Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varmt, blåsigt och vågigt ställe i nov-dec???

  • nikke

    Medlem
    13 september, 2009 vid 19:02

    Läs och fundera!!!! :santa:

    http://www.primenta.se/pub/TheUltimateTravelGuide_4.pdf
    http://www.boardseekermag.com/travel_features/travel-features.html
    http://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.squawk.co.uk/WindsOfTheWorld.pdf&prev=/search%3Fq%3Dwinds%2Bof%2Bthe%2Bworld-short%2Bboard%2Bsatisfaction%2Bby%2Bsimon%2Bbornhoft%26hl%3Dsv%26rlz%3D1T4TSEA_sv___SE315

    S..;575501 wrote:
    Vart ska vi åka?

    Vi har några veckor i slutet av november och början av december att spela med. Vi vill ha ett blåsigt och vågigt ställe men också varmt i vattnet! Vi är lite trötta på gummidräkter efter många år i Sydafrika. Så Chile går bort pga det.

    Några tips?

    Ni behöver inte varit där själva, kanske läst något eller hört från någon annan. Men om det finns mer information än bara ett tips är det ju självklart välkommet!

    Men inte Maui och inte Sydafrika. Inte heller Barbados. Något nytt. Kanske någon annan ö i västindien eller Indiska Oceanen? Helst inte bara freestyle men finns inget annat så…
    Sen får det gärna vara lite barnvänligt men sonen är bara året då så han är inte så kräsen. Men om det går att bada för honom så är det bra.

    Ös på med tips!

    Om ni inte tipsar så blir det något blåsigt och kallt ställe. Och kyla har vi ju redan erfarenhet av då vi bor i Sverige så det slipper vi gärna.

    /Staffan

  • s

    Medlem
    13 september, 2009 vid 20:57

    Nice!

    Nu börjar det ramla in tips.

    Brasilien
    Har vi funderat på. Är det Jeri som är bäst då? Men hur bra är det egentligen. Vi vill segla vågor men det behöver verkligen inte vara masthögt men det får inte bara vara break närmast stranden.
    Får väl prata med Peter (peterfilm) – han borde veta!

    WA
    Är nog lite för långt tror jag. Vi hade tänkt ett par veckor men kan tänka oss någon vecka till. Det är inte så noga – jag är pappaledig och frugan är mellan jobb ända fram till nyår.
    Det lät ju dock bra med det nära Lancelin. Det mesta jag hört om Australien så är det mycket bilåkande och det fungerar tyvärr inte med vår son. Jag får ju pausa två gånger mellan Göteborg och Varberg… Då tar det ett tag att åka över australien 🙂
    Får googla lite på Lancelin. Några fler länkar?

    Madagaskar!
    Japp, där har vi ett resmål som jag gillar och det har jag verkligen funderat på men det är inte så lätt att få fram om det är bra i december. Någon som vet och kan tipsa??
    Sen vet jag inte om frugan är riktigt redo för detta än. Vågorna är ju ganska fina men de är ju även ganska stooora 🙂

    Kap Verde
    För mycket öken! Eller?

    Cabarete.
    Nej tack. Inte i december. För dåliga vågor och vind.

    Mauritius.
    Det ska kollas! Jag trodde det var mer sommar för det stället men jag kan ha fel. Återkommer.

    Guadeloupe.
    Det kan vara något. Jag vet att Langley har centra där dit Surfers levererat massa material. Men jag är lite rädd för att det är för fina bilder och lite för mycket säljargumentation av Langley. Jag har åkt med dem förr. Men å andra sidan – för 16000kr får man resa, hotell, alla mat inkl vin och öl samt all utrustning! Det är ju faktiskt rätt bra. Men det kanske är mindre bra med västindiska vindar, dvs. 8m/s och små vågor??? Jag vet att det finns väldigt bra vågsurf men jag tror inte det är på samma ställe som vinden blåser.
    Någon som varit där?

    Irland
    Japp, dit ska JAG i november. Men inte resten av familjen. Därav – vind, vågor och VÄRME?

    Fuerteventura
    Definitivt något vi kollat på. Men december är inte bara osäkert för vind det är dessutom inte särskillt varmt.

    Andra tankar:

    New Zeeland
    Är ju helt klart ett blåsigt och vågigt alternativ annars. Men det är inte varmt… Men då kommer vi definitivt att stanna längre och göra annat så det kanske kan vara ett alternativ.

    Frankrike
    Japp, vi har funderat på att åka till Frankrike också, Normandie eller runt Brest. Det är ju lite varmare än här men inte alls varmt. Men det kommer blåsa och finnas vågor så det räcker. Speciellt i kanalen.

    Fler tips och kommentarer?

    /Staffan

  • irieman

    Medlem
    13 september, 2009 vid 21:45
    S..;575717 wrote:
    Nice!

    Nu börjar det ramla in tips.

    Brasilien
    Har vi funderat på. Är det Jeri som är bäst då? Men hur bra är det egentligen. Vi vill segla vågor men det behöver verkligen inte vara masthögt men det får inte bara vara break närmast stranden.
    Får väl prata med Peter (peterfilm) – han borde veta!

    WA
    Är nog lite för långt tror jag. Vi hade tänkt ett par veckor men kan tänka oss någon vecka till. Det är inte så noga – jag är pappaledig och frugan är mellan jobb ända fram till nyår.
    Det lät ju dock bra med det nära Lancelin. Det mesta jag hört om Australien så är det mycket bilåkande och det fungerar tyvärr inte med vår son. Jag får ju pausa två gånger mellan Göteborg och Varberg… Då tar det ett tag att åka över australien 🙂
    Får googla lite på Lancelin. Några fler länkar?

    Madagaskar!
    Japp, där har vi ett resmål som jag gillar och det har jag verkligen funderat på men det är inte så lätt att få fram om det är bra i december. Någon som vet och kan tipsa??
    Sen vet jag inte om frugan är riktigt redo för detta än. Vågorna är ju ganska fina men de är ju även ganska stooora 🙂

    Kap Verde
    För mycket öken! Eller?

    Cabarete.
    Nej tack. Inte i december. För dåliga vågor och vind.

    Mauritius.
    Det ska kollas! Jag trodde det var mer sommar för det stället men jag kan ha fel. Återkommer.

    Guadeloupe.
    Det kan vara något. Jag vet att Langley har centra där dit Surfers levererat massa material. Men jag är lite rädd för att det är för fina bilder och lite för mycket säljargumentation av Langley. Jag har åkt med dem förr. Men å andra sidan – för 16000kr får man resa, hotell, alla mat inkl vin och öl samt all utrustning! Det är ju faktiskt rätt bra. Men det kanske är mindre bra med västindiska vindar, dvs. 8m/s och små vågor??? Jag vet att det finns väldigt bra vågsurf men jag tror inte det är på samma ställe som vinden blåser.
    Någon som varit där?

    Irland
    Japp, dit ska JAG i november. Men inte resten av familjen. Därav – vind, vågor och VÄRME?

    Fuerteventura
    Definitivt något vi kollat på. Men december är inte bara osäkert för vind det är dessutom inte särskillt varmt.

    Andra tankar:

    New Zeeland
    Är ju helt klart ett blåsigt och vågigt alternativ annars. Men det är inte varmt… Men då kommer vi definitivt att stanna längre och göra annat så det kanske kan vara ett alternativ.

    Frankrike
    Japp, vi har funderat på att åka till Frankrike också, Normandie eller runt Brest. Det är ju lite varmare än här men inte alls varmt. Men det kommer blåsa och finnas vågor så det räcker. Speciellt i kanalen.

    Fler tips och kommentarer?

    /Staffan

    Nå’t som verkar fruktansvärt coolt med grym down the line, i alla fall om man ska tro alla surfreportagen, är Baja California. Finns ju ett gäng ställen där med Punta San Carlos som det radikalaste. Är ju ökänt för resan dit då man behöver 4WD + tur med de korrumperade poliserna, men nuförtiden så är det många som flyger in direkt istället. Dock kanske inget familjeställe 😉

  • nikke

    Medlem
    13 september, 2009 vid 22:23

    http://www.boardseekermag.com/travel_features/Windsurfing-in-Madagascar/North-Madagascar-058.html

    Madagaskar verkar inte funka i December.

    S..;575717 wrote:
    Nice!

    Nu börjar det ramla in tips.

    Brasilien
    Har vi funderat på. Är det Jeri som är bäst då? Men hur bra är det egentligen. Vi vill segla vågor men det behöver verkligen inte vara masthögt men det får inte bara vara break närmast stranden.
    Får väl prata med Peter (peterfilm) – han borde veta!

    WA
    Är nog lite för långt tror jag. Vi hade tänkt ett par veckor men kan tänka oss någon vecka till. Det är inte så noga – jag är pappaledig och frugan är mellan jobb ända fram till nyår.
    Det lät ju dock bra med det nära Lancelin. Det mesta jag hört om Australien så är det mycket bilåkande och det fungerar tyvärr inte med vår son. Jag får ju pausa två gånger mellan Göteborg och Varberg… Då tar det ett tag att åka över australien 🙂
    Får googla lite på Lancelin. Några fler länkar?

    Madagaskar!
    Japp, där har vi ett resmål som jag gillar och det har jag verkligen funderat på men det är inte så lätt att få fram om det är bra i december. Någon som vet och kan tipsa??
    Sen vet jag inte om frugan är riktigt redo för detta än. Vågorna är ju ganska fina men de är ju även ganska stooora 🙂

    Kap Verde
    För mycket öken! Eller?

    Cabarete.
    Nej tack. Inte i december. För dåliga vågor och vind.

    Mauritius.
    Det ska kollas! Jag trodde det var mer sommar för det stället men jag kan ha fel. Återkommer.

    Guadeloupe.
    Det kan vara något. Jag vet att Langley har centra där dit Surfers levererat massa material. Men jag är lite rädd för att det är för fina bilder och lite för mycket säljargumentation av Langley. Jag har åkt med dem förr. Men å andra sidan – för 16000kr får man resa, hotell, alla mat inkl vin och öl samt all utrustning! Det är ju faktiskt rätt bra. Men det kanske är mindre bra med västindiska vindar, dvs. 8m/s och små vågor??? Jag vet att det finns väldigt bra vågsurf men jag tror inte det är på samma ställe som vinden blåser.
    Någon som varit där?

    Irland
    Japp, dit ska JAG i november. Men inte resten av familjen. Därav – vind, vågor och VÄRME?

    Fuerteventura
    Definitivt något vi kollat på. Men december är inte bara osäkert för vind det är dessutom inte särskillt varmt.

    Andra tankar:

    New Zeeland
    Är ju helt klart ett blåsigt och vågigt alternativ annars. Men det är inte varmt… Men då kommer vi definitivt att stanna längre och göra annat så det kanske kan vara ett alternativ.

    Frankrike
    Japp, vi har funderat på att åka till Frankrike också, Normandie eller runt Brest. Det är ju lite varmare än här men inte alls varmt. Men det kommer blåsa och finnas vågor så det räcker. Speciellt i kanalen.

    Fler tips och kommentarer?

    /Staffan

  • mats_o

    Medlem
    14 september, 2009 vid 06:49

    Du ska få ett tips till, kanske lite lång resa men förmodligen värt det:

    Namotu Island – Fiji

    Har inte varit där men det jag sett på film och läst verkar fantastiskt.

    Hela stilla havet är ju fullt av exotiska platser med varma passadvindar och vågor om man vill kolla in den halvan av jordklotet.

    //Mats

  • s

    Medlem
    14 september, 2009 vid 07:37
    Mats_O;575751 wrote:
    Du ska få ett tips till, kanske lite lång resa men förmodligen värt det:

    Namotu Island – Fiji

    Har inte varit där men det jag sett på film och läst verkar fantastiskt.

    Hela stilla havet är ju fullt av exotiska platser med varma passadvindar och vågor om man vill kolla in den halvan av jordklotet.

    //Mats

    Hmmm… Fiji låter ju lockande! Det håller nog Hanna med om också. Där kan jag nog tänka mig att slänga seglet och bara paddelsurfa!

    /Staffan

  • hellgren

    Medlem
    14 september, 2009 vid 10:21
    S..;575717 wrote:
    Nice!
    Guadeloupe.
    Det kan vara något. Jag vet att Langley har centra där dit Surfers levererat massa material. Men jag är lite rädd för att det är för fina bilder och lite för mycket säljargumentation av Langley. Jag har åkt med dem förr. Men å andra sidan – för 16000kr får man resa, hotell, alla mat inkl vin och öl samt all utrustning! Det är ju faktiskt rätt bra. Men det kanske är mindre bra med västindiska vindar, dvs. 8m/s och små vågor??? Jag vet att det finns väldigt bra vågsurf men jag tror inte det är på samma ställe som vinden blåser.
    Någon som varit där?

    /Staffan

    Japp jag har vart där, men när jag var där sög vinden. Det hette saker som “Det är helt sjukt att det inte blåser när du är här, det har blåst i typ ett halvår!” och liknande. Men! Kolla med Jonte (Jonte_R?) här på forumet(förlåt Jonte, nu hänger jag ut dig igen). Han bodde där nere och jobbade för langley.. Om det stämmer med vinden som han sa när jag va där, så är det nog alla tiders. Dessutom är det hemskt familjevänligt på Langleys hotel, “Fort Royal”. Vi var galet nöjda med våran resa trots att det inte blev mycket till surf, så om dom hade rätt om surfet alla andra veckor kan man nog inte annat än fått en fullträff. Sen ska man väl nämna också att det kostade 300:- (!!) att plocka med surfprylar. En snubbe hade en bag på 90 kg, 300:-.. Minns jag inte fel var det fanimej ToR också..

    Så nu ska jag sluta sälja Gwada.. Vi var bara sjukt nöjda så jag tycker att fler borde testa.

    PEACE!

  • grrrr

    Medlem
    14 september, 2009 vid 19:07

    Eller lite mer ‘down to earth’:

    Tarifa, med poniente.
    Det brukar bli så på vintern.

    Vi var där på föräldrarledigheten och det gick jättebra.

  • hangloose

    Medlem
    14 september, 2009 vid 19:17
    Grrrr;575970 wrote:
    Eller lite mer ‘down to earth’:

    Tarifa, med poniente.
    Det brukar bli så på vintern.

    Vi var där på föräldrarledigheten och det gick jättebra.

    Sugen på att dra ner igen Erik? Se till att laga din biceps så vi kan sticka…

    //Johan

  • mag

    Medlem
    14 september, 2009 vid 20:21

    Västindien har hurricane season sept – nov/dec, sen drar vinden igång igen med Christmas winds.

    Mauritius och Madagaskar har inte bästa vindsäsong vid den tiden som du nämnde men är varmt och skönt och grym vågsegling när det blåser. Glöm Madagaskar med familjen…

    Maui är helt kanon då, men det vet du ju. och varmt! Ett enkelt val!

    Lancelin är bra för er båda och Margret när prognosen stämmer
    Kap Verde, på 2 veckor tröttnar ni inte å sanden
    Kanarieöarna har ju vågor och värme, vinden mer osäker

    /Magnus

  • grrrr

    Medlem
    14 september, 2009 vid 20:36
    Quote:
    Sugen på att dra ner igen Erik? Se till att laga din biceps så vi kan sticka…

    Gärna!
    Själv funderar jag på att åka till Dakhla i Marokko. Men då blir det med min nya uniceps och utan familj. Jag tror inta att det finns så mycket annat att göra där.

    För att återkomma till tråden: jag har hört att Sicilien är bra på vintern. Vind och vågor.
    Galicien är definitivt bra, vacker, varmare än Bretagne och där finns i alla fall inga Italienare

  • supergleiter

    Medlem
    14 september, 2009 vid 21:24

    Kollar själv efter nåt i november, men i europa. Naxos verkar va shysst vind året om, men allt är stängt där i nov-dec. Enl viss statistik ska Italien vara rätt bra året om, men vet inte var. Nån som kan rekommendera en spot runt medelhavet i november?

    Annars kan jag rekommendera WA. Var där innan jag börjat surfa, men freemantle doctor är pålitlig. Hela halvön söder om Perth ska va bra vågor, men flyget till Perth är oändligt långt – rekommenderar en natt i Singapore el dyl.

  • mahi

    Medlem
    15 september, 2009 vid 07:26

    Åk inte till Guadelope för att vindsurfa. S:t Anne var en fin strand. Går att få till sporadisk surf, men hade def inte åkt dit som surfresa. Var där 2 v i mars/april förra året.

  • star

    Medlem
    15 september, 2009 vid 09:04
    Grrrr;576027 wrote:
    Gärna!
    Själv funderar jag på att åka till Dakhla i Marokko. Men då blir det med min nya uniceps och utan familj. Jag tror inta att det finns så mycket annat att göra där.

    För att återkomma till tråden: jag har hört att Sicilien är bra på vintern. Vind och vågor.
    Galicien är definitivt bra, vacker, varmare än Bretagne och där finns i alla fall inga Italienare

    Sicilien/Granitola är ett enkelt och spännande resmål i december. Var där 2005. Bra segling och en våg på revet som är lååååång. Skulle dock inte rekommendera detta med familj. Inte särskilt varmt och ganska “hardcore” på alla sätt. Dock inga turister samt människor utomhus efter 18, fullt m vildkatter/hundar och mycket god mat. Shopping är det långt till för frun. Gillar man Hanstholm kanske det kan klassificeras som mysigt!?

  • mbkpeter

    Medlem
    15 september, 2009 vid 12:52

    tjena staffan,

    låter nice med långresa!
    Alltså jeri är riktigt nice, speciellt med tanke på att familjen skall med. varmt, safe, skönt och billigt. alltid 4.2 vind, sol. Dock kommer du inte få den vågridningen du är ute efter tror jag. alltså, det är alltid vågor vid medium tide, men inte större än max en meter, 3-4 dagar i månaden har du huvud. Däremot har du alltid vågor för hopp. alltid. och alltid vind.

    men jeri är inte ett vågställe i den bemärkelsen, även om jag rekommenderar att dra dit då det är ett förbannat trevligt ställe att hänga på och surfa.

    pärmar? 😉

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varmt, blåsigt och vågigt ställe i nov-dec???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.