Välja rätt fena – för många frågetecken

This topic has 26 svar, 12 deltagare, and was last updated 3 years, 2 months sedan by  vindsokaren.

  • Författare
  • #1484548
     sailortrash 
    Deltagare

    Man behöver inte falla av “mer” utan egentligen “längre tid”, innan man kan börja knata uppåt vind menar jag…det är lättare att höjd med stora fenor

    #1484568
     davven 
    Deltagare

    Fenor är en hel vetenskap, tabellerna för rekommenderad stämmer inte alltid heller.
    Man måste i vissa lägen prova, det billigaste sättet är och fråga andra om vilka fenor dom kör till vissa typer av brädor. Ett felköp som kostar 1200:- som du nämnde kan visa sig vara helt rätt om man exempelvis kompletterar med ett nytt segel, eller kanske går utanför boxen och trimmar om seglet lite/ändrar segelstil. Kanske tom några år senare köper ny bräda. Det finns för många faktorer som påverkar för kunna ge ett bra svar. Mindre fenor ger inte alltid snabbaste farterna, i speed är man ibland tvingad och gå upp någon cm från optimalt då det kan bli stökigt även på plattare vatten. Man måste kunna ge allt, skota in och pressa prylarna till max. Rullande chop är lite speciell och man vill få brädan till äta upp den, inte studsa på den och pressas ut i spinout. Till öppet hav kör jag mest med två funkar som mer allround, sålänge som man inte tävlar behöver inte allt vara helt optimalt. Men gärna nära optimalt 🙂

    #1484583
     sailortrash 
    Deltagare

    Jag tycker rekommenderat alltid funkar. Sen om det är optimalt låter jag va osagt. När jag inte haft orginal eller bytt till ngt annat har det ofta vart en rätt lång prövotid, ibland med slutsatsen att fenan inte duger.

    Helt klart svårt

    #1484945
     malibu 
    Deltagare

    Jag ska ge mig på att slipa ner en fena som fått en…märklig form efter lite för mycket sandkörning 🙂 Är det något man bör tänka på eller är det bara att slipa ner till en något vingliknande form som inte är alltför vass? Det är en gammal freeridefena, lätt bananformad.

    #1484947
     sailortrash 
    Deltagare

    Bättre spackla upp till orgibalform?

    #1484957
     malibu 
    Deltagare

    Äh, nu är den nedslipad. Den ser ju bättre ut nu åtminstone 🙂

    #1484960
     sailortrash 
    Deltagare

    Speednissarna brukar yra om att minsta jack/repa på fenan skapar turbulens och har mäkta påverkan på fart och kontroll…personligen har jag nog aldrig kört med en odingad fena, men så är man ju glad amatör också…

    Fort och kontrollerat går det dock trots repor…spelar större roll vad den är gjord av och vad den har fö vinklar och sånt..

    #1484964
     Jester 
    Deltagare

    @sailortrash 739655 wrote:

    Speednissarna brukar yra om att minsta jack/repa på fenan skapar turbulens och har mäkta påverkan på fart och kontroll…personligen har jag nog aldrig kört med en odingad fena, men så är man ju glad amatör också…

    Fort och kontrollerat går det dock trots repor…spelar större roll vad den är gjord av och vad den har fö vinklar och sånt..

    Tror du har missuppfattat det där lite. Saken är den att det ganska ofta kan skilja tiondels knop på olika placering på tävling. Och då kan ju ett par repor på fenan vara det som skiljer. Större hack kan ju dock påverka mera beroende på vad dom sitter. Dom orsakar då turbulens som då kan orsaka kavitation (spinout) och det är inte roligt i höga farter (är ju aldrig roligt, iofs).

    #1484966
     sailortrash 
    Deltagare

    @Jester 739659 wrote:

    Tror du har missuppfattat det där lite. Saken är den att det ganska ofta kan skilja tiondels knop på olika placering på tävling. Och då kan ju ett par repor på fenan vara det som skiljer. Större hack kan ju dock påverka mera beroende på vad dom sitter. Dom orsakar då turbulens som då kan orsaka kavitation (spinout) och det är inte roligt i höga farter (är ju aldrig roligt, iofs).

    jag tror jag fattat rätt=)

    som sagt, repor spelar ingen roll för amatörer som semesterseglar…har själv slipat ner några fenor utan märkbara prestandaförändringar

    #1484976
     Sundheden 
    Deltagare

    Det blev en ny fena från Select som jag körde med förra helgen.
    39cm Select S1.

    Kördes med 7.5 segel och 114 bräda.
    Passade perfekt för de tidvis överriggade förhållanden. Tryckte för hårt första svängen så jag fick spinout men det var bara en gång också på hela dagen. 😃👍

    785bbacf6b287c80e120a36c47c30b08.jpg

    Via Tapatalk
    / Stefan Sundheden

    #1484978
     Herr Pelegrin 
    Deltagare

    Vad gäller spinouter ur en vanlig gubbseglares perspektiv så är min erfarenhet följande. Jag har bara justa slalomfenor mellan 42 och 52 cm. Jag kör under förhållanden då jag på hemmaspoten i princip alltid måste höjda för att antingen komma ut till bästa förhållanden eller ta mig tillbaka i hamn. Det sitter i ryggmärgen att pressa höjd. Det är sällan man får spinout med dessa fenor men ett typiskt tillfälle för mig är när det brallar hyfsat, man vill snabbt komma igång och har precis kommit i stropparna. Om man då direkt pressar upp brädan max i lovart kan man få spinout. Då har man inte väntat tills man kan köra brädan plant eller aningens på läkanten, varvid trycket via bakfoten blir för stort på fenan med resultat att den släpper. Det är ett marginellt problem som enkelt löses genom att man avvaktar ett par sekunder innan man går upp lite högre i vind.

    #1484981
     vindsokaren 
    Deltagare

    Lustigt hur man fortfarande lär sig om fenor.
    Brukar köra med 42 fena till 115 slalom o 7.5.
    Bytte bräda men inte fena för ett tag sen.gamla brädan börjar rida på fenan när det blir riktigt bra tryck med 7.5
    Nya brädan (samma mått) med samma fena gick grymt att köra med 6.6 i 13ms
    Men hade gärna gått ner till 36cm då.

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2019 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

 Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account