Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågbräda – känsla.

  • Vågbräda – känsla.

    Publicerad av Jonasss på 10 september, 2006 vid 07:57

    Hej
    jag är en hyffsat duktig vindsurfare, sätter 9/10 gippar, fullplansgippar utan problem om det finns vind, hoppar runt etc, ja det är väl min nivå. Har en 120 liters och en vågbräda på 90L. väger 84 kg. Mitt problem är att jag tycker min vågis är alldeles för lös. haft den i nästan 3 år men får inte riktigt till det. När jag kör den så får jag vara försiktig hela tiden, så den inte släpper, eller tycker jag mest man studsar runt på den eftersom jag inte riktigt kan pressa emot ordentligt när jag möter vågorna eller choppet (vi är inte riktigt ett med varandra 🙂 ). Det är en vågbräda men jag använder den mest som en freewave eller vad man ska säga, kör i vågor på västkusten, men rider inte speciellt mkt vågor. fenan är 23 vågfena, kör 4,2 – 5,8 på den. Funderar på om man skulle byta fena för att få en mera solid känsla, Kan man omvandla en känsla i en bräda genom att byta fena, (så det blir väldigt märkbar skillnad) vad är det för fenor som gäller, längd och framför allt typ? eller finns det andra tips..

    /jonas

    Oregistrerad svarade 17 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • ola-h

    Medlem
    10 september, 2006 vid 08:18

    Vilken bräda är det?

  • lars_k

    Medlem
    10 september, 2006 vid 08:33

    Med 4.2 skulle du nog ha mindre fena, ca en 21:a vore mer lagom. Mindre studsigt – mer kontroll.

  • jonatan

    Medlem
    10 september, 2006 vid 08:55

    Du kan ju prova att flytta bak fenan och fram med mastfoten.

  • manno

    Medlem
    10 september, 2006 vid 09:38

    ja fram med mastfoten!

  • Oregistrerad

    Gäst
    10 september, 2006 vid 09:47
    Ola H. wrote:
    Vilken bräda är det?

    Det är en mistral heat 8,6 från -02..

  • Oregistrerad

    Gäst
    10 september, 2006 vid 09:48
    manno wrote:
    ja fram med mastfoten!

    ok, ska testa det med, jag kör mastfoten i mitten nu..

  • Oregistrerad

    Gäst
    10 september, 2006 vid 09:52
    jonatan wrote:
    Du kan ju prova att flytta bak fenan och fram med mastfoten.

    jag har testat att flytta bak bakrefotstroppen till bakre så jag står lite mera över fenan. det är märkt på brädan ungefär hur man ska ha fenan och jag kör efter det..men kanske borde testa att flytta bak fenan ännu mera..får man mera grepp på den då..?

  • rideronthestorm

    Medlem
    10 september, 2006 vid 15:18

    Vanligt “nybörjar”-fel på vågbrädor är att man ställer stropparna för smått. Man ska få in “hela” foten i stropparna. Annars har man noll kontroll i vågorna.

    Henke

  • donpedro

    Medlem
    10 september, 2006 vid 15:24

    Jag hade snarare satt stropparna långt in, vad jag har hört så kör de flesta vågseglare sina vågbrädor med stropparna så långt in/fram det bara går. Rätta mig om jag har fel.

  • calle_b

    Medlem
    10 september, 2006 vid 19:36

    yo, fick samma tips på stranden faktiskt! Fram med rubbet och kör större fotstroppar. Du ska kunna se alla tårna, om du inte har en sjukt liten lilltå.

    DonPedrowsky, tack för senast. Det ryktas om att bilder kommer läggas upp på http://www.surfsafarigotland.com från Ekeviken – “da mysday”.

  • ola-h

    Medlem
    10 september, 2006 vid 19:46

    Mistral Heat har jag tyvärrr inte superkoll på. Det är troligen rätt relevant hur shapen på just din bräda är. Många moderna vågisar är egentligen riktigt bra freeridebrädor och om Heat är liknande så skulle tipsen gälla din teknik och kanske andra stancefrågor. Om däremot Heat mer motsvarar en gammal vågbanan så har du verkligen utrustningmässiga problem att jobba mot.

    Så, det är inte jättelätt att ge råd. Min gissning är dock att Heat är en hyfsat lättkörd bräda med rätt rak rocker men i övrigt lite sega prestanda (vill minnas något sådant). Rent stancemässigt har du två val. Dels att försöka segla den som en vågis. Då behöver du ställa dil lite mer rakt upp (Dvs inte segla så hurt på fenan). Att då flytta fram stropparna komemr hjälpa dig med detta. När du står mer centralt på brädan kan du lättare hålla kontroll fast brädan är lite lynnig. Det lönar sig knappast att kombinera detta med att köra större fena, snarare tvärt om.

    Du kan dock också försöka “freerajdisera” brädan. Då kan du försöka leta på en lite rakare och/eller mer freerideinriktad fena (kolla t ex vad som sitter på JP FSW) och flytta bak stropparna. Med lite tur svarar brädan på denna transformationsförfråga och ger dig mer riktningsstabilitet. Att flytta bak fenan gör för övrigt också brädan mer riktningsstabil.

    Två vägar att gå alltså, och jag kan tyvärr inte säga vad som blir bäst för dig.

  • jonatan

    Medlem
    11 september, 2006 vid 07:59
    Oregistrerad wrote:
    jonatan wrote:
    Du kan ju prova att flytta bak fenan och fram med mastfoten.

    jag har testat att flytta bak bakrefotstroppen till bakre så jag står lite mera över fenan. det är märkt på brädan ungefär hur man ska ha fenan och jag kör efter det..men kanske borde testa att flytta bak fenan ännu mera..får man mera grepp på den då..?
    Som Ola skriver så blir den mer riktningsstabil, och det brukar kännas som man får mer “grepp” även om det kanske bara är en känsla. Prova även att flytta bak mastfoten. Vissa brädor tycker jag känns mer lättseglade med mastfoten långt bak. Men det handlar säkert om vana och vilken seglingsstil man har också.
    Det bästa sättet är ju alltid att testa sig fram. Det tar ju faktiskt inte så lång tid att köra in och flytta mastfoten ett par cm. Fenan är det ju värre med..

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 september, 2006 vid 15:30

    Tack för tipsen!! Riktiningsstabil var ett mkt bra ord, det är lite det jag letar efter. Kollat lite på andra brädor och kombaten har en ny fena i år, drake crossover, är det något man kan köpa löst någonstans? har inte hittat någon bild på hur den ser ut men den borde vara av den typ jag är ute efter, 26:a eller kanske tom 28 fena kanske? (inte till 4,2 då kanske), Ska testa att ändra om lite grejor när jag kör den i näst och se om jag får till det bättre. Eller så är det min teknik som brister, ibland känns det ok men det känns ändå inte riktigt som allting är rätt.

  • ola-h

    Medlem
    11 september, 2006 vid 15:37

    Drake Crossover borde finnas att köpa hos OnWater. Jag har tyvärr inte seglat dessa fenor än, men jag får ett paket med storlekar från 22-30 vilken dag som helst. Jag vill testa igenom dem hyfsat noga på både Flare och Kombat, men sedan kan jag möjligen släppa någon av dem om inte Onwater fått hem några.

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 september, 2006 vid 17:16

    Förmodligen kör du vågbrädan som en slalombräda, lägg vikten på framfoten och vinkla lite mot lovat så behöver du inte bekymmra dig så mycket om fenan.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågbräda – känsla.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.