Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Väjningsregler i Varberg

  • jonaish

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 15:43
  • oaxen

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 16:34

    @Yann 489904 wrote:

    Hittade ett bra exempel övers på din blogg. Gällde vågregeln här? Gick tyvärr inte att hyperlänka in bilden.
    [img]http://4.bp.blogspot.com/_bFha8tVDwsw/SJiAMBdpgPI/AAAAAAAAAl8/vLyYWpP5mww/s1600/P8042887.JPG[/img]

    Jag antar att det är mig du referar till. Med fem vindsurfare i en vik lika stor som Läjet körde lite crazy helt utan regler. Fräscht va?

    Är det någon som har propagerat för att kajtare alltid ska väja för vindsurfare?

    Skit i hela grändragningsproblematiken! Om ni seglar t ex Läjet, så funkar ju allt kalas om alla tillämpar vågregeln!

    Jag har ingen aning om huruvida en kajtare tar bättre höjd eller ej. Faktum är dock att kajtare tar stor plats, mycket stor plats t o m.

    En del av den här problematiken är en kopia av den schism som fanns mellan skidåkare och snowboardåkarna.
    – “Sitt inte mitt i backen”
    – “Jag sitter var jag vill!”

  • blackadder

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 17:12

    Jag håller med. Det kommer alltid att finnas badare, vågsurfare, vindsurfare och kitesurfare som skiter i, eller utnyttjar reglerna till sin fördel. Men man ska nog inte hålla på och ändra reglerna så att ingen kan utnyttja dem; då blir det nog inte mycket kvar.

  • blackadder

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 17:13

    @dr Masse 489876 wrote:

    Jag, som vindsurfare, ser några grundproblem när jag kör i både vågor och på platt med kitare (vilket jag gjort på Guincho, Torö, Gotland, Skälåker och Dalarö).

    Dock vill jag verkligen påpeka att det nästan alltid fungerar utmärkt.

    Över till problemen/utmaningen/grejen:

    – Det är vid en snabb blick ibland j-gt svårt att bedöma om en kitare går för stryrbord eller babord, särskilt vid låg fart och kiten upp mot kl 12. Kör han switch? Är han på väg bort eller hit? I vågor måste man ju koncentrera sig på lite annat, typ vågorna, så det är inte lätt att ägna tid åt att bedöma vilken bog alla kitare kör på.
    – Kitare vänder ju på en femöring. Titta bort ett ögonblick och kitaren som du nyss tolkade som på väg bort på babord är nu på väg mot dig på styrbord.
    – Hur stor är den säkra “zonen” runt en kitare? Tycker själv att detta kanske är det svåraste av allt, dvs bedöma hur stor omkrets (framförallt i lä) som kitaren tar upp om han tar ner kiten i powerzone och laddar för hoppa eller någe annat.
    – Linorna. Bara tanken på att trassla in sig i linorna från en kraschad kite i vågor får mig inte på någe bra humör alls, faktiskt.
    – Höga hopp. Ibland verkar det faktiskt som om kitaren själv inte riktigt vet hur högt hoppet kommer att bli och hur långt ner i lä landningen kommer att ske. Jag har själv bra nära blivit landad på i Guincho (ett ställe där det annars fungerat väldans bra mellan kitare och vindsurfare när jag kört där).

    Personligen, och nu kommer det jobbiga boys and girls, så anser jag att man som kitare helt enkelt är mer eller mindre tvungen att ta hänsyn till i stort sett allt annat som drivs av vind eller egen kraft (ej motor) på vattnet. (den här meningen lär jag ju få skit för… 🙂 ). Detta eftersom det faktiskt är svårt att bedöma hur en kitare rör sig på vattnet, samt att en felhanterad kite har en förmåga att ställa till det för andra på ett sätt som är svårslaget.

    Surfare på väg ut genom vågorna har rätt till väg! är, för övrigt, i mina ögon en riktigt bra regel och såpass etablerad att den inte kan ändras.

    Min personliga ranking av vilka som bör anpassa sin väg/segling/kiting på vattnet är:

    1. Badare. De kan faktiskt gör precis som de vill och vinner alla “revirkamper”.
    2. Vågsurfare. Behöver endast se upp för badare.
    3. Vindsurfare. Håller sig borta från badare, största respekt för vågsurfare. Följer väjningsregler så väl det går i övrigt.
    4. Kitesurfare. Håller sig borta från badare, spanar lite extra efter vågsurfare och försöker så tydligt som möjligt visa sina intentioner för vindsurfare.

    Till sist vill jag påpeka att många polare kitesurfar (inklusive min syrra), och även bland de tycker jag mig höra förståelse för att det krävs extra respekt för andra om man skall kita i vågor bland andra vattensportare. Jag delar mer än gärna vågorna med kitare, och det fungerar fint.

    En sak till. Det är en j-a skillnad på folk som kan kita och har koll i mer vind och de som bara är ute och försöker överleva. På Dalarö tappade en tjej kontrollen över sin kite och började falla av kraftigt med kiten i powerzone. Behöver jag tillägga att vi var på väg att mötas och att jag seglade styrbord? Hon hade ingen aning, jag väjde kraftigt och en rätt rejäl smäll undveks. Ingen stor sak, men faktum är att hon körde i vindar som hon helt enkelt inte behärskade. Jag tror faktiskt inte att hon såg mig förrän jag hade väjt och var två meter ifrån henne, vilket jag förstår. Hon hade ju tappat kontrollen.

    Och till sist. Vindsurfaren som beskrivs ovan hjälper ju inte någon.

    Jag håller med. Det kommer alltid att finnas badare, vågsurfare, vindsurfare och kitesurfare som skiter i, eller utnyttjar reglerna till sin fördel. Men man ska nog inte hålla på och ändra reglerna så att ingen kan utnyttja dem; då blir det nog inte mycket kvar.

  • mikaels

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 17:28
    Quote:
    Händer det en olycka så är det alltid de vanliga sjöreglerna som gäller när det kommer till ansvarsbiten. God sed bör följas men det är absolut ingen rättighet/skyldighet. Vill inte en kajtare på styrbords halsar väja för en vindsurfare på babord så kanske han är ett rövhål men det ska vara ok och det är då ens skyldighet att applicera sjöreglerna. Ska man väja fastän man inte är skyldig visar man detta i god tid, annars standard väjningsregler så blir det inga missförstånd.

    Hawaiianska vågsedvänjor i all ära, men som Yann skriver är det lagen som gäller om det smäller, oavsett hur hög eller låg vågen var. Vi har haft den diskussionen tidigare, det var lika svårt att få gehör för väjningsreglerna då, folk hävdade förkörsrätt på väg ut genom den chop som kallas vågor i Björkvik, eller rentav Garda, och så länge alla är överens, och ingen skadas, så kanske det funkar, men om det smäller, och någon blir skadad, kan det bli en dyrbar läxa för den som tror att hemgjorda sedvänjor går över lag.
    Sen är det en annan sak att det kanske inte blir ett problem så ofta, men väljer man att bryta mot sjöreglerna bör man nog iallafall vara medveten om vilka risker man tar…

  • above_the_law

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 17:37
    Kamaaina;489933 wrote:
    Vad fan är styrbord på en kite?

    Men för helvete!!! Om du inte fattar det så förstår jag inte vad du gör på vattnet över huvud taget???
    Vinden in från höger precis som när man vindsurfar så klart. Har själv även vindsurfat sedan början av 80-talet och vågsurfat sedan början av 90-talet MEN jag anser fortfarande att man som kitare måste ha exakt samma “rättigheter på vattnet som alla andra liknande sporter!
    Visst, om det är lite side shore så är det väl inget större snack om att man ska hjälps åt så att de som är på väg att höjda på väg ut genom bryten får den möjligheten. Det stämmer ju också med styrbordsregeln som faktiskt bara gäller om båda kryssar, d v s en farkost för styrbord som slörar har inte rätt till väg för en som kryssar för babords halsar (vinden från vänster)! Alltså den som rider vågor på styrbord bör lämna väg för en som kryssar/höjdar ut genom vågorna på babord! Så vad är problemet????!!!!!!

    OBS! Jag anser absolut att det måste det vara “styrbordsregeln” som gäller om det är trångt och svårt att avgöra var andra är på väg (oavsett om man kitar eller vindsurfar), annars uppstår garanterat kollisioner förr eller senare om det är bra med vind och går fort!

    Dessutom är det ju faktiskt ofta ganska rak on shore och hur löser du det då???!!!

    En anledning till att jag började kita är att man kan få en upplevelse som är mycket mer lik riktig vågsurfing än med vindsurfingen, så att påstå att vi kitsurfare borde ge de finaste vågorna till vindsurfare är ta mig fn det dummaste jag hört! Sorry, men där är ni ute och cyklar rejält!
    En annan fin sak med kitesurfing är att man kan rida vågor mer fritt och åt båda hållen även om det inte är klockren side shore. Inte tänker jag ge upp den möjligheten bara för att vissa inte vill hålla sig till internationella sjöfartsregler.

    Jag säger som den person som fick mig att testa kiting en dag när jag halvplanade på min vindsurfingbräda, medan kitaren tokplanade och hoppade över min mast:
    “- Se inte så sur ut, utan BYT SPORT grabben!!!”
    Just då blev jag väl lite stött, men i efterhand kan jag inte mer än garva och hålla med honom till 100%, ha ha:laugh: !

  • above_the_law

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 17:39
    mikaels;489954 wrote:
    Hawaiianska vågsedvänjor i all ära, men som Yann skriver är det lagen som gäller om det smäller, oavsett hur hög eller låg vågen var. Vi har haft den diskussionen tidigare, det var lika svårt att få gehör för väjningsreglerna då, folk hävdade förkörsrätt på väg ut genom den chop som kallas vågor i Björkvik, eller rentav Garda, och så länge alla är överens, och ingen skadas, så kanske det funkar, men om det smäller, och någon blir skadad, kan det bli en dyrbar läxa för den som tror att hemgjorda sedvänjor går över lag.
    Sen är det en annan sak att det kanske inte blir ett problem så ofta, men väljer man att bryta mot sjöreglerna bör man nog iallafall vara medveten om vilka risker man tar…

    Klockrent,
    end of discussion!

  • mikaels

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 18:20
    Quote:
    farkost för styrbord som slörar har inte rätt till väg för en som kryssar för babords halsar

    Eh, what? Tack för kudos ovan, men vad menar du med detta? En som seglar för babords halsar väjer för den som seglar för styrbords, det har inget att göra med slör, kryss, läns eller halvvind, eller på väg ut eller in genom vågor, högerlut är döderlut sade man på segelbåtar, dvs kommer vinden in från vänster skall man väja för de som har vinden in från höger.
    (eller missförstår jag dig?)

  • el_duderino

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 18:39

    Grunden till problemet är att ni (Kite*****) tar för stor plats, typ samma plats som 500 vindsurfare, så flytta på er för fan!

  • bohm

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 19:01

    Allt det här snacket om väjningsregler är på lite för hög nivå för en STOR skara av kitare.

    När två kitare möts och den som ligger högst i vind envisas med att ha kiten lågt har man långt kvar innan man börjar ens fundera på väjningsregler i vågor. Ungefär varje gång jag har kört på “crowded” spots är det någon eller några som inte har fattat denna enkla regel.

    Likaså, har jag varit med om många gånger att kitare kör VÄLDIGT nära mig downwind när jag har tappat brädan och ligger och bodydraggar. Hur smart får man lov att vara innan det blir kriminellt? Kommer det en by har man inget att sätta emot.

  • flex

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 19:06

    trött efter 6 timmars surf idag. men möter jag en kite eller åker ikapp en så försöker jag om möjligt höjda och gå på insidan, av rent säkerhetsskäl, speciellt om det är någon som inte verkar ha koll. Alla har väl hört ljudet av kitar som tappas ner i vattnet o där vill man ju inte vara, det är säkrare att gå på insidan. och kitare borde ju då försöka gå up utsidan..dvs längst ner i vind.

    Skulle man få en kite i huvudet skulle jag ha svårt att tro att det kan bli någon annans fel än kitarens om det skulle bli rättsligt oavsett väjningsregler..därför bör kitaren visa större hänsyn, och se till att hålla tillräckliga avstånd, man kan inte som kitare begära att alla andra ska förstå vilka risker det finns med okontrollerade kitar och vilka säkerhetsavstånd man ska hålla. Så visst ett lite större ansvar måste man nog ta som kitare tycker jag.

    Jag har mycket sällan haft problem med att vindsurfa bland kitare även om det ibland kan vara trångt. tycker ofta det funkar hur bra som helst. Duktiga kitesurfare som kör vågor är ofta inte mer ivägen än andra vindsurfare som man möter.

  • trumpeten

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 19:15

    Jag träffade en kajtare som krockade med en vindsurfare, han knäckte 10 revben och fick en spricka i höften. Tog lång tid att komma tillbaka och han kommer för alltid ha problem med höften.

    Båda försökte gå upwind om varrandra.

    Så var försiktiga ute på vattnet!

  • fesen

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 19:46

    Var ju en kitesurfare som stoppade en vindsurfare med näsan i Apelviken förra sommaren. Vi kitesurfare är livsfarliga!

    Skämt åsido. Vi har lika stort ansvar som alla andra, varken mer eller mindre.
    Vissa tycks tro att det alltid är lättare att väja bara för att man kitesurfar. Lite farligt att dra den slutsatsen. Vad händer om en elitvindsurfare möter en något osäker/osmidig kitesurfare? Hur vet vindsurfaren att kitesurfaren garanterat kommer att väja??? Så sluta upp med sådant trams…det kommer aldrig att fungera.

    Det jag tror är MYCKET VIKTIGT, det är att skilja på vad som är RIKTIGA LAGSTADGADE REGLER och vad som är rent hyfs. Detta måste beskrivas tydligt! Detta oavsett om man valt att spänna fast sina trasor i en jobbig stång eller fuskat lite och bara knutit lite snören.

    Sedan kan man fråga sig varför vissa vindsurfare envist påstår att det är svårt att se åt vilket håll vi kitesurfare åker, medans de flesta jag stött på klarar det minst lika bra som alla kitesurfare?
    Jag rekommenderar alla, vind som kitesurfare, att ta sig en funderare över hur det egentligen fungerar med vinden som vi båda nyttjar. Fungerar “förvånansvärt” lika.

    Enda gången jag har haft problem med vindsurfare när jag kitat var när jag låg för babord och skulle vända. Jag tog lagom med höjd, ser mig omkring inför vändningen, ser 2 vindsurfare snett bakom mig i lovart (20-30 meter bort kanske). Jag dröjer några sekunder med att vända. Precis när jag har vänt, och följdaktligen tappat lite i höjd. Så möter jag de båda vindsurfarna på MYCKET NÄRA HÅLL (Mindre än 2 meter). Det visar sig att dom fallit av ordentligt då dom ligger och racear med varandra. Dom har valt att falla av i min “döda vinkel”, trots att dom ligger i lovart och är skyldiga att väja. Dom var dessutom upphinnade. Troligtvis hade dom varit helt upptagna med att racea och såg mig förmodligen inte alls.

    I övrigt tycker jag det fungerar riktigt fint. Ibland är det någon som inte väjer…men det är nog 50/50 om det är en vind eller kitesurfare.

    Så sluta grina eller börja vågsurfa. Vind är för fegisar!

    //Robban (fegis)

  • milkman

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 21:00

    @El_Duderino 489969 wrote:

    Grunden till problemet är att ni (Kite*****) tar för stor plats, typ samma plats som 500 vindsurfare, så flytta på er för fan!

    En relevant mening.(om än i trist och dryg förpackning som bevisar avsaknad på insikt). Är det en 30m farkost som skall väjjas för? Eller bör det finnas någon regel för kitarna att släppa vindsurfare under linorna.. Hur långt i lovart måste en dom vara då, innan vi inte kan förväntas flytta draken?

  • samhansson

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 21:06

    vet ni inte att det har blåst sjukt bra hela dagen????????

Sida 3 av 13

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Väjningsregler i Varberg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.