Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varmaste våt(torr?)dräkten

  • robin

    Medlem
    24 september, 2008 vid 18:48

    @BroderIsak 502242 wrote:

    Hur tajt skall dräkten vara? Skall den sitta åt helt perfekt så att nästa känns liten eller ta en dräkt som känns mer rörlig men då glappar den mot kroppen på ett par ställen. Då är den ju inte lika varm heller om jag har förstått detta rätt? Men om jag tar ett underställ till också kanske det blir bättre med den större. Svårt….

    Beror lite på hur tajt den mindre känns. Det kan vara värt att den glappar lite grann om du slipper tappa energi för att den mindre är trång. Lite glapp är ingen katastrof enligt mig, har kört med det utan problem. Har kört med för liten våtdräkt också, inte kul. Blir glappet för stort kan det förstås orsaka att det kommer in vatten där.

  • dude

    Medlem
    24 september, 2008 vid 19:31

    Huvudsaken är att våtdräkten sitter bra över ryggen och inte glappar vid nacken så att du får in vatten där.

    Utan huva ska den ju vara rätt tät och inte ta in mer än lite droppar då och då.
    Med en huva som sitter ihop med en väst så ska det bli helt tätt i nacken. Om våtdräkten då inte sitter bra över rygg, hals, skuldror, etc så är det inte bra.

  • broderisak

    Medlem
    24 september, 2008 vid 20:19
    Robin;502322 wrote:
    Beror lite på hur tajt den mindre känns. Det kan vara värt att den glappar lite grann om du slipper tappa energi för att den mindre är trång. Lite glapp är ingen katastrof enligt mig, har kört med det utan problem. Har kört med för liten våtdräkt också, inte kul. Blir glappet för stort kan det förstås orsaka att det kommer in vatten där.

    Den större kändes det inte som man hade en våtdräkt/kondom på sig. Utan jag kunde röra mig väldigt smidigt med den samt att det kändes inte som jag skulle kunna få kramp i den. Lite runt magen så kunde den klappa lite men inte runt nacken eller ryggpartiet kändes den inte stor? Det som gjorde mig osäker var när han i butiken sa att jag skulle prova den andra mindre så att du vet att du tar rätt storlek? Sen när jag hade den mindre på mig så sa han att dom skall sitta ordentligt för att du inte skall frysa?? Och eftersom jag hatar att frysa, blir jag ju då osäker.

  • stefanlindmark

    Medlem
    24 september, 2008 vid 21:44
    BroderIsak;502352 wrote:
    Sen när jag hade den mindre på mig så sa han att dom skall sitta ordentligt för att du inte skall frysa?? Och eftersom jag hatar att frysa, blir jag ju då osäker.

    Har kollat i en del måttabeller själv nu + provat. Blir inte helt köpklar trots det, nybörjare som man är. Det verkar finnas konsensus runt att våtdräkter ska sitta så tight som möjligt men inte för tight. Går det att definiera för tight så är det ju bara att gå upp ett steg från det. Någon frivillig som haft några stycken kanske?

    Var lägger man sig? Typ på en löst definierad skala från “ok med 10 mm glapp i svanken så länge som resten av kroppen sitter åt” till “rödblå i hela ansiktet men blodådrorna i pannan håller för en stunds segling”.

    Exemplet 10 mm glapp i svanken skulle kunna få bli en egen fråga. Är det ok eller är det indikation på att man bör gå ned en storlek så det sitter åt där också?

  • rasmus_w

    Medlem
    24 september, 2008 vid 22:51

    Känns det obekvämt när du provar dräkten är det fel. För tajt brukar kännas rätt fort, nånstans kommer det göra småont av den tajta dräkten typ.

  • skywalker

    Medlem
    25 september, 2008 vid 10:48

    Det ska kännas ganska smidigt att röra sig trots allt. Är den för tajt kommer det ta emot när du försöker lyfta benen t.ex.

    Kan för övrigt rekommendera Prolimits Assault 5/3 med väst/luva undertill. Varmt och smidigt.

  • broderisak

    Medlem
    25 september, 2008 vid 11:19
    Skywalker;502475 wrote:
    Det ska kännas ganska smidigt att röra sig trots allt. Är den för tajt kommer det ta emot när du försöker lyfta benen t.ex.

    Kan för övrigt rekommendera Prolimits Assault 5/3 med väst/luva undertill. Varmt och smidigt.

    Var och tittade på den idag men tyvärr så hade dom inte min storlek inne så jag kunde prova. Men den såg annars väldigt trevlig ut!!

  • carl-r

    Medlem
    25 september, 2008 vid 12:24

    Prova fler dräkter om den inte sitter riktigt bra. 🙂

  • tea-bag

    Medlem
    25 september, 2008 vid 21:31

    Hej
    Jag köpte nyligen en Ascan Polar på surfspot.se och det var grymt mjuk och skön med någon sorts vattenspärr i halsen som täpper till dragkedjan innefrån. Den är mycket varrmare och smidigare än den Pro Limit jag hade innan. Nu minns jag inte modellen på Prolimit men det var en 5mm variant i alla fall.

  • tea-bag

    Medlem
    25 september, 2008 vid 21:39

    Jag har en Ascan Polar som jag köpte på Surfspot.se
    Den är fantastiskt skön och har hållt perfekt. Dessutom varm som attan, har en flärp som man drar över huvidet så dragkedjan tätar.
    Körde prolimit tidigare och Ascanen är mycket mjukare och varmare. Minns dock inte vilken modell av Prolimit jag hade.

  • stefanlindmark

    Medlem
    25 september, 2008 vid 22:03

    Sådärja. Slog till på en Pro Limit Assault Series ZF Steamer 5/3 på Surfbutiken idag. Den fanns hemma i olika storlekar på både bredd och längd. Kunde prova mig igenom de tre storlekar som var närmast tänkbara så då blev det lättare att välja.

    Hoppas det blir svinkallt på lördag 😀

  • broderisak

    Medlem
    26 september, 2008 vid 05:24
    stefanlindmark;502661 wrote:
    Sådärja. Slog till på en Pro Limit Assault Series ZF Steamer 5/3 på Surfbutiken idag. Den fanns hemma i olika storlekar på både bredd och längd. Kunde prova mig igenom de tre storlekar som var närmast tänkbara så då blev det lättare att välja.

    Hoppas det blir svinkallt på lördag 😀

    Soft!:smile:

  • ante666

    Medlem
    3 oktober, 2008 vid 09:45

    Undrar om ngn har färska erfarenheter av Guls nuvarande våtdräkter? Tex

    Gul Delta M 6mm Liquid seam steamer för det facila priset3800kr
    http://www.vindsurfing.se/product_info.php?manufacturers_id=26&products_id=821

  • moffat

    Medlem
    3 oktober, 2008 vid 12:28

    Satt precis och kikade på en Gul Delta. Finns för 199 pund + 18 pund frakt på wetsuitoutlet i England. Ska man slå till?

    http://www.wetsuitoutlet.co.uk/product_info.php?cPath=22_67&products_id=1341

  • petter_f

    Medlem
    3 oktober, 2008 vid 14:37

    @Supasonic 500285 wrote:

    Passa dig för NPs torrkedjor. Kedjan i min dräkt lade av helt efter knappt två år. Dålig gummikvalitet, den fransar upp sig och spricker. Detta trots att jag skött om den med paraffinvax som sig bör 🙂 Har sett andra NP torrisar gå samma öde till mötes.

    Just for the record and wanting to have a bitch… this has just happened to my NP 4000 5/4 with horizontal drysuit zip. The zipper just splits open now. It costs almost 3000kr to get a new zip put in. I paid 3000kr for the suit in 2005 and it bit the dust after only 30-40 uses… am p#%sed off to the max. They may have changed that type of zipper by now but I will never by NP again, even though I loved the suit.

    My wife’s NP3000 from 2005 was replaced because the very soft grey neoprene was totally shot after one year. This was replaced by the store, no questions asked, with a newer/improved 3000 model which seems fine so far. Creds to the shop… but not NP.

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varmaste våt(torr?)dräkten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.