Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av vågbräda

  • Val av vågbräda

    Publicerad av rilster76 på 29 januari, 2012 vid 16:04

    Hallå

    Skulle behöva lite hjälp vid val av vågbräda. Har en idag en Fanatic freewave 86l 08 som jag växt ur (väger 91kg) Jag har sneglat på Fanatic quad 2011 93l och Tabou da curve quad 2011 91l (som tydligen går att köra som twin). Någon som har nån input att ge om dessa brädor? Hur kommer dessa brädor skilja sig mot freewaven? Vill ha en bräda som funkar till de mesta och som inte känns slö.
    Om någon har en bräda twin/quad el freewave att sälja i storlek 91-95 liter så lämna ett meddelande

    Tacksam för svar

    raask svarade 12 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • dude

    Medlem
    29 januari, 2012 vid 18:40

    Hur har du växt ur?

    Min erfarenhet är att många quadar är lite slöare men ger däremot mer grepp och bättre kontroll på vågen. Andra kan nog ha andra erfareheter men det bästa är att testa själv. Det finns så många dimensioner av olika egenskaper idag, speciellt på vågbrädor.

  • oscar

    Medlem
    29 januari, 2012 vid 18:51

    Jämfört med freewave kommer alla quadar kännas slöa rakt fram och för vanlig bump´n jump segling. Där freewaven kommer kännas slö mot en quad är i sväng på vågen. Så du får fundera på vad du prioriterar. Kanske en mer traditionell vågbräda med thrusters är ngt för dig?

  • lars_k

    Medlem
    29 januari, 2012 vid 19:30
    rilster76;680556 wrote:
    Vill ha en bräda som funkar till de mesta och som inte känns slö.

    Behåll din freewave, den är gjord för att funka till det mesta och inte kännas slö!

  • rilster76

    Medlem
    29 januari, 2012 vid 19:47

    Skulle vilja ha en bräda med några fler liter än jag har idag. Har kollat lite på simmers tri fin 95l. Blir mest bump/jump segling även om jag skulle vilja segla mer vågor så kanske lika bra att fortsätta med freewave

    tack för svaren

  • raggarn

    Medlem
    29 januari, 2012 vid 20:26

    är i ungefär samma läge som dig… +ett par kg..
    har kollat runt mycket och läst både här och tester, fastnade för denna = http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/2011/90l-multi-fin/quatro-tempo-2012.html
    kanske nå´t för dig oxå
    finns det nå´n här på forumet som kört en och instämmer i testen el sågar den..?? men ska va samma viktklass
    och bräda annars blir nog jmf inte helt rätt..

  • markan

    Medlem
    29 januari, 2012 vid 21:08
    Raggarn;680572 wrote:
    är i ungefär samma läge som dig… +ett par kg..
    har kollat runt mycket och läst både här och tester, fastnade för denna = http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/2011/90l-multi-fin/quatro-tempo-2012.html
    kanske nå´t för dig oxå
    finns det nå´n här på forumet som kört en och instämmer i testen el sågar den..?? men ska va samma viktklass
    och bräda annars blir nog jmf inte helt rätt..

    Jag har tempo i 84 och den är grym vågbräda, fantastisk på vågen, men jag skulle inte köpa den för bump n jump. Är till och med så att jag har kvar min mistral beast 83l från typ 2005 för de tillfällen när det inte blir vågsegling. Tempon är kanske en snabb twin, men den är ändå långsam jämfört med de flesta vanliga singlefins.

  • rilster76

    Medlem
    29 januari, 2012 vid 21:10

    låter ju kanon och perfekt i storlek

  • dr-masse

    Medlem
    30 januari, 2012 vid 07:48

    Jag har ägt en Fanatic Twin 93 och har idag en Tabou Quad 91.

    För mina tankar om Tabou Quad 91, kika på den här tråden i Tabous forum.

    För övrigt håller jag med publiken här – är det mest bump and jump så kommer en fsw eller freewave att funka bättre. Jag skulle faktiskt tro att du planar lika tidigt, kanske till och med tidigare, på en Fanatic FW86 än på en Tabou Quad 91… Fanatic Twin 93 tyckte jag planade klart tidigare än Taboun, men Fanatics quad lär vara aningens segare men fortfarande snabbare än Tabou. Fanatic brukar ha rättså lättplande och kvicka brädor, Tabou bjuder oftast på mer kontroll och mjukare gång.

    Vad har du för bräda ovanför din Freewave 86? Det kanske är den som skall bytas… ?

  • rilster76

    Medlem
    30 januari, 2012 vid 08:24

    Jag har en 107 liters fanatic skate. Hittade fanatic/tabou quadbrädorna för ett hyffsat pris så därför så snöade jag in på dom men nu jag jag fått lite input så är det nog inte rätt brädor för mig

  • dr-masse

    Medlem
    30 januari, 2012 vid 09:58

    Med 91 kg, mest frisegling så verkar det vettigt att gå upp en storlek på denna bräda. Även om den volymmässigt kommer att ligga ganska nära din Skate 107 så är det rejäl skillnad i seglingsegenskaper och kontroll.

    En 90-95 liters freewave borde bli perfekt. Simmer FW95, varför inte? Den ser väldigt spännande ut. Annars finns ju en hel hög andra, mycket välbeprövade, plankor i just denna storlek (Fanatic, RRD, JP, Starboard etc. etc.).

  • raask

    Medlem
    30 januari, 2012 vid 11:42
    dr Masse;680601 wrote:
    Med 91 kg, mest frisegling så verkar det vettigt att gå upp en storlek på denna bräda. Även om den volymmässigt kommer att ligga ganska nära din Skate 107 så är det rejäl skillnad i seglingsegenskaper och kontroll.

    En 90-95 liters freewave borde bli perfekt. Simmer FW95, varför inte? Den ser väldigt spännande ut. Annars finns ju en hel hög andra, mycket välbeprövade, plankor i just denna storlek (Fanatic, RRD, JP, Starboard etc. etc.).

    Kan bara hålla med masse här. Simmer FW95 ÄR en väldigt spännande bräda.
    Har du vägarna förbi surfers i vår så fråga om att få prova en!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av vågbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.