Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vart tar ni vägen på vintern ?

  • Vart tar ni vägen på vintern ?

    Publicerad av bjornen på 10 oktober, 2007 vid 13:47

    Vart åker ni för att stilla era surfbegär/träna på vintern ? Finns det några ställen som bjuder på plattvattenssegling vintertid dvs december, januari, februari. Det behöver absolut inte vara varmt och soligt men inte kallaren än 10-15 grader och vinden ska räcka för 6-8,5 kvm samt att det skall finnas något att göra när det inte blåser. Jag MÅSTE iväg men inte på en “långresa” dvs helst europa. Någon som har något tips ?

    //Björn

    bjornen svarade 16 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • fastforward

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 09:35

    Det finns bara långresor på vintern är jag rädd. GC och egypten är kallt och har osäkra vindar. Längre norrut ska vi inte tala om. Jag har lagt ner hur mycket tid som helst på att försöka hitta en vettig resa i europa men förgäves.

  • bjornen

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 15:09

    @fastforward 421511 wrote:

    Det finns bara långresor på vintern är jag rädd. GC och egypten är kallt och har osäkra vindar. Längre norrut ska vi inte tala om. Jag har lagt ner hur mycket tid som helst på att försöka hitta en vettig resa i europa men förgäves.

    Det är bedrövlig att man ska behöva åka nästan halva jordklotet för att få segla vintertid. Du har väl varit på El Yague, är det något du rekomederar ? Jag gjorde misstaget att gå in på resebolagens sidor….Februari, Mars skulle vara perfekt sen är jag är riktigt sugen på Jeri men det passar ju inte tidsmässigt.

    //Björn

  • hanko

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 15:25

    @Bjornen 421076 wrote:

    Vart åker ni för att stilla era surfbegär/träna på vintern ? Finns det några ställen som bjuder på plattvattenssegling vintertid dvs december, januari, februari. Det behöver absolut inte vara varmt och soligt men inte kallaren än 10-15 grader och vinden ska räcka för 6-8,5 kvm samt att det skall finnas något att göra när det inte blåser. Jag MÅSTE iväg men inte på en “långresa” dvs helst europa. Någon som har något tips ?

    //Björn

    Återigen på den min gamla storhetstid så åkte ju iallafall Mattias Holmberg o Co till Södra Frankrike (Almanarre, Hyeres, Toulon, St Marie de la mer osv.) och av egen “trucker-erfarenhet” när jag körde på Spanien så blåste det ofta j-vlar när man kom in i södra Frankrike!! Men det är klart..det var väl i Januari-mars…! Men det är värt att kolla upp…! Lufttemp…10-18 nånting och kanske bara runt 13 i vattnet..!

    Tack o go natt

  • svenne

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 17:17

    Va tusan, kan man surfa här i kylan så är väl varken Egypten eller GC ett problem?

    Kolla in http://www.primenta.se/pub/TheUltimateTravelGuide_4.pdf

  • fastforward

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 08:04

    @Bjornen 421585 wrote:

    Det är bedrövlig att man ska behöva åka nästan halva jordklotet för att få segla vintertid. Du har väl varit på El Yague, är det något du rekomederar ? Jag gjorde misstaget att gå in på resebolagens sidor….Februari, Mars skulle vara perfekt sen är jag är riktigt sugen på Jeri men det passar ju inte tidsmässigt.

    //Björn

    El Yaque är klockrent, kanske inte världens plattaste vatten för dig som speedare utan mer chop och något byigt. Däremot blåser det alltid i stort sett. Funderar på att åka dit 2008 också men det är ju lite trist att åka till samma ställe 2 år på raken.

    Svenne: nej “kylan” är väl inget problem men om man kollar vindstatistik för t.ex. egypten på windguru så får man typ räkna med 3 seglingsbara dagar per vecka och då kanske någon av dessa går bort pga fel vindriktning. Sådan statistik är väl ok om man stannar en månad eller mer men om man vill klämma in kvalitetssurf på 1-2 veckor så är det alldeles för riskabelt.

    Såhär så exempelvis februari ut i Dahab (egypten) i år: (det är bara nordliga vindar som funkar där tror jag)
    http://www.windguru.cz/int/historie.php?id_georegion=2&id_zeme=818&search=&id_region=0&mis_spot=12&id_typspot%5B1%5D=1&id_typspot%5B2%5D=2&mis_fav=0&id_spot=12&odden=1&odmes=2&odrok=2007&doden=28&domes=2&dorok=2007&tj=c&wj=msd&step=3&pwindspd=1&psmer=1&ptmp=1&pmwindspd=1&odeslano=1&model=gfs

  • ath

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 19:35

    @Bjornen 421076 wrote:

    Vart åker ni för att stilla era surfbegär/träna på vintern ? Finns det några ställen som bjuder på plattvattenssegling vintertid dvs december, januari, februari. Det behöver absolut inte vara varmt och soligt men inte kallaren än 10-15 grader och vinden ska räcka för 6-8,5 kvm samt att det skall finnas något att göra när det inte blåser. Jag MÅSTE iväg men inte på en “långresa” dvs helst europa. Någon som har något tips ?

    //Björn

    Du har säkert sett trådarna om Tarifa och grannbyn Bolonia samt reseberättelsen på GWC:s hemsida. Bodde där okt-dec 2006 och det var surfbart (4.7-8.5) i snitt kanske 70 % av tiden. Oftast platt. Grymt skönt ställe också.

    Annars är det nog El Yaque som bäst svarar upp mot din beskrivning.

    Jag ska nog dra till ngn av ställena 2 v i början av november. Ska du med?

    Anders

  • bjornen

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 20:37

    @ath 422420 wrote:

    Du har säkert sett trådarna om Tarifa och grannbyn Bolonia samt reseberättelsen på GWC:s hemsida. Bodde där okt-dec 2006 och det var surfbart (4.7-8.5) i snitt kanske 70 % av tiden. Oftast platt. Grymt skönt ställe också.

    Annars är det nog El Yaque som bäst svarar upp mot din beskrivning.

    Jag ska nog dra till ngn av ställena 2 v i början av november. Ska du med?

    Anders

    Låter lockande men jag tror inte frugan skulle bli så glad, vi har diskuterat en eventuell resa till Gran canaria efter nyår. Vindstatistiken är hyffsad men det verkar vara mest vågsegling som gäller 😡 förutom då Bahia feliz kanske. Hoppas att du får ordentligt med segling och lämna en rapport när du är tillbaka.

    //Björn

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vart tar ni vägen på vintern ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.