Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av ny/beg rigg

  • Val av ny/beg rigg

    Publicerad av hamberg på 4 september, 2012 vid 09:41

    Har lite funderingar angående rigg och segel. Köpte tillsammans med sambon ett nybörjarpaket med bic core 160 bräda (plasthink tror jag ni kallar det) och till det fick man rigg och segel. Valet av segelstorlek föll på 6.0 då sambon bara väger max 50kg och jag vill ju att hon skall tycka att det skall vara roligt med. Nu har jag kommit till den nivån då jag kan köra lite fram och tillbaka utan att bada och det känns som att seglet är för litet för de vindar som finns att tillgå här i Stockholms innerskärgård. Kan det vara så eller gör jag något annat fel som gör att jag aldrig kommer upp i planing?

    Att det spånas en helt ny/beg rigg och inte bara segel är pga att vi aldrig kör samtidigt då vi har unge med oss och då är det ju inte jätteroligt att rigga om allt mellan gångerna(plus att masten vi har idag bara är 430). Har ni några tips på riggar/segel som funkar till brädan och utifrån mina förutsättningar. Väger ca 63-64 kg.

    Alla tips tas emot med öppna armar!

    jr555se svarade 11 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    4 september, 2012 vid 11:09

    Ett segel på 8-9 kvadrat, kanske med två cambers (men inte ett fullcambrat racesegel) är nog exakt vad ni behöver. Inte toktungt, ger betydligt mer drag än 6.0:an och passar mycket bättre till brädan.

    Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2

  • Aquario

    Medlem
    4 september, 2012 vid 20:20

    Om ni båda väger under 70 kg, skulle jag först rekommendera en mindre bräda 110 – 120 liter. Då borde det gå att plana med 6.0 redan vid 7 m/s, och ett 6.0 m2 segel är betydligt lättare och trevligare att hantera samt har ett större vindregister än ett 7 – 8 m2.

    Om man ligger precis på gränsen till planing kan tekniken vara avgörande, själv försöker jag hänga nedåt i selen för att lägga tryck på mastfoten och mindre vikt på fötterna, sedan gäller det att inte skota in för mycket. Att falla av lite kan också hjälpa, en liten kursändring kan vara skillnaden mellan att plöja eller plana.

    Den mest lättplanande bräda jag ägt var en JP Freestyle Pro Edition på 100 liter och 6 kg, den kunde en 70+ dra rigg på utan problem.

  • jr555se

    Medlem
    4 september, 2012 vid 21:06

    Hej igen! jamen då vet jag vem/vilka hamberg är oxå.. jag är den långe ni pratade med på näsa.
    Härligt att höra att det går framåt, rätt skönt att slippa lägga energi på tepåsandet. Hoppas det går framåt för gumman din oxå (lätt att man tröttnar på det annars)..

    Håller med föregående talare(RasmusW). du väger dock inte mkt(lyckost) så du kommer/borde klara dig med 8.5 med 2-3 camber. Camber underlättar enormt när det inte blåser så mkt.
    Ny rigg blir det definitivt med 8 meters segel som brukar riggas på 490.
    8.5 kommer kännas större och väger mer. Men det är det värt och man vänjer sig..tills man ska dra upp skiten och det blåser 😀

    Dock behöver ni ju större fena till stora riggen med glöm inte det, gissar på 48 -52 cm då det var vad jag kom fram att jag behövde till min rigg.
    Skulle faktiskt rekommendera(som glad amatör) en slalomfena typ select s11 eller s12 då det är bra lyft i dem. Men det kanske är overkill och funkar säkert med andra märken.

    Sen är det rätt mkt teknik med.. 🙂 som du är inne på.. finns rätt mkt trådar både här och på utländska forum om hur man lättare kommer upp i planing(gör dig lätt genom att hänga nedåt i bommen etc..)
    Har du ingen sele är det ett måste om du vill kunna hålla på en stund..

    Men hur man än kämpar så måste det blåsa oxå.. under 5m/s är jobbigt.. men hösten är här och erat 6.0 lär passa bra för de vindarna tror jag.

    Kan varmt rekommendera att handla en instruktions-dvd med guy cribbs(gybing and core skills) eller jem hall(beginner to winner) oxå. Tycker nog mer om Cribbs skiva då han förklarar lite bättre..

    -johan

  • hamberg

    Medlem
    5 september, 2012 vid 06:15

    Tack så hemskt mycket för alla svar, kör nog på er lösning där Rasmus och Johan när det gäller utrustningen då det passar oss bättre just nu men får börja leta efter något begagnat, nytt blir lite väl bra prismässigt just nu. Om någon har något de vill sälja som passar enligt beskrivning ovan så hör av er…:wink:

    Misstänkte att det var du Johan där i Näsa, tack för alla tips då, gjorde att gången efter blev lite av en aha upplevelse och ett riktigt lyft i min korta karriär. För min andra hälft går det bättre men hade en tuff omgång i österskär nu i helgen, SV inte optimalt där om man badar en del då man driver iväg ganska duktigt, men hon ger sig inte.

    Men nu är sele inköpt, det skall kollas på film och övas teknik här hela helgen.

  • jr555se

    Medlem
    5 september, 2012 vid 07:54

    nåt som kan kännas löjligt men faktiskt ger massor är att strandträna. bort med fenan och ställ brädan på bagen och öva. bla kan man träna att hänga apa, stroppar och framförallt sele.
    skulle själv behöva nöta stroppar..

    det funkar absolut med bic:en men i 6.0 vindar kommer den med stor sannolighet kännas stor och faktiskt svårare som Aquario är inne på.. men perfekt i 8.0 vindar och i vissa fall faktiskt svårare än en lite mindre smidigare.

    har ni möjlighet så finns det ju bra långrunda ställen typ ekerö.har inte varit där själv men långrunt är bra och det är ju psykiskt lättare om man kan hoppa av och gå tillbaka

    -johan

  • petter_f

    Medlem
    5 september, 2012 vid 20:55
    jr555se;697402 wrote:
    Håller med föregående talare(RasmusW). du väger dock inte mkt(lyckost) så du kommer/borde klara dig med 8.5 med 2-3 camber. Camber underlättar enormt när det inte blåser så mkt.
    Ny rigg blir det definitivt med 8 meters segel som brukar riggas på 490.
    8.5 kommer kännas större och väger mer. Men det är det värt och man vänjer sig..tills man ska dra upp skiten och det blåser 😀
    -johan

    Really? You don’t reckon a sail of that size with (some) cambers is going to be a handful for a novice? I weigh about the same, have sailed for years, but on smaller wave gear with my largest being a 6.0 on 110L freestyle board. I borrowed a 9m on 140L board last season and found it a beast to maneuver. Admittedly, it was a pretty light day, but wouldn’t call it beginner-friendly.

    I can’t say I have a solution to counter with, but my thoughts are going towards a smaller board of 120-135L. Still enough float for ‘rig-pulling’ (110L is going to be pretty rocky and might slow your progress), but more nimble for getting on the plane sooner than the 160L. (Or) At this stage I would go for 7.5m max without cambers, just for the användervänlighet. Maybe partially cambered sails aren’t that hard to use these days, can’t say I actually know.

    jr555se;697402 wrote:
    Kan varmt rekommendera att handla en instruktions-dvd med guy cribbs(gybing and core skills) eller jem hall(beginner to winner) oxå. Tycker nog mer om Cribbs skiva då han förklarar lite bättre..

    DVDs are great. There’s heaps of clips/articles on their websites freely available too.

    Good luck.

  • jr555se

    Medlem
    6 september, 2012 vid 07:46

    well, off course it’s going to be heavier than a smaller sail to manouvre and definately uphaul.
    I started off with an 8.0 as beginner which I still consider myself to be.
    Yes I weigh about 20kg more than the poster but am using now an 9.8 fully cambered which feels rather big, but when powered up.. that does not really matter..

    Here locally we don’t get many windy days when a 6o’ can be used except by the coast off course.
    Sure planing can be done downwind in some gusts if you’re lucky and keep pumping but if you want to gain ground again that is quite hard. Also the size is something that I think you will get used to. But it’s off course easy for me to say that weigh 20kg more.. I can only compare with the feeling I have for the 9.8

    It’s anyway the big drawback when wanting to windsurf in a location that not really fits the needs/urge windwise.

    -johan
    och varför svarar jag på engelska…(?) jaja..

  • hamberg

    Medlem
    6 september, 2012 vid 08:07

    Tack för alla svar. Vill ha min plasthink just nu då centerbordet räddat mig då vinden får för sig att dö bakom en ö eller bara för att den har lust. Då slipper jag simma hem…:wink:.

    Då måste jag flika in med en fråga för att förstå ovanstående diskussion. När jag först började kolla på vindsurfingprylar så trodde jag att det funkade så att ju bättre man blev ju mindre bräda skaffade man sig. Detta stämmer inte nu när man varit ute och sett alla olika typer av brädor som duktigt åkare glider fram på.

    Varför åker vissa på gigantiska brädor med 11,0 och vissa på minimala brädor med 6,0 under samma förhållanden. Kanske lite överdrivet men har sett enorma storleksskillnader där båda åkarna uppnår samma resultat, det går fort. Är det olika åkstilar eller efter tycke och smak. Av det jag har sett än så verkar de större dominera i Sthlm området men det kanske bara beror på var man befinner sig, om det är så att de större brädorna är fler i sthlm, vilket jag inte vet, finns det då någon logisk förklaring till detta?

    Blev lite flummigt men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

  • sailortrash

    Medlem
    6 september, 2012 vid 08:32

    hej

    svar på sista frågan: stora brädor kräver stora segel. stora brädor är bra på plattvatten och i svaga vindar. de ger mkt flytkraft och behåller planingen genom vindhål. de är bra att lära sig på, men i sthlm även roliga när man lärt sig köra. De kan gå mkt snabbt även om mindre brädor kan gå ännu snabbare.

    min rekommendation: Jag tycker ni ska behålla brädan. 6.0 kommer räcka bra för din sambo ett tag framöver eftersom hon är lättviktare. bäst investering är att köpa ett större segel till dig själv. jag tror att 8-9m2 är lämpligt för sthlm inomskärs. åker ni till nynäs eller kapellskär så funkar nog 7.5 bättre.
    camber eller inte?
    ocambrat är mer lätthanterligt och funkar mkt bra även när man blir bra. cambrade segel (om man riggar korrekt) har större vindregister och, när man får stil på dem, känns lättare och mer balanserade. detta eftersom de har rejält stabil profil i nedre delen, och är väldigt mjuka och ospända i övre delen. den stabila delen ger acceleration och den mjuka delen “tvistar” och släpper vind, därför blir de inte tunga i byig vind utan man får bara mer fart. cambrade segel 9 m2 eller större ska helst köpas tillsammans med en mast som har visat sig funka. om masten köpes separat är det noga att den har rätt böjkurva och hårdhet.

    slutkläm: är ni intresserade av ett cambrat segel har jag ett tillsalu för en rimlig peng. det ni behöver då är antagligen en ny bom (tippar på att den andra är för kort) samt en fena runt 50cm. som tidigare sagt så tror jag på en slalomfena, eftersom de ger mkt lyft och hjälper till tidig planing. de kräver dock lite mer teknik än en freeride och kanske upplevs som stökig i början.

    seglet är ett 3-cambrat 9.0 exocet segel och en 60% kol mast från prolimit från 2010. det är helt och rent, men används mindre och mindre eftersom jag kan köra med 11.0 ända upp till 10m/s. finnes i österskär, några mil nordöst om sthlm. har legat ute ett slag för 3500:- utan framgång så jag släpper det för 3000:-

    marten.karlson@hotmail.com vid intresse.

  • jr555se

    Medlem
    6 september, 2012 vid 12:21

    utan att veta när du sett de små brädorna så är jag faktiskt rätt säker att de oftast plogade och inte planade i väntan på en by, brukar vara så här i 08 land tyvärr..

    Du är dock lätt och med bra teknik kommer du säkerligen kunna åka på med mindre bräda och lagom stora segel (som Jag anser 7-8kvm vara)
    Kan tipsa om att börja träna på att raila brädan istället för att stoppa ner centerbordet. Går inte lika lätt att ta höjd men funkar absolut.
    Vore kul om det kunde bli ostligt ngn helg så vi kunde träffas, då kan vi rigga mitt 8.5 och du får känna på tyngden. För det är bängligare än ett 6.0 men så mkt roligare på vattnet att ha drag att balansera mot istället för seglets tyngd..
    Du ska hursomhelst provsegla ett 8 för att se om det funkar. kan ju faktiskt vara så att det känns alldeles för stort och då är det ju inget kul heller…

  • rasmus_w

    Medlem
    6 september, 2012 vid 16:29

    Lite mer om brädstorlekar: Man har roligare på en liten bräda. Den är livligare och kvickare, reagerar blixtsnabbt på allt man gör. Fast det förutsätter att man planar, och även om det finns planingsfantomer som kan plana på löjligt små brädor i knappt nån vind så är det i allmänhet så att en större bräda, med ett större segel, planar tidigare. Och om man planar på en skittråkig bräda så har man roligare än om man plogar fram på en skitkul bräda. Och tidigare än på en formula med 12.5 planar man knappast.

    Men det är också en fråga om matchning. En formula med en 6.0:a planar senare än en 100 liters bräda med 6.0. Och när formulan med 6.0 väl börjar plana så kommer den vara närmast omöjlig att segla, man behöver tyngden från en jätterigg för att kunna hålla den i schack. Jag tror er bräda är för stor för att funka bra ihop med en 6.0:a, den går säkert mycket bättre med en 8.0. Likaså skulle 6.0:an gunka bättre med en bräda på 100 liter. Jag föreslår som de flesta andra 08:or att ni provar 8.0:an. Prova både med och utan cambers, det gör stor skillnad i känslan, camber drar på ett annat sätt än ocambrat när vinden är svag.

  • sailortrash

    Medlem
    6 september, 2012 vid 17:05

    Helt rätt. Brädor har en optimalt vindspanm som måste matchas med rätt fena. Formula är inget att rekommendera innan man planar obehindrat usels och stroppar. De brädorna funkar också dåligt med mindre än 10 m2. Bicen tror jag ni kan ha kul på riktigt länge. Den funkar nog bra med både 6.0 och 9.0, de brukar göra det nybörjarbrädorna. Planar bra gör dem i 8m/s eller mer. 8-9 och ny fena och ni kan utvecklas hela vägen ut ur fullplansgippen=)

  • hamberg

    Medlem
    7 september, 2012 vid 13:21

    Känner mig klokare än på länge. Då är det bara att justera budget och börja leta för ett utrymme för begagnad rigg. Det borde stå en varningstext på det kompletta nybörjarpaketet, hållbarhet 2-4 ggr, för det drar ju iväg så fort man lärt sig åka framåt. Men det är lätt värt det.

    Tack för all hjälp!

  • jr555se

    Medlem
    7 september, 2012 vid 19:58

    haha.. vanligtvis brukar de som frågar om brädråd här(och internationella forum) som är rena nybörjare få svaret att börja med kurser/hyra och sen köpa eget. då man snabbt passerat det initala nybörjarstadiet.

    Men! gör er inte av med brädan. Det är en perfekt lättvindsbräda i skärgårn =) som du/ni sen kompletterar med större segelgarderob och självklart en eller fler mindre brädor.

    Glömde nämna att mindre glasfiber i masten ger en känsligare mast. Men vikten med mer glasfiber är rätt dryg(finns undantag såklart) så gå på en mast med mkt kofliber.. inte mindre än 60% och som tidigare sagts så ska den passa seglet(provrigga vid köp för att se att camber roterar etc etc)

    -johan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av ny/beg rigg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.