Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var försiktiga med era ögon!

  • Var försiktiga med era ögon!

    Publicerad av kiters_se på 8 augusti, 2012 vid 21:01

    Jag surfar mycket och har på senaste tiden börjat få problem med ögonen, inte kul.

    Jag har provat en hel del glasögon som är avsedda för surfing, men ofta är det lite för klena och pallar inte alltid fall med kite. Men efter att ha förbrukat en hel del glasögon och pengar så kände jag att jag inte kunde köpa nya igen. Därför testade jag att köra med mina skidglasögon och det fungerade helt perfekt (se till att det är bra uv skydd). Kanske ser lite ufo ut men vem bryr sig. Se bara till att det inte är luftintag fram på dem. Själv kör jag med POC Lobes

    http://www.pocsports.com/en/product/1467/lobes

    Peter

    bohm svarade 11 år, 8 månader sedan 12 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • k-caesar

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 08:29

    Som alternativ finns det kontaktlinser som är avsedda att skydda mot solljus.

    Kolla på länken (eller med en optiker) finns fler märken som både är UV skyddande men även färgade som solglasögon för att skydda ögonen.

    http://www.yankodesign.com/2009/08/04/cool-catty-eyes-are-better-than-designer-shades/

  • dr-masse

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 10:42

    Eller så går man all-in.

    The-Stig-from-Topgear.jpg

  • svennebanan

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 10:48
    kiters_se;694982 wrote:
    Jag surfar mycket och har på senaste tiden börjat få problem med ögonen, inte kul.

    För en som inte surfar (våg,vind,kite?) tillräckligt mycket för att få problem, hur yttrar det sig?

  • kiters_se

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 15:17

    Jag får väldigt röda ögon och tar lång tid innan det försvinner nu, om det gör det? Tidigare gick det bort på en dag men inte nu.

  • sailortrash

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 15:53

    Man för nedsatt syn/gråstarr snabbare än normalt. Vanligt bland båt och fjällfolk. Har man otur blir man blind på äldre dar. Men då ska man kanske vara extra känslig eller ha sisådär 300 surfdagar

  • electric

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 21:53
    sailortrash;695059 wrote:
    Man för nedsatt syn/gråstarr snabbare än normalt. Vanligt bland båt och fjällfolk. Har man otur blir man blind på äldre dar. Men då ska man kanske vara extra känslig eller ha sisådär 300 surfdagar

    Det där var ju uppmuntrande 🙁 . (Hoppas du menar 300 surfdagar per år – inte totalt! Det har jag passerat för länge sedan … För att inte tala om dagar i segelbåt och på snö och is!).

    /Lars

  • maglu

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 07:24

    Ja-just, man har väl fått ca 2 surfdagar i sol denna säsongen. Resten är mulet, hällregn eller mörkt näst intill natt =)

    Annars borde väl kite vara lite jobbigare för ögonen…ofta titta rakt upp mot solen.

  • bohm

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 08:45

    Är dina röda ögon orsakade av uv-ljus, eller kan det vara vattnet? (salt? Bakterier?)

    Precis som någon sa så har vi ju inte sett solen särskilt många dagar denna säsongen.

  • m3lk3r

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 18:23
    kiters_se;695056 wrote:
    Jag får väldigt röda ögon och tar lång tid innan det försvinner nu, om det gör det? Tidigare gick det bort på en dag men inte nu.

    Clear-eyes fixar det =) http://smoketower.com/roktillbehor/clear-eyes/clear-eyes.html

  • kjellorix

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 18:45

    Litar på mina Oakley Polaroid mellan dubbla glas, kitesurfbrillor, dom kostade nästan 4000 kr
    jättebra att se grynnorna under vattenytan, och slippa störande solreflexer på vattnet.

    HTC One X, tapatalk 2

  • doc

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 20:03
    bohm;695110 wrote:
    Är dina röda ögon orsakade av uv-ljus, eller kan det vara vattnet? (salt? Bakterier?)

    Precis som någon sa så har vi ju inte sett solen särskilt många dagar denna säsongen.

    Ett normalt molntäcke filtrerar bara bort 10-15% av UV-strålningen , dessvärre. Svarta åskmoln givetvis mer.

  • i89samto

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 20:04
  • bohm

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 21:02
    Doc;695183 wrote:
    Ett normalt molntäcke filtrerar bara bort 10-15% av UV-strålningen , dessvärre. Svarta åskmoln givetvis mer.

    Varför bränner man sig inte på näsan när det är molnigt, medan när solen är frammer räcker det med en timme utomhus för att näsan ska bli bränd? Lite större skillnad än 10-15% måste det vara…?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var försiktiga med era ögon!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.