Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågspots runt Oskarshamn/Västervik?

  • Vågspots runt Oskarshamn/Västervik?

    Publicerad av challgren på 3 oktober, 2016 vid 19:25

    Det måste ju finnas vågor runt Oskarshamn och Västervik som fungera på NO, för vindsurf/vågsurf, eller?

    Det närmsta jag hittat är ett ställe som heter Kråkelund som någon kanotblogg pratar om men det är tyst där ute på nätet. Som ett stort svart hål…

    electric svarade 7 år, 5 månader sedan 10 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • mattias-j

    Medlem
    3 oktober, 2016 vid 19:37

    Åk över till Öland. Lär bli fantastiska vågor med sideshore vid gamla Elsas bageri vid Tokenäs fyr i Byxelkrok. Gäller hela veckan ut verkar det som…

  • challgren

    Medlem
    3 oktober, 2016 vid 19:45

    @Mattias J 741613 wrote:

    Åk över till Öland. Lär bli fantastiska vågor med sideshore vid gamla Elsas bageri vid Tokenäs fyr i Byxelkrok. Gäller hela veckan ut verkar det som…

    Jo, jag vet men om man kommer från Sthlm så spar man ju 2h så då blir det nästan så att man kan åka över dagen 😉

  • mattias-j

    Medlem
    3 oktober, 2016 vid 20:22

    Tyvärr har jag inte hittat något som inte behöver båt….

  • nachoman

    Medlem
    4 oktober, 2016 vid 06:15

    Inte heller hittat något vågspot men det finns ju en del sköna B&J ställen där det kommer in riktigt grov sjö, t ex Horns udde i Västervik. Inte värt att åka från Sthlm för men är man där är det väl värt ett besök på NO.

  • marangen

    Medlem
    4 oktober, 2016 vid 22:37

    Funderar på samma sak…Måste finnas ngt Spot Med vågor mellan Sthlm och Kalmar!?

  • mag

    Medlem
    5 oktober, 2016 vid 06:25

    Kolla sjökort på Eniro ex. Öarna ligger i vägen nästan överalllt. Men ibland kan en ö vara fördelaktig att vrida in vågor.
    Jag tycker dock att kustremsan kring o norr Oskarshamnsverket ser ut att ligga så att vågorna kommer åt kusten direkt. Värt att kolla in!

  • davven

    Medlem
    6 oktober, 2016 vid 19:16

    @Mag 741655 wrote:

    Kolla sjökort på Eniro ex. Öarna ligger i vägen nästan överalllt. Men ibland kan en ö vara fördelaktig att vrida in vågor.
    Jag tycker dock att kustremsan kring o norr Oskarshamnsverket ser ut att ligga så att vågorna kommer åt kusten direkt. Värt att kolla in!

    Jag har faktiskt sett lite småbryt, utanför oskarshamnsverket på 8-10 ms Jag vet
    dock inte hur dom ser ut på 16-25 m/s. Men det är ett skyddsobjekt och jag vet inte om det är helt oproblematiskt och köra utanför där? Dock så är Mattias spår betydligt bättre, kör över till öland för få den ultimata belöningen. I somras såg jag riktigt fina vågor rulla in i Djupvik 3 timmar efter det blåst 20 m/s NO på norra udden. Det mullrade på fint, så det lär finnas flera ställen där uppe. Har själv inte testa vågvindsurfing, men häftigt och se brytande mullrande vågor i Sverige.

  • sailortrash

    Medlem
    6 oktober, 2016 vid 19:44

    ölands östra sida måste vara det mest underutnyttjade, och Sveriges längsta, surfstrand. Visserligen dominerar ju sydvästvinden..men när den kommer från andra hållet bryter det surfbart på varenda strand. I vissa bukter är det dock sjukt mkt småsten överallt, så det kan i princip vara omöjligt att köra.

  • alltidxx

    Medlem
    7 oktober, 2016 vid 08:45

    Horns Udde bröt jag av en bom, som tur var på rätt sida så jag kunde segla hem. Annars hade jag varit finsk nu.

    Ville bara meddela det…

  • rillestark

    Medlem
    11 oktober, 2016 vid 15:33

    Härligt att höra att det gick bra! 🙂

    Frid!

  • electric

    Medlem
    11 oktober, 2016 vid 16:34

    @Alltidxx 741712 wrote:

    Horns Udde bröt jag av en bom, som tur var på rätt sida så jag kunde segla hem. Annars hade jag varit finsk nu.
    Ville bara meddela det…

    Jag har fått bombrott på “fel” sida. I sådana lägen lossar man bommen och drar den upp över masten och vänder den, och sen drar man ner den igen till rätt läge och fäster. Lite bökigt förstås, men man slipper bli finsk …
    /Lars

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågspots runt Oskarshamn/Västervik?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.