Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför kan jag inte bara få vindsurfa i fred??…

  • Varför kan jag inte bara få vindsurfa i fred??…

    Publicerad av pedersen på 25 augusti, 2014 vid 16:04

    …Utan att jag varje gång skall få en massa kommentarer hur j…la mycket bättre det vore för mig om jag började med kite istället?
    Varenda gång är det ett satans tjat från dessa närmast frikyrkligt frälsta kitare. Finns det någon “sticker” man kan sätta på bilen. “Reklam om kitning, nej tack. Prat om väder, ja tack” eller liknande??

    vindsokaren svarade 9 år, 7 månader sedan 27 Medlemmar · 54 Svar
  • 54 Svar
  • staffomania

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 19:33

    @Pedersen 726913 wrote:

    …Utan att jag varje gång skall få en massa kommentarer hur j…la mycket bättre det vore för mig om jag började med kite istället?
    Varenda gång är det ett satans tjat från dessa närmast frikyrkligt frälsta kitare. Finns det någon “sticker” man kan sätta på bilen. “Reklam om kitning, nej tack. Prat om väder, ja tack” eller liknande??

    Det där känner man igen från när man kånkar utrustning på Gålö. Brukar säga något med att är man så pass svag att man inte orkar bära grejerna är det kanske bäst att man kör kite. Fast har varit lite sugen på gå fram till någon av Kitarna vars drakar fastnat i träden (händer nästan varje dag) och säga att dom kanske borde köra vindsurfing istället.

  • seasurf

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 19:53

    Jo, märkligt faktiskt hur övertalande en del av kitearna försöker vara.
    Jag hyrde gäststuga av en familj på Maui, North shore, för några år sedan. Pappan i familjen var 65 år och hade förrådet fullt med surfbrädor, SUP, havskajaker, dykutrustning, kitesurfing och windsurfingprylar.
    Han hade lagt ner windsurfingen och bara kört kite sista åren. Han sa till mig såhär:
    “You know, Christer, kitesurfing is the old mans sport. It´s not so hard on your body.”
    Ibland drar jag denna story för de som är jobbigt på för att få en att byta sport. Det är inte direkt någon som kör kite som tycker den är speciellt rolig – hm…
    När jag blir såpass gammal att windsurfingen frestar på för mycket vete sjutton om inte jag också börjar köra kite.
    Christer O, Tungsurf Gävle

  • pedersen

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 20:11

    Kan bara säga att även där det inte finns träd kan det bli problem. I söndags när jag och brorsan var ute, kom en av traktens mer erfarna kitare och fräste omkring på vattnet.
    Rätt var det var drog vinden på en hel den och han åkte in till stranden.
    Jag tänkte inte så mycket på det, men när jag såg att han satt på stranden med kiten i luften, åkte jag in för att kolla läget.
    Jag blev tvungen att hjälpa honom att få ner kiten för hans tjej vågade inte och själv kunde han inte. Känns bra att syssla med en sport som jag själv kan bestämma när jag skall börja och när jag skall hem utan att någon måste hjälpa mig.
    Dessutom skiter jag i alla lättvindsdagar som man tydligen får med kite, hellre då ute när det blåser ordentligt.

  • jlhp

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 20:22

    Ha, ha, bra svar både staffomania och Seasurf! 🙂

    Kan det vara så att vi vindsurfare får igen nu för hur det var när vindsurfingen slog igenom en gång i tiden, kan tänka mig att en och annan vågsurfare då fick höra hur mycket bättre vindsurfingen var…

    Det är ju inte bara kitarna som tjatar i båda öronen på en, SUP: arna gör likadant!

    Påminner lite om religion det här med olika vattensporter, alla är frälsta på sin grej och försöker omvända de otrogna. Som väl är uppfattar jag det för det mesta som ganska godmodigt och i all välmening, tycker man sig ha funnit Nirvana så är det klart att man vill att kompisarna skall få skåda ljuset också. För mig leder alla vägar till Rom (himlen) så sen en tid tillbaka har jag funderat på att eventuellt testa kite någon gång.

    Mvh/John

  • glader

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 06:17

    Surfar sällan på ställen där det finns kite:are och har faktiskt inte råkat ut för frälsningsförsök. Däremot får tråden mig att reflektera över ett annat fenomen: Minst hälften av dem som får reda på att jag vindsurfar frågar “Du har inte testat det där …” och sedan vet de inte vad det heter och jag får fylla i med kite. Den kommentaren har nog blivit minst lika vanlig som den gamla klassiska repliken “Jaså, du vindsurfar. Jag testade vindsurfing på 80-talet. Det gick bra åt ena hållet. Sedan fick de hämta mig med båt. Hö hö hö”

    Varför undrar så många om jag testat kite för att jag vindsurfar…

  • sailortrash

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 06:42

    men det är väl bara att testa, kite är ju såklart lika kul som vindsurfing, eller kanske roligare beroende på vad man gillar..sen kör de ju både snabbare, startar tidigare, hoppar högre, går djupare på slören och har fungerande foilbrädor, så det är klart att det rockar med kite! vågridningen ser ju total ut också…tow in liksom..

    i sthlm kör jag bara vindsurfing och kommer inte ha några ambitioner att trängas på gålö eller dalarö.., kite tycker jag är kul som omväxling när man reser iväg, samt att man kan köra på massa fräna långgrunda stränder som är för grunda vindsurfing.

    och som sagt, det är ju inget bomtryck, man blir ju aldrig trött i armarna. mkt snällare mot kroppen än vindsurfing. sen tror jag att ca 10% av alla kitefrälsta missionärer ens kan vindsurfa, och de som har koverterat efter att ha surfat i 20 år, tja det är väl inte så konstigt att man testar ngt nytt…

  • mtuh

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 06:59

    Själv kombinerar jag än så länge vindsurfing med kite på vintern vilket är hur kul som helst. En anledning till att det inte blir mer kite på sommaren är att jag bor i Sthlm. Kanske blir ändring på det i takt med att jag blir äldre eftersom http://www.utsidan.se/cldoc/kitesurfing-sporten-for-gamlingar.htm

  • glader

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 07:02

    Exakt så, t.o.m. på ett surfforum tycker folk att jag borde kite:a istället…

    Edit: detta var ett svar på sailortrash. Ett annat hann emellan

  • pedersen

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 07:08

    Jag har inget emot att testa och de flesta frågar så klart skojfriskt. Stämningen på min local beach är god. Dessutom kan det kännas kass att vindsurfa när vinden är på gränsen till planing och jag bara guppar fram och dom bara bränner fram och tillbaka. Men igår var en av mina bättre dagar, gippen satt, jag var perfekt riggad osv. Hade gärna delat stoken med någon som fattade istället.

  • pedersen

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 07:20

    Anledningar till att jag vindsurfar istället:
    Gillar att vindsurfa när det blåser ordentligt.
    Gillar att kunna “launcha” utan hjälp, se ovan.
    Trött på tjatet, så har jag ingen lusta att testa kite (läs envishet, tjurighet)
    Har vindsurfingprylar för en halv förmögenhet, har ingen lusta att lägga den andra halvan på en ny sport.
    Gör inget att det är hårdare eftersom jag ser det som träning.

  • sailortrash

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 11:26

    Jagtycker kite och vindsurfing är så olika så de går liksom inte att jämföra upplevelsemässigt. Men de kompletterar bra, när man kört 5.3 3-4 timmar men man vet att det kommer blåsa i 4 timmar till, men man är helt slut överallt, så kan man fortfarande plocka fram en kite och köra ännu mer…

  • sailortrash

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 11:26

    Varför välja när man kan få det bästa av två världar (om man vill)

  • dr-masse

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 12:03

    Båda är ju riktigt kul. Det främsta skälet till att jag inte kör kite är, som någon skrev, att jag investerat för mycket i vindsurfing för att liksom plocka upp fler leksaker. Men inte alls omöjligt att det blir så.

    Däremot måste jag medge att jag själv hamnat i sutationer där jag önskat att vissa kitesurfare kanske hade haft mer, hur skall jag uttrycka det här mer formellt och diplomatiskt…, respekt för sin omgivning och rådande förhållanden relaterat till egen kunskapsnivå och erfarenhet.

  • tall-jonny

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 15:16

    Inte heller jag ser någon motsättning eller problem mellan sporterna, tror att vindsurfing som företeelse tjänar på att Kite har blivit så stort. Tillhör tyvärr också kategorin människor som uttalar sig om saker som det inte har provat kite 🙂
    Har även jag investerat mycket pengar, tid och sschwett i att hjälpligt bemästra vindsurfingutrustning i olika förhållanden men det är klart;
    Riktigt duktiga kitare som kör strapless och formligen slashar sönder varje våg (ofta i lite vind där man själv bara guppar) blir man impad av och självklart blir man sugen på att prova.
    Skall man sen räkna antal timmar på vatten med planing – för det är väl på något sätt samma valuta inom kite så står ju allting väldigt klart, kite utklassar vindsurfing och ett bra skäl till att byta och eller komplettera med.
    Samtidigt – 95% av det man ser är ganska lamt jämfört med vindsurfing förutsatt det finns vind. Det som är gött med vindsurfing som många inte fattar är att det jävligt hårt, det är inte alls fridfullt utan mer pang på rödbettan, det gillar i alla fall jag! Alla tjatar om hur jäkla smidigt det är att bära med sig och resa med som att enbart det skulle vara skäl till att byta…
    Nåväl, kan någon här på forumet som sysslar med båda sporterna ge en bra bild av hur lång tid det tar att lära sig kite…är nog lite sugen trots allt…

  • levieux

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 16:09

    @Tall Jonny 726988 wrote:

    Det som är gött med vindsurfing som många inte fattar är att det jävligt hårt, det är inte alls fridfullt utan mer pang på rödbettan, det gillar i alla fall jag!

    +1
    Precis det jag känner också.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför kan jag inte bara få vindsurfa i fred??…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.