Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad används för handskar nu under hösten/våren?

  • Vad används för handskar nu under hösten/våren?

    Publicerad av nicklasw på 13 oktober, 2011 vid 14:16

    Hej jag är ute och letar efter handskar men jag verkar inte hitta några som jag verkligen gillar.
    Vilka handskar använder ni och vilka rekommenderar ni?
    😀
    /Nicklas

    viktor77 svarade 12 år, 6 månader sedan 15 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • claes6

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 14:31

    Dakine Cold Water Mittens.

    Jag har prövat olika varianter genom åren, de flesta ganska osköna och jobbiga att segla med (kramp i underarmarna!), men Dakines tumvantar är grymma! Tunt grepp, tjock ovansida – oslagbart sköna, om du frågar mig.

  • styret

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 15:21

    Dakine CVM när det blir ordentligt kallt. I början av vintern brukar jag köra diskhandskar, hjälper ganska mycket men blir för jävligt längre in på vintern..

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 16:00

    Håller med om att tumvantar är perfekta om man vill hålla sig varm och ändå få bra grepp (utan en massa material mellan fingrarna som det annars blir med tjocka fingervantar) – En bra investering som Du inte blir besviken på!

  • dr-masse

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 08:22

    Jag kör utan handskar så länge det bara någonsin går, gillar verkligen inte att köra med handskar.

    En nyckel för det är att vara maximalt varm i resten av kroppen. Varma, varma dräkten på och håll igång maximalt på vattnet. Drick mycket för att undvika krampkänning.

    När de usla handskarna åker på (vilket nog blir väldigt snart, snyft!) så kör jag först med öppna tumhandskar, därefter med DaKine CWM. Har inte riktigt fått CWM att funka helt, krampkänningar, men de är helt klart bland de allra bästa stängda handskarna som finns.

  • enlight

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 11:17

    DaKine!
    Köp hellre lite föör stora än tighta för att undvika kramp… min teori i alla fall..

  • nachoman

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 11:18

    Har samma erfarenhet som Masse ovan.
    Handskar är det sista som åker på och då är det nästan slutsurfat för säsongen. Är man igång och håller kroppen varm så klarar sig händerna förvånansvärt bra i kyla. Kan till och med ha dem i vattnet långa stunder när de bara är få grader utan att frysa om pulsen är uppe. Var dock uppmärksam på om de börjar värka i fingrarna för att sedan plötsligt gå över utan att du vidtagit åtgärder, då är förfrysningen nära. Har själv vart med om det och tappade känseln i fingertopparna i många veckor.
    Får inte heller till CWM att funka, har limmat alla sömmar då de läckte som ett såll när de packades upp (kanske har blivit bättre idag?!). Får oftast kramp med dessa och slutar med att jag tar av dem och händerna blir konstigt nog varma.

  • raask

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 11:55

    Kör Simmers nya handskar som de introducerade förra året.
    Fungerar kanonbra tycker jag, dock lite hala men körde på lite remspray från AD-Center å de fungera galant!
    Finns på Surfers för 299 kr.

  • gregerkj

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 15:37

    Jag kör med slutna 2-3 mm femfingrars fungerar mycket bra för mej.
    Får inte kramp pga. mina fingrar “spelar piano” på bommen
    allt tryck har jag i sittsele men nu är jag ju racesnubbe vet
    inte om det funkar för freestyle våg?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 16:51

    TUFFINGAR KAN HOPPA ÖVER DETTA INLÄGG!

    Jag vet inte om det är lite överdrivet faderligt råd – Man grabbar, även Ni ungdomar blir äldre och har Ni inte perfekta gener kan Ni bli drabbade av artros eller dylika ledbesvär. Det kan tyvärr vara så att kalla händer under kraftig ansträngning kan påverka degenerering i leder. Själv är jag drabbad och väldigt försiktig med att bli genomkyld, vilket var något som jag inte tänkte på på 80-talet. Att köra med handskar eller vantar är nog mer en fråga om att vänja sig. Om man inte fryser så är det ju inget problem men om man blir kall om händerna bör man nog tänka sig för – Hur jag hanterar detta nu kan komma att påverka mina leder i framtiden!

  • jlaser

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 19:06

    Höst & vår brukar jag ta med vantar ut, stoppade inunder flytvästan. Räddade mig senast i våras vid en sejour på Svartklubben. Fingrarna stelnade och det vara bara att göra indiantricket in med fingrarna i munnen och sen på med vantarna när dom blev rörliga igen… Segla in och pusta ut, inget behöva simma in…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    15 oktober, 2011 vid 15:54

    Jlaser – Det är ungefär dylika situtaioner som jag tror är viktiga att undvika. De går väl oftast att hantera för stunden även om obehaget är tydligt. På sikt kan det dock innebära att om man inte är försiktig så kan det få konsekvenser… Som sagt, detta är inget för tuffingar, jag tycker Ni ska segla på i december utan handskar eftersom Ni inte behöver dem!

  • rasmus_w

    Medlem
    17 oktober, 2011 vid 07:05

    Jag har ganska många gånger upplevt motsatsen, jag har fått slita av mig handskarna för att kunna segla hem. Med handskar hade jag fått simma. Inte kul i december.

  • doc

    Medlem
    17 oktober, 2011 vid 20:04

    Jag har provat allt jag kommit över i handskväg, utan att hitta något bra. Dakint Cold water mitts funkar sådär, trots tillräckligt stor storlek. Ion har faktiskt ett par förböjda 5-fingerhandskar som funkar ganska bra men dom är liiiiiite grann för tajta i fingrarna, annars hade dom varit perfekta. Men allt ger kramp efter en stund. Nu ska jag testa Aeron V-grip. Jag hoppas verkligen att formen ska hjälpa mig att hålla lite lättare om bommen trots handskar. Basse var ju nöjd efter förra vintern. Den är lite tung men funkar det så är det ju värt varje gram!!! Återkommer senare i höst när jag provat.

  • emil_h

    Medlem
    18 oktober, 2011 vid 07:21

    Neilprydes öppna tumvantar funkar bra men kommer ju in en hel del vatten, men skyddar mot den värsta kylan. Annars är dakines handskar de enda vettiga jag provat, men går sönder efter typ 10 ggr. Förstår inte hur det kan finnas så mkt skit på marknaden, hur svårt kan det vara att tillverka något som håller och inte ger kramp år 2011?

  • mahi

    Medlem
    18 oktober, 2011 vid 08:43

    Håller med. Handskar är alltid ett problem. Finns inga vad jag vet som funkar 100%. Handlar nog mycket om att vänja sig, samt att inte köra med för grov bom.
    De bästa jag testat är Da Kine CVM, se till att köpa lite för stora. Köpte för små först och dumpade dem till havs för att kunna ta mig in öht.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad används för handskar nu under hösten/våren?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.