Senaste nytt Forums Vågsurfing Vågsurfing i Thailand (med omnejd!)

  • Vågsurfing i Thailand (med omnejd!)

    Publicerad av simoneburgess på 7 juni, 2011 vid 13:44

    Hej! Jag och gänget sticker till Thailand om någon vecka. Några av oss är nybörjare, men har Kiteat förut, och några har surfat lite våg innan.

    Vi funderar på bra ställen för vågsurfing i Thailand/närliggande länder för oss. Det ska gärna finnas lite annat i närheten, t.ex. klättring eller Kite.

    Vi tänker heller inte släpa med oss några brädor från sverige, så det måste finnas att hyra på plats.

    Har ni några bra tips och erfarenheter? BEskriv gärna platsen (turistigt/smutsigt/mycket horor osv) om ni har något.

    mfagerlund svarade 12 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • wiken

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 15:31

    Phuket har några vågspots. Finns klättring i railey nära där.

  • ulriken

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 19:59

    Som tidigare nämnts så finns det surf och kite i Phuket!
    Jag var på Koh Lanta Julen 2009, då hade ett Australiensiskt par just startat ett surfcenter där.

    http://www.kohlantawatersports.com/

    Det är lågsäsong på Koh Lanta nu så mat och boende är runt halva priset mot högsäsong.

    Just nu är monsunen så det är högsäsong för surf. Vågor på morgonen och vid lunch-tid kommer vinden.

    Men det är ingen PARTY-Ö, otroligt lugnt.
    Åk bara dit om ni ska surfa för det finns inga klubbar alls, inte ens under högsäsong!
    Endast små barer.

  • simoneburgess

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 20:28

    Oki, tackar för svaren! Blir mer och mer sugen.

    Jag var på Phuket 2006, där jag stod på en kitebräda för första gången. Det enda jag såg där av vågsurf var “min 8-årixa dotter/strävhåriga tax vill ha något att göra idag”-vågsurf, så jag blev lite skeptisk. Jag såg ju bara en strand med “vågsurf”, så vad vet jag.

    Vill bara försäkra mig om att vi menar Riktig vågsurf, och inte turistdiarrévarianten.

    Aeh, nu blir jag bra otydligare och otydligare. Finns det riktiga vågor någonstans vid Phuket?

    Annars låter ju Phuket najs. Klättring, Kite, Wakepark och vågsurf… Ganska bra coverage för olika väder.

    Återigen, stor kram för svaren. Ni får en aloha!

  • andyhill

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 15:43

    Såvitt jag vet så anses västkusten vara det enda stället som har någotsånär bra surf i Thailand. Har för mig att det är omkring maj-juni som monsunen gör att det fungerar bäst. Var i phuket under den perioden en gång. Tyckte inte att Khata beach och Khata noi beach var så speciellt bra även fast dessa ansågs vara de bästa surfspotsen och det var vad som ansågs vara den bästa surfperioden. Det var ganska sönderblåst mest hela tiden och vågorna vara inte så väl linjerade (Påminde faktiskt väldigt mycket om Sverigesurf).
    Tror helt enkelt inte att Thailand är något bra vågsurfland. Sumatra ligger ju dock inte så långt bort och tar ju upp alla vågor som annars hade träffat Thailand. Åk dit istället om du vill åka nånstans i närheten av Thailand för att surfa. Annars får man söka sig längre norrut till kuster som inte är skuggade av sumatra. Kan tänka mig att sydvästra burma skulle kunna ha bra surf och Sri Lanka är ju ett känt ställe som nog fungerar väldigt bra under juni-aug.

  • wiken

    Medlem
    15 juni, 2011 vid 20:23

    Kan nog vara diarrevarianten- Phuket är ju inget surfställe. Men det är ju inte därför man åker dit, vare sig kite eller surf. Snarare är det en bonus när man tröttnar på iskaffe och pocketböcker.

  • robinb

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 07:30

    Tja har inte läst alla inlägg i denna tråd så om det blir repitition så ignorera denna bara..

    Phuket gåt det att surfa på men endast under speciella månader och stället heter Nai Harn sägs även kata/karon men de går inte jämföra med Nai Harn, det är längts ner på Phuket tar ca 1 timme från snusk stranden Patong. april-Juni skall vara bästa månaderna.. jag var där i Juli för typ 2 år sedan och det var väll helt ok men inga 3-4 metersvågor mer 1-2.5 meter kanske och inga jättelånga longrides heller. MEN det beror ju på swell osv när jag va där var det ganska liten swell om inte obefintlig men det gick att surfa….

    sen beror det alldeles på vad du jämför med… helt ärligt skit i thailand o dra till Bali/lombok där finns det oändligt med surfspotts eller om du är ute efter riktigt stora och perfekta barells så åk till Nias i norra Sumatra(mest right hander) …. eller G-land södra java(mest lefthander)

    men om ni e ett gäng grabbar så finns det 2 alternativ skulle jag vilja påstå 🙂 (iaf i min mening)

    dra till Bali och surfa där finns vågor för alla olika svårighets klasser OCH grymt nattliv on ni vill ut och röja lite 🙂

    andra alternativet är att åka till Lombok nära Bali där är lite mer lungt och inte lika mycket party och surfspottsen är inte lika “crowded” som Bali, samt här kan ni bestiga Vilkanen Rinjani som är ganska mäktig. inte bergs klättring men inte så lång ifrom om du vill hela vägen till toppen !

    både Bali/lombok finns det enormt mycket uthyrningsställen och det kostar allt från 20 000 IDR- 50 000 IDR per dag (typ 15kr-40kr)

    flyg från Phuket kan du få T/R till bali mella 500-1000 kr beroende när du bokar

    har du frågor o funderingar angående Indonesien och var som e bra maila mig bor sedan 1.5 år på bali och har vart på de flesta bra ställena runt i landet..men tyvärr hemma nu i 2 månader i kalla sverige måste hitta nått att göra 🙂 (surfa på internet istället haha)

    lycka till !

  • bammerwee

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 19:08

    Kolla länken för att läsa Thailand surfrider Magazine och finn en surfguide över Thailand.:shocked: Är från maj i år men borde gälla fortfarande. Språket är på engelska samt ibland på thai.

    Eller besök på direkten Thailands motsvarighet till surfzone nämligen http://www.thaisurfrider.com/

  • mfagerlund

    Medlem
    22 juni, 2011 vid 20:57

    http://www.kohlantawatersports.com/

    Som Ulriken skriver kolla in Sam o Jo på Koh Lanta. Underbart Aussie-par som tar hand om er. Har allt från S.U.P till Kite, både utrustning och kurser till hyggliga priser. Och bra utrustning… När Sam kört skiten ur er så åker ni över till Phi-Phi för party, en timme med båt. Nu är bästa tiden på året för vatten lekar. Kommer just tillbaka efter att ha lekt ett halvår. Nu får du vattnet mer eller mindre för dig själv… Hälsa dom från Magnus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Vågsurfing i Thailand (med omnejd!)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.