Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vågkitebräda

  • Vågkitebräda

    Publicerad av regfellow på 27 juli, 2010 vid 16:20

    Vad skall man tänka på här rörande bräda?

    Kan man köpa enbart vågbräda eller de är inte anpassade för stoppar/pads?

    Skulle vara trevligt om man kunde köpa en som går att köra i lättvind, då denna sommar har varit bedrövlig skulle jag vilja kunna komma upp i 5 m/s och dämpa ångesten! Eller blir brädan för stor och otymplig?

    Väger 85 kg och har allaround 12a som kite.

    Funderar annars på en Naish Custom Wave Fish 2010.

    /M

    larssa svarade 13 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • sourra

    Medlem
    27 juli, 2010 vid 21:07

    Skaffa en bräda med ordentligt med yta och volym samt inte så mycket rocker så är du kittad. Slår du till på en Naish Fish har du en skön och hållbar bräda som funkar även när vågorna börjar bygga lite.

  • regfellow

    Medlem
    27 juli, 2010 vid 21:45

    Det finns 3 storlekar?

    Jag väger 85 kg…

    /M

  • sourra

    Medlem
    27 juli, 2010 vid 21:50

    Gå på 6’0″ och ge fasen i att skruva på stropparna =)

  • above_the_law

    Medlem
    28 juli, 2010 vid 07:15

    Hm, be att få testa olika brädor om du får tillfälle (som vanligt).

    Rent generellt håller jag med Johan “S”, men jag skulle inte köpa en traditionell fish i a f. Anl är att den har en tendens att glida i sidled på nosen och inte funkar så bra på backhandvågor (vänstervågor/riders left) om du är regular och det börjar bli lite mer tryck alt att du vill köra mer vertikalt.

    Ett bra alt
    (enl min subjektiva mening) om du vill ha en som funkar bra i alla förhållanden med eller utan kite och som du även kan surfa på i slöare vågor är följande:

    “Modern fish” (tunnare rails än retro fish men ganska rak rocker/bottenkurva), MEN med winger pintail eller squashtail samt möjlighet att köra den både tri och quad fin setup.
    Jag skulle också rek 6.0 i längd och ca 18 1/2 eller något bredare om du har låååånga fötter/är tung. OBS! Viktigt att den inte är alltför tjock vid framfoten för då får du svårt att trycka ner kanten så fort det blir mer fart och du kommer att tappa carvet i svängen (när du vill ha det).
    Vill du köra den mer “lös”/på sladd, så är det bara att köra den med två thrusters fenor alt väldigt liten centerfena för lite mer stabilitet och vertikal surfing (små bakfenor om quad). Quad är annars bäst för snabbare “down the line surfing” (ej vertikalt) och för att skapa mycket fart (bra i supersnabba fetevågor eller slöa eurovågor).

    Om jag var du så skulle jag leta efter en begagnad polyesterbräda (går lugnare i vattnet än epoxy p g a flex och billigare) med egenskaperna ovan. Om du tror att du kommer att börja med att köra med stroppar så köper du bara deckpads med inserts i från t ex SurfTech och klistrar på (sitter som berget). Jag rek att bara använda framstroppen och endast då det är mycket chopp mellan vågorna eller så stort att det är svårt att komma ut från stranden (t ex Ponta Preta, Cap Verde). Annars är det ostroppat som gäller och som ger dig bäst känsla och lär dig hålla rätt position på brädan!

    OBS! När du sedan börjar göra airs/areals så bör du lägga på minst ett extra lager väv och polyester (alt epoxy) i däcket för att den ska hålla. Låt väven gå ner en bra bit över kanterna så blir den ännu mer brytstark… o s v.

    Om jag skulle köpa en ny vågis så skulle jag lätt beställa en LF Rawson Custom 6.0 med möjlighet till att köra både tri och quad fin setup!
    Annars tror jag att Naish Global 6.0 , Cab Thruster 6.0 eller varför inte Suesias Thruster/quad 6.0 är klockrena.
    Som sagt be att få testa om du ser någon på stranden som har en, men gå ut lååång så du inte sabbar fenorna;-)…

    Lycka till och kom ihåg att hålla dig så nära brytet på vågen som möjligt (många åker bara ifrån vågen med kite). Då kan man lika gärna köra TT (tycker jag)…

    Peace!
    /Nicco

  • regfellow

    Medlem
    28 juli, 2010 vid 09:43

    Omfattande svar och gav en del att tänka på!

    Tack!

  • sourra

    Medlem
    28 juli, 2010 vid 10:06
    above_the_law;622795 wrote:
    Om jag skulle köpa en ny vågis så skulle jag lätt beställa en LF Rawson Custom 6.0 med möjlighet till att köra både tri och quad fin setup!
    Annars tror jag att Naish Global 6.0 , Cab Thruster 6.0 eller varför inte Suesias Thruster/quad 6.0 är klockrena.

    Ett långt och ordentligt svar må jag säga =)
    Jag vill bara flika in att om man ska ha en bräda som kommer igång tidigt ur Naishs range så är det framför allt Fish (som inte faller under kategorin traditionell fish) som gäller. Global kräver mer vind och mer vågor för att komma till sin rätt.

  • jbi

    Medlem
    28 juli, 2010 vid 14:09
    Regfellow;622711 wrote:
    Vad skall man tänka på här rörande bräda?

    Kan man köpa enbart vågbräda eller de är inte anpassade för stoppar/pads?

    Skulle vara trevligt om man kunde köpa en som går att köra i lättvind, då denna sommar har varit bedrövlig skulle jag vilja kunna komma upp i 5 m/s och dämpa ångesten! Eller blir brädan för stor och otymplig?

    Väger 85 kg och har allaround 12a som kite.

    Funderar annars på en Naish Custom Wave Fish 2010.

    /M

    Köp min, billigt 🙂

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=27716&title=best-thruster-6-600-26quot-3b-2009&cat=10

    JB

  • maui-mange

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 05:56

    Hakar på tråden, främst frågor angående Naish.

    Väger 90 kg och det kommer att dröja ett tag innan det blir Sverige igen. Bor i Asien och kom nyss hem från Bali och åker i slutet av året West Oz.

    Är ren nybörjare i vågor, är det ändå bättre att välja en Fish 6.0 att lära sig på eller kanske en stor Global 6.0 eller 6.2? Känns som om man inte ger sig in i stora vågor förrän man har lite koll.

  • waimeadude

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 08:24

    Tjena kolla lite priser

    Naish Custom Wave Global 2010 6,499Kr

    http://www.southcoastsweden.se/index.php?option=com_content&view=article&id=17&Itemid=8

    SUESIAS – KITEWAVE 6´2 540Euro ungefär 5340Kr http://www.suesias.com/

    LFR Quad Surfboard 6’0″ 7 199:-
    http://www.nocomply.se/2010—brdor/8101-lfr-quad-surfboard-60q.html

    Verkar som om man får betala mellan 5-6 tusen oavsett märke, frågan man frågar sig som nybörjare är vilken man ska välja. Jag känner lite att jag vill lämna twintipparna och gå vidare mot wave som många andra här, men man vet ju inte om man gillar det. Kanske får bli begagnat då…
    Räcker 6´om man väger typ 90kg?

    /John

  • skotten

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 14:26

    nice thread!!

    Mange, take the 6.0 : ) you wont want a massive board when its time to shred good waves, I am just (aaahem) over 90kg and I ride a 6,1 and its my mellow strapless board.

    Its really interesting that I cant disagree with any of the points above, the fish is a good newbie board for small waves and foam, but the Rawson is a super slinky board that will tear most waves a new hole : )

    Just buy both, you will use them once you start riding proper and they will look awesome on top of your car, and in the flat, and when you surf… a man cant have to many waveboards thats for sure.

    Follow us on FB and Twitter!!

    http://www.Facebook.com/kiteboarding.se
    http://www.Twitter.com/kiteboardingse

    http://www.kiteboarding.se
    sig2.jpg

  • sourra

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 17:19

    Vad det gäller lämplighet på storlek på vågor kan man generellt säga att Fish är gjord för minst vågor, sen kommer Global och sen är Gun på toppen (för hård vind och/eller stora vågor). Jag har en Global 6’2″ som jag kör från knähögt och uppåt. Jag har kört den upp till ca 15 m/s och sen har jag en Gun som får ta över. Vad det gäller storleken på vågor – jag vet inte hur mycket olika spots du har att välja på men självt får jag ta de vågor som bjuds. Känns det för stort får man åka lite längre fram i vågen och droppa ur när det börjar kännas sketchy. Tänker du bara ha en bräda tycker jag du ska välja en som funkar för en uppsjö av förhållanden och som känns bra att utvecklas med.

  • sourra

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 17:21

    (Och var inte rädd för att kolla beg-marknaden)

  • haze

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 17:30

    Min undrar är vad du skall ha en vågbräda till med när du har en 12:a som kite. Är ju inga vågor när det blåser vind för en 12:a eller har jag missat något nu?

    Edit: Som lättvinds alternativ så är inte en vågbräda så bra som tex en LF TwinSkim, andra Skimboards eller en “lättvindsbräda” då en vågbräda inte är lämpad eller byggd för lättvind.

  • debkausf

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 21:24
    Haze;623697 wrote:
    Min undrar är vad du skall ha en vågbräda till med när du har en 12:a som kite. Är ju inga vågor när det blåser vind för en 12:a eller har jag missat något nu?

    Edit: Som lättvinds alternativ så är inte en vågbräda så bra som tex en LF TwinSkim, andra Skimboards eller en “lättvindsbräda” då en vågbräda inte är lämpad eller byggd för lättvind.

    Tack för spotvisningen i danmmark Haze. Hanstholm var ju “på riktigt”. Gott att man fick timeat in en 5:a dag!

  • haze

    Medlem
    3 augusti, 2010 vid 05:45
    debkåusf;623754 wrote:
    Tack för spotvisningen i danmmark Haze. Hanstholm var ju “på riktigt”. Gott att man fick timeat in en 5:a dag!

    Varsegod. Du missade ju en grym dag i Agger. Helt klockrena vågor och fin fin sideshore. Men du dyker väl upp igen hoppas jag 😉

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vågkitebräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.