

    Medlem
    16 juni, 2017 vid 11:52

    Jag lämnar ofta öppet. Om någon vill ha min gamla bil, telefon eller surfgrejor så blir jag bara glad för en bra anledning att köpa nyare.

  • bicless

    Medlem
    16 juni, 2017 vid 12:19

    @hakuna 744321 wrote:

    Jag lämnar ofta öppet. Om någon vill ha min gamla bil, telefon eller surfgrejor så blir jag bara glad för en bra anledning att köpa nyare.

    Bästa lösningen 🙂

    Annars kan man också köra Surf lock, det tror jag alla surfbutiker har i sortimentet. Kanske redan nämnts i denna tråd då den är rätt lång.
    http://www.surfspot.se/surf-lock-las-for-nycklar.html

  • dendrite

    Medlem
    16 juni, 2017 vid 13:32

    Använder också vattentätt fodral med snöre runt halsen och ner i fickan på flytvästen. Dock inte aquapac men en motsvarande.

  • svensson61

    Medlem
    16 juni, 2017 vid 15:53

    Bara bökigt att ha med en massa grejor ute på vattnet
    SurfLock som hängs antigen på fälgen eller dragkroken är absolut en av de bästa investeringar jag gjort inom surfen förutom kolbom, Avantisegel, Patrik Brädor, Makanifenor, Clippharness ………..

  • henryk

    Medlem
    16 juni, 2017 vid 16:47

    @svensson61 744328 wrote:

    Bara bökigt att ha med en massa grejor ute på vattnet
    SurfLock som hängs antigen på fälgen eller dragkroken är absolut en av de bästa investeringar jag gjort inom surfen förutom kolbom, Avantisegel, Patrik Brädor, Makanifenor, Clippharness ………..

    Investering – men det kan säkert stämma, surflock är säkert mer värdebeständigt än dom andra uddaprylarna du nämner ;-).
    Fast det måste nog påpekas igen att det är suveränt bekvämt att bara trycka på knappen genom dräkten när man ska ha nåt i bilen, istället för att hålla på med ett gammalt kodlås :-).

    Fast är man flera som har prylarna i samma bil är ju låset en bra lösning 🙂

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    16 juni, 2017 vid 17:27

    @henryk 744329 wrote:

    Investering – men det kan säkert stämma, surflock är säkert mer värdebeständigt än dom andra uddaprylarna du nämner ;-).
    Fast det måste nog påpekas igen att det är suveränt bekvämt att bara trycka på knappen genom dräkten när man ska ha nåt i bilen, istället för att hålla på med ett gammalt kodlås :-).

    Fast är man flera som har prylarna i samma bil är ju låset en bra lösning 🙂

    Ni som använder surflock, använder ni samma metod utomlands också eller kör ni med andra metoder där? Läste om en surfare på Hawaii, antar att det är mycket stölder där, för han brukade på sin junkcar ha fönstren nedvevade och inga värdesaker i bilen för inte någon skulle krossa någon ruta för att gå in. “Wallets go into a padlocked steel box that has 2′ chain welded to it, looping around the rear axel through two holes cut in the floor. :shocked::shocked::shocked: Single key goes in bathing suit pocket.”
    Värsta tabben jag själv gjorde i början var att säkra nyckeln till rattlåset på “handtaget” på mastfickan, och några kastfall senare var den nyckeln på botten av en insjö. Bilnyckeln låg på däcket så jag kunde ringa efter reservnyckeln som tur var…

  • dr-masse

    Medlem
    19 juni, 2017 vid 11:21

    Kör vidare med aquapack… gillar inte tanken på att ha bilnyckeln vid bilen…

    https://www.youtube.com/watch?v=PFMLD6SonZg

    Gillar annars hakunas förslag som är bäst.

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Va gör ni av bilnycklarna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.