Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågbrädedjungeln…hjälp!

  • Vågbrädedjungeln…hjälp!

    Publicerad av sailortrash på 8 juli, 2015 vid 10:24

    Idag är det säkert enklare att börja segla vågor än för 10 år sedan…, men kanske inte direkt enklare att välja sin bräda. Så om man ska naila sina första svängar i midjehögt – huvudhögt i Svenska förhållanden (framförallt onshore eller sideshore..), vilka modeller ska man kolla efter? Eller kan man ta ngn med 10-15 år på nacken lika gärna?

    Jag fick tillfälle att kolla in en simmer freewave på hela 105 l, 63.5 bred (!) som ägaren körde vågor från 4.5 med. Den såg verkligen inte svårseglad ut, om man jämför med lite äldre varianter..

    dr-masse svarade 8 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    8 juli, 2015 vid 11:16

    Om det är något område där vågbrädorna har utvecklats riktigt mycket på senare år så är det just att större vågbrädor blivit väldigt mycket bättre för just vågridning.

    Jag tycker det är värt att spana på en bräda som är max 3-4 år.

    En flerfenad sak runt 90 liter skulle jag säga (typ + 10-15 liter över kroppsvikt) med en bredd runt 60 eller strax över. Den kommer att funka toppbra med 4.2/4.5 och lättvinds 5.3. Att köra större segel än 5.3/5.5 i vågor är det sällan någon större vits med, blir för bökigt när det skall vågridas.

    Vill man utveckla sin vågridning, och inte bara segla lite bland vågor i största allmänhet, så tycker i alla fall jag att en dedikerad vågbräda är värd att skaffa. Det blir faktiskt enklare än med en fsw. Just Simmers FW (och några till) är dock rätt vågorienterade, så den kan nog funka även om 105 är en smula stort för vågridning om man inte väger typ 90 kg.

  • ola-h

    Medlem
    8 juli, 2015 vid 12:27

    Vad Masse säger. Har du koll på själva in- och utseglingen och inte fundamentala problem med höjdtagning och så, så tycker jag att det är bättre att välja en bra men snabb ren vågis än en FW, även om Simmer och några andra av de mer vågorienterade skulle kunna göra jobbet. När man börjar att verkligen rida vågor behöver man nämligen all hjälp man kan få med vissa aspekter av själva svängen. FW-brädor kan köras superradikal, men kräver då typiskt bättre svängteknik.

    Så som sagt tror jag en snabb men moderna multifinvågos är grejjen. De är tillräckligt lättseglade och lättplanade, men underlättar ändå svängen en del jämför även med de mest lämpade “instegsvågbrädorna” från 10 år sedan.

    Men fråga gärna om råd när det gäller konkreta brädor eftersom det kan skilja en del mellan modeller. RRD Twin eller de flesta årgångar av Fanatic twin är t ex bra val. Ev Quatro tempo eller någon snabb quad som Simmer Quantum. De flesta tri fins borde funka OK också.

    Hittar du ingen och stöter på en äldre Starboard EVO så är det dock också en klart funktionell bräda att starta vågridningskarriären på.

  • petalz

    Medlem
    8 juli, 2015 vid 12:56

    Lånar tråden lite,

    Jag är i typ samma läge som TS men har en gammal Fanatic Goya FW 85l från 2004 som jag harvar med bla på Torö. Jag Har inte provat några andra vågorienterade brädor alls än så länge så jag har inga referenser i denna kategori.

    Så, hur ställer ni rutinerade rävar denna bräda mot modernare varianter med fler fenor? Hur pass lättseglad är den i Torövågor? Min egen upplevelse är att den ofta väl snabb och därmed lite okontrollerad. Min vågseglingsteknik är såklart bristfällig men skulle det göra stor skillnad att byta till något modernare?

    / Peter

  • sailortrash

    Medlem
    8 juli, 2015 vid 13:11

    Tack för tippsen. Min inställning är givetvis att lära mig åka med bra teknik, oavsett förhållanden. Jag börjar tröttna på plattvatten och är för gammal för freestyle…sen har jag vågsurfat tidigare (utan segel).

    Jag läste ngt test (boardseeker) daterat 2012, de verkade tycka quad var bättre på det mesta, speciellt i överriggat. Men är de enklast att utvecklats på undrar jag, det kanske de är?

  • sailortrash

    Medlem
    8 juli, 2015 vid 16:30

    kanske ngt otydligt inlägg ovan..

    jo, det är nog en dedikerad vågbräda jag är ute efter, eftersom “bra verktyg är halva jobbet”, tänker jag och ska man köra våg så blir det nog lättare med en bräda som är utvecklad just för våg och inte fart. Men alla brädor kanske går att svänga bra om de är tillräckligt små. min nuvarande arbetshäst från 2002 (fanatic cross) är väl en tidig fsw, och personligen tycker jag den mäter sig bra med moderna singlefin runt 60 breda och 99 l. Men den känns knappast kvick nog för vågen, fast det går nog att börja rida “dyningar” på den, skulle jag tro.

    den kanske funkar i midjehögt med lite överdrivna rörelser…men man fattar nog grejen snabbare med en bräda mer utvecklad för syftet. Däremot vill jag inte råka skaffa ngt som excellerar i masthögt sideoffshore…eftersom jag inte kommer uppleva de förhållandena ngn gång snart…och skulle ändå inte sticka ut i dem ngn gång snart…

    Det ligger t.ex en rrd twin 2010 ute för 5k på köp och sälj 92 l. är det kanske en bra vågis för att lära sig grunderna?

  • _frippe_

    Medlem
    8 juli, 2015 vid 18:14

    Jag har inte testat så många olika flerfeningar men har i alla fall ägt en RRD twin 82 och en Goya Quad 92. Twinen var väldigt “loose”, för mycket för mig då jag tycker det påverkade höjdtagningen. Det kanske hade kunnat lösas med större fenor och jag borde nog haft en storlek större bräda också, men till viss del är det nog karaktäristiskt för en twin. Den var även ömtålig som ett äggskal….

    Goyan däremot älskar jag. Grym höjdtagning, lättsvängd med enormt grepp och alltid lugn i vattnet. Det sistnämnda har varit gemensamt för alla flerfeningar jag testat och faktiskt en stor fördel för mig som har en vågis som ska täcka hela registret. Brädan ligger mer planterad i vattnet och reser sig aldrig på tailen som en singlefin kan göra. Det ger mycket mer kontroll än en singlefin med samma volym. Var inte rädd att köpa en lite större, absolut inte mindre volym än vad du väger. Jag kör 5.7 till 4.0 på min Goya 92 utan problem och jag väger 92 kg.

    Och det bästa tipset om du vill lära dig vågrida, kör i sidvind, det underlättar vågridningen enormt. Det går att hitta i Sverige om man kämpar lite och åker runt men två veckor utomlands på rätt ställe kan ge lika mycket som flera år i Sverige.

  • sailortrash

    Medlem
    8 juli, 2015 vid 18:39

    ok, bra att höra. Det kanske är smart att köpa en med fem boxar, så kan man kanske pröva sig fram om det är 2, 3 eller 4 fenor man gillar.

    jo sidvind verkar bra mkt enklare än rak onshore, allafall att ta sig ut. Jag var på Torö i går tisdag, och vinden låg på sidan, eller mer side on egentligen. Det fanns ju gott om tid mellan seten att sticka ut förbi de första 3-4 linjerna utan att behöva korsa ngt vitvatten egentligen. vid 18-tiden, jag vet inte hur det såg ut på morgonen när det blåste kuling..

  • henke_a

    Medlem
    9 juli, 2015 vid 07:36

    Vet inte om det var min simmer du kollade på? Har en goya quad 92 också. Väger 85
    Du ska lyssna mer på Ola & Masse än mig, mina tips:
    Ta en modern flerfenig, skit lite i vad det kostar, välj hellre rätt. du får nya simmer 2015 för 10 med dubbla fenuppsättningar på surfers, vågdagar är så sällsynta & dyra här i Sthlm i goodwill hemma och på jobbet. Jag tycker att min FW 105 gör det enklare för mig än min gamla 90 vågis (ca 2002?)
    Min teori (samma inom snowboard där jag har mkt mkt mkt mer koll) är att det är kvalla-tid på brädan som räknas
    Om en 105:a gör att du kommer ut 5 dagar extramöte en 90 så kommer du nog att lära dig mer på den första året.
    Tips 2, kör på allt och kör långt! Strunta i att spara 30 min på att åka till värtan istället. Några bom kan det bli, men hellre det än att du missar nåt om du tänker lära dig. Finns det ingen vind, ta vågbrädan och ut och guppa/slå/whatever tills solen går ner om du ändå är på Torö.
    Tips 3, viktigaste, se till att kunna dra när det räknas, dvs skaffa inga barn, ingen sambo, inget jobb, köp en varm dräkt, flytta till västkusten, säg alltid “det låter kul, får se om jag kan komma mkt nu…” när nån försöker låsa upp dig med bröllop, julafton & sånt. Har du redan gjort bort dig och skaffat sambo, när du kommer hem har det alltid varit episkt! Det suger att behöva ta hand om allt, ställa in en middag och sen kommer nån hem och säger att det var sådär halvbra.
    Tips 4, kolla film / fråga / läs om hur du skall göra så att du har bra koll/tagg på att testa, nöta när du är ute istället för att gissa

    Sen massa annat, jag skulle exempelvis bli bättre på att plocka vågor om jag gick ner till 78kg istället för att köpa en ny vågis.
    Vill också säga att jag failar på dom flesta punkter, sitter med 3 barn & käkar smågodis och fingret på avtryckaren att beställa hem nya prylar, men så är jag också fortfarande rätt kass på vågor

  • sailortrash

    Medlem
    9 juli, 2015 vid 09:18

    Jaha..jo det var din simmer FW jag tittade på (och din 4.2 jag tog med hem..)

    Jag väger själv 78 så det verkar ju som om 90-100 l är rätt…

    Jo jag sitter med kids och allt..så realistiskt är väl vågor ngn gång då och då..nere på grönhögen eller om man åker till Varberg eller torö (låter iofs som om det skulle räcka en bra bit…)

    Men det verkar vara flerfening som gäller helt enkelt, och ska man lyssna på de väl insatta så hellre än riktigt våg än en freewave…

    Och det tror jag kanske är bra för mig, en bump jump singelfin har jag ju redan…

    Jag kanske ska åka och hämta din goya oxå=), vi kan ju ta det via PM isåfall..

  • sailortrash

    Medlem
    9 juli, 2015 vid 11:51

    alltså, måste bara fråga om den där blackboxbrädan..Kulingvarning har ju recenserat brädan och den verkar ju perfekt för de förhållanden som man(jag) med största sannolikhet kommer träffa på.

    är den ett dumt val som första vågis?

  • canoya

    Medlem
    9 juli, 2015 vid 14:45

    Jag bytte i höstas min JP FSW 92 mot en Simmer Quantum 95 och första intrycken är att för vågridning på basic-nivå är det en klar förbättring. Där FSWn ibland kändes som man åkte ifrån vågen får man till en tajtare sväng och stannar på vågen med Quantum. Den ger mjukare känsla, eller hur man ska säga.

    För ren bump and jump och insjösegling kan jag dock sakna FSWns fart och något bättre förmåga att behålla planing i vindhål, så rådet blir att du behåller din Cross också, om du vill köra sån segling ibland och har plats för den i förrådet. (den betingar väl kanske inte så stora pengar om du säljer den ändå)

  • sailortrash

    Medlem
    9 juli, 2015 vid 15:01

    ok, tack för den.

    Nej, min Cross är inte värd stropparna som sitter på den, men jag behåller den ändå för den är kul på plattvatten och tar segel uppåt 7 utan problem. Egentligen är den nog mer än liten freeride än en fsw…ngn tidig crossover bräda (därav namnet kanske) skulle jag tro.

    Nu är det bara att vänta in ett bra exemplar så…just st. Runt 90 l verkar vara slutsålt just nu..

  • canoya

    Medlem
    9 juli, 2015 vid 15:34

    Jag hade en Cross 120 som jag tyckte var riktigt bra, så jag känner igen den. flytta ut stropparna så blev det freerace, stropparna i mitten så blev det mer FSW eller manöverbräda.

  • sailortrash

    Medlem
    9 juli, 2015 vid 17:07

    precis, året efter blev den triple X, vilken är lite vanligare men det går inte att skilja på brädorna ute på vattnet. väldigt bra att öva teknik på, ligger plant i vattnet och hittar inte på ngt bus..tycker den är helt ok fortfarande, lite tyngre än dagens dock..

  • bicless

    Medlem
    9 juli, 2015 vid 21:31

    Vi har Starboard Kode Wave 2015 i demo för utlåning om du vill testa. Den brädan är väldigt allround och många trivs med den. Förutom fina vågegenskaper enkel ta höjd och väldigt snabb också. Förväxla ej med Kode freewave som är sämre på vågen men mer hopp och skutt orienterad. Vi kan även ordna demo på Blackbox och nya Reactor och efter sommaren. Droppa ett email till info@surfspot.se om du vill prova nån av dessa brädor.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågbrädedjungeln…hjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.