Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing varmaste/skönaste vintervåtdräkten?

  • varmaste/skönaste vintervåtdräkten?

    Publicerad av filipl på 28 augusti, 2018 vid 21:23

    Hej,

    Jag tänkte uppgradera min 10 år gamla våtdräkt som jag haft för sen höst/vinter/vår segling, är en NP 5/3 mm som jag byggt på med underställ och huva på vintern.

    Någon som har tips/idéer på sköna/flexiga/varma våtdräkter utan inbyggd huva?

    Och affärer i Stockholmstrakten som säljer?

    Med vänlig hälsning,

    Filip

    steffo svarade 5 år, 7 månader sedan 13 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • bicless

    Medlem
    29 augusti, 2018 vid 07:20

    Kolla in Mystic Majestic, Mystic Legend och Xcel Infiniti. Alla tre finns på Surfspot i Stockholm och funkar hela säsongen. Är det vinter kör man förstärkningsplagg.

  • steffo

    Medlem
    29 augusti, 2018 vid 09:04

    Finns det några rena vinsurfdräkter kvar att köpa, dvs de som har lite mer utrymme för underarmarna?

  • vigla

    Medlem
    29 augusti, 2018 vid 09:57

    Finns det några rena vinsurfdräkter kvar att köpa, dvs de som har lite mer utrymme för underarmarna?

    Simmer Generator som säljs hos Surfers är “ren vindsurfingdräkt” med extra utrymme för armar och axlar. Deras senaste 5/3 har riktigt bra och mjuk flex, värd att kolla närmare på. Jag har använt deras 3/2 av denna välgjorda modell denna sommar och är oerhörd nöjd, framförallt med rörligheten.

    • Detta svar ändrades 5 år, 7 månader sedan av  vigla.
  • filipl

    Medlem
    29 augusti, 2018 vid 10:28

    Kolla in Mystic Majestic, Mystic Legend och Xcel Infiniti. Alla tre finns på Surfspot i Stockholm och funkar hela säsongen. Är det vinter kör man förstärkningsplagg.

    Tackar! 🙂

    Jag kommer gärna in på tisdag och prövar dessa tre i storlek medium,

    Med vänlig hälsning,

    Filip

  • sundheden

    Medlem
    29 augusti, 2018 vid 13:33

    Jag kör med torrdräkt när det börjar bli riktigt kallt. Mystic Vulcanic, en dräkt i 4mm neopren och muddar av gummi. Jag har haft som mest 3 underställ för benen och 2 på överkroppen när det var 2 grader i luft och vatten. Bästa är att det är relativt lätt att komma i och ur och man slipper klä av sig i bara skinnet utomhus efteråt. 😊

    Men innan dess så kör jag med min Mystic Legend 5/3 frontzip. Riktigt smidig och varm på… Men lite jobbig för mig att få av, just att få den över axlarna.

  • bluetonehbg

    Medlem
    30 augusti, 2018 vid 07:38

    Valfri dräkt från Rip Curl i deras Flashbomb variant.
    Sopar banan med alla andra märken jag provat.
    Surfers har en del, men jag brukar köpa från Storbritannien och Wetsuitoutlet

  • dr-masse

    Medlem
    30 augusti, 2018 vid 08:45

    Min lista:

    1. Passform
    2. Ny dräkt som du förvarar som potatis – mörkt och svalt. Nytt och smidigt gummi är varmt gummi.
    3. Vad-ska-du-ha-den-till. Jag kör våtdräkt, då jag även vågsurfar med den och då känns en torrdräkt utesluten.

    Jag har RipCurl Flashbomb, inne på min andra och tredje. De är (väldigt) varma och passar mig bra i LT. Vissa hävdar att dubbelneo blir kallt, men det har jag inte märkt av alls med Flashbomb-dräkterna iaf.

    Även Xcel, Mystic och Simmer (de senaste) har bra dräkter. Underställ i polyprolen kan oxå funka, men jag kör endast shorts (ett par Mystic som faktiskt nog är mitt mest använda plagg för vindsurf och surf….) då jag vill ha flashbomb-fodret direkt mot kroppen.

  • raggarn

    Medlem
    30 augusti, 2018 vid 10:25

    är oxå intresserad av nytt….

    f.ö. är jag intresserad av input på NP Mission och Combat
    om nån har testat……mest om windchill …vid vila och omriggning på en kall å blåsig höstdag
    men även passform, värme,plats för underarmar mm mm
    här låter det ju sanslöst bra.. 😉 https://www.youtube.com/watch?v=UgUorUdXjf0

    har mest kört enkelneo ..men funderar på att testa dubbel…
    och jag hör… Dr.Masse och bluetoneHBG att Rip Curl flash låter bra..ska kolla in dom oxå

    och sist men inte minst …vilken är flexig nog för den överdimensionerade ölkaggen… 🙂

    • Detta svar ändrades 5 år, 7 månader sedan av  raggarn.

  • sailortrash

    Medlem
    30 augusti, 2018 vid 10:31

    hej

    jag har en mission, men den kom till efter att jag först köpt nexus i enkelneo (som jag lämnande tillbaks).

    personligen är jag stort fan av windchill, men att ha hela dräkten (som nexus) var bara för obekvämt. Dubbelneodräkter är mkt stretchigare med bättre passform, så de blir varmare därför. tills man ställer sig på land..

    mission är superflexig, men tyvärr väldigt tight kring armar. För mkt vågsurfinspirerat. men mission har windchill även på ryggen vilket märks värmemässigt. Combat är nog en bra kompromiss, men ligger för högt i pris. Då skulle jag hellre köpt från Ion eller Gun sails, som har samma kompromiss (windchill till knän men ej armar), men till betydligt lägre pris.

  • mexi_

    Medlem
    30 augusti, 2018 vid 10:41

    Efter att ha kört med underställ i flera år under min 5/4 gick jag loss på sen sån här:https://www.surfspot.se/xcel-infiniti-6-5-4-mm-hooded-2015-2016-celliant.html

    Så grymt skön och varm. Supersmidig dessutom
    Nu för tiden kör jag endast i badshorts under, har kört i 2 grader utan problem.

    Den enda är att den är j-ligt jobbig att komma ur, i är inget problem eftersom man fortfarande är rätt fräsch innan surfet, men efter…..
    Har åkt hem många gånger i dräkten.

  • filipl

    Medlem
    30 augusti, 2018 vid 11:04

    hej

    jag har en mission, men den kom till efter att jag först köpt nexus i enkelneo (som jag lämnande tillbaks).

    personligen är jag stort fan av windchill, men att ha hela dräkten (som nexus) var bara för obekvämt. Dubbelneodräkter är mkt stretchigare med bättre passform, så de blir varmare därför. tills man ställer sig på land..

    mission är superflexig, men tyvärr väldigt tight kring armar. För mkt vågsurfinspirerat. men mission har windchill även på ryggen vilket märks värmemässigt. Combat är nog en bra kompromiss, men ligger för högt i pris. Då skulle jag hellre köpt från Ion eller Gun sails, som har samma kompromiss (windchill till knän men ej armar), men till betydligt lägre pris.

    Tack!

    Vad är windchill?

    Filip

  • filipl

    Medlem
    30 augusti, 2018 vid 11:18

    Min lista:

    1. Passform
    2. Ny dräkt som du förvarar som potatis – mörkt och svalt. Nytt och smidigt gummi är varmt gummi.
    3. Vad-ska-du-ha-den-till. Jag kör våtdräkt, då jag även vågsurfar med den och då känns en torrdräkt utesluten.

    Jag har RipCurl Flashbomb, inne på min andra och tredje. De är (väldigt) varma och passar mig bra i LT. Vissa hävdar att dubbelneo blir kallt, men det har jag inte märkt av alls med Flashbomb-dräkterna iaf.

    Även Xcel, Mystic och Simmer (de senaste) har bra dräkter. Underställ i polyprolen kan oxå funka, men jag kör endast shorts (ett par Mystic som faktiskt nog är mitt mest använda plagg för vindsurf och surf….) då jag vill ha flashbomb-fodret direkt mot kroppen.

    Tackar!

    Finns Flashbomb att pröva och köpa i Stockholmstrakten,? Någon som vet?

    Vad är de viktigaste skillnaderna mellan enkelneopren och dubbelneopren för oss windsurfare?

    Filip

  • sailortrash

    Medlem
    30 augusti, 2018 vid 11:21

    windchill/enkelneopren brukar det sitta på bröstet på nästan alla dräkter med dragkedjan bak (det som mest liknar grått/svart gummi). Vindtätt givetvis, men binder heller inget vatten och blir inte blött. Därför minskar det avdunstning och därmed kyleffekt av vinden. i lufttemperatur under 15-16 grader är det jättestor värmeskillnad mot att inte ha det. En en blöt dubbelneodräkt (eller de blöta delar av dräkten som är dubbelneopren) dränerar verkligen kroppen på värme när det blåser.

    Har man testat en heldräkt i enkelneopren så fattar man skillnaden, men trots detta tycker jag de är för omtåliga och för obekväma kring armveck och armhålor mm. kring ben och överkropp är det sjukt bra dock, tycker det är lite märkligt att det är så liten del av alla våtdräkter som försöker använda fördelarna med enkelneopren på ett smart sätt (alltså paneler där de behövs).

    överlag är det svårt att hitta en bra dräkt för vindsurf nuförtiden. de flesta har väldigt lite enkelneopren, och är för tighta i armarna så man får kramp.

  • filipl

    Medlem
    30 augusti, 2018 vid 11:22

    Efter att ha kört med underställ i flera år under min 5/4 gick jag loss på sen sån här:https://www.surfspot.se/xcel-infiniti-6-5-4-mm-hooded-2015-2016-celliant.html

    Så grymt skön och varm. Supersmidig dessutom
    Nu för tiden kör jag endast i badshorts under, har kört i 2 grader utan problem.

    Den enda är att den är j-ligt jobbig att komma ur, i är inget problem eftersom man fortfarande är rätt fräsch innan surfet, men efter…..
    Har åkt hem många gånger i dräkten.

    Tackar!

    Skulle det funka att segla bekvämt och funktionellt också utan huvan, t ex genom att fälla ner huvan bakåt? – Eller är det bara huva på som gäller?

    Filip

    Svara på: varmaste/skönaste vintervåtdräkten?

  • filipl

    Medlem
    30 augusti, 2018 vid 14:02

    Min lista:

    1. Passform
    2. Ny dräkt som du förvarar som potatis – mörkt och svalt. Nytt och smidigt gummi är varmt gummi.
    3. Vad-ska-du-ha-den-till. Jag kör våtdräkt, då jag även vågsurfar med den och då känns en torrdräkt utesluten.

    Jag har RipCurl Flashbomb, inne på min andra och tredje. De är (väldigt) varma och passar mig bra i LT. Vissa hävdar att dubbelneo blir kallt, men det har jag inte märkt av alls med Flashbomb-dräkterna iaf.

    Även Xcel, Mystic och Simmer (de senaste) har bra dräkter. Underställ i polyprolen kan oxå funka, men jag kör endast shorts (ett par Mystic som faktiskt nog är mitt mest använda plagg för vindsurf och surf….) då jag vill ha flashbomb-fodret direkt mot kroppen.

    Har du seglat med Flashbomb-dräkten även när det är rejält kallt (0-2 plusgrader) och mycket vind? Hur värmer den då i så fall?

    Filip

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing varmaste/skönaste vintervåtdräkten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.