Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vatten i bladdern. Vad göra?

  • Vatten i bladdern. Vad göra?

    Publicerad av frans96 på 10 juli, 2013 vid 23:16

    Var ute och surfade innan och kraschade kiten så att alla linorna trasslades och kiten vändes på ett konstigt sätt. Min kompis släppte ut luften ur kiten och släppte den sedan, därför kom det in vatten i bladdern. Har fått ut det mesta av vattnet men vet inte hur jag ska få ut resten. Hörde även att saltet som blir kvar i bladdern skulle kunna riva upp små hål från insidan, stämmer detta?

    /Frans

    dameli svarade 10 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • martin

    Medlem
    11 juli, 2013 vid 06:50

    Det sista vattnet kan du inte hälla/blåsa ut, utan där är det avdunstning som är det enda alternativet. Försök lägga kiten så att du får lite luft i bladdern och lägg den i solen en dag. Man kan försiktigt föra in en mjuk gummislang eller liknande genom ventilen, eller i varje one-pumpanslutning så att du öppnar upp den lite. Det tar lååång tid för bladdern att bli torr, eftersom du har så små öppningar. Saltet stannar ju då kvar inne i bladdern och det lär inte gå att få ut om du inte klipper av änden längst ut och sköljer hela bladdern med sötvatten. Jag vet inte om det är ett problem med salt. Jag har inte hört talas om det i alla fall. Att klippa av bladdern någon mm längst ut har ingen som helst betydelse. De är oftast lite för långa ändå och det är mycket enkelt att svetsa igen den igen. Inte för att jag hade gjort det själv, men det är ingen avancerad manöver. För att torka den helt sen hade jag nog trätt upp den på en trädgårdsslang eller liknande och sen hängt den i solen en stund.

    MEN… jag hade själv bara blåst ur så mycket som möjligt och sen kört som vanligt. Jag tror inte du behöver oroa dig speciellt mycket.

  • gugge

    Medlem
    11 juli, 2013 vid 08:17

    Du kommer alltid ha fukt i bluddren eftersom du fyller på mer eller mindre fuktig luft hela tiden. Alla kites som pumpats en gång innehåller fukt.

    Bara kör, salt kille – salt kite

  • blizzy

    Medlem
    11 juli, 2013 vid 08:43

    Hm, bara jag som funderar lite..
    Borde funka att få ut vattnet genom att ta ur bladdern ur kiten, sedan hänga upp de båda ändarna som ett U, där inflate/deflate ventilerna är längst ner i U’et. På så sätt borde resterande vatten rinna ner och samlas längst ner, ev får du sen skaka lite på bladdern för att få vattnet att faktiskt rinna ur ventilerna och inte bara samlas längst ner i bladdern.
    Det hade nog gått att göra samma sak utan att plocka ur bladdern ur kiten men det låter ganska bökigt..
    För att snabba på vattnet att rinna ner till mitten så kan du ju ha kiten uppumpad när den hänger.

  • t_h_s

    Medlem
    11 juli, 2013 vid 11:05

    Det är bara att pilla ner en daggmask. De dricker ju dagg som alla vet. Vatten som vatten. När den sörplat i sig all fukt så lockar man ut den genom att lägga en näve jord utanför ventilen.

  • milkman

    Medlem
    12 juli, 2013 vid 12:46

    @T_H_S 712820 wrote:

    Det är bara att pilla ner en daggmask. De dricker ju dagg som alla vet. Vatten som vatten. När den sörplat i sig all fukt så lockar man ut den genom att lägga en näve jord utanför ventilen.

    haha. Precis så. Man kan också ha den kvar, om du sätter på den boardshorts innan så funkar han som launchmask sen.

  • smaskens

    Medlem
    15 juli, 2013 vid 07:41

    om du får saltvatten i kiten och låter det avdunsta så stannar saltkristallerna kvar. försök att hälla ut så mycket saltvatten som möjligt. jag har salt haft salt i bladdern en lång tid och till slut fyllde jag på färskvatten ett par ggr och lät det avdunsta. Jag misstänker att det inte spelar så spelar så stor roll för hållbarheten men det rasslade runt i bladdern och till slut sköljde jag ur det när ändå bytte bladder. Misstänker att det kan göra hål om man sätter ett knä på klumpen vid ihoppackning.

  • smaskens

    Medlem
    15 juli, 2013 vid 07:47

    Avdunstning blås upp kiten, värm (lägg i solen så den blir varm) och töm ut luften.
    Upprepa ett par ggr.

  • davids

    Medlem
    16 juli, 2013 vid 13:19

    Det är pisslätt att få ut vattnet utan att ta ut bladdern… Pumpa upp kiten, hårt. Ta hjälp av en vän eller två och håll kiten med “spetsarna uppåt ett par sekunder. Låt de hålla den så. Allt vatten rinner ner mot mitten. Samtidigt som du öppnar båda ventiler vrider du hela LE så ventilerna pekar neråt då kommer vattnet spruta ur ventilerna. Be dina vänner “rulla ihop” kiten in mot mitten medans luften töms. De sista dropparna har ingen betydelse. Boom, done

  • dameli

    Medlem
    18 juli, 2013 vid 11:44

    @T_H_S 712820 wrote:

    Det är bara att pilla ner en daggmask. De dricker ju dagg som alla vet. Vatten som vatten. När den sörplat i sig all fukt så lockar man ut den genom att lägga en näve jord utanför ventilen.

    Hahahaha

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vatten i bladdern. Vad göra?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.