Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Välja rätt fena – för många frågetecken

  • Välja rätt fena – för många frågetecken

    Publicerad av sundheden på 13 maj, 2016 vid 06:27

    Jag är så långt ifrån expert man kan vara men jag är väldigt vetgirig och vill på alla sätt öka förutsättningarna så att jag får bästa möjliga stund på vattnet.

    Hur viktig är rätt val av fena egentligen?
    Vad har du för erfarenhet att dela med dig av?

    Jag har läst i artiklar, diverse forum och hos tillverkare av fenor hur viktigt fenvalet faktiskt kan vara men det är ju så svårt att veta vart man ska börja. Det är dessutom inte lika dyrt som att köpa ett nytt segel för att kunna segla i ett bredare vindregister vilket en fena kan hjälpa med. Men fenor är heller inte gratis och ingen vill väl köpa grisen i säcken.

    Vissa av oss har alltid kört med en och samma fena oavsett segelstorlek, vågor eller plattvatten och kanske bara har råd med en bräda som får vara med i alla lägen.
    Andra kanske har ett par tre fenor och ett par brädor att välja mellan medan de som tävlar har mer än så.

    Saker som kan spela in på fenval.
    * Brädans storlek (volym, längd, bredd)
    * Brädans design (hastighet, våg, slalom, freeride, freestyle, formula)
    * Seglarens vikt.
    * Seglarens skicklighet.
    * Användning av bräda (ex. man har en vågbräda men används för freeride på choppig sjö)
    * Segelstorlek. (seglar man överriggad i stark vind eller planing på lätt vind)
    * Vill man ta mer höjd eller köra rakt fram och tillbaks.

    Förutom att ta allt detta i beaktning så kan man ju försöka sig på att dyka in i fen-djungeln som tillverkas i olika material för olika egenskaper och alla shapes för olika ändamål.

    Visst kan man bara köpa en extra fena i god tro att det ska nog bli bra, utan att veta alls om det var nåt för mig och min utrustning. Jag själv köpte en mindre fena för många år sen för de starkare vindarna, för att bibehålla kontrollen på brädan men den fungerade inte alls för mig så det var 1200kr åt skogen.

    I alla år har jag alltid kört min gamla bräda och rigg med en fena, 34 cm, oavsett om det blåst lätt 6.0 eller fullt ös med 4.6.
    Men nu har jag en ny setup, allting nytt och är på god väg att ta min vindsurfing till nästa nivå.

    Så hur väljer man fena?
    Hur många är bra att ha?
    Vad är dina tankar kring detta?
    Hur bra är tillverkarnas egna guider? (de är rätt otydlig med mått mellan tummen och pekfingret på vänster och höger hand.)

    Ha en bra dag!
    Stefan Sundheden

    [ Jag har inte hittat en renodlad tråd om fenor i allmänhet så jag körde igång denna. =) ]

    vindsokaren svarade 7 år, 10 månader sedan 12 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • sundheden

    Medlem
    13 maj, 2016 vid 06:29

    Här är en hel del intressant läsning om fenor.

    “Let’s look through the basics and break it down, so we can understand ourselves the theory of what a fin does.”
    http://boards.co.uk/features/understanding-fins.html

  • richardfb

    Medlem
    13 maj, 2016 vid 08:19

    Min fena blir gradvis kortare efter varje session pga av stenar…Började på 20cm, är nere på 17cm nu.
    Känns fortfarande lika bra som när den var ny, min långsamma freestyle bräda är nog inte så kräsen…:grin:

  • raggarn

    Medlem
    13 maj, 2016 vid 08:54

    fick inte ihop vad du själv vill ha ut av dina nya fenor….men om det är speed mm det gäller kolla in Anders Bq blogg där fin ns 🙂 det en hel del tips….
    http://www.andersbq.com/2012/02/premium-speed-fin-test.html
    bra tråd iaf

  • sundheden

    Medlem
    13 maj, 2016 vid 09:34

    Jag tänker mig mer en diskussion rent allmänt för att dela med vad man har för erfarenheter och kunskaper i ämnet. 🙂

    Personligen skulle jag dock behöva köpa en mindre fena till de blåsigaste dagarna då befintlig 42cm race lär få min Futura 114 liter att flyga. 🙂

    Via Tapatalk
    / Stefan Sundheden

  • dendrite

    Medlem
    13 maj, 2016 vid 09:41

    Kör för det mesta med 25 (nerskrapad till ca 22) cm på 102L fanatic skate till 4.7 och 5.2. Har inte märkt så stor skillnad i höjdtagning jämfört med 29cm. Men formen på fenan spelar nog också roll för höjdtagning, risk för spinout mm.

  • canoya

    Medlem
    13 maj, 2016 vid 12:49

    @Sundheden 739119 wrote:

    Jag tänker mig mer en diskussion rent allmänt för att dela med vad man har för erfarenheter och kunskaper i ämnet. 🙂

    Personligen skulle jag dock behöva köpa en mindre fena till de blåsigaste dagarna då befintlig 42cm race lär få min Futura 114 liter att flyga. 🙂

    Via Tapatalk
    / Stefan Sundheden

    Jag har en Fanatic Falcon 112 som jag använder med 6,2 till 8,6 kvm segel. Jag har kör följande (alla fenor ar slalom/race-typ):
    33 cm till 6,2 och 7,0 med bra drag
    37 cm 7,0 i lättare vind
    42 cm till 7,0 (ännu lättare vind) och 8,6
    46 cm till 8,6 i marginalvindar

    Borde väl vara ungefär samma för din Futura 114

  • sundheden

    Medlem
    13 maj, 2016 vid 16:07

    @canoya 739133 wrote:

    Jag har en Fanatic Falcon 112 som jag använder med 6,2 till 8,6 kvm segel. Jag har kör följande (alla fenor ar slalom/race-typ):
    33 cm till 6,2 och 7,0 med bra drag
    37 cm 7,0 i lättare vind
    42 cm till 7,0 (ännu lättare vind) och 8,6
    46 cm till 8,6 i marginalvindar

    Borde väl vara ungefär samma för din Futura 114

    Ja det borde vara liknande då. Det borde vara en god fingervisning vad jag bör kika på. Såklart hänger det lite på vikt och skicklighet och annat men ändå.
    Jag ligger på 80 pannor.
    Tack för svaret! 🙂

    Via Tapatalk
    / Stefan Sundheden

  • svensson61

    Medlem
    17 maj, 2016 vid 11:13

    Ett enkelt sätt är också att titta på http://www.makanifins.com som har en fenguide. Den gäller generellt tycker jag även om man nu nödvändigtvis måste välja något annat än Makani 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    17 maj, 2016 vid 11:28

    fenval beror rätt mkt på brädans rocker och på din egen seglingsteknik. Bräddans bredd i häcken går på slalom också att använda som en proxy för hur stor fena och hur stort segel du kan använda, men inte så mkt för den nedre gränsen

    på en bräda med rocker, typ våg-freewave så kan man köra rätt liten fena, för brädan flyger inte lika mkt som en bräda med plan rocker. den ligger mer i vattnet. Detta kräver samtidigt en stance som lägger mer vikt på framfoten än på bakfoten, och överlag är det lättare att få spinout om man är van att köra slalom/freeracebrädor. DOCK, till inflika att även bakfotstryck är egentligen inget bra någonsin, men på slalom/freeride med stora fenor kommer man undan mkt mer med dålig teknik än med små fenor, typ multifeningar, twinar eller bara små fenor.

    fenans profil spelar stor roll för manöver, svängda fenor ger snällare och mer kontrollerad sväng än raka fenor.

    raka fenor ger mer lyft och bättre höjdtagning

    små fenor går fortare än stora fenor (allt annat lika, så det beror ju gvetvis på brädans rockerprofil..)

    fenor med olika mkjukhet/hårdhet påverkar lyft och kontroll…inte så hemma där faktiskt men som jag minns sista jag körde med formulagubbarna så var mjuk spets på fenan sjukt bra ur alla synvinklar, både för tidig planing och kontroll. Formula överlag gick då mot oversized mjuka fenor, samtidigt som brädorna då blev bredare och bredare i häcken..

  • sundheden

    Medlem
    17 maj, 2016 vid 12:22

    @sailortrash 739183 wrote:

    fenval beror rätt mkt på brädans rocker och på din egen seglingsteknik. Bräddans bredd i häcken går på slalom också att använda som en proxy för hur stor fena och hur stort segel du kan använda, men inte så mkt för den nedre gränsen

    på en bräda med rocker, typ våg-freewave så kan man köra rätt liten fena, för brädan flyger inte lika mkt som en bräda med plan rocker. den ligger mer i vattnet. Detta kräver samtidigt en stance som lägger mer vikt på framfoten än på bakfoten, och överlag är det lättare att få spinout om man är van att köra slalom/freeracebrädor. DOCK, till inflika att även bakfotstryck är egentligen inget bra någonsin, men på slalom/freeride med stora fenor kommer man undan mkt mer med dålig teknik än med små fenor, typ multifeningar, twinar eller bara små fenor.

    fenans profil spelar stor roll för manöver, svängda fenor ger snällare och mer kontrollerad sväng än raka fenor.

    raka fenor ger mer lyft och bättre höjdtagning

    små fenor går fortare än stora fenor (allt annat lika, så det beror ju gvetvis på brädans rockerprofil..)

    fenor med olika mkjukhet/hårdhet påverkar lyft och kontroll…inte så hemma där faktiskt men som jag minns sista jag körde med formulagubbarna så var mjuk spets på fenan sjukt bra ur alla synvinklar, både för tidig planing och kontroll. Formula överlag gick då mot oversized mjuka fenor, samtidigt som brädorna då blev bredare och bredare i häcken..

    Grymt inlägg! =)

  • sailortrash

    Medlem
    17 maj, 2016 vid 13:58

    det här är ett väl diskuterat ämne, så du kan antagligen hitta massa trådar om det. personligen tycker jag fenan är det som gör mest skillnad på en bräda, och det är tydligt (tycker jag) att olika fenor kräver lite olika seglingsstil. små fenor är lite mer krävande, men kanske lite mer belönande när man får kläm på det hela, är inte direkt nån guru på fenor själv. Men jag tycker det gör mkt större skillnad att byta fena än bom, mast eller segel t.ex

  • sundheden

    Medlem
    17 maj, 2016 vid 14:43

    @sailortrash 739185 wrote:

    det här är ett väl diskuterat ämne, så du kan antagligen hitta massa trådar om det. personligen tycker jag fenan är det som gör mest skillnad på en bräda, och det är tydligt (tycker jag) att olika fenor kräver lite olika seglingsstil. små fenor är lite mer krävande, men kanske lite mer belönande när man får kläm på det hela, är inte direkt nån guru på fenor själv. Men jag tycker det gör mkt större skillnad att byta fena än bom, mast eller segel t.ex

    Nja, de jag hittat mest är personliga trådar om val till en specifik bräda.
    Jag var förbi Surfspot igår och kollade lite på Select S1 och Drake (race av nåt slag), där skillnaden var höjdtagning, kontroll och fart.

    Personligen vill jag ha en mindre fena för att kunna hantera de dagar då det blåser satan och choppen är svår att kontrollera brädan i.
    Som du nämner så är skicklighet en stor bit och jag är rädd att väljer jag för liten fena så lär jag få fajtas med en del spinout i början. =)

  • dendrite

    Medlem
    17 maj, 2016 vid 15:59

    Det är lugnt ta en liten fena. Jag kör som sagt med 22cm och det är bara kul när man får lite fensläpp 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    17 maj, 2016 vid 16:25

    Kolla brädans rekommenderade fena, och avvik inte för mkt, blir sällan bra. Men det går ju att köra mindre, man behöver mer speed och får falla av mer för att få det eftersom det blir mindre lyft. Har man för mkt tryck på fenan (bakfotstryck) så blir det lätt spinout…man tvingas lita mer på framfoten vilket jag ibland tycker känns som ökat risk för kastfall. Men det är en falsk känsla, för egentligen får man vikten ner centrerad o j bättre koll på allt. Man blir helt enkelt en bättre seglare av att köra lite mindre fenor som inte är lika förlåtande..

  • sailortrash

    Medlem
    17 maj, 2016 vid 16:26

    Man behöver inte falla av “mer” utan egentligen “längre tid”, innan man kan börja knata uppåt vind menar jag…det är lättare att höjd med stora fenor

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Välja rätt fena – för många frågetecken

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.