• vågbräda?

    Publicerad av adloon på 18 augusti, 2006 vid 21:42

    Hejsan alla surfare,
    Jag vill ha er hjälp med brädval. (åhhh…vad intressant) hehe 😉
    Jag har kommit till en fas av vindsurfingen där jag vill ta ett steg från freeride till vågsegling. Med mina 50 kg (jag är 15 år) är det svårt att jämföra med andra på forumet. Jag har riktat in mig på F2 Guerilla för den har fått så bra betyg i UK WINDSURF:

    Verdict
    A truly versatile contender, the Guerilla 78 has the manners,vitality and response to satisfy almost any role, from costal blasting, through to freestyle and wavesaling, making the most of high-wind real world conditions

    Jag tänkte att det är det jag kommer göra ute på vattnet.(det som står i texten)
    allround bräda för svenska förhållande!

    frågan är vilken storlek skulle passa mig?
    och är det någon som har testat denna bräda, skriv gärna om hur den är.

    surf-maccan svarade 17 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 05:52

    Hurpass duktig är du? Vilka segelstorlekar har du? Vilken är din nästa bräda?

    Men annars är väl ett tips att köpa en liten vågis. 78 liters Guerilla för dig är ju som om jag skulle ha en 103 liters vågis (jag väger 75)… Nu haltar jämförelsen, men du kan nog rätt lungt gå ner under 70 liter. Beroende på vilken nivå din segling är på, såklart. En fördel med det är att riktigt små vågbrädor ofta går att hitta till bra pris!

    Några potentiella godbitar finns ju på köp å sälj…
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=9642
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=9556
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=9517
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=9485 (här kan ju Ola H.s mening “Jag vill inte skriva ut ett fast pris, men kan tänka mig att släppa denna brädan billigt till rätt person, gärna en duktig tjej eller junior.” var av intresse, ähum…)

    Nu lär du ju öka i vikt de närmaste åren, ähum, men jag tycker mig ana att en liten vågis skulle kunna vara något för dig!

    Som sagt, skriv lite mer om dig själv, dina förhållanden och tänkta segelstorlekar så lär det dyka upp mycket bra tips!

  • surf-maccan

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 06:26

    Verkar lite intressant för mig det här också, eftersom jag sitter i samma sits. 15 år å strax över 50 kg. Det alla tycker är passande segelstorlek osv är ju grymt fel till en som bara väger 50 kg. Har också funderat på en freestylebräda men har inte haft nån aning om vad man ska välja.

  • adloon

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 08:40

    Tack för svaren!
    Vattenstarten och fullplaningsgippen sitter kanonbra!
    Jag har tröttnat på att åka fram och tillbaks så jag har riktat in mig på vågbrädor. det segel jag använder mest är 5,0 (kommer inskaffa fler snart) Skulle F2 gureilla 71 liter passa. Närmaste våg spot är ängelholm.
    Men jag kommer köra mycket i vanliga chopp.

    Tacksam för svar xD

  • dr-masse

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 09:13

    Jag tror att en guerilla 71 skulle kunna bli bra, den är med stor säkerhet fin-fin med 5.0. Du är såpass lätt att en “riktig” vågis kommer att funka utmärkt i chop, tynger inte ner häcken på brädan som en tyngre seglare gör. Du borde med lätthet kunna köra även riktigt små segel på den, under 4 kvadrat. Skaffa en eller ett par mindre fenor också, så är allt klart!

    Guerilla-brädorna är ju tänkta att vara allround-vågisar, så det är nog ett bra val. Finns ju en 71a i Skåne också…

    Lycka till!

  • adloon

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 09:25

    Tusen tack!
    man ska hjälpa sina surfbrödrar 🙂

  • adloon

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 09:39

    Var surfar du någonstans?

  • adloon

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 09:40

    Surf Maccan?

  • ola-h

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 13:06

    Min 62:a är tyvärr såld. Det hade helt säkerv varit den bästa bräda för en 50-kilosseglare om man är inriktad på att lära sig rida vågor, men den är inte lika klockren till freeride. Om du skall ha brädan som lite “allt-i-allo” och väger 50kg så är nog en tämligen liten “klassisk” vågbräda med snabb rocker det bästa. Den kommer funka som en freestylevågis för dig dvs både vara skön och effektiv rakt fram kan trimmas med en lite större fena (för B&J) och vid din vikt kommer en sådan på ca 65 liter/52cm bred fortfarande vara tillräckligt bred och bred i tailen för att funka bra.

    Någon av Ola P:s Goya 66:or borde vara lysande alternativ. Acid 62:an som också finns i listan är min gamla bräda och den kan också vara ett bra alternativ (och det billigaste). Även den är snabb, men har nog ändå en lite mer tailkick än Goyan. Är du seriös med att segla vågor och kommer ge dig ut även i mer vind så är egentligen denna klassen mindre bräda i det långa loppet bättre. Ser man till ekonomin medger ju priset på denna också att du köper några extra fenor etc. F2 Guerilla 68 är säkerligen också ett bra alternativ, i klass med Goya-brädorna, men jag har dålig koll på den shapen.

    Alla alternativen alternativen i Masses lista har sina fördelar men mitt råd att ge ett bud på Ola P:s 2005-Goya (billigare än 5.500 står det i annonsen, vet dock inte vad det betyder).

  • calle_b

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 13:45

    Har en Acid -04:a på 70 liter i kanonskick. Kanske värt att kolla in?
    Denna bräda går helt in på Ola H:s analys av “klassiska vågbrädor” och är en riktigt fräck bräda. Måste vara kanon att väga så lite:) Själv väger jag 65 kg och har kört denna som enda bräda. Tror det kan vara skönt att ha några extra liter i bagaget, eftersom du just ska börja med vågor.
    Ha d gott och hör av dig om du är intresserad.

  • anna

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 16:37

    jag skulle rekomendera att köpa en bred/kort stubby speciellt om du ska använda den i chopp/mindre vågor också och inte köpa en för liten bräda.
    min första vågbräda var en klassisk rrd mpe 62 liter, då vägde jag nog runt 53kg. men den tyckte jag var för liten och det är inte roligt att lära sig köra vågor med en bräda som man känner sig osäker på.
    sedan köpte jag en rrd waveswallow 78, tror de heter wave cult nu. och den var riktigt rolig och kändes inte alls för stor till sverige förhållanden.

    nu har jag en evo 70 som jag trivs jättebra med. den är super stabil och känns aldrig varken för stor eller för liten. den är rolig i vågorna och funkar bra för hårdvindsfreestyle.

  • adloon

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 16:41

    Roligt med så många svar! 😀
    Vilka vindhastigheter ska det vara för dom brädorna, jag menar en bräda i 75- klassen borde plana tidigare.
    Det är inte så ofta det är kuling om det är det som behövs hahah!

  • calle_b

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 21:31

    Jag skulle säga +7-8 m/s, beroende på typ av segel, typ av seglingsstil, hur vattnet är, vilket humör man är på, hur många köttbullar man åt till frukost, hur mycket klockan är samt hur mycket man har sovit dan innan:o

    Blååås nuuuuu.

  • ola-h

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 22:25
    Adloon wrote:
    Roligt med så många svar! 😀
    Vilka vindhastigheter ska det vara för dom brädorna, jag menar en bräda i 75- klassen borde plana tidigare.
    Det är inte så ofta det är kuling om det är det som behövs hahah!

    Inte nödvändigtvis. Som Calle B antyder beror det på många saker. Jag kan nog säga att vid min vikt (närmare 70) planar jag lika tidigt med 4.7 på EVO 62 som på EVO 70 eller 74 eller 80, men med t ex 6.3 så planar jag mätrkbart tidigare med 80:an än med 74:an. Vid din vikt kommer du med OK teknik plana lika tidigt med en 65-litersbräda som med en större med 5.0 (och kanske även med 5.3). Det en större bräda ger är mer rserver mot att sjunka igenom och lite andra sådana saker.

    Anna har dock än poäng med att “stubbies” typiskt är bättre för att utveckla sin vågridning, men tyvärr står det lite i kontrast mot att samtidigt ha ne bräda som känns riktigt bra för mer B&J-inriktad segling. Det är inte så att en stubbie är direkt dålig på detta (eller så att en klassisk vågis är dålig som nybörjarvågis) men det är ändå tydliga skillnader.

    Hur som helst är brädvalet inte det viktigaste, utan att få månge effektiva timmar på vattnet (där du tänker på vad du gör) är mer avgörande.

  • rideronthestorm

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 01:17

    Jag säljer en RRD Waveswallow 68 -05 ruskigt billigt.

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=9432&sort=1&cat=500&page=1

    Kan det vara nåt?

    Mvh
    Henke

  • ola_p

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 06:11

    Annonsen på min 05a hade blivit lite gammal, nu ligger den uppe igen.
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=8048

    Jag vägde runt 60kg när jag köpte min första vågis, en PowerWave på 72liter. Hade grymt roligt på denna, var snabb som satan och man hoppade högt, efter det så köpte jag Ola H.s quattrocustom, 63liter/50.5cm bred. Jag saknar fortfarande den brädan ibland, den var så lätt att rida på framfotsskär. Efter det har jag kört två goya wave66or.
    Har du hygglig koll på din segling så tycker jag du skall titta på brädor <70liter. Lite beroende på hur stor din stora bräda är.
    Jag har kört rätt mycket 5.0 på wave 66. Då får man vara lite upmärksam på att inte tappa för mycket fart för att inte skära igenom, eftersom man rätt ofta seglar sunkiga vågor om det är 5.0 på västkusten. Det problemet försvinner helt med 4.4a för mig, och det borde motsvara 5.0 för dig.

    Jag är förövrigt öppen för bud på wave66orna.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.