Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vantar: Dakine CWM eller Simmer Generator?

  • styret

    Medlem
    14 januari, 2014 vid 07:37

    @tws 720229 wrote:

    Ola H har startet i feil ende. Med hoftetrapeskroken nede og lange liner trenger ikke brettet å være bredere..

    Behöver det ena utesluta det andra då?
    Jag kör med midjeselen så lågt den kommer utan att bli sittsele (dock utan remmar) och håller med dig. Det är en jävla skillnad. Men jag vill inte byta ut min breda quad mot min gamla smala tradvågis iallafall.

  • andersbq

    Medlem
    14 januari, 2014 vid 19:28
  • the_novice

    Medlem
    14 januari, 2014 vid 21:51

    Säljs de utan våtdräkten också, eller kan/får man själv klippa bort den…?

  • styret

    Medlem
    15 januari, 2014 vid 00:02

    men hur funkar ianovated egentligen efter en rejäl spolning? blåser man ut kallt vatten över händerna?

  • robin

    Medlem
    15 januari, 2014 vid 08:51

    Tws, vad skiljer ditt system från tex Ion xcite och North transformer? Kommer selen lägre med din?

  • kris68

    Medlem
    15 januari, 2014 vid 13:46

    Den här går att beställa hos O’hana – antagligen inte lika klumpig:

    http://www.ohana.se/hotsailsmaui-p-1006-c-123.aspx

  • tws

    Medlem
    18 januari, 2014 vid 02:04

    >> Framförallt så är det svårt att inse varför/hur det skulle kunna vara viktigt vid urkrokad vågridning..

    Som i freestyle skal man være hooked så lenge som mulig for å spare krefter.

    Robin, kroken nede i storm er et must etter at du har prøvd lav krok. Løs trapes som du får ned på hoften er ikke nok. Du vil ha på jockstrapen for å kunne STRAMME trapesen nede på bekkenet. Ditt skjellet gjør at du ikke merker forskjell. Men siden trapesens sylinder nå er nede på røven (ikke under som ved sittetrapeser) så bruker du nå røven til å trimme riggen mens du seiler. For den sitter FAST. Sittetrapeser og hoftetrapeser gir INGEN mulighet til dette. Derfor, alle seiler feil, også den svenske simmershaperen. Alle.

    Det kommer en oppvåkning for hele windsportverdenen, lik multiple fins men dette er mye viktigere. Derfor er det så synd at brettshapere og seilmakere ikke tenker utenfor boksen og ser at samspillet mellom brett og rigg har blitt oversett i årevis. Alt faller på plats for windsurferen (og kiteren). Mange har våknet i Norge nu og Robin, det ser ut til at du er den første i Sverige. Lykke til, det blir kul å følge hvordan din tankegang modnes etter testing. 🙂

  • tws

    Medlem
    18 januari, 2014 vid 02:06

    >> Tws, vad skiljer ditt system från tex Ion xcite och North transformer? Kommer selen lägre med din?

    Ja den kommer lavere. Omtrent ved pubic hairs. Husk å feste kroken til powerbeltet. Og husk at jeg har testet i tre år så justering må til. det går på millimetre. Ikke for fleksibel jockstrap. Da vil den strekke og det er mindre behagelig. Og linene test, test, men er du 195 så må du nok ha så lange som mulig. som sagt 34″ .

  • ola-h

    Medlem
    18 januari, 2014 vid 09:19

    Tws, jag gillar att du utvecklar din grej och tjatar om den för att övertyga andra – det behövs ofta mycket tjat för att förankra nya idéer. Men det kan bara blir lite överdrivet ibland om du t ex försöker hävda att det också påverkar själva vågridningen. Och bredden på en vågbräda är i första hand en fråga om hastigheten i vågridningen, i alla fall med de brädor som jag gör.

    Men hur som helst, kolla in Bernds placering av selen i denna filmsnutt för att få lite vatten på din kvarn. [video=vimeo;84422242]http://vimeo.com/84422242[/video]

  • jesper-b

    Medlem
    20 januari, 2014 vid 14:11

    Men om man gillar Levis style bättre, får man nog hissa upp den en bit! Dessutom köra med färre lattor!!!

    /JB

  • the_novice

    Medlem
    20 januari, 2014 vid 20:35

    Det påminner lite om ett annat sätt att bära, eller snarast inte bära, upp byxorna på. Den yngre generation vill tydligen ha allt hängande på halv stång…

    Tycker inte riktigt att jag kunde se någon fördel vid vågridningen? 😉

  • tws

    Medlem
    20 januari, 2014 vid 20:52

    Joa, jeg har brukt Roediger som eksempel flere ganger. Men det føles litt som å promotere en bok som ingen gidder lese. Er det så vanskelig å teste? Fan det er jo bare å sende ute en teamseiler som ikke får panikk hver gang det blåser. Gaastra og Pryde har ivhertfall bevist ovenfor meg at de ikke tenker utvikling i det hele tatt, med unge talentløst lite begavede kitere i staben. Hvor har Gollito trapesen? Koster, før han ble feit 😉 ?

    Berndt seiler sideshore. Vi seiler onshore slush 90% av tiden. Trengs en anatomisk jockstrap? Do the math. Hvem kjemper mest med trapesen? Og kjære novice. Tenk litt på at han ikke låser ryggen og at bena er fri. Han glemmer trapesen. Han kjenner ikke at den er der lenger. Ingen fordel? Dear God!

    Tenk grabbar. tenk, nei vent, prøv heller.

  • tws

    Medlem
    20 januari, 2014 vid 21:02

    Ola H: >> Och bredden på en vågbräda är i första hand en fråga om hastigheten i vågridningen, i alla fall med de brädor som jag gör

    Nei, nei nei, nei, host, hark, feil, feil, feil.
    La meg forklare: Når kroken senkes og linene forlenges (til et punkt) så kjennes bena lengre og ergo brettet bredere. Hastigheten på brettet er kun avhengig hvor flat hekken er under brettet (bruk aldri ord som rocker etc.) Vi vil ha så smalt brett som mulig for bottomturn, bottomturn, bottomturn. Jeg gjentar bottomturn, bottomturn, bottomturn, som er grunnlaget for all bølgeridnig.

    Og siden bena føles lengre, man stemmer bedre imot med helene, så kan brettet lages smalere.

    Før meg falt alt på plass med den nye Tabou daCurve 86 liter. perfekt bredde + rocker. For meg i det minste med trapesen på rumpa. Jeg er 173cm, 78kg og bruker 34″ liner på en pryde kauli trapes. Men bytter jeg trapes til lengre kroke (1cm) så er alt off og jeg må bytte til 32″. man skal altså forlenge linene til det ytterste du klarer, and then some.

  • kapten-k

    Medlem
    20 januari, 2014 vid 21:02

    offtopic! jag tycker oxå det är en fördelen att ha kroken lågt. men jag har svårt att se fördelen att trycka ner en midje sele jämfört med en låg race sele.. jag har en gammal NP race sele från -90talet med kroken precis ovanför snoppen. den använder jag i vågor oxå.. med en midje sele flexar kroken uppåt vilket är helt kasst. jag kör 28-32″ linor men borde kanske köra 34″ linor i lättvind och höja bommen mer. Alla seglar olika. när jag blir mycket överriggad så sänker jag bommen så då vill jag ha kortare linor. Vissa vill ha längre linor när de blir överriggade. om ditt system nu är så himla mycket bättre så kan du väl designa en egen seele och börja sälja den. alternativt bara skapa en ny tråd och ta ditt babbel dit.. den här tråden handlar faktiskt om handskar!

  • tws

    Medlem
    20 januari, 2014 vid 21:13

    1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Sida 5 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vantar: Dakine CWM eller Simmer Generator?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.