Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtdräkts funderingar…

  • Våtdräkts funderingar…

    Publicerad av raggarn på 24 november, 2014 vid 18:56

    Nå´n som har erfarenhet av en sådan här…..O’Neill Psycho II 3/2
    https://www.youtube.com/watch?v=6Sh_huhAV2s

    har du använt en kom gärna med synpunkter…..klarar den november mars april vindsurf
    hållbar…?? är det någon slags vattenavisande dubbelneopren el kom det först med tehcno-butter
    så ska man gå på en nyare årsmod..?
    hatar vindchill som ofta blev på äldre dubbelneoprendräkter när man va på land el efter ett dopp
    å upp på brädan

    pedersen svarade 9 år, 3 månader sedan 17 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • mag

    Medlem
    24 november, 2014 vid 20:37

    Nej, du behöver tjockare neopren till de månader du skriver. 5/3 eller 5/4 mm ska du ha annars fryser du.

  • dr-masse

    Medlem
    25 november, 2014 vid 07:47

    Kom ihåg att våtdräkter i viss mån är färskvara. Efter några år stelnar gummit och får sämre värmeförmåga.

    Har numera en Flashbomb med huva. Sjukt varm dräkt. En riktigt varm dräkt gör att du dessutom kan köra utan handskar, eller med öppna handskar, längre än annars eftersom du är rejält varm om kroppen.

  • sailortrash

    Medlem
    25 november, 2014 vid 08:56

    3/2 är för lite. jag kör 5/4 med 3 mm väst-huva under. det funkade bra i slutet av oktober (då plaskade mer än gärna för att svalka av mig) och funkar antagligen bra nu. problemet är händerna, nu tror jag man måste ha stängda handskar tillochmed. annars kör jag öppna, bara för vindskyddets skull.

    Min brorsa ha en excell, 5/4. edn var dyr men verkar totalt grym varm. framförallt verkar den vara varm utan klämma tokmkt runt vrister och handleder, vilket är ett problem med min dräkt.

  • milkman

    Medlem
    25 november, 2014 vid 18:18

    Technobutter kom först med Psycho 3. Du slipper tyvärr inte windchill, men gummit är bättre och isolerar bättre, så du håller dig varmare längre.
    Största fördelen med TEchnobutter är att det fastnar mycket mindre vatten i dräkten. Du blir lättare när du paddlar och dräkten torkar MYCKET snabbare. Viktskillnaderna mellan en utan och en med är jättestor. I de absolut senaste dräkterna sitter senaste uppfinningen, TB2. Det sitter som firewall på insidan. Andra leverantörer har något ludd några lager där vattnet rinner av fort, här har Oneill istället valt ha samma hydrofobiska egenskaper som gör att det knappt finns något vatten att rinna av. Vi tycker det funkar jättebra.

    Du behöver som sagt 5/3 eller 5/4 dräkt för att köra de tider du är ute efter. Du måste inte ha luva integrerad om du inte vill, men det är skönt. Personligen så använder vi dräkter med blixtlås på bröstet på vintern, det ger mer flex på ryggen och en tätare nacke. Vår favorit är Psychofreak som har TB2 på hela insidan nästan, men det är lätt att gilla den dyraste dräkten när man har surfbutik förstås. 🙂

  • mankan

    Medlem
    25 november, 2014 vid 20:18

    Jag har kört med Xcel infinity 5/4 I vår och höst och den är grymt skön. Har inte märkt av någon speciell windchill och den är supermjuk och smidig. Lite bökig att komma i och ur men det är det värt.

  • milkman

    Medlem
    26 november, 2014 vid 08:00

    Så här resonerar vi om windchill. Kom gärna med invändningar om ni tycker det är fel.

    Windchill är processen när dräkten kyls extra utav att vatten som sitter på ytan dunstar snabbare pga av vinden. Det enda sättet att komma ifrån windchill är att ha en yta på dräkten som inte binder vatten (alltså inte textil). (eller att inte låsa det blåsa på ytan)

    Med det sagt så bör man välja kläder som klarar av att isolera bort den kylan under vintern. Under vintersurf är det kyla från windchill som kyler dig snabbast. Vattnet är varmare men där ska man ju inte vara. 🙂
    Bäst är förstås en dräkt med så bra gummi att den inte släpper igenom den kylan.
    För den som inte har ekonomin för det så andra sätt att lösa det också, tex genom att hålla borta vind från dräkten.

  • raggarn

    Medlem
    26 november, 2014 vid 10:53

    @Milkman 729398 wrote:

    Så här resonerar vi om windchill. Kom gärna med invändningar om ni tycker det är fel.

    Windchill är processen när dräkten kyls extra utav att vatten som sitter på ytan dunstar snabbare pga av vinden. Det enda sättet att komma ifrån windchill är att ha en yta på dräkten som inte binder vatten (alltså inte textil). (eller att inte låsa det blåsa på ytan)

    Med det sagt så bör man välja kläder som klarar av att isolera bort den kylan under vintern. Under vintersurf är det kyla från windchill som kyler dig snabbast. Vattnet är varmare men där ska man ju inte vara. 🙂
    Bäst är förstås en dräkt med så bra gummi att den inte släpper igenom den kylan.
    För den som inte har ekonomin för det så andra sätt att lösa det också, tex genom att hålla borta vind från dräkten.

    Ok….de va precis där jag va..i funderingarna och erfarenheterna..
    men ser ja att vissa butiker av någon anledning har slutat me enkelneopren…??
    och läst lite om olika varianter med vattenavisande behandling av dubbelneoprenet
    från olika tillverkare….
    får väl bli en sån här kanske….http://www.ion-products.com/water/men/wetsuits/quantum-nexkin/semidry-54-sk/
    el motsvarande

    tack för all input så länge 🙂

  • milkman

    Medlem
    26 november, 2014 vid 11:43

    Enkelneoprenedräkterna är riktigt varma, men känsliga och ofta tyngre. Vi har slutat med dem för att de inte längre behövs. Nya dräkter är så varma och så mycket mer flexiga att enkelneoprene inte längre kan motiveras.
    Många dräkter har det dock fortfarande på ryggplatta och bröst just därför att avkylning där är extra känsligt. Highenddräkterna behöver det inte ens där.

    Du verkar ju bo i Stockholm, så du får gärna dyka in i butiken och känna på skillnaderna, vi har ca 20 olika modeller så de flesta tekniska lösningarna finns representerade bland våra varumärken. Tror till och med jag kanske kan få fram en gammal enkelneoprenedräkt för några hundringar om du vill bänka 🙂

  • the_novice

    Medlem
    26 november, 2014 vid 14:59

    @Milkman 729398 wrote:

    Så här resonerar vi om windchill. Kom gärna med invändningar om ni tycker det är fel.

    Windchill är processen när dräkten kyls extra utav att vatten som sitter på ytan dunstar snabbare pga av vinden. Det enda sättet att komma ifrån windchill är att ha en yta på dräkten som inte binder vatten (alltså inte textil). (eller att inte låsa det blåsa på ytan)

    Med det sagt så bör man välja kläder som klarar av att isolera bort den kylan under vintern. Under vintersurf är det kyla från windchill som kyler dig snabbast. Vattnet är varmare men där ska man ju inte vara. 🙂
    Bäst är förstås en dräkt med så bra gummi att den inte släpper igenom den kylan.
    För den som inte har ekonomin för det så andra sätt att lösa det också, tex genom att hålla borta vind från dräkten.

    Vilka är “vi” i detta sammanhanget och varför skulle windchill dominera om man inte surfar naken?

    Jag gissar att det är vindens avkylningseffekten du är ute efter (?) och den är framtagen för naken hud. Den tar alltså hänsyn till hur mycket värme man förlorar genom naken hud vid olika vindhastigheter.

    Att översätta detta till andra ytor och medium är inte så enkelt, men man brukar nog snarast säga att avkylningen i vatten är 10-20 ggr effektivare än i luft. Det är alltså rejält “kallare” att vara i vattnet än att vara i luften, vilket nog de flesta vindsurfare kan hålla med om…

  • erree

    Medlem
    26 november, 2014 vid 15:25

    @The_Novice 729406 wrote:

    Vilka är “vi” i detta sammanhanget och varför skulle windchill dominera om man inte surfar naken?

    Jag gissar att det är vindens avkylningseffekten du är ute efter (?) och den är framtagen för naken hud. Den tar alltså hänsyn till hur mycket värme man förlorar genom naken hud vid olika vindhastigheter.

    Att översätta detta till andra ytor och medium är inte så enkelt, men man brukar nog snarast säga att avkylningen i vatten är 10-20 ggr effektivare än i luft. Det är alltså rejält “kallare” att vara i vattnet än att vara i luften, vilket nog de flesta vindsurfare kan hålla med om…

    även om avkylningen i vattnet är 10-20 ggr effektivare spenderar vi 10-20 ggr mer tid ovanpå vattnet snarare än inuti, inte sant? därför dominerar windchill problematiken, och därför har enkelneopren varit no. 1 i herrans många år. Dock är dubbelneo rätt mycket skönare och tåligare än enkel, detta varvat med mycket nya teknologier har gjort att dessa dräkter ökat i popularitet de senaste åren

  • alexasu

    Medlem
    26 november, 2014 vid 15:35

    Jag upplever ofta att det är varmare i vattnet än ovanför när den riktiga kyla slagit till.
    Min upplevelse är att om man trillar mycket (typ vågsegling, freestyle, eller annan manöver-nötning) så funkar dubbelneopren lika bra medans du är ute på (eller i) vattnet. Däremot så kyler det lite mer när du står på land. Men det är ju därför man har Jula-overallen 🙂

  • milkman

    Medlem
    28 november, 2014 vid 09:18

    Ja just ja, vi! Jag har en ovana att skriva vi, som jag och resten utav mina arbetskamrater här på Surfbussen. Men det är ju bara jag som resonerar nu. 🙂
    Jag såg att erree svarat precis som jag hade gjort.

    Men det kanske inte heter windchill, utan avkylningseffekt vid dunstning då? Den är ju aktuell oavsett vilken yta det rör sig om och påverkar garanterat värmen i dräkten. Det är ju samma effekt som kyler ölen i en våt strumpa i vinden på sommaren.

  • milkman

    Medlem
    28 november, 2014 vid 09:19

    @The_Novice 729406 wrote:

    Vilka är “vi” i detta sammanhanget och varför skulle windchill dominera om man inte surfar naken?

    Jag gissar att det är vindens avkylningseffekten du är ute efter (?) och den är framtagen för naken hud. Den tar alltså hänsyn till hur mycket värme man förlorar genom naken hud vid olika vindhastigheter.

    ……

    Ja just ja, vi! Jag har en ovana att skriva vi, som jag och resten utav mina arbetskamrater här på Surfbussen. Men det är ju bara jag som resonerar nu. 🙂
    Jag såg att erree svarat precis som jag hade gjort.

    Men det kanske inte heter windchill, utan avkylningseffekt vid dunstning då? Den är ju aktuell oavsett vilken yta det rör sig om och påverkar garanterat värmen i dräkten. Det är ju samma effekt som kyler ölen i en våt strumpa i vinden på sommaren.

  • gregerkj

    Medlem
    28 november, 2014 vid 14:01

    Jula overall? Är det någon overall du har ovanpå vårdräkten? Låter intressant har du nån bild eller Jula artikel på denna tack?

  • alexasu

    Medlem
    28 november, 2014 vid 15:27

    @Gregerkj 729449 wrote:

    Jula overall? Är det någon overall du har ovanpå vårdräkten? Låter intressant har du nån bild eller Jula artikel på denna tack?

    http://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/klader/byxor-och-shorts/fodrade-overaller/vinteroverall-911994/

    En gammal klassiker jag lärt mig om här på konfen!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtdräkts funderingar…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.