Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför rekomenderade segelstorlekar brädorna?

  • Varför rekomenderade segelstorlekar brädorna?

    Publicerad av spray på 20 april, 2010 vid 17:45

    Skiljer det verkligen jättemycket i mellan tex en 6,5 och en 8,0 rigg i vikt? Kan man inte lika gärna banta 2kg eller vad nu kan tänkas skilja.

    Om man är en lätt surfare borde man kunna ha större segel på samma bräda eller finns någon annan begränsning av segelstorlek än bara vikten på grejorna?
    Finns någon nedåtriktad kraft på brädan vid tryck i seglet, skapat av vinden?

    mikaels svarade 14 år sedan 11 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • rrd

    Medlem
    20 april, 2010 vid 18:16

    Begränsning i segelstorlek:

    -Seglets tryckpunkt i förhållande till brädans längd, fenans placering och storlek är några faktorer.

    -Men visst är det fråga om rekommenderade optimala segelintervall. Ofta ger det inte så mycket att ta ett större segel i förhållande till nackdelarna. En lättare seglare kan ta ett lite större segel.

    Utrustningens vikt är ju helt odämpad, död vikt, jämfört med seglarens massa. Men det är klart att seglarens vikt är ju ganska lätt att påverka…eller?

    Och krafter åt olika håll finns det ju en mängd av, att rita komposanter och teoretisera kring dessa är ett alternativ, att segla o känna på den oförenklade verkligheten ett annat…

    För övrigt ser det bra ut i morgon o på fredag.

  • booman

    Medlem
    20 april, 2010 vid 18:26

    Spray: Körde din gamla V8 9,0 till min Stoke 125:a som har rek segel max 8,5.

    Väger 85 kg + V8-riggen och min upplevelse var att det gick kanon!

    Men som sagts är det nog många faktorer som spelar in…

  • spray

    Medlem
    20 april, 2010 vid 19:51

    Sitter ju och funderar vilken storlek på segel man ska köpa till 110liters brädan.
    En annan sak som är väldigt märklig är att tex på slalombrädor så kan dom ha en volym på 100liter och största rekomenderade segel 7,8….

    Borde jag inte då kunna köra med 8,0 till min 110:a ?

  • carl-r

    Medlem
    20 april, 2010 vid 19:55

    Jag tror mycket beror på fenan du använder och hur bred brädan är one foot off. Om du kan få en bra balans på ekipaget kommer det att fungera.

  • dane

    Medlem
    20 april, 2010 vid 20:10

    Bred bräda => stor hävarm => möjlighet till att köra med större fena => större segel

  • Knatte

    Gäst
    20 april, 2010 vid 20:55
    Spray;607623 wrote:
    Sitter ju och funderar vilken storlek på segel man ska köpa till 110liters brädan.
    En annan sak som är väldigt märklig är att tex på slalombrädor så kan dom ha en volym på 100liter och största rekomenderade segel 7,8….

    Borde jag inte då kunna köra med 8,0 till min 110:a ?

    Vilken märke/sorts bräda har du köpt och vilken typ av och hur bred är aktern ca 30 cm från aktern?? Skall du ta ett större segel än rek, så bör du ha en stor fena med lyft som balanserar din stora rigg.
    Så kolla vad rek max fena är på din bräda och satsa på en slalomfena i ungefär den storleken.En slalombräda tar större segel/fenor jämnfört med våg/freride:laugh:

  • ola-h

    Medlem
    21 april, 2010 vid 06:31

    Det hela är tämligen komplicerat och svårt att direkt av göra i “geometriska termer” dvs rent generellt kan man inte bara säga att en viss längd/bredd/ofo/ fena etc pförutsäger vilket största segel man kan köra. För att ta två extremer:

    Min 76-liters vågis är 58cm bred, men jag kör den
    helst inte med segel över 6 kvadrat och då snackar vi hyperlätta vågsegel (ok, 6.3 funkar men är inte idealt). Och det gäller oavsett hur mycket fena jag sätter på (det finns fem fenboxar i brädan dvs det saknas inte resurser för att plocka på fenyta).

    Jag har också en iSonic speed som har 64 liter är under 50cm bred och har OFO på 29 cm och fenytan är nästan hälften av vad vågbrädan ofta har (smal 28cm slalomfena). Den går hur bra som helst med ett tungt 6.6 cambersegel, även i lättvind dvs utan fullt drag i seglet (såtillvida man inte står helt still för då SJUNKER man, men planingströskeln är löjligt låg). Det känns inte ens nära max för mig.

    Som sagt, två extremer, men poängen är alltså att det är svårt att avgöra. Det som händer när man närmar sig gränsen är att man inte längre får ut något av det större seglet. Den sämre hanteringen gör att den extra kraften inte tillför tidigare planing. Men ju snabbare brädan är (och i någon mening ju tydligare inriktad på just fart) desto mer kan man förutsätta att seglaren använder en mycket aktiv teknik för att komma upp i planing. Och med en bräda som sedan har extremt bra acceleration så blir själva planingsfasen (eller fasen då man är på gränsen till att plana eller till att tappa planingen) mycket kortare. Och eftersom det är just där som vikten och “bökigheten” (och även det extra luftmotståndet) hos ett större segel tydligast kommer till utryck, så blir helt enkelt snabba brädor mer toleranta mot stora segel (förutsatt att seglare vet vad den gör…).

  • mexi_

    Medlem
    21 april, 2010 vid 07:44

    Håller med Ola, tex så har fanatic hawk 108 ett rekommenderat segelspann på 5.0-8.0, tror dock inte att det är så kul att ha 5.0 på den. Däremot 8.0 tror jag kan funka eftersom den är mer slalombetonad än våg/freestyle.

    Fanatic skate i samma storlek har spannet 5.0-7.0 och här tror jag faktiskt att det är roligare att ligga närmare 5.0 än 7.0…

    Mina spann är:
    96l vågorienterad freeride(!): 4.5-6.5
    125l freeride: 6.5-8.5

    För detta använder jag följande fenor:
    96l: 25 cm våg – 38 cm race.
    125l: 34 cm freeride – 42 cm race.

    8.5 använder jag enbart för att få tidig planing och komma ut de dagar då det är på gränsen, så fort det går byter jag till 6.5 (har båda riggade). 8.5 är bökigare på alla sätt, tyngre, tar mer vind i gippar, trycker ner brädan mer mot vattnet, har cambers för stabilitet medan 6.5 är lätt i händerna, flippar av sig själv och inga cambers.

    Har bantat ner mig från 92 till 84 kg och det gör en hel del på vattnet, kanske inte så mycket på planingen men däremot så mycket smidigare i allt man gör….

  • stefan_gbg

    Medlem
    21 april, 2010 vid 08:28

    Man snöar lätt in på prylar men tekniken spelar ju in en hel del också.

  • spray

    Medlem
    21 april, 2010 vid 12:53

    Ni som kör på 110liter, hur mycket väger ni och vad har ni för segelstorlek?

  • booman

    Medlem
    21 april, 2010 vid 13:30
    Spray;607755 wrote:
    Ni som kör på 110liter, hur mycket väger ni och vad har ni för segelstorlek?

    85kg. 7,5 som störst. (enl.Rek.)
    AHD Fury 110

  • claes6

    Medlem
    21 april, 2010 vid 13:34

    Jag har en 113l Fanatic med rek segelstorlek 5.0-8.0. Körde med mitt 8.1 Norths Sails TransAm på den förra hösten och det gick inge’ bra alls. Väger 75 kg och testade alla fenstorlekar jag har (som mest 46 race) men fick jobba som ett as för att få styr på grejorna. Nu säljer jag 8.1:an och har köpt en 7.2 Hellcat istället.

  • rasmus_w

    Medlem
    21 april, 2010 vid 14:01

    Det är lite skicklighet inblandat också. Det är svårt att segla jättesegel på liten bräda.

  • mikaels

    Medlem
    21 april, 2010 vid 18:04
    Spray;607755 wrote:
    Ni som kör på 110liter, hur mycket väger ni och vad har ni för segelstorlek?

    Har kört en Fanatic Gecko (107 L, den hade modern design -95 när den kom ;)) med 6,5 i många år, kompletterade för nåt år sen med en 7,5 (också Simmer, också camberlöst) inför en Gardaresa, och det gjorde stor skillnad, den extra kvadratmetern var skillnaden mellan planing och inte, iallafall vid stranden där vinden är lite svag, för mig (75 kg, hyfsat erfaren surfare).
    Förra året köpte jag en ny(are) bräda, en Bic Techno 112, lite mer volym, lite kortare, bredare och modernare, ska bli spännande att se hur den funkar med mina segel…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför rekomenderade segelstorlekar brädorna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.