Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska jag köpa?

  • Vad ska jag köpa?

    Publicerad av kennyahl på 6 juni, 2010 vid 17:49

    Tjena!
    Jag är en grabb på 18 bast som har fått ett enormt sug efter vindsurfing. Jag har tidigare vindsurfat på en gammal “pråm” av märket BIC om jag inte minns helt fel, med trekantssegel och centerbord. Brädan är nog från sjuttiotalet skulle jag gissa:wink:, men jag tyckte att det va riktigt roligt att åka på den så nu i år skulle jag vilja testa på vindsurfing på riktigt och skaffa mig en modernare bräda att surfa på men vet inte riktigt vad jag behöver:confused2: Jag är 170 cm lång och väger knappt 70 kg. Eftersom jag bara e 18 år så e min budget inte jätte stor men hade tänkt mig nånting upp till 8000kr. vad är det som jag bör tänka på som nybörjare och vid köp första brädan?:confused2:
    // Kenny

    bicless svarade 13 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • johan-b

    Medlem
    6 juni, 2010 vid 17:55

    Hej,

    Tittar du i länkarna ovanför forumet hiittar du massor med information: Nybörjar råd alt FAQ del 1 – Segel och riggnings/trimguide FAQ – Köpa bräda FAQ. Sen finns en utmärkt sökfunktion i formumet och naturligtvis köp och sälj.

  • patriks

    Medlem
    6 juni, 2010 vid 18:26

    Jag var i exakt samma sits för ett år sedan. Jag investerade i en 135L freeride med ett 7.0 och ett 6.0. Det har varit oerhört lärorikt och perfekt storlek för mig att börja på. Nu börjar brädan kännas lite stor när det blåser på lite mer och det börjar bli dags för en mindre att komplettera med, men förmodligen kommer jag ha kvar min stora ett bra tag till.

    Har du tagit körkortet än förresten? 😉

  • kennyahl

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 14:08

    Jaså vad trevligt! Jag va förbi på skidsport i bromma idag och dom rekomenderade precis samma som du. En freeride bräda mellan 130 och 150 liter samt ett 7.0 segel. Det skulle göra susen och skulle vara hyffsat “lätt” att lära sig på. Dock kostade deras prylar lite mycket för mig som bara e 18 år:frown:, 14 000 skulle ett paket kosta och det har jag inte råd med, så det blir nog att leta efter begagnade prylar.
    Japp, körkortet har jag och en bil me, fixade allt dagen efter att jag fyllde 18 😀

  • bicless

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 14:20

    Du kan hitta bra beggat här på surfzone, vi har även en del beggat på lager i stockhom så maila om du vill ha ett förslag.

  • Knatte

    Gäst
    7 juni, 2010 vid 14:56

    Detta skulle kunna vara något för dig om du bara har lite vana/teknik. vet inte ålder på prylarna och kan därför inte avgöra om priset hamnade rätt

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=27640&title=komplett-med-tv-e5-rigg&cat=29

    Ett annat paket mer mera volym och dyrare/bättre grejer
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=27370&title=bic-core-14808-rigg-ns-drive-light-7-2c008&cat=29

    Lämplig bräda: http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=27815&title=starboard-go&cat=12

  • patriks

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 20:38

    Då är det bara att börja leta på köp och sälj. Runt 8000 får du ett sätt schysst paket för, typ som det Knatte länkade till. Var i Stockholm bor du? Behövs ett tillskott på den yngre fronten, ibland är man ju nästan ensam under 40 😉

  • zurfman

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 21:15

    Jag funderar på att sälja min X-citeride 120 liter (inga dingar, bra skick), vilket borde vara en perfekt bräda när man väger 70 kg. Jag har skaffat en större 134 liter för att plana tidigare (väger litet mer..) o de har hamnat litet nära varandra i storlek. X-citeriden är dock bättre i vågor > 0,5 m (litet mer slalom-stuk på 134 litersbrädan tror jag man kan säga, även om det är en freeride). Eftersom X-citeriden är så härlig att segla med vid bra on-shore så är jag sugen på att behålla den, men vore kanske mer optimalt att ha ett något större steg mellan brädorna.

    Du som bara väger 70 kg skulle nog plana tidigt på en 120 liter också! (Hör av dig om det är aktuellt så skall jag ta en riktig funderare närmaste dagarna)

  • johanoeberg

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 10:17

    Hur långt i utvecklings”stegen” har du kommit?

    Funderar om det inte kommer bli mycket badande med en 120-130 L för dig.

    Rätt extrem skillnad på en pråm och en 120-130.

  • kennyahl

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 12:45

    Jag bor i Bromma :wink:’

    Jag har en liten bit påväg på vindsurfingen med min gamla bräda. Jag har kommit underfund med hur man seglar och svänger och kan segla i alla olika riktningar men mer än så är det inte och jag kan tänka mig att det är en väldig skillad mellan gammal och ny utrustning. På skidsport rekomenderade dom minst 130 liter, annas skulle det bli väldigt mycket bada som du sa, närmare 150 liter skulle vara mer passande tyckte killen på skidsport. Så en 120 liters planka kommer jag inte köpa för det skulle ju vara kul om jag lärde mig surfa lite denna sommar och inte bara plaska omkring :tongue:
    det största problemet som jag har är att det inte finns så många kompletta paket som är så stora och då blire väl ett ihop plock av olika annonser som man får kolla efter, men jag tycker inte att det finns så många 150 liter eller liknande till salu alls:frown:

  • mx-iggesund

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 16:04

    Jag gick från pråm till en 115 liters gammal bic.
    Badat en hel del, men är man envis så går det utmärkt.
    Har en inte allt för lättseglad hypersonic på 105 liter nu.

    Men med facit i hand skulle jag ha köpt riktiga lättvindsgrejer, med tanke på hur det blåser här.
    Så ett tips är att fundera lite på om, när du byter, blir det större eller mindre grejer.
    Inte så kul att ha en 430 mast och en 180 bom och vilja ha ett 9m segel nästa gång.

  • kesoone

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 21:05

    Ja, det är skitsvårt! Jag satt i ungefär samma sits i höstas och har nu en 130L AHD Fast Forward och ett 7.0. Jag har även testat Fanatic Shark 145L och i helgen körde jag ett race i Kona Cup vilket var första gången jag stod på en Kona ONE.
    Det är stor skillnad på min 130L och Fanatic 145L (tycker jag) sedan ett ännu större hopp upp till en Kona.

    Om jag var du skulle jag inte tveka att hyra några brädor antingen av butik, skolor eller klubbar för en dag och testa. Vill du testa Kona så kolla med Jonathan i österskärs vattensport klubb, http://ovk.dinstudio.se/text1_24.html
    Som någon redan påpekat kommer din utveckling gå snabbare på en lite större bräda eftersom du får mer kvalitativ seglingstid och ja det kanske gör att du snabbare kommer till en nivå att du vill åka på en mindre bräda i hårdare vind, vågor osv men du kan ha nytta av en större bräda när det inte blåser så att det räcker till din 90L vågis med 4.7.

    Sen finns ju formula som har otroligt stort vindregister men inte är det enklaste och billigaste att börja med. Jag vet att de får otroligt mycket tid på vattnet.

    Vad vill du göra, segla vågor, freestyle, racing Slalom, formula?

    Det verkar ju finnas en hel del kring 140-160L till salu här på surfzone, jag törs inte rekommendera någon alls då jag inte har någon erfarenhet av alla modeller och märken.

    //Andreas

  • zurfman

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 22:00

    Vad som är lätt att vindsurfa beror ju litet på i vilka vindstyrkor man kör från gång till gång.

    Ej så dumt att kanske ha både en Kona o en 120 – 130 l -bräda (eller mindre om man klarar den).
    Att träna manövrar långsamt görs ju bäst på en superstabil bräda men om man sen skall kunna carva hårt in i gipparna så är det ju kanske lättast på en bräda med en bredd kring 65-75 cm i början, eller?
    vikten är ju av stor betydelse också när vi bestämmer vad som är stort o litet.

  • cilrag

    Medlem
    1 juli, 2010 vid 15:07

    SItter i samma sits som TS och undrar om någon har något förslag? Har läst igenom nybörjar guiderna men tänkte om det kanske finns någon som skulle kunna ge lite mer specifik hjälp. Har surfat på en stor bräda från 80-talet av märke LASER, väldigt lång och ganska smal. Men vill nu ta steget och skaffa egna lite nyare grejer. Kan segla och svänga utan problem och väger väl mellan 65-70kg och är 175 cm. Från inläggen innan så borde väl en bräda på ca 135 L vara lagom, men hur långt kan man gå ner innan det bara är vattenstarter som gäller?

    Har letat runt lite, både här och på blocket men inte hittat något som verkar passa, budgeten ligger väl runt 7000.
    Bor i Falkenberg på västkusten i fall det är någon i närheten som är på gång och sälja nått 🙂

  • patriks

    Medlem
    1 juli, 2010 vid 16:24
    Cilrag;619279 wrote:
    SItter i samma sits som TS och undrar om någon har något förslag? Har läst igenom nybörjar guiderna men tänkte om det kanske finns någon som skulle kunna ge lite mer specifik hjälp. Har surfat på en stor bräda från 80-talet av märke LASER, väldigt lång och ganska smal. Men vill nu ta steget och skaffa egna lite nyare grejer. Kan segla och svänga utan problem och väger väl mellan 65-70kg och är 175 cm. Från inläggen innan så borde väl en bräda på ca 135 L vara lagom, men hur långt kan man gå ner innan det bara är vattenstarter som gäller?

    Har letat runt lite, både här och på blocket men inte hittat något som verkar passa, budgeten ligger väl runt 7000.
    Bor i Falkenberg på västkusten i fall det är någon i närheten som är på gång och sälja nått 🙂

    Jag väger samma som du, mellan 65-70kg. Köpte mig precis en 91L som jag kan dra rigg på, tror man kan gå ner ett par liter till utan att man “måste” vattenstarta, men ungefär i det intervallet skulle jag tro. En 135L skulle nog dock passa dig perfekt nu 🙂

  • cilrag

    Medlem
    1 juli, 2010 vid 16:43

    Okej hittade en fin 125 L innan men ringde nyss och då var den såld 🙁
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=27877&title=mistral-radar-125-l-2c-freeride-fr-e5n-2004&cat=12
    Annars tyckte jag det kändes som ett bra köp, tycker det är lite svårt att veta vad som passar ihop, dvs vilka bommar till vilket segel och vilka brädor dessa funkar till osv.
    Om man ska börja med att skaffa ett set vad ska man då köpa för typ av segel och vilken storlek? Eller är det lika bra att köpa så man har två från början?

    Finns det någon mer bra sida att köpa begagnat från än denna och blocket?

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska jag köpa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.