• ola-h

    Medlem
    8 maj, 2013 vid 21:50

    @alexasu 710254 wrote:

    Har haft mina i över två år och visst är de rätt naggade i framkant, men de håller och är täta än!

    För information så sliter jag inte ut mina utifrån utan inifrån. Neoprenet under höger stortå liksom bara faller isär. Jag gissar att jag liksom spänner tån nedåt när jag seglar. Lägger man ihop de senaste tio årens skor har väl min högra stortå grävs sig igenom drygt en decimeter neopren vid det här laget…

  • svensson61

    Medlem
    9 maj, 2013 vid 11:11

    Enligt min mening finns det inget som slår Atan. Har kört hela vintern med de tjocka och de har lite mindre känsla men då handlar det mest om att ha en mjuk varm sko. Sommardojan tycker jag efter att ha testat det mesta under 30 år är helt övelägsen. Håller med om att de kanske inte är de mest hållbara men det får man betala för känslan

  • the_novice

    Medlem
    9 maj, 2013 vid 15:21

    Jag kör bara med Atan också, när stortån sticker ut så är det dags att köpa nya…

  • surfen

    Medlem
    10 maj, 2013 vid 04:07

    Det är samma här! Det är Atan som gäller. Men när höger stortå tittar fram i sulan, då är det bara att köpa ett par nya!

  • dude

    Medlem
    11 maj, 2013 vid 08:01

    Tänkte bara fråga, har ni alla som gillar Atan Madisson 3mm smala eller normala fötter. Och har ni alla som har bredare fot i kombination med lite högre fotvalv testat och gillat eller inte gillat och gått vidare till annan dojja? Jaja, det var bara en tanke jag hade, jag lär pröva dem så fort jag får chans till det. Tack så mycket för alla era svar!

  • planing

    Medlem
    11 maj, 2013 vid 17:32

    Högt eller lågt fotvalv spelar absolut ingen roll. Skon är mer en strumpa än en sko. Och jag har extremt breda fötter. Inga problem. Som sagt, mer strumpa än sko.

  • challgren

    Medlem
    11 maj, 2013 vid 19:02

    @dude 710354 wrote:

    Tänkte bara fråga, har ni alla som gillar Atan Madisson 3mm smala eller normala fötter. Och har ni alla som har bredare fot i kombination med lite högre fotvalv testat och gillat eller inte gillat och gått vidare till annan dojja? Jaja, det var bara en tanke jag hade, jag lär pröva dem så fort jag får chans till det. Tack så mycket för alla era svar!

    Jag har Atan 6.5mm och tycker att de är lite för smala. Klämmer ordentligt runt foten trots att de är bra på längden. Möjligt att 3mm-dojan är smidigare och töjer sig bättre.

  • dude

    Medlem
    11 maj, 2013 vid 19:50

    @challgren 710376 wrote:

    Jag har Atan 6.5mm och tycker att de är lite för smala. Klämmer ordentligt runt foten trots att de är bra på längden. Möjligt att 3mm-dojan är smidigare och töjer sig bättre.

    Låter bra. Grejen är alltså att hitta helt rätt storlek!

  • alexasu

    Medlem
    12 maj, 2013 vid 07:46

    Tycker att jag har både breda och höga fötter men mina mistral 3mm sitter bra ändå!

  • bananen

    Medlem
    12 maj, 2013 vid 08:47

    Atan är grymma. Jag köper nya 4 mm i oktober varje säsong. Varma nog för mig även i nollgradigt, bara dom är hela. Lagom till sommaren är de så tunna att dom är bekvämt tempererade.

  • dude

    Medlem
    15 maj, 2013 vid 18:49

    Hej 🙂

    Har nu testat Atan Madisson 3mm, http://www.surfspot.se/sko-atan-madisson-3mm.html.

    Testade storlek 42/43, har vanligtvis storlek 42 – 40/41 hade de inte.

    Ser ju ut att kunna passa:

    Väl på sitter den bra men är för lång:


    – ja, ni ser ju, inte mycket användning av split-toefunktionen för stortån, hehe.

    Den kramar bra om hålfot, över fotvalvet och hälen. Den mindre 40/41 lär va på tok för liten. Redan den här är svår få på. Känns väldigt mycket som en strumpa och skulle den vara smalare skulle den klämma ihop foten till en cylinder 🙁

    Alla dojjor passar tydligen inte för alla fötter. :smirk:

    Niklas

  • planing

    Medlem
    15 maj, 2013 vid 19:21

    Mkt konstigt. Du ser ju ut att ha ganska så långsmala fötter, ivarjefall jämfört med mina kalleankafötter.

    Funderar dock på om skon verkligen sitter på ordentligt? Jag skulle kunna tänka mig att den glider på lite mer när den blir våt, och att då utrymmet för tårna minskar. Hur långa är skorna jämfört med fötterna när de inte sitter på? Om de är lika långa då, så borde de dra ihop sig om du rör dig. Försök att lätta på skon lite över vristen så att den glider på ordentligt.

    Jag har iofs inte testat split-toe, och ser ingen anledning till att göra det heller. Vad är fördelen? Det kanske är split-toe som gör att den drar ihop sig på bredden. Jag tycker att mina är väldigt töjbara i alla riktningar.

  • dude

    Medlem
    15 maj, 2013 vid 19:48

    Planing, när jag läser det du skriver så kommer jag på att den sitter så tajt över fotvalvet att tårna inte kommer in i skon.

    Jag antar att den är för plattare fötter helt enkelt… alltså med lite mindre volym runt fotvalvet kanske man skulle kunna säga…

  • dude

    Medlem
    15 maj, 2013 vid 19:55

    Lite off-topic hittar jag i stället en dojja som är 5 mm. Lite tjockare är det ju ingen perfekt sommar- eller vårdojja men men:

    Rip Curl Flash Bomb 5mm storlek 10 – som tydligen är just lite mindre än storlek 10 brukar vara.

    Ser den ut att passa?:

    Sitter ju riktigt bra.

    Får se hur den sitter efter att ha vart i vattnet ett tag…

    Rip Curls storlekar på våtdräkter är generellt mindre än andras och då är det intressant att notera att dojjorna är lite mindre de också. Allt är i sin ordning 🙂

    Är fortfarande på jakt efter en bra tunn dojja som passar min fot… …

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.