Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varmaste våtskorna?

  • gustav1980

    Medlem
    11 februari, 2016 vid 11:06

    Jag skulle säga att båda är mer än tillräckligt varma för att klara windsurfing ner till fryspunkten.
    Så låt slitstyrka och komfort styra valet, om du nu verkligen behöver supervarma skor.
    Själv sätter jag min egen komfortrgräns vid ca 5 grader och i denna temperatur duger 3 mm Atan!

  • poppo

    Medlem
    11 februari, 2016 vid 12:25

    Håller med föregående talare.

    Kör med Atan 3 och 6,5mm, använder bara den tjocka vid riktigt vintersurf. Det jag uppskattar med Atan är att de är släta på utsidan och inte fastnar så mkt i stropparna som “knöliga” utsidor, samt att det är bra bräd-känsla (främst i 3mm).

    (Har inte provat Flashbomb-dojan)

  • luwa1111

    Medlem
    11 februari, 2016 vid 13:25

    Har kört med båda o Atanen tycker jag är mycket bättre för vindsurfing! Vet en del vågsurfare som kör Flashbomben men de känns mycket klumpigare än Atanen. När det gäller värmen tycker jag att de är likvärdiga! //Johan

  • richardfb

    Medlem
    11 februari, 2016 vid 13:38

    Polarn köpte Flashbomb och den ena dojan läckte tydligen så mycket att dem gick inte att använda nu när det lite kallare… ett måndagsexemplar kanske…

  • dendrite

    Medlem
    11 februari, 2016 vid 18:21

    Kan rekommendera Ascan Star Thermo. Körde senast i tisdags och frös inte det minsta.

  • malibu

    Medlem
    11 februari, 2016 vid 19:56

    Jag har 5mm Flashbomb och fryser inte ett dugg ens nu när det är 1-2 gradet. Jag vet inte när man behöver 7mm men jag tror inte att de där 2mm mer gummi tillför mer än klumpighet.

  • bicless

    Medlem
    11 februari, 2016 vid 22:31

    Atan är lite magiska när det gäller värme. De har annan gummiblandning med latex i som ger mer värmeisolering än allt annat i samma tjocklek. Men det slits fortare. Jag kör Atan 3mm vår, sommar, höst. Atan 6,5mm vinter. Är det dålig botten kör jag ett par riktigt gamla Ascan Titan som har mycket mer skyddande sula och tål mer stryk. De fryser jag inte i heller men ger sämre känsla än Atan skon.

  • ribe68

    Medlem
    12 februari, 2016 vid 15:07

    jag gillar mina Ascan titan , grymt varma o sköna framför allt. håller för kiting under 0-an och min gamla Tiki dräkt 6-5-4 med väst till. så tack till surfspot som har lurat på mig dessa grejor, bra helt enkelt. Richard i gästrikekitesimmare.

  • tws

    Medlem
    12 februari, 2016 vid 17:24

    Nei. Skjerpings.
    ION 6mm Ballistic.
    Ingen over. Ingen ved siden. Helgummi.

  • joloo

    Medlem
    12 februari, 2016 vid 20:34

    Atan 3mm året runt. Drar på en tunn ullstrumpa om vinter/tidig vår. Den senaste modellen med rött foder känns varmare, ska de var det?

  • rillestark

    Medlem
    12 februari, 2016 vid 21:22

    Alltså det kanske kan vara innerliner i merinoull. Det är det på handskarna jag köpte senast.
    http://www.surfspot.se/mystic-merino-glove.html

    Annars har jag märkt att neopren tappar en hel del värmeisolering när det åldras, så nya grejor verkar alltid vara varmare! 🙂

    Sist jag seglade var det 0 gradigt i vattnet å jag körde 5mm skor med merinoullsockar. Det var varmt nog! 🙂

    Frid!

  • cosmosurfer

    Medlem
    14 februari, 2016 vid 15:57

    Tack för alla svar!

  • mag

    Medlem
    16 februari, 2016 vid 19:10

    Flashbomb 7 mm är supertäta och supervarma. Visst lite klumpiga men det är alla 7 mm skor.
    Xcel 7 mm är också riktigt bra!

  • caramba

    Medlem
    17 februari, 2016 vid 20:50
  • jonatanasu

    Medlem
    1 april, 2016 vid 10:25

    [URL=”http://surfbutikskåne.se/produkt/atan-hot-mistral/”]Atan Hot Mistral[/URL] är min favorit på vintern! Kör den ca december-mars. Den är löjligt varm, men är lite meckigt att ställa in stroppen tillräckligt stora. Resten av året är det 3mm varianten som gäller. Det funkar frövisso att köra 3mm varianten året runt, men kan verkliga rekommendera 6,5mm på vintern. Med ett par riktigt varma fötter så blir hela kroppen varmare.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varmaste våtskorna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.