Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varmaste våt(torr?)dräkten

  • spray

    Medlem
    14 september, 2008 vid 20:47

    Oneil spöar ju Nisse pride alla dagar i veckan… För att inte tala om kvalitetsskillnaden.

  • carl-r

    Medlem
    14 september, 2008 vid 20:50

    Jasså? Har du använt NP nåt?

  • spray

    Medlem
    14 september, 2008 vid 20:57

    Nej inte mycket, bytte tillbaka till Oneil direkt igen.

  • carl-r

    Medlem
    14 september, 2008 vid 21:04

    Vad var det du provade för dräkt och hur länge?

  • bicless

    Medlem
    14 september, 2008 vid 23:02

    Är det någon som vet om Neil pryde fått ordning på kvaliten på 5000 dräkten nu? Senaste årsmodellen jag körde, tror det var 2006 läckte som ett såll på flertal ställen efter en säsong. Man förväntade sig lite mer med tanke på att de är dubbelt så dyra som alla andra.

  • g_l

    Medlem
    15 september, 2008 vid 12:36

    Min NP5000 från 2005 höll två säsonger. Sedan började de grå fälten (som fanns på 2005:an) spricka upp och falla sönder. Dessutom torkade limmet över sömmarna och krackelerade, så det började sippra in vatten. Har nu en NP5000 från 2007 som verkar smidigare, fast inte riktigt lika tjock och varm. Att tjockleken upplevs som tunnare kan vara inbillning pga att den nya är mycket smidigare. Den nya väger dock helt klart mindre.

    Neilpryde verkar mixtra med kvaliteten år från år. Måste tyda på att de inte är riktigt nöjda själva heller. Har noterat att årets modell känns annorlunda i neoprenet än min 2007:a.

    Ska bli spännande att se om 2007:an håller längre än 2005:an. Fogarna har klarat sig hittills förutom att jag känner av ett läckage i en söm på ena benet. Har inte undersökt ännu hur det ser ut där vattnet sipprar in.

  • rasmus_w

    Medlem
    15 september, 2008 vid 15:22

    @Doc 499460 wrote:

    Om man har takräcke kan man sätta en ögla med en krok runt det och sedan kroken i dragkedjans lilla ögla. Sen är det skitenkelt att dra på sig dräkten. Samma trix runt en stolpe eller ett träd funkar lika bra.

    Visst, men det förutsätter som sagt att öglan är vettig. Dörrhandtag brukar också funka bra, om det finns nåt sånt. Eller så kan man testa rörligheten i sina axlar och dra med händerna… Dra lite i ärmarnas muddar så sträcks dragkedjan och det blir enklare.

  • robin

    Medlem
    15 september, 2008 vid 17:42

    Jag köpte en NP 5000 hösten 2006 och har varit toknöjd med den. Nu har den börjat läcka i grenen trots att jag tyvärr inte har surfat så där jättemycket senaste två åren, gissar på att jag har använt den 40 gånger.

    Ska försöka laga den, för den är trots allt både skön och varm. Jag surfade hela året 07/08 och hade vanliga långkallingar och tröja under, plus en NP väst med huva och frös inte mycket. Blev lite kall när jag badade för mycket på Torö i januari, men det är ju inte så konstigt när man tänker efter:-)

  • broderisak

    Medlem
    16 september, 2008 vid 05:59

    Mystic crossfire då, Är dom bra ? Har tittat på dom ett tag nu och är faktist lite sugen på en sån. Men tyvärr så finns den inte att kolla på i Huvudstaden för tillfället.

  • rasmus_w

    Medlem
    16 september, 2008 vid 07:42

    @BroderIsak 500134 wrote:

    Mystic crossfire då, Är dom bra ? Titta på dom ett tag nu och är lite sugen på en sån. Men tyvärr så finns den inte att kolla på i Huvudstaden för tillfället.

    Jag tyckte det stod nåt om att nån kitefirma sålde mystic i Stockholm.

  • jester

    Medlem
    16 september, 2008 vid 07:54

    Hoppar in o kapar denna tråden lite.. Är oxå på jakt på ny varm dräkt. Hade varit kul o prova Oneills dräkter, och även mystic. Frågan är var man kan ha möjlighet att prova dessa i GBG-trakterna? Hade ju varit bra om dom även har lite på lager, då jag gärna vill ha en dräkt för fullvuxen.. Mao 180cm och 100+ kg…

  • oscar

    Medlem
    16 september, 2008 vid 08:15

    gunsails.se har Oneill..

  • christian

    Medlem
    16 september, 2008 vid 08:28

    @doffe 499724 wrote:

    Rekomenderas!
    😀
    “Neil Pryde 5000 Semidry 5/3 E3
    Bästa vindsurfing våtdräkten för våra kalla förhållanden. Denna dräkt är tillverkad i Apex neopren med vattentäta sömmar och med Yamamoto SCS paneler för maximal komfort och bästa rörelse. E3 kragsystem för bästa skydd mot vattenintrång. Detta är dräkten för dig som vill vara varm och smidig även när det går ner mot 6-7 grader i luft och vatten.
    Pris: 2.999:-” /Surfers.se

    Köp till en väst med huva i storlek som du kan ha utanpå våtdräkten och det funkar bättre än torrdräkterna men är mycket smidigare.

    Har en NP Torris som var kanon en säsong. Råkade sedan ut för samma sak som någon skrivit i tråden, Stygnen drar sönder neoprenet i ärmhålorna. Har 4-5 små hål i varje. Känns underbart när man vattenstartar 🙁

    Ny har jag beställt en Mystic Crossfire. Vet inte om den är bättre men den har i alla fall inga sömmar i ärmhålorna

    Fick ett tips av en av Marinens dykinstruktörer om att skidwax är överlägset stearin för torrkedjor. Har provat och det funkar bra.

  • supasonic

    Medlem
    16 september, 2008 vid 14:13

    Passa dig för NPs torrkedjor. Kedjan i min dräkt lade av helt efter knappt två år. Dålig gummikvalitet, den fransar upp sig och spricker. Detta trots att jag skött om den med paraffinvax som sig bör 🙂 Har sett andra NP torrisar gå samma öde till mötes.

    Kör med NPs Elite som kom för nåt år sedan men som jag inte tror finns längre. Varm dräkt men på grund av att alla sömmar är gummerade på insidan är den lite svår att få på sig… den läcker dessutom rätt ordentligt i halsen om man inte har brottarnacke.

    .s

  • mgs

    Medlem
    16 september, 2008 vid 15:44

    Gå in på http://www.ontopsports.com så ser du var du kan prova och köpa Mystic

Sida 2 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varmaste våt(torr?)dräkten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.