Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Väst med huva neopren

  • Väst med huva neopren

    Publicerad av t_h_s på 2 september, 2012 vid 20:15

    Någon som kan tipsa om en neoprenväst med huva där åtminstone huvan har limmade sömmar? Jag hittar bara Med flatlock eller med bara huvan i neopren och västen i tyg. Jag tänkte ha den UTANPÅ våtdräkten i vinter. Jag har hittat någon som är dykspecfik men tänker att de kanske inte är så flexibla.
    Tacksam för alla förslag!

    t_h_s svarade 11 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • blizzy

    Medlem
    3 september, 2012 vid 06:37

    Varför ha den utanpå våtdräkten?
    Prolimit har en Chill vest hooded, http://prolimit.com/cold-water/products/chill-vest-hooded/ som jag brukar köra på vintern. Dock har jag den under våtdräkten.
    Ska den vara utanpå ska den nog helst vara specialgjord för just det för att göra någon nytta. Det vanligaste är ju att man har de under och de flesta är ju gjorda för att vara just under….

  • t_h_s

    Medlem
    3 september, 2012 vid 06:51

    Jag har läst tidigare att flera har västen utanpå. Fördelen är ju att det inte kommer fram något vatten, varken till dragkedjan eller till kragen om västen är hyfsat tät. Enda vägen är i princip underifrån, vilket inte bör vara mycket då man har den innanför selen eller via axlarna vilket nog inte är så mycket. Har man västen innanför så läcker det väl in som vanligt vid en rejäl kölhalning eller?

  • mangsta

    Medlem
    3 september, 2012 vid 11:52

    Hallå!

    Jag kör en ION-väst med huva från Wallensport (surf.se)….kör med den ovanpå våtdräkten, funkar grymt och det kommer i princip inte i något vatten alls! Kör med min vanliga 5/3 våtdräkt + väst med huva på vinter och funkar bra…

    //Magnus

  • t_h_s

    Medlem
    3 september, 2012 vid 12:42
    Mangsta;697223 wrote:
    Hallå!

    Jag kör en ION-väst med huva från Wallensport (surf.se)….kör med den ovanpå våtdräkten, funkar grymt och det kommer i princip inte i något vatten alls! Kör med min vanliga 5/3 våtdräkt + väst med huva på vinter och funkar bra…

    //Magnus

    ION verkar inte alls dumma. Kanon med info från någon som har en!
    Wallen verkar bara ha den med flatlock men det har kommit en limmad tjockare variant med ser det ut som på IONs hemsida. Hur är det med storlekarna? Jag är en riktig tjockskalle med 62cm runt skallen (typ XL skulle jag tro) men kör Large våtdräkt. Är de hyfsat slimmade så man kan välja XL tro?

    /Thomas

  • solomin

    Medlem
    3 september, 2012 vid 18:18

    Kör också ion västen. Tror inte att det är så viktigt med sömmarna, du är inte under vattnet hela tiden!

    Har också stort huvud men inte märkt att det skulle påverka storleken. Kör large.

  • t_h_s

    Medlem
    3 september, 2012 vid 20:00

    Tack för alla inputs! Det blir nog en Ion. Antingen flatlockvarianten hos Wallen eller den nya limmade!

  • acemattias

    Medlem
    3 september, 2012 vid 22:18

    http://www.wetsuitoutlet.co.uk/
    Fett utbud, Bra priser.

  • skywalker

    Medlem
    4 september, 2012 vid 08:55
    acemattias;697276 wrote:
    http://www.wetsuitoutlet.co.uk/
    Fett utbud, Bra priser.

    Stöd de svenska butikerna istället säger jag!

  • blizzy

    Medlem
    4 september, 2012 vid 15:47
    T_H_S;697203 wrote:
    Jag har läst tidigare att flera har västen utanpå. Fördelen är ju att det inte kommer fram något vatten, varken till dragkedjan eller till kragen om västen är hyfsat tät. Enda vägen är i princip underifrån, vilket inte bör vara mycket då man har den innanför selen eller via axlarna vilket nog inte är så mycket. Har man västen innanför så läcker det väl in som vanligt vid en rejäl kölhalning eller?

    Det är sant att utanpå så tätar man till lite extra mot att vatten läcker in.
    Jag kör min Prolimit vest innanför dock och tycker att det funkar riktigt bra det med. Kör med en C3 dräkt (5/3mm) och vesten, då håller man sig varm genom vintern =)

    Har man problem med läckande dräkt i vanliga fall så kan det ju vara värt att köra vesten utanpå. Men min dräkt håller tätt och jag har aldrig frusit om huvud/hals/mage/rygg, även mitt i vintern, så för mig spelar det nog ingen roll om man kör innanför eller utanpå.
    Brukar ju vara händer eller fötter som sätter stopp på vintern…

  • acemattias

    Medlem
    4 september, 2012 vid 22:57
    Skywalker;697306 wrote:
    Stöd de svenska butikerna istället säger jag!

    Stöd Made in Sweden säger jag!
    Är det gjort i Kina, köp där det är billigast (bortsett från när du har en fysisk butik runt hörnet att supporta).

  • t_h_s

    Medlem
    5 september, 2012 vid 11:12
    Skywalker;697306 wrote:
    Stöd de svenska butikerna istället säger jag!

    Det gör jag också om det skiljer något tiotal procent men när det i vissa fall är plus 50% eller mer så blir jag bara förbannad. Så förbannad att jag blir aldeles varm och nog klarar mig utan huva. Jag har inte råd att handla hos någon som valt att möta låg efterfrågan med höga påslag. Till viss del kan det kanske vara svenska skatteregler som ställer till det men det är politikernas fel och inte mitt.

  • bicless

    Medlem
    6 september, 2012 vid 19:06

    Jag kör huvvästen utanpå, tror inte sömmen är limmad men det kommer inte in vatten där endå vid kitesurfing. Kör denna http://www.surfspot.se/ascan-understall-med-huva.html
    Finns en modell med extra tjock huva också om man vill ha det. http://www.surfspot.se/ascan-understall-med-huva-comfort.html

  • t_h_s

    Medlem
    6 september, 2012 vid 19:14

    Tack för alla tipsen. Just nu har jag dock inte någon ny dräkt att dra västen över då den jag beställde tydligen var slut trots att den fanns på hemsidan :frown:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Väst med huva neopren

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.