Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Varm vintern 2012-2013

  • Varm vintern 2012-2013

    Publicerad av johnny_dove på 2 november, 2012 vid 14:06

    Hittar bara supergamla trådar och en våtdräktstråd i vindsurfingkonfen, startad på sommaren. Flytta mitt inlägg om jag är ute och cyklar.

    Varmaste dräkten som man kan röra sig i och som har bra kvalitet?

    Vad skall man ha över / under våtdrökten? Syntetiska långkallingar? Underställ i neopren?

    Behöver nya varma handskar med bra grepp och som man inte blir trött i händerna av.

    Här kommer mina tips:

    Dräkt – Har personligen en Mystic 5/4 Empire Front Zip som jag är supernöjd med. Varm, torkar snabbt, tät, tar in ytterst lite vatten och man är rörlig. Lite svår att ta på. Tror denna funkar även på sommaren. Funderar lite på om man skall ha en till 6/5/4 med huva när det blir ännu kallare. Eller skall man köra olika underställ, lösa huvor etc? Polarn körde med sitt skidunderställ igår. Helsyntetiskt. Sa det funkade superbra. Tänkte testa långfilsen idag men ingen vind.

    Underställ – Brukar toppa min mystic med en halvmillimeters metalite prolimit med huva. Huvan är slapp och gör så man tar in vatten vid ordentliga krascher. Skall vara under egentligen men huvan göra så man tar in vatten ännu mer vatten om man har den under.

    Rash guard – Kör ibland med rash guard under dräkten kan inte bestämma mig om det blir varmare eller kallare. Ingen större skillnad tror jag.

    Skor – Ascan Titan 7mm skor. Varma men spännet över foten klämde i bindningarna. Har klippt av dem. Funkar bra. Brukar köra packtejp över kanten så det inte kommer in något vatten runt skorna. Funkar bättre än de kardborrebanden som kom med dräkten.

    Handskar!! Behöver handskar. Har prolimit tumvantar. Fryser om tummen uruselt grepp, kramp, spänner på bredden.

    Har även testat prolimits fingervantar. Bättre grepp men man får ont i fingrarna av kylan.

    Tips?

    milkman svarade 11 år, 4 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • johnny_dove

    Medlem
    4 november, 2012 vid 19:22

    Nån som kör med torrdräkt? Ocean Rodeos ser rätt bra ut.

  • tolvsbo

    Medlem
    4 november, 2012 vid 20:46

    har en NPX Assasin 5/4/3 som kompletteras med en 2 mm väst.
    Bästa handskarna är ett par tunna billabong 2mm handskar, stänger inte av cirkulationen och blir därför varmaste alernativet.Tunna höga våtskor
    nov- feb kompletteras detta med ullsockor och superunderställ i nylon

    så länge man kör hårt och inte badar fööör mycket funkar det.
    m.a.o KITA INTE FÖR LÅNGT UT.
    man överlever inte länge liggande i 2 gradigt vatten

  • blizzy

    Medlem
    4 november, 2012 vid 21:15

    Ang underställ så kör din Prolimit med huva över dräkten som du gör nu (många gånger effektivare än under, vid krascher etc) och sedan ett skidunderställ i Merino-ull under. Ullstrumpor funkar också om man vill komplettera för fötterna. Försvarets grå, höga, är epic. Lagom tunna för att få plats men värmer bra!

  • olandstoken

    Medlem
    5 november, 2012 vid 08:35

    ION – fuse, polarvarm torrdräkt i neopren med plats för underställ.

  • eryk

    Medlem
    6 november, 2012 vid 19:35

    Hej:
    Jag kör med torrdräkt Ocean Rodeos måste seja att den är ganska varm och ser rätt bra ut.
    Häl

  • eryk

    Medlem
    6 november, 2012 vid 19:39

    Hej::smirk:
    Jag kör med torrdräkt Ocean Rodeos den är ganska varm och ser rätt bra ut

  • deaz

    Medlem
    7 november, 2012 vid 15:01

    ION Fuse säger jag också!
    Handskar: Ion har ett par riktigt sköna 3/2 finger vantar som är riktigt rörliga,täta och varma. jag är supernöjd med den setupen

  • regfellow

    Medlem
    7 november, 2012 vid 21:03

    Kör oneil psycho freak och behöver inga underställ osv…

  • johnny_dove

    Medlem
    8 november, 2012 vid 08:20

    Tack för alla tips. Var ute igår. 5 grader i luften och riktigt kallt i vattnet. Norvästlig vind. Körde ett 100% polyester underställ jag köpt för en 100 spänn under dräkten. Var nästan torrt när jag klev upp. Vet inte om understället gjorde någon nytta men det var skönt när man skulle kliva i och ur dräkten. Min dräkt är så pass bra att jag inte tror jag behöver ett underställ egentligen. Däremot hade jag ordentligt ont i fingerspetsarna när jag kom upp. Tog en stund att få igång dem igen. Nya vantar är prio ett.

    Ni som kör torrdräkt – Får ni några “flushes” dvs att det spolar in vatten?

  • olandstoken

    Medlem
    8 november, 2012 vid 10:06

    @Johnny_Dove 702931 wrote:

    Ni som kör torrdräkt – Får ni några “flushes” dvs att det spolar in vatten?

    Inga flushes med ION fuse, även efter tokkrascher. Det sitter dels latexmuffar, men meoprenet går över dessa med kardborrelås, som på en vanlig vinteroverall. Även i halsen har du en neoprenkrage som tar den väsrta smällen

  • nolcap

    Medlem
    8 november, 2012 vid 22:28

    Jag har Musto torrdräkt med GoreTex. Det är latex muddar, men jag har aldrig haft problem med att det läckt in vatten vid krasher. Kardborrebanden på dräkten hjälper nog till att hålla borta det värsta vattentrycket .

    Kan rekommendera underställ av Merinoull. Igår testade jag en T-shirt med merinoull och maskor som vädrar bort svett från kroppen. Det var riktigt bra . Än så länge klarar jag mig med komplett understället + T-shirten. är det blir kallare brukar jag komplettera med en tunn ylletröja och tjockare yllesockar.

    Värme på händerna är svårare att få till, men jag har kommit på att det är viktigt att inte frysa det minsta om händerna innan man går i vattnet samt att man värmer upp hela kroppen med lite gymnastik för att få igång cirkulationen. Börjar man frysa när man är ute är det kört. Att skaka ner blodet i händerna är ett knep. Jag kör helst med 3mm handskar hela året eftersom jag inte gillar stora klumpiga tumvantar.
    /CC

  • milkman

    Medlem
    9 november, 2012 vid 11:17

    Angående vantarna. Det låter som rätt vantar, men för liten storlek. Gå upp en storlek eller kanske två, tumvantar skall inte sitta för tight. Just den modellen du har är dessutom tight över tummen normalt, så har du för små vantar sen så måste det bli jättekallt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Varm vintern 2012-2013

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.