Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtdräkt sen Höst/ tidig Vår

  • poppo

    Medlem
    23 september, 2015 vid 15:17

    @sailortrash 736069 wrote:

    det är framförallt tjockleken, inte passformen, som avgör värmen i en dräkt

    Håller inte med. Passformen är mkt viktig samt att materialen kan skilja sig en hel del.
    Skaffade en Flashbomb 4/3 förra året, betydligt varmare än någon 5/3:a jag haft. Gillar verkligen det fluffiga fodret i flasbomb, sjukt varmt och gosigt!
    Sneglar dock åt ny vindsurfingspecifik vinterdräkt – min 6/5/4 (med huva) är en vågsurfingdräkt som jag upplever för tight i underarmarna, kombinerat med dubbelneo där blir kombinationen för kallt om händerna.

  • doffe

    Medlem
    24 september, 2015 vid 20:56

    @AndreasM 736057 wrote:

    När ni ändå pratar vinterdräkter, har ni några rekommendationer till en som letar ny?

    http://www.npsurf.com/products/wetsuits/mens/edge_wind/fullsuit-5-4-3.html
    Förmodligen ultimata vindsurfingdräkten för kyla men hamnar nog på närmare 5 papp om nu Surfers skulle ta in den.

    På Patagonias dräkter ska tydligen sömmarnas “svetsar” inte spricka eller lossna vilket tyvärr annars är vanligt även på dyrdräkterna. Skulle vara intressant med feedback från någon Patagoniadräkt ägare angående det.

  • surfchrille

    Medlem
    27 september, 2015 vid 08:19

    Pröva en torrdräkt, tror att sursspot har lånedräkter. Jag köpte en Dry Fashion torrdräkt förra hösten, är hur smidig och skön som helst, inget problem med att det sitter hårt runt underarmarna. Körde hela vintern vid Närlunda, Rasta och andra Mälarspots. Är hur varmt och gossigt som helst i full snöyra och iskross i vattnet, lite jobbigt när bommen och seglet blir isglaserat bara, man får kroka så fort det går och trycka med händerna istället för att dra. Fått ihop över 40 pass på vattnet i år tack vare dräkten. Ser fram mot en isfri blåsig vinter igen. Skulle vara kul med fler torrdräktssurfare så man kunde få lite sällskap.

  • andreasm

    Medlem
    27 september, 2015 vid 18:07

    Hur funkar det med torrdräkt i vågor och spolningar. Går det och simma ikapp prylarna?

  • doffe

    Medlem
    27 september, 2015 vid 18:35

    @AndreasM 736147 wrote:

    Hur funkar det med torrdräkt i vågor och spolningar. Går det och simma ikapp prylarna?

    Jolleseglare mm = ok men skulle starkt avråda för vindsurf på vintern. Ett hål och det är kört.

  • surfchrille

    Medlem
    27 september, 2015 vid 18:41

    Inga problem att simma ikapp, men när jag körde i somras vid Haga Park i ca 1.5m vågor var jag rejält blöt inne i dräkten. Då hade jag säkert gjort 30-40 vurpor och vattenstarter samt simmat som en galning efter grejerna. Torrdräkt passar kanske inte så bra för vindsurfing i havsvågor men klockrent för min surfing i mälaren.

  • bicless

    Medlem
    27 september, 2015 vid 21:36

    Torrdräkt funkar kanon för vindsurf och det kommer oftast inte in vatten särskilt snabbt även om man lyckas med konststycket att få hål ( dessutom rätt svårt att få hål i en modern 3lagers dräkt). Men man det kan pressas in en del vatten i benmudd och armmudd om man inte har bra åtdraget med karborrespänne samt har mudden vinklad åt fel håll. En torrdräkt som fått in lite vatten värmer endå. Blir lite som en våtdräkt så länge vattenrotationen är låg. Och man har ju underställ i typ ylle som värmer bra även om det är fuktigt. Men man simmar långsamt. Jag kör helst torrdräkt i svag och medelvind, grymt rörligt, skönt, fryser aldrig. Men hellre våtdräkt i brutala förhållanden där simfart kan vara viktigt och där brutala vurpor kan pressa in vatten i muddarna.

  • andreasm

    Medlem
    28 september, 2015 vid 17:05

    Får bli en våtdräkt och ett samtal till en viss butik i Sthlm som verkar ha en initierad skribent.

  • billie

    Medlem
    28 september, 2015 vid 17:35

    Jag tycker att om man beställer en vintervåtdräkt så bör det följa med ett varmt rum att byta om i

  • dr-masse

    Medlem
    5 november, 2015 vid 13:33

    Liten uppdatering i denna tråd.

    Efter att ha hoppat mellan 5/3 och 4/3 under 10 dagar på Irland så kan jag lugnt säga att en modern, smidig 4/3 dräkt med bra passform är minst lika varm som 5/3. Den nya 4/3 dräkten torkade dessutom minst dubbelt så snabbt som min “vanliga” 5/3a, mycket uppskattat. Komplettera 4/3 med en väst med huva så ere bara att köra tills vinterdräkten åker på.

    Kan förresten även passa på att rekommendera Rip Curls väst med Flashbomb huva. Helt suverän.

  • robin

    Medlem
    5 november, 2015 vid 13:39

    Vad har du för 4/3:a?

  • dr-masse

    Medlem
    5 november, 2015 vid 13:48

    Står högre upp i tråden… en O’neill Psycho 1 med sådant där “tekniskt smör” (technobutter) material.

  • sailortrash

    Medlem
    5 november, 2015 vid 15:24

    Såg precis en test på c-skins dräkter…killen står i -20 grader (vindstyrka okänd men skapad av fläkt) med sensorer som visar värmeförlust från kroppen inom marginalen för mätfel…helt otroligt bra isolering alltså. Funderar på en sån som vinterdräkt…

    Ingen test i vatten tyvärr..

  • robin

    Medlem
    5 november, 2015 vid 16:12

    Var dräkten våt eller torr? Om den var torr säger bara testet att gummi isolerar mot kyla och det gör det ju.

  • sailortrash

    Medlem
    5 november, 2015 vid 20:46

    Jo precis, Skulle vart bättre med ett blött test, samt hur mkt vatten den tar in. Ändå imponerande.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtdräkt sen Höst/ tidig Vår

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.