Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vantar: Dakine CWM eller Simmer Generator?

  • doc

    Medlem
    18 december, 2013 vid 21:58

    Jag har fruktansvärda krampbesvär men har klarat mig hyfsat med Ion Claw. Funkar faktiskt bättre än mina DaKine, kanske pga av de är förböjda…

  • kris68

    Medlem
    18 december, 2013 vid 23:21

    @RRD 719685 wrote:

    Atan har ett par 3 mm tajta, varma öppna handskar i enkelnylon som jag har testat några gånger och det är en klar favorit.

    +1

    Har haft en del olika öppna handskar genom åren, men dom här tycker jag är i en klass för sig. Har för mig att dom heter “Atan Scorpion open palm mitts” eller något sånt. Jag använder vanligtvis storlek Medium, men det kändes alldeles för tight i det här fallet (gick för Large i stället).

  • robin

    Medlem
    19 december, 2013 vid 06:45

    Nu börjar det ju komma riktigt bra tips! Fläktremsprej och handbollsklister inuti handskarna, ska jag lätt prova. Surfvax på bommen – blir det inte för mycket grepp då? Typ att man inte kan glida utmed bommen i gippen eller toppsvängen?

  • robin

    Medlem
    19 december, 2013 vid 06:46

    ION Claw och Atan Scorpion – funkar det verkligen med öppna vantar så här års? Är öppningen så tajt att det inte kommer in så mycket vatten vid en simtur?

  • robin

    Medlem
    19 december, 2013 vid 07:14

    Tänkte på en grej. Vilken sjuk torka det måste vara på surfzone för att en fråga om vantar ska resultera i två sidors inlägg på ett par dagar:-)

  • the_novice

    Medlem
    19 december, 2013 vid 08:26

    Det är väl den säsongen nu, det blir ingen riktig Jul utan en lång tråd om handskar… 😀

  • alexasu

    Medlem
    19 december, 2013 vid 09:13

    @Robin 719716 wrote:

    Tänkte på en grej. Vilken sjuk torka det måste vara på surfzone för att en fråga om vantar ska resultera i två sidors inlägg på ett par dagar:-)

    På boards forum handlar det om vilken som är den optimala hängaren till våtdräkten…

  • cosmosurfer

    Medlem
    19 december, 2013 vid 09:47

    Kolla prognosen, blir ju massor av julsurf och då kan det vara nog så avgörande att man hittat rätt metod för vintergreppet.

  • the_novice

    Medlem
    19 december, 2013 vid 10:09

    Precis!
    Var hittar man handbollsklister, säljs det i vanliga sportbutiker?

  • challgren

    Medlem
    19 december, 2013 vid 11:01

    @The_Novice 719723 wrote:

    Precis!
    Var hittar man handbollsklister, säljs det i vanliga sportbutiker?

    Jag hittade det på XXL-sport. Ta det lugnt med klistret bara…blir jävligt kletigt. Tips är att ha med sig våtservetter att torka av händerna med innan man börjar plocka ihop grejjerna,.

    Ju mer jag skriver om handbollklister, det desto mer inser jag hur sjukt det låter…skulle hållit käft 🙂

  • robin

    Medlem
    19 december, 2013 vid 11:20

    @challgren 719724 wrote:

    Jag hittade det på XXL-sport. Ta det lugnt med klistret bara…blir jävligt kletigt. Tips är att ha med sig våtservetter att torka av händerna med innan man börjar plocka ihop grejjerna,.

    Ju mer jag skriver om handbollklister, det desto mer inser jag hur sjukt det låter…skulle hållit käft 🙂

    Sjuk är du! Sjuk!!

  • robin

    Medlem
    19 december, 2013 vid 11:24

    @cosmosurfer 719722 wrote:

    Kolla prognosen, blir ju massor av julsurf och då kan det vara nog så avgörande att man hittat rätt metod för vintergreppet.

    Mmm, det finns en anledning till att tråden blev till från början:

  • jlhp

    Medlem
    21 december, 2013 vid 22:06

    Tråden gäller visserligen Dakine eller Simmer, för mig är Dakine till för sen höst/tidig vår (tex idag var de ok, men så har det varit ovanligt varmt nästan sedan juni) – för riktig vintersegling är de helt enkelt för kalla.

    Har inte tittat närmare på Simmer men häromåret fick jag tag på Prolimit cold water mitten 6/3 mm, ca 300 kr, och de är det bästa jag har hittat hittills.

    Tjock neoprene på utsidan tillsammans med neoprene även i handflatan ger värmen, men tunnare och slitförstärkt dubbelneoprene i handflatan gör att det blir bra grepp (slitageförstärkningen utgörs bara av prickar av ett tunt skikt så totalt är det marginellt tjockare än Dakines handflata och jag upplever faktiskt att det korvar sig mindre än Dakine).

    För mig funkar de alltså ungefär lika bra som Dakine map kramp men ett snäpp varmare. Dakine är säkert slitstarkare så jag använder dem så länge det går, sedan Prolimit…

  • pedersen

    Medlem
    23 december, 2013 vid 10:28

    Har precis varit ute och frusit händerna av mig med CWM. Fattar inte varför dom är så populära, kanske bristen på en bättre produkt för vindsurfare. Sömmarna är inte täta, sömmarna är sydda med för dålig tråd som går sönder, måste man simma kommer det in kallt vatten. Brukar fylla dom med varmvatten innan jag går ut, hjälper lite.

  • robin

    Medlem
    23 december, 2013 vid 10:50

    Kan bara hålla med. Fördelen är enbart att man inte blir lika trött i händerna som av andra vantar. Undrar om man kan täta dem genom att doppa dem i latex som Atan gör med skorna. Någon som vet om man kan göra sådant själv?

Sida 2 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vantar: Dakine CWM eller Simmer Generator?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.