• Vågbräda

    Publicerad av irieman på 20 april, 2005 vid 08:12

    Vet att detta ämne har diskuterats i det oändliga men jag kan ändå inte låta bli att slänga iväg lite frågor.
    Tänkte köpa vågbräda i år, efter 3 veckor på Maui nyligen så bli man ju riktigt sugen på att ha en hemma också!

    På Maui fick jag tillfälle att testa ett gäng olika vågbrädor, Quatro Wave 83, Starboard Evo 74, Goya Wave 78 och 83, Goya Freewave 85, RRD FSW 90 och RRD Hardcore Wave M 81. Alla var riktigt bra!

    Quatron tyckte jag var lättkörd och trygg, likaså RRD FSW. Evon fattade jag ingenting av första rundorna, tyckte den bara svängde upp mot vind vad jag än gjorde, fick dock lite tips på stranden vad jag skulle tänka på se’n gick det mycket bättre. Rolig bräda som nog kan vara hur kul som helst när man har vant sig.
    Goya Freewave 85 tyckte jag var en livlig bräda med en direkt känsla, förmodligen en utmärkt Sverige-bräda.
    RRD Hardcore Wave M var en av favoriterna, riktigt rolig bräda, gick mjukt i vattnet.
    Största favoriten var dock Goya Wave 78, livlig, rolig, snabb och lätt att få upp i planing (kändes som att den var lättare en Freewaven att få upp i planing t o m).
    Om jag bodde på Maui så är det en Goya Wave jag skulle köpa, helt klart!

    Men….. nu bor jag ju inte där……..

    Alltså, behöver en vågbräda och hårdvindsbräda som är rolig för Sverige förhållanden, kör mest i Stockholms-området och på Gotland och tänkte att det skulle bli en del Torö och Väddö i år + vågställen på Gotland. Minsta bräda jag har nu är en JP Freestyle 103 03:a.

    Som jag fattar det så skulle jag förmodligen må bäst av en bräda med mycket våg i sig fast med en ganska rak tail rocker (det som Boards Magazine kallar fast tails), detta för att den även ska vara rolig när det inte är några vågor. En bräda som passar väldigt bra in på denna beskrivning är ju Fanatic Freewave 86, den kunde jag tyvärr inte testa på Maui så jag tar gärna emot synpunkter på denna bräda, har hört att den är mångas favorit som enda vågbräda. En annan mycket intressant bräda som jag inte heller hann testa är JP RWW 76, lite mera våg än Fanaticen, tar gärna emot synpunkter på denna också.
    Goya Freewave är ju ett alternativ också, är tydligen väldigt lik förra årets Fanatic Freewave.
    Mistral Beast 76, Fanatic New Wave 78 verkar väldigt intressanta också, men dessa har jag inte provat.

    Kommentarer, tips, råd tas tacksamt emot.

    Irie Man

    irieman svarade 18 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • lars_k

    Medlem
    20 april, 2005 vid 09:06

    Hur mkt väger du? Tycker du har ett utmärkt beslutsunderlag med tanke på hur många brädor du testat. Om du gillade Freewaven på Maui kommer du nog att gilla den ännu mer här i Sverige. Den typen av brädor är ju mer gjorda för våra förhållanden. Något dyligt som är allround kan nog funka bäst, även om det kanske skulle vara mest optimalt med en renodlad vågrackare en perfekt Torö-dag.

  • smurff

    Medlem
    20 april, 2005 vid 09:22

    fan va gutt! inte ofta man har tillfälle att testa så många brädor. jag hade nog köpt nåt mer sverige orienterat typ fanatic FW eller jp rww men det e jag. E inte nån wavewizz. vet bara att jag brukar uppskatta lite volym under fötterna i byiga hörhållande för jag behöver det.
    Sen har ju vikten en del med det o göra (som lars skriver) väger du under 80kg så köp inte för stor bräda framförallt inte om du köper en bredare variant. Beror förståss på när du tänkt använda den men vågorna dyker ju främst upp här när vinden legat på ett tag och det fortsätter blåsa. Så det gör ju inget om brädan e go mellan 4.2-5.3 rätt stort spel ändå. kanske 3.7-5.0 om du väger lite mindre. Är själv rätt nyfiken på Tabou rocket wave brädorna!

  • irieman

    Medlem
    20 april, 2005 vid 10:11

    Jo, vikten glömde jag nämna, väger runt 83 kg nu tror jag, tänkte väl försöka pressa ner mig lite under 80 dock om det går. Se’n behöver man väl nå’ra liter till här hemma i det bräckta vattnet jämfört med Mauis salthaltiga?

    Irie Man

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 april, 2005 vid 11:22

    Om du gillar Goya wave 78-brädan så varför inte slå till på en sådan? Alternativt gå upp till storleken större eller Goya freewave 85:an.

  • irieman

    Medlem
    20 april, 2005 vid 12:24

    Det är mer att i Sverige är det generellt byigare vind + mera chop och inte rena vågor, så därför hade jag tänkt mig en Freewave istället. Goya Wave är säkert hur bra som helst på en bra Torö-dag, men dom dagarna kanske inte är så många speciellt om man räknar in parametern att man ska göra sig ledig just då också. Hade jag bott i Varberg eller i Skåne, där vågdagarna verkar vara fler, då hade jag nog köpt en ren vågbräda.

    Skillnaden mellan Goya Freewave och nya Fanatic Freewave är tydligen att Fanaticen ska vara ännu lite snabbare, snabbare upp i planing o s v + ändå väldigt bra i vågor.

  • donpedro

    Medlem
    20 april, 2005 vid 12:57

    Sen har du ju exocet brädorna också, både universal wave och original wave kan nog va riktigt trevliga sverige brädor. Värt en tanke kanske?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 april, 2005 vid 13:14

    Har provat båda och tycker precis tvärtom. Goya freewaven planar tidigare, är snabbare, och passar perfekt i svenska vågförhållanden. En otroligt kul bräda. Goya kan sina grejer.

    Go for Goya!

  • oldschool

    Medlem
    20 april, 2005 vid 13:26

    problemet mär man testar brädor är att man aldrig hinner segla in sig på nån av dem. därmed så är det i stort sett helt omöjligt att bedömma små skillnader mellan liknande brädor. dessutom är nästan alla brädor idag hur bra som helst…och de flesta seglare (amatörer) märker ingen skillnad när de väl seglat in sig på en bräda (vilket tar tid)

    jag tycker att du ska satsa på den du får bäst deal på, så kanske det kan bli lite soppapengar över till några extra spotchecks!

    personligen så funderar jag beställa en syncro 82 i dagarna….grymma testresultat!

  • henke-larsson

    Medlem
    20 april, 2005 vid 17:56

    Mkt intressant!! Du verkar ha precis samma förutsättningar och funderingar som jag har. Själv väger jag 85 kg (på väg ner som alla andra, mest muskler wink.gif) och seglar JP Freestyle 103 liter från 03… Jag behöver en mindre Sverige-vågis och funderar på Mistral Beast (den på drygt 80 liter) eller JP FSW 84. Har inte provat något ännu… Mistral Syncro 82 liter verkar också vara lite spännande… confused.gif

    /Henke

  • oldschool

    Medlem
    20 april, 2005 vid 18:25

    visst fasiken e det jobbigt å bestämma sig! en riktig vågis eller en freestyle wave eller en stubbie eller…..etc.. finns för mycket att välja på confused.gif

    snacka om i-lands problem grin.gif

  • henke-larsson

    Medlem
    20 april, 2005 vid 19:35

    Jag riktigt hör ironin drypa i ditt inlägg… och jag inser att mitt resonemang låter något I-landsdrygt, men saken är den att jag aldrig köpt nya grejor. Har seglat på gammalt junk från 90-talet fram till i fjol. Jag fick en rejäl nytändning med lite nyare segel + JP:n

  • irieman

    Medlem
    20 april, 2005 vid 21:12

    Aaaa, en till i exakt samma sits, JP 103 03:a och allt.
    Riktigt rolig bräda tycker jag.

    Jo, stubbisar finns ju också, JP RWW kanske kan klassas som en så’n också. Har dock fått för mig att en Freewave är roligare än en stubbie när det inte är några vågor, snabbare m m.

    Ibland önskar man att det bara fanns klassiska vågbrädor så att det inte skulle vara så svårt att välja.

    Men men, just nu så ligger Fanatic Freewave 86 (ev. Goya Freewave 85) högst på min lista, men jag hinner nog ändra mig nå’ra gånger fram och tillbaka innan jag bestämmer mig.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 april, 2005 vid 05:48

    Jag är oxå i precis samma sits smile.gif
    Väger 85 och letar ca 85 liter. Efter många funderingar fram och tillbaka så står mitt val nu mellan:

    Mistral Syncro 82 och JP RWW fast nu när ni ger freewaven så goda omdömen så får den oxå vara med på listan. Syncron är ju nån tusenlappar billigare än JP.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 april, 2005 vid 06:46

    Sthlm och Gotland så skulle jag satsa på en freewavebräda. RRD, Goya/Fanatic eller JP är alla bra val och du kan inte gå fel. Med din vikt hade jag satsat på cirka 85 liter så kan du köra 4,2 till 5,7 utan problem med hjälp av något fenbyte på vägen. Jag bor på västkusten och väljer då istället en ren wave i 85 litersklassen men det skulle jag inte göra där du seglar. Maui har förhållandne som gör att du kan köra på mindre volym än hemma och flertalet seglare gör misstaget att man köper för små brädor i Sverige. / Joacim

  • irieman

    Medlem
    21 april, 2005 vid 13:36

    Tack för svar!

    Det är väl ungefär så jag har funderat också. När man kör i vågförhållanden så byter jag fena till en 21-22 cm wave-fena istället, sitter ju en 25 cm freewave som orginal.
    Fanaticen och Goyan ska ju vara mycket åt våg-hållet medans t ex JP FSW 84 lutar något mer åt freestyle-hållet.

    Irie Man

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.