Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågsegel 4,5

  • Vågsegel 4,5

    Publicerad av john1 på 5 juni, 2017 vid 15:39

    Hej
    Skall köpa ett nytt segel 4,5.
    Har bestämd mig för ett Ezzy-segel då jag har Ezzy master.
    Har någon provat nya Zeta 4,2?
    Funderar på ett Zeta 4,2 (5-lattigt) eller Elite 4,5 som är 4 lattigt.
    Det lutar mest åt Elite 4,5 som går för att vara ett mkt stabilt och lättseglad segel.
    Tacksam för goda råd.
    JJ

    • Denna diskussion ändrades 6 år, 9 månader sedan av  admin.
    petter svarade 6 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • steffo

    Medlem
    6 juni, 2017 vid 18:57

    Kolla med @Petter

  • petter

    Medlem
    5 juli, 2017 vid 22:37

    Oj, sorry @john11 för sent svar, inte varit inloggad på länge…

    Aldrig seglat zeta men körde föregångaren se och panther. elite har jag dock seglat mycket och tycker absolut att fyra lattor räcker på små segel även om det blir aningens mjukare känsla jämfört med fem lattor. Elite är lättriggat och stabilt, väldigt hållbart och bra kvalitét, håller länge! Ezzy har lite insydd buk i seglen vilket ger en lite mjukare acceleration, inte samma av och på känsla men fortfarande väldigt enkelt att släppa ut all kraft i bottensvängen. Elite har ett brett vindregister och går att segla väldigt överriggad med bra kontroll. Mycket av trimmet ligger i utvalet vilket gör det enkelt att justera ute på vattnet om vinden ändrar. Elite är nog ett bättre vågsegel och har ett bredare användningsområde men är det främst full tryck bump jump som gäller är kanake zeta bättre men båda fungerar absolut.

    De flesta nya segel är väl ärligt talat rätt bra så handlar nog mycket om tycke, smak och känsla. Att jag fortsatt med ezzy är för dess kvalité och hållbarhet samt att jag seglat in mig på dem. Seglen håller väldigt länge, aldrig haft några problem med sömmar eller liknande utan de känns alltid trygga och säkra att ta ut i alla förhållanden, absolut mer duty än många andra märken.

    Lyckat till med segelköpet, du blir säkert nöjd!

  • petter

    Medlem
    5 juli, 2017 vid 22:41

    @john1 skulle det vara…

  • john1

    Medlem
    6 juli, 2017 vid 10:59

    Hej Petter,
    Tack för ditt svar,
    Jag kan knappast tänka mig att byta segelmärke, har haft Ezzy sedan 2001 tror jag. Tror det var bättre material i gamla Panther limited edition (2012) med mkt förstärkningar i akterliket, sen kom Tiger och då skrev D. Ezzy själv att det nyare var en mer ekonomisk version med samma egenskaper förövrigt. Tror att Elite har samma typ akterparti vid övre 3 lattorna, men det har inte Zeta.
    Jag har beställd ett Zeta 4,2 av Janne, tror det blir bra, kan möjligt komma igång ungefär som Elite och hålla det längre.
    JJ

  • petter

    Medlem
    7 juli, 2017 vid 09:19

    Härligt, det blir nog bra! Kommer kunna hålla det grymt läng!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågsegel 4,5

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.