Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför tyst om Windsurfer LT i sve?

  • shaun

    Medlem
    5 augusti, 2018 vid 12:50
    <iframe src=”https://www.youtube.com/embed/B9FqEPkZWdg?feature=oembed&wmode=opaque&showinfo=0″ style=”border: none” allow=”autoplay; encrypted-media” allowfullscreen=”” name=”fitvid0″></iframe>

    Jäklar va cool! Riktig oldschool!

    Varför tyst om Windsurfer LT i sve?

  • mes

    Medlem
    5 augusti, 2018 vid 21:35
    <iframe src=”https://www.youtube.com/embed/B9FqEPkZWdg?feature=oembed&wmode=opaque&showinfo=0&#8243; style=”border: none” allow=”autoplay; encrypted-media” allowfullscreen=”” name=”fitvid0″></iframe>

    Jäklar va cool! Riktig oldschool!

    old school fast med nya grejor…känns lite som Kona One men jag vet inte om det fortfarande Konas något…kul med så många i tävling iaf.

    Svara på: Varför tyst om Windsurfer LT i sve?

  • bicless

    Medlem
    7 augusti, 2018 vid 21:25

    Vi (Surfspot) kommer få hem dem, men det tar ca 4-5 månader från order till leverans och det är först senaste 2 månaderna man kunnat beställa. De som kör på dem nu fick nog i någon förproduktion.

  • mes

    Medlem
    8 augusti, 2018 vid 13:18

    Vi (Surfspot) kommer få hem dem, men det tar ca 4-5 månader från order till leverans och det är först senaste 2 månaderna man kunnat beställa. De som kör på dem nu fick nog i någon förproduktion.

    Spännande! Hur tror ni det kommer att funka? Jag får inte riktigt grepp om hur det har gått med entypsförsöken (Kona/Techno/Raceboard) i Sverige. Har vi för få surfare för att få momentum alls? Vårt vindfattiga land borde ju passa som handsken för klasser som inte behöver plana hela tiden. Min vindsurfingmängd har varit på dekis ända sen jag gick från 335 till slalombräda och nu toppar låångt nere i mumindalen med 95L/5.7.

  • bicless

    Medlem
    10 augusti, 2018 vid 14:50

    Sverige är nog lite litet men Bic, Kona och RSX totalt i världen går ju hyfsat. Inte som i fornstora dagar såklart men de skrapar ju ihop rätt stora startfält på tävlingarna som genomförs.

  • sailortrash

    Medlem
    10 augusti, 2018 vid 16:13

    Måste erkänna att det ser kul ut! Men varför trekantssegel…ärligt, det måste ju ha blivit bättre?!?

  • bicless

    Medlem
    14 augusti, 2018 vid 23:41

    Jag tror inte man behöver köra de seglen. Jag kör rätt mycket longboard och kör modernt 8,5kvm sailloft travtips (2-CAM) segel. Går som ett skott och grymma vinklar.

  • mes

    Medlem
    17 augusti, 2018 vid 11:10

    Jag tror inte man behöver köra de seglen. Jag kör rätt mycket longboard och kör modernt 8,5kvm sailloft travtips (2-CAM) segel. Går som ett skott och grymma vinklar.

    Travtips? Olle Goop?

  • bicless

    Medlem
    17 augusti, 2018 vid 19:29

    iPhone gillade travtips bättre än Traction 🙂

  • jlhp

    Medlem
    22 september, 2018 vid 16:01

    Måste erkänna att det ser kul ut! Men varför trekantssegel…ärligt, det måste ju ha blivit bättre?!?

    Bättre, jo, men inte på allt. De gamla elefanttangaseglen har trots allt en del fördelar tycker jag.
    Tex vikten , jag vet inte vad windsurferseglet väger men som exempel har jag ett Wallén D2-segel (6,3 kvm) från 80-talet som väger precis över 1500g. Fast det är dubbelt så stort är det ungefär halva vikten mot ett modernt litet vågsegel!
    Överlägset lättriggat, inga lattor som kivar, eller cambers som krånglar.
    Vindkänslan i lättvind är också toppen. Inte minst för nybörjare som även kan se när seglet är rätt skotat.

    Själv använder jag både gamla elefanttanga och moderna segel alltefter sällskap, humör och väder.

  • jlhp

    Medlem
    22 september, 2018 vid 19:39

    Sverige är nog lite litet men Bic, Kona och RSX totalt i världen går ju hyfsat. Inte som i fornstora dagar såklart men de skrapar ju ihop rätt stora startfält på tävlingarna som genomförs.

    Jo, numera är Sverige litet. Har sett nån uppgift nånstans att det fanns ca 200 000 vindsurfare i Sverige i början av 80-talet. Befolkningsmängden har ökat sen dess så idag skulle det motsvara ca en kvarts miljon.

    Det var på den tiden man seglade långbrädor…

  • jlhp

    Medlem
    22 september, 2018 vid 19:59

    För att ta upp rubriken om varför det är tyst om Windsurfer LT.

    Tja, en anledning tror jag är att Kona redan finns och blev hyfsat stort i Sverige. Tankarna bakom koncepten påminner om varandra. Prestanda och målgrupp är nog rätt lika, största skillnaden verkar ligga i seglen där Windsurfer kör med ett segel och viktklasser medan Kona istället har olika segelstorlekar för olika vikt på seglarna. Det finns nog både för- och nackdelar med båda koncepten.

    En annan anledning är nog att vindsurfare i gemen har svårt att ta till sig tanken på att satsa på nåt som går att använda när det inte planar. Tyvärr.

    Jag möts ofta av reaktionen att “om det inte blåser så gör jag hellre nåt annat”. Tex cyklar, tittar på tv osv. Följdfrågan jag tänker ställa nästa gång är -varför vindsurfar du när det blåser? För mig är det så självklart att jag vill utöva det roligaste jag vet så mycket som möjligt.

    Med det sagt så är jag väl införstådd med att longboardsegling inte passar alla, men jag tror absolut att fler än som nu är fallet hade kunnat ha utbyte av det och till och med som för mig själv få ett helt annat och mycket bättre liv.

  • jlhp

    Medlem
    22 september, 2018 vid 20:05

    Lite kul förresten att jag upptäckte den här tråden av en slump precis efter att jag startat en tråd om Windsurfer LT på longboardforumet!

  • sailortrash

    Medlem
    22 september, 2018 vid 20:35

    Varför seglar man när set blåser?
    – för att det är kul

    Varför seglar man inte när det inte blåser
    – för att det inte är ngt kul med en freerideutrustning (astråkigt faktiskt)

    Segla longboard då
    -har ingen

    Varför?

    -kolla prislappen.

    Tror det stämmer för den flesta. Annars är ju även tid ngt man måste prioritera, iallafall om man har familj. Så vissa dagar väljer man bort – helst inte de blåsiga dock…

    • Detta svar ändrades 5 år, 6 månader sedan av  sailortrash.
  • jlhp

    Medlem
    26 september, 2018 vid 06:39

    Visst är det fantastiskt bra att vi lever i ett fritt land där var och en själv kan få välja vad man vill ägna sig åt!

    Det finns många grenar på vindsurfingträdet, och ännu fler på surfträdet, och för mig är det enda som är tråkigt det som inte fungerar vid det givna tillfället.

    Jag håller alltså inte med om att freeride skulle vara “astråkigt”, däremot tycker jag väl inte att det i längden ger mig så jättemycket att bränna fram och tillbaka på plattvatten på samma ställe hela tiden. Men det finns andra som älskar det så var och en till sitt.

    Angående longboard så vill jag skilja på vindsurfing och brädsegling. Longboard tillhör det senare. Barn brukar vilja säga att maten är äcklig innan de ens smakat, jag tycker att det måste smakas ordentligt innan det går att ha en uppfattning. Samma gäller om man gillar brädsegling eller ej. Det är såklart fritt att välja om man vill prova eller ej, men innan man provat kan man näppeligen uttala sig.

    Dyrt?

    Man kan ju leta rätt på begagnade grejer, och då tycker i alla fall jag att det är billigt hur man än jämför. Tex Järvinen 385 eller ännu hellre en D2a kan ge massor med härliga seglingsdagar från knappa tusenlappen och upp till några tusen.

    Orkar man inte leta begagnat så kan man slå ut det på användningstid, då är även en ny utrustning billig jämfört med vad de flesta gladeligen slänger ut på sina vågprylar. Tex för mig och min D2 kompis så har vi mellan 2/3 och 90% av seglingsdagarna på longboard. Då bor vi ändå mellan Halmstad och Varberg och kan inte segla så ofta som vi vill pga familj mm. Dessutom räcker det med en longboard och en vågbräda, resten av småbrädorna kan man strunta i och därmed spara en rejäl slant.

    Förresten, har du sett priserna på en ny vågbräda av årets modell nuförtiden? Då är det bara en liten enkel planka utan rigg. I det ljuset tycker jag en ny Windsurfer LT för 1900 € verkar rätt prisvärt, det är ju en mer avancerad bräda med centerbord och dessutom komplett med rigg! Och så var det ju det där med att man kan använda den så gott som dagligen.

    Jag måste bara få tillägga att riktig feeling i lättvind får man på en D2 eller en Serenity.

    Med tanke på hur populärt sup har blivit så tror jag absolut att det finns ett sug efter grejer som inte är låsta till kulingväder.

    Och det där med att man helst inte väljer bort de blåsiga dagarna, hur ofta råkar man inte ut för att man tvingas välja bort just dom pga bröllop och annan skit…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför tyst om Windsurfer LT i sve?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.