• Publicerad av pelle-surf på 22 augusti, 2014 vid 14:19

    Jag har börjat försöka mig på vågkite med vågbräda och var ute i veckan då det blåste bra, ca 14 i medelvind och det var riktigt kul.
    Var ute igår igen men i svagare vind och det var svårare. Att kiten driftar, innebär väl att den driver med vinden utan att dra så mycket ? Om det blåser lite mindre så driftar väl en vågkite med sämre oxå. Om man kör med vinden riskerar man väl linslack och droppad kite även med en ren vågkite om vinden är lite svag/ojämn eller är det stor skillnad på en “vanlig kite” jämfört med en vågkite när det gäller att drifta med vinden i svagare vind.

    regfellow svarade 9 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • milkman

    Medlem
    22 augusti, 2014 vid 22:19

    Det är lätt att missförstå vad drift är. (kanske har jag gjort det tom:))
    Men så här tänker jag med lite hjälp från utvecklingsteamet för REO. En kite som går bra downwind, är fortfarande en kite som bara funkar med tryck i linorna. Det är en viktig egenskap, men inte drift…
    Drift är att du kan slacka linorna utan att kiten “droppar” som du uttryckte det. Om du kör i mindre vind, och lägger dig för en bottom-turn i onshore så kommer du tappat tryck i linorna under tiden du åker mot draken. Drift gör att draken “glider” med vinden, utan att den ändrar position i luften under ett kort tag. Den sjunker sakta neråt, men den viker sig inte aggressivt framåt (vilket kiter vanligen gör annars).

    När du svängt upp på vågen igen så kommer lintrycket tillbaka igen, och du kitar vidare utan att behöva relaunch eller få ett ryck när kiten fått rätt vind igen och ska fram i fönstret (di behöver inte tänka på hur kiten ligger)…
    Allt detta är ju bara sekunder. Men den mjuka starten med kitekraft (istället för vågkraft) gör att man står kvar på brädan och kan börja ladda för nästa sväng 🙂

    Allt låter rätt okomplicerat, men det var tydligen rätt svårt för Ozone-teamet att få till det.. Å de hade ju inga tunga slitskydd eller block i framkant från början så det borde ju varit lätt tycker jag.
    Det slutade i alla fall med att de största skillnaderna var lättade bladders och att de designade om alla tunga paneler för att addera vikt i bakkant, och lätta på framsidan. De har verkligen fått till det bra nu. Jag bara önskar att jag själv hade fler minutrar i vågor för att få njuta utav det. Men jag bor i Stockholm och jobbar i Surfbutik.. Nåja!

  • pelle-surf

    Medlem
    23 augusti, 2014 vid 20:01

    Ok tack, det var nog en bra beskrivning av driftandet.
    Om jag förstår det utifrån din beskrivning av Ozone, så är det balanseringen av kiten, med viktfördelning och kanske bridle infästning som är avgörande för hur den driftar. Det är säkert övnings sak att kunna köra vågor i lättare vind men jag tycker det är ganska svårt, det var lättare när det var ordentligt tryck och det inte blir så känsligt hur/var/när man placerar kiten. Min tanke är att köra vågis när det blåser mycket och jag kör på min 7:a, att köra tt då och försöka hoppa och trixa kan göra ganska ont.
    Nu när Ozone har fått ordning på på sina kites så kan du ju flytta surfbutiken till västkusten och köra vågor ist för att sitta i Stockholm 🙂

  • maui-mange

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 09:51

    Det finns även icke våg kites som driftar ‘bra’. Bra beroende på hur avancerat man rider vågor och om man absolut vill ha en supersnabb kite.
    Cabrinha Vector är tex en kite som funkar bra i vågor även om den främst var framtagen som Freeride/Nybörjar kite.

    Själv har jag kört Airush One i flera år. Lite okänd i Sverige och endast en mitt strut. Driftar grymt bra pga att den är lätt och low aspect. Var själv skeptisk först men efter att sett kommentarer från kitare på Maui som red grymma vågor så funkar de säkert till en medioker vågkitare….och det gör dom…!

  • regfellow

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 21:53

    Draken driftar = flyter med vinden utan att ramla ner. Andra egenskaper som är viktiga när det gäller vågkite som dryftar bra är förmågan att kunna styra draken när du skotat ut och inte har tryck i draken, kunna stänga av och slå på tyck i draken snabbt och enkelt. Om nu draken driftar och hamnar i vindfönstret, så skotar du ut och styr kiten till det läge du vill ha den utan att det blir ett ryck, skotar in och får kraften igen. Även bra botten drag så att man kan ta sig igenom vågor i onshore och köra med så liten, snabb och smidig drake som möjligt

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.