Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varmaste våt(torr?)dräkten

  • surfen

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 15:07

    Kör med PL Assault, smidig och varm. Men verkar vara små i storlekarna. Brukar ha LT98 på mina äldre dräkter men nu fick man slå till på en 55XXL är 186cm och 80kg. Så prova innan man bestämmer sig är nog rätt viktigt. Min gammla dräkt var en North 5/3,5mm tvättade den jämt i tvättmaskin/skonprogram i milt tvålpulver utan centrifug inga problem under 10år. Dräkten har börjat läcka lite i grenen så nu kommer den att kastas.
    Men PL är nog den smidigaste dräkt jag ägt, verkar hålla bra med.
    surfen

  • henryk

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 15:30

    @v-thun 504785 wrote:

    Varför fortsätter folk att köpa np dräkter? Själv har jag aldrig använt np och efter all skit man hört om dem så kommer jag förmodligen inte köpa nån heller!

    Testa en så begriper du varför! Köpte både NP och en PL i somras. Skillnaden är enorm vad gäller smidighet, känns knappt att man har NP dräkten på sig. Upplevs också som varmare trots en mm tunnare gummi. Visst-neoprenet är så mjukt att man lätt “fastnar” – så varsamhet krävs…
    -Slutsatsen är att har man råd köper men tex NP för värme och komfort, men får byta oftare…
    (får se om jag är lika positiv om ett år…)

  • klint

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 15:58

    @v-thun 504785 wrote:

    Varför fortsätter folk att köpa np dräkter? Själv har jag aldrig använt np och efter all skit man hört om dem så kommer jag förmodligen inte köpa nån heller!

    Sen är det frågan om hur länge man förväntar sig att en dräkt ska hålla, 2 år, 5 år, 10 år? När förlorar dräkten sina värmande egenskaper utan för den delen att gå sönder.

    Ett par löpardojjor för 1000 kr är slut och bör bytas efter ca en sässong om man använt dem regelbundet, det är folk helt införstådda med. Ska man vara nöjd om man fått 2-3 sässonger i en varm smidig dräkt för runt 2000 kr. Jag kan nog tycka det.

  • rrd

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 16:34

    Jag har använt NP-dräkter (kortärmat, långärmat, torr 3000-5000) i många år o känner inte igen att dom skulle ha låg kvalitet. Jag har höga krav o sköter om mina grejer ganska bra o dräkterna håller lätt i 5 år.

    Någon reklamation har jag gjort men det tycker jag att det blir på mycket utrustning. Ett gott betyg är att NP har en bra inställning till reklamationer som alla seriösa varumärken.

    Men det viktiga med en dräkt är såklart passform o känsla.

    PS Sålde nyss våra gamla (relativt surfvärldens tidsuppfattning) dykdräkter o dykgrejerna, dykdräkterna hade matchat dom nya vågsurfdräkterna…
    När kommer neonfärger o tufft skuren baddräkt utanpå tillbaka för tjejer? -Kanske mer för kite?

  • dude

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 20:29
    RRD;513227 wrote:
    Jag har använt NP-dräkter (kortärmat, långärmat, torr 3000-5000) i många år o känner inte igen att dom skulle ha låg kvalitet. Jag har höga krav o sköter om mina grejer ganska bra o dräkterna håller lätt i 5 år.

    Någon reklamation har jag gjort men det tycker jag att det blir på mycket utrustning. Ett gott betyg är att NP har en bra inställning till reklamationer som alla seriösa varumärken.

    Tja!
    Har en NP 5000 5/3 07:a som jag köpte oktober 2006. I mars 2008 skavdes grenen hål. Materialet som inte “skaver hål på sig själv” täcker helt enkelt inte hela grenen där dräkten skaver mot sig själv. Jag ringde då Surfers som sa att eftersom dräkten var över ett år gammal (köpt okt 07 och det var då mars 08) så fanns ingen garanti som gäller och de ville inte göra någontig för mig. Jag lämnade efter om och men in den till Divex på Kungsholmen som bytte ut den delen som skavts bort. Grejen är nu bara att Divex inte kan “svetsa” sömmarna och göra dem helt vattentäta med följden att det vart en våt våtdräkt nu under sommaren då den så kalrt funkat bra att användas.

    En vän har samma problem med sin dräkt, en NP 5000 5/3 06:a, köpt tidig oktober 2006.

    Jag tycker med den här erfarenheten inte att NP har någon bra inställning till reklamationer.

  • v-thun

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 20:37
    henryk;513214 wrote:
    Testa en så begriper du varför! Köpte både NP och en PL i somras. Skillnaden är enorm vad gäller smidighet, känns knappt att man har NP dräkten på sig. Upplevs också som varmare trots en mm tunnare gummi. Visst-neoprenet är så mjukt att man lätt “fastnar” – så varsamhet krävs…
    -Slutsatsen är att har man råd köper men tex NP för värme och komfort, men får byta oftare…
    (får se om jag är lika positiv om ett år…)

    Låter bra att de är såpass smidiga, men inte ska man behöva byta våtdräkt varannat år?

    dude;513283 wrote:
    Tja!
    Har en NP 5000 5/3 07:a som jag köpte oktober 2006. I mars 2008 skavdes grenen hål. Materialet som inte “skaver hål på sig själv” täcker helt enkelt inte hela grenen där dräkten skaver mot sig själv. Jag ringde då Surfers som sa att eftersom dräkten var över ett år gammal (köpt okt 07 och det var då mars 08) så fanns ingen garanti som gäller och de ville inte göra någontig för mig. Jag lämnade efter om och men in den till Divex på Kungsholmen som bytte ut den delen som skavts bort. Grejen är nu bara att Divex inte kan “svetsa” sömmarna och göra dem helt vattentäta med följden att det vart en våt våtdräkt nu under sommaren då den så kalrt funkat bra att användas.

    En vän har samma problem med sin dräkt, en NP 5000 5/3 06:a, köpt tidig oktober 2006.

    Jag tycker med den här erfarenheten inte att NP har någon bra inställning till reklamationer.

    Enligt konsumentköpslagen har du reklamationrätt i 3 år efter det datum du tagit emot varan OM DU kan bevisa att felet fanns där från början. Just i ditt kan fall jag tycka att de borde bytt ut den!

  • rrd

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 20:52

    Nej det förstår jag verkligen!!! Låter dessutom som materialfel om det inte är någon sele eller annat som skavt. Ofta här säljaren dålig koll på vad som gäller avseende garanti/konsumentköplagen. Googla, läs på o dra reglerna för säljaren. Dessutom är det ointressant för kunden om butiken får en ny dräkt av sin lev eller inte.

  • bicless

    Medlem
    1 november, 2008 vid 00:25

    @henryk 513214 wrote:

    Testa en så begriper du varför! Köpte både NP och en PL i somras. Skillnaden är enorm vad gäller smidighet, känns knappt att man har NP dräkten på sig. Upplevs också som varmare trots en mm tunnare gummi. Visst-neoprenet är så mjukt att man lätt “fastnar” – så varsamhet krävs…
    -Slutsatsen är att har man råd köper men tex NP för värme och komfort, men får byta oftare…
    (får se om jag är lika positiv om ett år…)

    Det finns mjuka smidiga dräkter som håller bra. KAnske har Neil pryde förbättrats, bara hålla tummarna.
    Annars är Ascan Polar lika mjuka och varma som neil pryde 5000 (alltså klart smidigare än 3000) och håller dessutom mycket bra. Jag har aldrig lyckats nöta hål på min eller fått vattengenomsläpp genom sömmar. Kört intensivt 3:e säsongen på denna dräkt nu. Använder den i stort sätt året runt så det är ingen dräkt som ligger på hyllan.

  • booman

    Medlem
    1 november, 2008 vid 11:34

    @Bicless 513328 wrote:

    Det finns mjuka smidiga dräkter som håller bra. KAnske har Neil pryde förbättrats, bara hålla tummarna.
    Annars är Ascan Polar lika mjuka och varma som neil pryde 5000 (alltså klart smidigare än 3000) och håller dessutom mycket bra. Jag har aldrig lyckats nöta hål på min eller fått vattengenomsläpp genom sömmar. Kört intensivt 3:e säsongen på denna dräkt nu. Använder den i stort sätt året runt så det är ingen dräkt som ligger på hyllan.

    Har också Polaren och är supernöjd med den. Varm, Smidig, och väl använd. Finns inte ett slitage på den. Rekommenderas varmt. Funkar som sagt nästan året runt. (lite för varm mitt i sommaren…) Om och när den nu blir sliten så kommer jag absolut att skaffa en Polar igen…

  • jelu

    Medlem
    8 januari, 2009 vid 23:27

    Hej, hittade detta test med vinterdräkter.
    Hoppas det är till någon hjälp när man ska välja ny våtdräkt som ska va varm:smile:.

    http://www.boards.co.uk/articles/index.asp?ID_A=265&article_type=39

  • oscar

    Medlem
    10 januari, 2009 vid 09:22

    @jelu 524583 wrote:

    Hej, hittade detta test med vinterdräkter.
    Hoppas det är till någon hjälp när man ska välja ny våtdräkt som ska va varm:smile:.

    http://www.boards.co.uk/articles/index.asp?ID_A=265&article_type=39

    Testet är säkert 5 år gammalt…

Sida 6 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varmaste våt(torr?)dräkten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.