Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Välja rätt fena – för många frågetecken

  • davven

    Medlem
    19 maj, 2016 vid 07:01

    Fenor är en hel vetenskap, tabellerna för rekommenderad stämmer inte alltid heller.
    Man måste i vissa lägen prova, det billigaste sättet är och fråga andra om vilka fenor dom kör till vissa typer av brädor. Ett felköp som kostar 1200:- som du nämnde kan visa sig vara helt rätt om man exempelvis kompletterar med ett nytt segel, eller kanske går utanför boxen och trimmar om seglet lite/ändrar segelstil. Kanske tom några år senare köper ny bräda. Det finns för många faktorer som påverkar för kunna ge ett bra svar. Mindre fenor ger inte alltid snabbaste farterna, i speed är man ibland tvingad och gå upp någon cm från optimalt då det kan bli stökigt även på plattare vatten. Man måste kunna ge allt, skota in och pressa prylarna till max. Rullande chop är lite speciell och man vill få brädan till äta upp den, inte studsa på den och pressas ut i spinout. Till öppet hav kör jag mest med två funkar som mer allround, sålänge som man inte tävlar behöver inte allt vara helt optimalt. Men gärna nära optimalt 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    20 maj, 2016 vid 17:53

    Jag tycker rekommenderat alltid funkar. Sen om det är optimalt låter jag va osagt. När jag inte haft orginal eller bytt till ngt annat har det ofta vart en rätt lång prövotid, ibland med slutsatsen att fenan inte duger.

    Helt klart svårt

  • malibu

    Medlem
    14 juni, 2016 vid 20:04

    Jag ska ge mig på att slipa ner en fena som fått en…märklig form efter lite för mycket sandkörning 🙂 Är det något man bör tänka på eller är det bara att slipa ner till en något vingliknande form som inte är alltför vass? Det är en gammal freeridefena, lätt bananformad.

  • sailortrash

    Medlem
    14 juni, 2016 vid 20:59

    Bättre spackla upp till orgibalform?

  • malibu

    Medlem
    15 juni, 2016 vid 15:15

    Äh, nu är den nedslipad. Den ser ju bättre ut nu åtminstone 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    15 juni, 2016 vid 19:35

    Speednissarna brukar yra om att minsta jack/repa på fenan skapar turbulens och har mäkta påverkan på fart och kontroll…personligen har jag nog aldrig kört med en odingad fena, men så är man ju glad amatör också…

    Fort och kontrollerat går det dock trots repor…spelar större roll vad den är gjord av och vad den har fö vinklar och sånt..

  • jester

    Medlem
    16 juni, 2016 vid 13:17

    @sailortrash 739655 wrote:

    Speednissarna brukar yra om att minsta jack/repa på fenan skapar turbulens och har mäkta påverkan på fart och kontroll…personligen har jag nog aldrig kört med en odingad fena, men så är man ju glad amatör också…

    Fort och kontrollerat går det dock trots repor…spelar större roll vad den är gjord av och vad den har fö vinklar och sånt..

    Tror du har missuppfattat det där lite. Saken är den att det ganska ofta kan skilja tiondels knop på olika placering på tävling. Och då kan ju ett par repor på fenan vara det som skiljer. Större hack kan ju dock påverka mera beroende på vad dom sitter. Dom orsakar då turbulens som då kan orsaka kavitation (spinout) och det är inte roligt i höga farter (är ju aldrig roligt, iofs).

  • sailortrash

    Medlem
    16 juni, 2016 vid 14:08

    @Jester 739659 wrote:

    Tror du har missuppfattat det där lite. Saken är den att det ganska ofta kan skilja tiondels knop på olika placering på tävling. Och då kan ju ett par repor på fenan vara det som skiljer. Större hack kan ju dock påverka mera beroende på vad dom sitter. Dom orsakar då turbulens som då kan orsaka kavitation (spinout) och det är inte roligt i höga farter (är ju aldrig roligt, iofs).

    jag tror jag fattat rätt=)

    som sagt, repor spelar ingen roll för amatörer som semesterseglar…har själv slipat ner några fenor utan märkbara prestandaförändringar

  • sundheden

    Medlem
    17 juni, 2016 vid 07:49

    Det blev en ny fena från Select som jag körde med förra helgen.
    39cm Select S1.

    Kördes med 7.5 segel och 114 bräda.
    Passade perfekt för de tidvis överriggade förhållanden. Tryckte för hårt första svängen så jag fick spinout men det var bara en gång också på hela dagen. 😃👍

    785bbacf6b287c80e120a36c47c30b08.jpg

    Via Tapatalk
    / Stefan Sundheden

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 juni, 2016 vid 08:17

    Vad gäller spinouter ur en vanlig gubbseglares perspektiv så är min erfarenhet följande. Jag har bara justa slalomfenor mellan 42 och 52 cm. Jag kör under förhållanden då jag på hemmaspoten i princip alltid måste höjda för att antingen komma ut till bästa förhållanden eller ta mig tillbaka i hamn. Det sitter i ryggmärgen att pressa höjd. Det är sällan man får spinout med dessa fenor men ett typiskt tillfälle för mig är när det brallar hyfsat, man vill snabbt komma igång och har precis kommit i stropparna. Om man då direkt pressar upp brädan max i lovart kan man få spinout. Då har man inte väntat tills man kan köra brädan plant eller aningens på läkanten, varvid trycket via bakfoten blir för stort på fenan med resultat att den släpper. Det är ett marginellt problem som enkelt löses genom att man avvaktar ett par sekunder innan man går upp lite högre i vind.

  • vindsokaren

    Medlem
    17 juni, 2016 vid 09:27

    Lustigt hur man fortfarande lär sig om fenor.
    Brukar köra med 42 fena till 115 slalom o 7.5.
    Bytte bräda men inte fena för ett tag sen.gamla brädan börjar rida på fenan när det blir riktigt bra tryck med 7.5
    Nya brädan (samma mått) med samma fena gick grymt att köra med 6.6 i 13ms
    Men hade gärna gått ner till 36cm då.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Välja rätt fena – för många frågetecken

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.