Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varmt, blåsigt och vågigt ställe i nov-dec???

  • Varmt, blåsigt och vågigt ställe i nov-dec???

    Publicerad av s på 12 september, 2009 vid 21:42

    Vart ska vi åka?

    Vi har några veckor i slutet av november och början av december att spela med. Vi vill ha ett blåsigt och vågigt ställe men också varmt i vattnet! Vi är lite trötta på gummidräkter efter många år i Sydafrika. Så Chile går bort pga det.

    Några tips?

    Ni behöver inte varit där själva, kanske läst något eller hört från någon annan. Men om det finns mer information än bara ett tips är det ju självklart välkommet!

    Men inte Maui och inte Sydafrika. Inte heller Barbados. Något nytt. Kanske någon annan ö i västindien eller Indiska Oceanen? Helst inte bara freestyle men finns inget annat så…
    Sen får det gärna vara lite barnvänligt men sonen är bara året då så han är inte så kräsen. Men om det går att bada för honom så är det bra.

    Ös på med tips!

    Om ni inte tipsar så blir det något blåsigt och kallt ställe. Och kyla har vi ju redan erfarenhet av då vi bor i Sverige så det slipper vi gärna.

    /Staffan

    danneman svarade 11 år, 6 månader sedan 26 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • crash151

    Medlem
    12 september, 2009 vid 22:00

    Brasilien då kanske.

  • surfslusken

    Medlem
    13 september, 2009 vid 04:26

    Madagaskar vore väl nåt Staffan??
    Ska själv ta en långhelg på Sri Lanka om en vecka så
    ja återkommer me spotcheck där i från snart.

  • poppo

    Medlem
    13 september, 2009 vid 06:24

    enkelt, lätt, en baggis: facit!

  • johan_gbg

    Medlem
    13 september, 2009 vid 06:51

    Poppo vet va han snackar om. WA is the shit

  • frippe75

    Medlem
    13 september, 2009 vid 07:55
    Johan_GBG;575527 wrote:
    Poppo vet va han snackar om. WA is the shit

    Det var lite otydligt hur länge ni skulle vara borta med orkar man verkligen ta WA för en 2 – 2.5 veckors resa?

    Problemet med WA om jag skulle åka med familjen blir ju att alla “bra” ställen verkar ligga remote. Gnarloo… Brint water,food, camping gear … os.v…

    Ända stället som jag hittar runt WA som passar familjeliv är ju Geraldton men där verkar vågseglingen vara av andra klass jämfört med resten av spotsen.. Känns trisst att åka så långt och missa den riktiga down-the-line seglingen… Eller har jag missförstått något??

    Brasilien…. Är det bara Jeri som funkar Nov-Dec.? Är det riktig vågsegling eller bump&jump?
    Måste ju finnas andra bra ställen..

  • mawione

    Medlem
    13 september, 2009 vid 08:11

    Kap Verde – kanske inte bäst i nov-dec, men med lite tur så blir det swell. Jag har inte varit där själv, men det finns ju reseberättelser här om du söker.
    Cabarete Dominikanska republiken – var där hmm 2004 tror jag det var i feb. 2 veckor surfade 8 dagar 5.0 – 5.8. Rätt bra vågor, hyffsad vinkel. Skönt klimat utan att bli för varmt.

  • poppo

    Medlem
    13 september, 2009 vid 09:52
    frippe75;575535 wrote:
    Det var lite otydligt hur länge ni skulle vara borta med orkar man verkligen ta WA för en 2 – 2.5 veckors resa?

    Problemet med WA om jag skulle åka med familjen blir ju att alla “bra” ställen verkar ligga remote. Gnarloo… Brint water,food, camping gear … os.v…

    Ända stället som jag hittar runt WA som passar familjeliv är ju Geraldton men där verkar vågseglingen vara av andra klass jämfört med resten av spotsen.. Känns trisst att åka så långt och missa den riktiga down-the-line seglingen… Eller har jag missförstått något??

    Behöver inte vara så, tex Lancelin (ca 1h från Perth) bjuder både på hopp (main break) och dtl-vågridning (south passage) i toppklass. Dessutom familjesurf och strandliv i lagunen. Där finns alla bekvämligheter, fixa transfer från Perth så behöver man inte ens bil. Skulle hellre åka dit på en två-treveckors än till Maui, betydligt fler seglingsdagar för pengarna!

    Det kan ju även anses trist att åka till Maui och missa den riktiga dtl-seglingen i kona-vindar som jämförelse…?

  • dr-masse

    Medlem
    13 september, 2009 vid 10:30

    Mauritius skulle ligga bra till i min bok… november kan väl verkligen bjuda upp där? … och så tar man sig över till Reunion därifrån, om man nu tröttnar på Manawa (går det?)…

  • poppo

    Medlem
    13 september, 2009 vid 10:56

    jodu masse, där har du en poäng! rätt dyrt misstänker jag, men oj vad det verkar fint.

  • hellgren

    Medlem
    13 september, 2009 vid 11:13

    Saint Anne på guadeloupe borde va fint.. Vet inte hur det ligger med vinden på den delen av ön, men andra delen (basse terre) ska det tydligen blåsa ofta på.. Saint Anne var dock mer turist vänligt, med långgrunda stränder och så bröt det fina vågor en bit ut..

    Kanske är ute o cyklar.. Men kolla över Guadeloupe, det finns ju world class vågor på delar av ön och så har dom ju nå passad vindare eller liknande på vissa delar. Måste ju finnas någonstans på ön där dom 2 möts 🙂

    /Hellgren

  • pelle_b

    Medlem
    13 september, 2009 vid 11:17

    Var på Mauritius sista veckan i nov och första i dec förra året. Innan jag kom dit hade det varit vindstilla i tre veckor men dagen innan jag kom kickade pasaden igång i kombination med bra swell. Seglade 12 av 16 dagar. Använde 5.2 och min 80 liters Witchcraft alla dagar (min 89:a hade varit bra att ha med sig).

    Riktigt bra tid att åka om man har flyt med vinden…då det är lite folk. Ofta var vi bara ett par på yttre revet. Enda nackdelen är att yttre revet ligger två kilometer ut och strömmen, som kan bli uppåt 15 knop, pekar rakt ut till havs. Men är man nga stycken så är det rätt lugnt.

    Sedan finns det ett inre rev – blir ofta lite stökigt vid mycket vind…Och så det berömda One Eye…

    Har man flyt med vind och swell så är det paradiset för hela familjen.

    En bild från en av de bästa dagarna jag seglade (tyvärr inte på mig utan på en grek, Nikos, som hade hyrt båt och fotograf)

    Och här kan man se lite live och hitta lite ytterligare info: http://www.club-mistral.com/en/destinations/home/9/webcam

    /Pelle

  • pederboy

    Medlem
    13 september, 2009 vid 11:53

    Ge dig Staffan, räcker inte Irland i början av november.

    /P

  • fredrik-plantin

    Medlem
    13 september, 2009 vid 11:58

    Skulle utan problem åka till aussie och lancelin, bra segling ( mycket segling ) både platt å vågor, bra surf, bra boende för familj, närma perth och alla dess familjeaktiviteter.
    Du har margret river och dess grymma natur, vingårdar snuskbra surf så både du knodden å frugan blir nöjda.
    Gnarloo är inget om du har lilleman å frugan med dig men får du chansen utan dem så är det där du vill vara utan tvekan.
    Visst det är en bit men åk för fan 🙂

  • kelvins_nr01

    Medlem
    13 september, 2009 vid 15:25

    Min vän var i WA och diskuterade med några andra europer vart det bästa stället att åka till var någonstans om man bodde i europa!!
    Bäst surf och valuta för pengarna ansåg de vara fuertuvetura!! kanske inte i slutet av Nov men Feb-nov iallafall. Finns 3 riktigt bra ställen på norra delen av ön med både Höger/vänstervind och riktigt bra vågor emmellanåt!! 5 h från sverige och ingen tidsskillnad nästan!! Har inte vart där själv men han var där i våras och det var super hela tiden!! Mest 5,3 men bra vågor!!

  • frippe75

    Medlem
    13 september, 2009 vid 17:36

    Fuerte i Nov låter riskabelt … vindmässigt… Men slusken har ju stenkoll så jag ska inte gå händelserna i förväg…

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varmt, blåsigt och vågigt ställe i nov-dec???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.