Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad är ett rimligt pris?

  • Vad är ett rimligt pris?

    Publicerad av anonym-anvandare på 9 september, 2004 vid 11:40

    Hej!

    1998 köpte jag en Tiga 288 med en monofilm segel, bom, mast och hela kittet…

    Tyvärr blev det endast ca 10 ggr surfing och nu har den bara legat.

    Jag funderar på att sälja den men jag har ingen aning vad man kan begera.

    Vad tycker ni? confused.gif

    anonym-anvandare svarade 19 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    9 september, 2004 vid 11:57

    Är det en sådan här?

    http://www.surfspullen.nl/p/archief/archief.php?page=details&board=818&zoek=tiga

    Vad är det för mast (läs: kolhalt och längd), bom och segel?

    Skall försöka, men det är fasen inte lätt… 🙂

    Surfa På!

  • oscar

    Medlem
    9 september, 2004 vid 12:09

    Ut o surfa istället för att sälja!!!

  • dr-masse

    Medlem
    9 september, 2004 vid 12:15

    Ha, ha!

    Klockrent.

    När jag tänker efter är det värt noll kronor alltihopa, bättre att köra slut på grejorna själv…

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 september, 2004 vid 12:25

    Det är klart att man hellre bör surfa än sälja.

    Men det finns ett stort problem för den som inte bor ett stenkast från vattnet.

    Jag är från Södermaland och det finns inte ett enda ställe där man enkelt, med bil når vattet. Överallt sitter det bommar som spärrar vägar.

    Det är det största anledningen till varför surftimmarna är så få!

  • dr-masse

    Medlem
    9 september, 2004 vid 13:36

    Jodå, det är ju lurigt…

    Ger du lite mer info om grejorna (som jag skrev ovan) skall jag försöka peka på vettigt pris, men det är aldrig lätt med beg. priser!

    Fast nog borde det gå att hitta spots?!? Var i sörmland bor du?

    Surfa På!

  • 11sekmeter

    Medlem
    9 september, 2004 vid 14:23

    Hela kusten är ju öppen att surfa på. Runt Nyköping har vi 5 ställen på nära håll att köra på. Fler finns om man dundrar iväg 40 minuter med bil i laglig fart.
    MEN DET BLÅSER JU ALDRIG!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 september, 2004 vid 21:38

    Jag har tagit kort på hela utrustningen och kommer att lägga ut det på webben imorgon. Sedan skriver jag in adressen här så att du/ni själva kan se vad jag äger och har.

    Jag bor i Trosa och visst kommer man åt vattnen här men det är en drös med båthamnar och dyligt och jag vill ogärna stära folk på vattnet.

    However, under tiden jag plåtade grejorna tändes det gnistor och visst vill man ut och surfa men samtidigt så kommer jag på främst två saker.

    1) Kompisen som jag jämt var ute och surfade med har blivit mycket tjock och kommer inte in i sin gamla våtdräckt. Eftersom han har musikstudio har inte han heller råd att köpa en ny. Alltså, alla surftimmarna får man bemöta själv och på sikt är det ganska tråkigt…

    2) Jag har aldrig fattat hur man spänner seglet så att det är bra. Jag har försökt att fråga försäljare under båtmäsan men har aldrig fått något vettig tipps/svar. Skall masten se ut som en banan? Skall seglet vara spänd som en uppblåst kondom? Jag fångade aldrig det där om hur det skall vara…
    Och därefter så känns det som att jag inte kan fånga vinden utan bara utnytjar 10-20% av blåsten…

    En annan grej är att så fort jag försöker ställa mig i strapper (osäker på namnet) så stannar allting och brädan vill sjunka…

    Därav förlorat intresse för någon som gillar både öl och surfing…

    …fast nu vart jag mycket sugen på att ge det hela ännu en chans och fara ut och surfa…
    Skall nog läsa flera innlägg i denna forum för att tända på mig själv!? Ja, eller hur det skall nu vara…

  • sode

    Medlem
    10 september, 2004 vid 05:28

    Klart som morsans ärtsoppa att du skall fortsätta… har själv kört gamla pråmar sporadiskt sen 15 år tillbaks (även om det de först åren inte var så mycket surf, utan mera försöka stå kvar på brädan…), och under de senaste 5 åren fått köra lite modernare grejer (alla skulle skratta här om dom vissta hur gamla dessa “moderniteter” är…)
    Däremot så har det under de allra senaste riktigt gått gift i blodet, och jag vill bara mer, mer, MEEEER…. (fick en rejäl kick förra hösten, skummet yrde från vågorna, seglet kastade runt mig som en vante, och finlandsfärjan tornade upp sig i bakgrunden, samtidigt som jag trodde att jag knappast skulle ta mig i land för egen maskin… snacka om egotripp när man redde upp situationen… sen att det är en del minnesluckor från den intensiva striden mot naturen är ju kanske bara ett ännu bättre betyg…?!? 😉

    Ivern har kommit efter att jag fått lite tips om riggning (långtifrån expert, men jag känner att jag ibland kan få lite bättre drag i seglet numera…) mm… Därför är jag nu också på jakt efter lite nyare prylar till hyfsat pris (ca årsmodell 2002 och framåt)… främst freeride prylar, eftersom jag tror det pasasr mig och mina surfförhållanden bäst just nu, men på sikt kan det säkert bli tal om freestyle/wave… kanske nån har några tips om vad jag skall satsa på…?

  • eestere

    Medlem
    10 september, 2004 vid 07:28

    Här är utrustningen:

    Tiga 288 Free R -98
    UP segel 6.00 kvm
    2 delat mast 4.60m 27% carbon

  • dr-masse

    Medlem
    10 september, 2004 vid 13:54

    Trosa – det är ju ur surfsynpunkt BRA MYCKET BÄTTRE än där jag bor. Bättre än många andra. Bättre än de flesta surfers jag känner…

    Om du har bil är det dags att röra lite på sig. Om du inte har det är det dags att sno, förlåt, skaffa en. Segla där andra seglar, det är roligare, även om några solosessions aldrig är fel. Du får tips och lär dig snabbare. Åk över till Fituna! Eller Torö! Eller Björköfjärden! Eller bara runt Trosa ser jag en hel hög med potentiella spots i alla vindar utom rakt nord, i stort sett. Nordväst och sydost ser ju att kunna bli kanonfint vid Hållsviken, t ex. Men jag har ju inte varit där…. (hur dryg får man bli, ge tips om surfspots i Trosa till en som bor där utan att själv ha surfat där, illa).

    Det är ju till att knöka lite ibland (öh, alltid) för att komma ut till surfet. Bära lite grejor, fråga lokalbefolkning snällt om man får rigga på en brygga eller nå’t och sånt. Brukar gå fint. Väl på vattnet är det värt det. Alltid.

    Som surfare “stör” man inte folk på vattnet, man förgyller det så det har du fått om bakfoten… ;-). Näe, men allvarligt talat så tycker jag att du har samma rätt som vilken fet segelbåt som helst (vilket du rent §-mässigt i sjölagen faktiskt har)

    Riggtips kan du få av många, många här. Det skall vi nog få ordning på!

    Nåja, skall (även om det tar emot, du skall ju utnyttja möjligheten till surf i Trosa!) ge lite prisindikation på dina pryttlar.

    Bäst tycker jag att brädan ser ut att vara. Om den inte har några skador och är hel och fin så tycker jag (inget facit här inte) att du borde kunna få kring typ mellan två å tre tusen för den. En rättså bra bräda för någon som vill börja åka lite mindre grejor, tillräckligt modern för att funka med dagens segel är den dessutom. Tror att det finns köpare för en sådan, ganska många nya i sporten på sistone som kanske inte vill blada upp fem-sextusen för att skaffa mindre bräda. Dock lite bekymrad för fenboxen, kan vara en s.k. “Tiga-box” vilket innebär att det är lurigt att hitta fenor till brädan. Men inget jätteproblem.

    Seglet – är det tejp jag ser? Om det är lagat, några hundralappar. Om det är i fint skick, typ femhundra eller lite över.

    Bommen och masten verkar helt OK. Master verkar eftersökta på marknaden. Mellan femhundra och tusen, typ femhundra för bommen. Bäst betalt får man om man säljer grejorna i delar. Ett paketpris för hela alltet skulle kunna vara typ treåfem eller nåt. Vad det blir i slutändan beror på hur girig du är, hur många som hör av sig och vilken prutmån du kan tänka dig. Någon exakthet är det ju inte fråga om.

    Men behåll grejorna… 🙂 (nytt segel tror jag är ett TIPS! En annan fundering är att brädan kanske, kanske är för svår för dig, varför inte testa ett byte med någon här på konfen?).

    Lycka till å Surfa På!

  • karnan

    Medlem
    10 september, 2004 vid 18:57

    Blir lite beklämd när jag läser det du skriver. Vänta med att sälj prylarna till våren — tror dessutom att det är lättare då — och se till att dra nytta av höstvindarna. Kanske kommer du, som alla andra här inne, tvärtorska och ägna alla lediga kvällar åt att kolla vindprognoserna. Alla teknikaliter som du har problem med har jag själv kämpat med och, som Dr Masse skriver, finns allt du behöver veta att hämta här inne på Konfen. Det blir förstås inte riktigt samma sak som att få hjälp på stranden men det räcker ganska långt. Så ägna alltså en kväll åt att söka i forumet. Stroppar, segeltrim, hängseleteknik och allt det där har diskuteras om och om igen. Och räcker inte det så posta dina frågor.

    Sen skriver du att det är trist att surfa själv. Jag selgar också ensam och visst tar det emot ibland. Har aldrig några problem att ta mig ut på vattnet, har inte heller några svårigheter att njuta av det, men det tråkiga är förstås att ingen ser när man sätter en tjusigt gipp eller lyckas hoppa första gången. Min strategi är att segla så mycket så att folk iland fattar att det är kul, och dammar av sina gamla vidunder. Och faktum är att det ser ut att funka.

    Och med tanke på inspirationen ska det visst blåsa i helgen…

    /Johan

  • eestere

    Medlem
    11 september, 2004 vid 19:18

    Okej, övertalad…

    Om man inte säljer då skall man investera, eller har jag fel?

    Mycket riktigt, seglet är tejpad och otroligt svårriggat.
    Bör jag titta på en ny (hellst begagnad) segel?
    I så fall vilken???

    Om det undlättar att känna till vad jag har för fena så kan jag ta kort på det och posta’t här.

    Jag har läst att man bör ha seglet, brädan och fenan från ett och samma år, stämmer det?

    Som sagt var, jag behåller grejorna och ger det hela minst en chans till.

    Tackar för kartan! Jag har en båt och är offta utanför hållsviken. Det är riktigt, det brukar blåsa mycket stabilt och bra där… Återigen, mottager mycket tacksamt tipps från er ang min utrustning och hur jag kan göra den mera “passande”…

    En annan dum fråga, var köper jag vindsurfing utrustning? Jag känner till en butik i Täby men det är en bra bit dit. Jag bor i Trosa och jobbar i Kungens Kurva. Någon rekomendation? Eller skall man beställa från Tyskland =)

    /God Kväll

  • g_l

    Medlem
    11 september, 2004 vid 19:41

    Åk till Bromma Skidsport (adressen hittar du här på reklamen till höger=”Folkabussreklamen”). De har klart största utbudet i Sthlm, och kommer säkert att kunna ge dig bra råd.
    (Annars kanske dr Masses råd om att byta här på konfen inte heller är fel…)
    Import via Internet kan du nog vänta med tills du ska byta upp dig nästa gång och vet bättre vad du ska ha.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 september, 2004 vid 23:11

    ang. seglet… har seglat på UP-race segel från 96 i ..hrm.. 9 år sendan 96 men har köpt lite freestyle prylar nu för att utvecklas lite.
    Jävligt bra segel är vad jag säger om UP-seglet, jag ser att du har ett AM som minnebär att det har två cambers. Har testat nya freeride segel och blev inte så imponerad.
    Just AM-modellen som du har är jävligt knepig att rigga. Men tipset är att trä i masten brevidcambersen, sedan spänna upp seglet en aning, sätt på boom. Sen kommer det kluriga att trycka dit cambersen!
    Börja från toppen OBS! se till så att lattorna inte är spända! Öppna dragkjedjan tryck cambern neråt med ena handen samtidigt som du med den andra trycker den på masten.. hmm, lite klurigt att förklara..
    Sedan är det bara till att dra upp seglet ordentligt tills du får släpp i akterliket ca ner till den 2-3 lattan ovanifrån.

    Vill man segla fort så är det jävligt sjyssta prylar trots åldern!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 september, 2004 vid 23:13

    glömde en grej med riggtipset.. spänn lattorna när du har dragit nedhalet klart! se till och få bort vecken i seglet, men spänn inte för hårt så det “S:ar” sig

    //Padde

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad är ett rimligt pris?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.