Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtdräkt sen Höst/ tidig Vår

  • Våtdräkt sen Höst/ tidig Vår

    Publicerad av staffomania på 13 maj, 2015 vid 19:51

    Har efter några år av vindsurfing kommit på att valet av våtdräkt för mig är viktigare än någon annan pryl. På sommaren funkar allt bra och jag orkar köra hur mycket som helst medan när vintervåtdräkten åker på blir jag snabbt trött, pulsen går upp och jag kan heller inte surfa lika länge. Jag har breda axlar, korta ben och “hockey benmuskler”. Tror det framförallt är axelbrädden som ställer till det och gör att våtdräkten sitter så pass hårt över armarna.

    Har varit på Surfpot och prövat några ION och vilken skillnad!! Man kan röra på armarna! Tyvärr fanns dom inte i rätt storlek för tillfället.

    Sen finns det en annan sak som är väldigt jobbig för mig och det är att ta av och på den där jäkla våtdräkten. IONs var t om svårare än min gamla (Acan Polar) att ta av och på.

    Så finns den armflexibla våtdräkten som är lätt att ta av och på för oss bredaxlade hunkar? Är det någon som har erfarenheter och kan rekomendera något?

    En stoor fördel om våtdräkten finns på Haga park nu till KH för nu blir det min Ascan Polar med avslitet ben.

    hakuna svarade 8 år, 4 månader sedan 26 Medlemmar · 56 Svar
  • 56 Svar
  • mcrill

    Medlem
    14 maj, 2015 vid 08:22

    Simmer har en våtdräkt avsedd för vindsurfing. Större och mjukare i armar och axlar. Blev min räddning. Hör med Johan på Surfers han vet. Tror att han är på Öland nu.

  • spinl

    Medlem
    14 maj, 2015 vid 11:38

    Bara att ta fram nål och tråd och sy ut den om det går. Kanske blir svårare att få det tätt om det gäller hela axelpartiet. Blev i alla fall en total förändring för mig när jag sydde ut armarna på min Oneil-dräkt. 90% av alla problem med trötta händer försvann…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    14 maj, 2015 vid 15:13

    spinL – Jag har samma problem med att armarna stasar grymt inledningsvis. Underarmarna blir stenhårda och man tappar kraft. Kan Du göra en beskrivning? Sydde Du verkligen? Tog Du material från en skrotad dräkt?

  • suzanne

    Medlem
    14 maj, 2015 vid 17:21

    Torrdräkt!

  • filiprentschler

    Medlem
    14 maj, 2015 vid 17:35

    Mystic Crossfire 5/4 är en riktigt bra våtdräkt, passar utmärkt till tidig vår och sen höst. Köpte nyss 2015-modellen och är riktigt nöjd! Den finns både på Surfspot och Surfbutik Skåne.

  • mankan

    Medlem
    14 maj, 2015 vid 17:35

    Xcel Infinity 5/4 är klockren. Körde 16 januari med mycket badande utan att frysa det minsta. Jag känner inte ens av att jag är i vattnet. Körde med torris innan men frös alltid om fingrar o tår pga tighta muddar. Samma dojjer och handskar med Xcel dräkten och jag frös inte det minsta. För min del blir bara Xcel i fortsättningen 😀

  • spinl

    Medlem
    14 maj, 2015 vid 19:50

    @Herr Pelegrin 732820 wrote:

    spinL – Jag har samma problem med att armarna stasar grymt inledningsvis. Underarmarna blir stenhårda och man tappar kraft. Kan Du göra en beskrivning? Sydde Du verkligen? Tog Du material från en skrotad dräkt?

    Skrev om experimentet i armstyrke-tråden, men kan lägga inte lite även här nu när jag testat den typ 10 ggr. Fick hjälp av farsan som var röjdykare på 70-talet, var tydligen inte helt ovanligt att dom sydde om dräkterna då.

    Tog material från en gammal dykarluva, inte det snyggaste men det fungerade även om den var lite för tjockt (5 mm jämfört med armarna på dräkten på 3 mm). Skar upp dräkten på ovan/utsidan armarna för att undvika skavande sömmar i armvecket. Sen är det bara att sy ihop nylonet på insidan, trycka ner neoprenlim i skarven och sen sy ihop nylonet på utsidan. En böjd nål och bra underlag hjälper till. Har gjort dom så lösa att de bara precis ligger an mot huden.

    Ska göra samma sak på nya vinterdräkten, men då får det bli lite mer jobb med finishen.

    iHG8tAW.jpg

  • herr-pelegrin

    Medlem
    14 maj, 2015 vid 20:46

    Kalas! Tack för det! Ser ju bra ut!

  • apelviken

    Medlem
    16 maj, 2015 vid 12:45

    http://www.surfers.se/sv/vatdrakter/herr/hostvardrakter/rip-curl-flashbomb-53-chest-zip-svart.html Kört med denna dräkten hela vintern. Varit helt fantastisk bra. Varm och lätt att få på av sig. Även haft flshbomb skorna som utan tvekan är dom bästa efter provat olika modeller. Tunn flashbomb väst med flashbomluva och även deras handskar när de varit vågsurf eller sup. Surfers är nog på Haga denna helgen tror jag 16/5 2015

  • staffomania

    Medlem
    21 september, 2015 vid 12:02

    Uppföljning!!

    Jag köpte en ION Hybrid 5/4 tillslut. Efter att kört med den tre ggr nu så måste jag säga att jag är sjukt nöjd och det känns som jag kan köra hur länge som helst utan att bli trött i armarna..

    Givetvis är den lite kallare om armarna när det blåser och då det är dubbelneopren som är mer flexigt men sämre mot vinden men det är det värt när man tänker på vilken rörlighet man har.

    En annan sak som var mindre bra är att den är så svår att få över fötterna. Med mina höga vrister så skulle jag föredra att ha ett stort utrymme vid fötterna som man sen drar åt med ett kardborreband. Funderar på om jag kan klippa av benen lite då den ändå är lite för lång.

  • sailortrash

    Medlem
    21 september, 2015 vid 13:33

    Jag funderade på att köpa en dyr och schysst dräkt för vintern…men jag har tänkt om och har nu två medelklassare, så man kan byta efter lunch eller ha en torr till dan därpå. samlat är jag upp i priset av typ en halv lyxdräkt med 100% ståfräs och extra allt…

    Jag föredrar en stryktålig dräkt framför en “vindtät”. På sommaren spelar det heller ingen roll vad det är för sömm, utan det går bra med de enklaste flatlocksömmarna då vattnet som kommer in ändå inte är ngt kallt. så då kan man köra enklast tänkbara i rätt tjocklek bara, och komma billigast undan, och därtill ha en dräkt som håller så länge att den börjar lukta apa.

    när det blir riktigt kallt köra jag ändå väst med huva under, då får jag 8 mm på bröst/mage och inge vatten kommer in. benen är typ vattentäta på min dräkt, i vilket fall känns det inget kallt.

  • bicless

    Medlem
    21 september, 2015 vid 21:33

    @staffomania 736038 wrote:

    Uppföljning!!

    Funderar på om jag kan klippa av benen lite då den ändå är lite för lång.

    Klipp inte tycker jag, dels går neoprenet ut sig med tiden, det som kan upplevas supertajt i butik känns klart ledigare efter 2-4 surfpass. Sen kan man även vidga med petflaska eller dyligt, Bara låta den sitta i mellan surfen. Vidga inte för mycket bara.

    Många moderna dräkter känns supertajta när man testar i butik men sitter klockrent när man är blöt ute på vattnet. Man har kommit på flexigare och bättre neopren och laminat och det utnyttjar man till att göra dräkterna tajtare men endå rörligare. Då skall ju få in så lite vatten som möjligt är tanken.

  • staffomania

    Medlem
    21 september, 2015 vid 22:13

    @Bicless 736041 wrote:

    Klipp inte tycker jag, dels går neoprenet ut sig med tiden, det som kan upplevas supertajt i butik känns klart ledigare efter 2-4 surfpass. Sen kan man även vidga med petflaska eller dyligt, Bara låta den sitta i mellan surfen. Vidga inte för mycket bara.

    Många moderna dräkter känns supertajta när man testar i butik men sitter klockrent när man är blöt ute på vattnet. Man har kommit på flexigare och bättre neopren och laminat och det utnyttjar man till att göra dräkterna tajtare men endå rörligare. Då skall ju få in så lite vatten som möjligt är tanken.

    Dräkten sitter ju väldigt bra när den väl är på och klämmer inte åt någonstans ens när den är torr. Men när det gäller att få av och på den är den jäkligt jobbig att få över fötterna då den är väldigt smal där och jag har ovanligt höga vrister. Finns en risk att jag någon gång kommer paja dräkten om jag drar av den våldsamt när man står naken och fryser. Förstår att den är tight där för att man inte ska få in vatten men föredrar, som på mina andra dräkter, att man drar åt ett karborreband kring benen när dräkten väl är på.

    Ev av de värsta grejerna jag vet med Vindsurfing är att få av och på den där jäkla våtdräkten.

    Men tack för tipset med petflaskorna, ska pröva det innan jag tar fram saxen.

  • sailortrash

    Medlem
    22 september, 2015 vid 06:35

    skaffa en v-surfspecifik dräkt nästa gång. förutom att de brukar ha mer “windblock” neopren (som går sönder när man tittar på det) så brukar de även vara mindre tighta i armar och ben. Ripcurl och O’neil som många köper (dyrt) är ju helt high-end för vanlig vågsurf, även om de passar bra för v-surf och kite också. Men som sagt, de kniper runt handleder och vrister. Jag hade samma problem med en dräkt jag köpte via Surfspot för några år sedan (en Tiki, kan starkt rekommendera den till övriga om den kommer till bra pris igen). Inte förrän nu egentligen börjar den bli human runt handlederna..

    runt fötterna är det bra att den klämmer så kommer det in mindre vatten i skorna när man kraschar..

  • dr-masse

    Medlem
    22 september, 2015 vid 08:16

    Jag var lite snål när jag köpte min 5/3 dräkt för ett par säsonger sedan, tänkte att “när det blir kallt så tar jag vinterdräkten i alla fall”, men problemet är att den inte är tillräckligt smidig och flexibel för underarmar och axlar. Det här fick jag betala för i våras, när 5/3 dräkten gav mig rejäla problem med kramp i underarmarna, även utan handskar vilket aldrig hänt förr. Ja, jag är sämre tränad men va faen, fem minuter skall jag väl ändå klara…

    En roadtrip mot västkusten innebar lite av ett panikköp av ny 4/3 dräkt (O’neill Psycho1 tror jag, köpt hos O’hana – stöd din lokala surfhandlare), eftersom fin-fina förhållanden väntade och jag insåg att det inte skulle bli några längre pass med min 5/3 dräkt. Denna dräkt är väldigt mycket smidigare och samtidigt klart varmare jämfört med dräkter i liknande tjocklek som jag tidigare haft. Den gör faktiskt en 5/3 dräkt helt överflödig. Kommer lätt kunna gå från 4/3 till vinderdräkten, vilket känns väldigt bra.

    Jag tycker, mer än någonsin, att de nyaste dräkterna i dubbelneo med riktigt smidigt material är såpass flexibla att dräkter specifikt för vindsurf är närmast överflödiga. Men då måste man mer eller mindre skaffa en bra (läs – smidig och kanske lite dyrare) dräkt.

    Jag saknar dock en sak – dränering och kardborreband i benen.

    Och kom ihåg – våtdräkt är faktiskt lite av en färskvara, vill du ha en riktigt smidig dräkt så skall den helst vara skapligt nytillverkad. Och givetvis passa din kropp väldigt bra.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtdräkt sen Höst/ tidig Vår

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.