Senaste nytt Forums Vindsurfing Longboard Vindsurf Varför segla longboard?

  • Varför segla longboard?

    Publicerad av jlhp på 22 juni, 2017 vid 00:32

    Kanske borde ha varit den första tråden på det här underforumet…? 😉

    Jag upplever att många har svårt att förstå poängen med att segla longboard, mig själv inkluderad fram till för ett år sedan, så, kom igen nu så hjälps vi åt att lista upp fördelarna med långa brädor?

    Jag har förresten våndats en del över att starta den här tråden för jag misstänker att det lätt glider över i en diskussion om vilken typ av longboard som är bäst, så jag föreslår att hugade frälsare startar egna nya trådar om varför just den egna brädtypen är bäst, och så håller vi oss här till själva longboardseglandet i stort.

    Om jag skall börja med något så är longboard bra för att få segla mer. Själv har jag hittills 27 dagar på vattnet i år, varav 19 på långbräda! Ni kan ju själva räkna ut hur mycket, förlåt jag menar lite, jag fått segla utan långbrädan.

    Faktum är att för mig har det revolutionerat livet i och med att jag nu kan planera in regelbundet surf varje vecka i förväg, vilket närmast är en förutsättning för att det skall bli nåt surf alls med familj, jobb, hus och hela konkarongen.

    Nästa fördel är att det blir betydligt mindre stressat över att missa surf på grund av sociala evenemang typ bröllop och liknande skit. Förr var man ju nästan alltid halvgalen på sådana tillställningar för efter två månader utan vind så slår det ju aldrig fel än att det blåser just när man helt enkelt inte kan komma ifrån…:santa:

    Men, häpp, nu kan jag ju segla alla andra dagar istället! :cool2:

    jlhp svarade 5 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • kailua

    Medlem
    5 juli, 2017 vid 16:22

    Ja… varför longboard?

    För min del är det enkelt . Jag är inte så bra som så många duktiga hardcoresurfers på surfzone. Heder åt er! Kan jag bara drömma om…
    Jag är återfallare , 40 + ,Bor mitt i landet med familj och heltidsjobb…
    Är det rätt prognos och findwind.se säger “go” så självklart försöker jag komma ut och surfa. Lämnar familjen hemma, lastar in grejjerna och drar till en ensam blåsig strand, riggar och ger mig ut och tränar på att bli en bättre vindsurfare för att det ska sitta när jag väl får chansen någon dag eller två i Haga park, Varberg eller Gotland i samband med någon familjesemester eller långhelg.
    Det är värt allt pusslande och prognosletande för det är bara att erkänna … Det är världens mest kittlande och fantastiska upplevelse att plana freeride i 10 m/s (eller mer). Finns ingen sportslig upplevelse jag någonsin testat som kommer i närheten . Efter ngt år med surfing i mitt liv igen så är jag mer eller mindre beroende av det. Mår faktiskt lite dåligt om det gått för lång tid mellan tillfällena. Dessutom är det härligt att vara ute när det närmar sig kuling och resten av släkten sitter inne och dricker kaffe. Men jag ska vara helt ärlig. Det ÄR mycket engagemang för att få till många sessioner här i inlandet. Dessutom känns det som ett livslångt projekt att bli en bra vindsurfare. Ibland när det går riktigt jäkla dåligt så är jag beredd att bara lägga ner … (det är karaktärsdanande att ge sig i kast med den ädla sporten vindsurfing som även är en av de svåraste sporter jag utövat)

    …”Brädsegling”på långbräda är ngt annat. Dels är det så mycket lättare än kortbräda, iaf min gamla Mistral courseracer. Det är bara att skicka på ett segel med mkt buk ( jag kör ett 8,5 m2 Sailloft Traction) , hala upp riggen, ner med centerbordet och så tar man höjd rätt ut. Hur mkt höjd som helst! Kroka i selen och slappna av, brädan stångar på otroligt kurstabilt och “stompar” mjukt och fint över krabb sjö. Vindhål och byar spelar liksom inte så stor roll, den ökar och minskar farten mjukt. Det är cruising men kan ändå kännas jäkligt snabbt …Otroligt avslappnat jämfört med “kortbräda”. Sen när man vänder om och ska tillbaks mot stranden lååångt där inne så är det seglet långt bak i mastskenan, upp med det enorma centerbordet, väldigt mycket bräda framför fötterna och en förjäkla skön surfkänsla. Den långa brädan liksom smeker över vågor snarare än studsar .

    Att detta kan göras i shorts i solsken i juli i 6 m/s är skönt!! Ökar det till 7-8 är det skitroligt – iofs är det då jag brukar gå på freeride men med en långbräda är jag ju redan ute på sjön. Att ungarna och sambon samtidig njuter en skön dag på samma strand är det som ger guldkant. Det är både lättare än freeride och mer lättillgängligt och efter någon timme ute så är även självförtroendet tillbaks för nästa tillfälle med freeriden. ( som ju faktiskt är roligare)

    Går jag och funderar jag på en JP superlight wind eller t.o.m.en begagnad formula? – ja.
    Vill jag kunna segla vågor i kuling framtiden? – Ja
    Skulle jag göra mig sv med min uråldriga courseracer ? Aldrig
    – Den är ett komplement , ett cruisingverkyg, bra att träna med och den levererar en känsla av surf när min andra bräda bara skulle ligga och plöja med samma segelyta…det är helt enkelt en skön känsla

    Därför longboard =)

  • irieman

    Medlem
    6 juli, 2017 vid 11:07

    Väldigt bra inlägg! Nu blev man ju sugen på en longboard 🙂 Men kan nog ha inte ha ytterligare en bräda som det är just nu. Försöker ju få tid för både vindsurf, vågsurf och SUP, blir mycket prylar efter ett tag………….

  • jlhp

    Medlem
    9 augusti, 2017 vid 12:00

    Härligt inlägg Kailua! 🙂

  • jlhp

    Medlem
    3 oktober, 2018 vid 17:40

    Kan inte uttrycka det bättre själv!

    Attachment Image

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Longboard Vindsurf Varför segla longboard?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.