Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!

  • dude

    Medlem
    6 april, 2012 vid 08:57

    Jag har en SUP för mycket och säljer gärna en av dem. Jag är även öppen för diskussion om vad ni tycker är ett lämpligt pris 🙂 …

  • grants

    Medlem
    9 april, 2012 vid 08:54

    jr555se. Jag har en RRD-Zride 120, ligger under köp o sälj. Typ samma som
    JP Xcite Ride 120
    / Håkan

  • jr555se

    Medlem
    9 april, 2012 vid 18:42
    Grants;685581 wrote:
    jr555se. Jag har en RRD-Zride 120, ligger under köp o sälj. Typ samma som
    JP Xcite Ride 120
    / Håkan

    ah lyckades med quoten utan göra egna html taggar =)
    coolers, jag drog ett mail till dig Grants

    -johan

  • gustavj

    Medlem
    9 april, 2012 vid 19:59

    Letar efter en freestyle/wave bräda runt 95 liter.

    Skriv i PM om du har någon till salu.

  • jocke87

    Medlem
    11 april, 2012 vid 20:41

    Säljer en Fiberspar 2200 490 20% kol mast med ett sletet Blade blaze. Perfekt att öva kastfall med 🙂

  • dude

    Medlem
    12 april, 2012 vid 04:56

    Fire 4.7, 4.2 och 3.7 4000 kr.

  • tex

    Medlem
    14 april, 2012 vid 12:32

    Ja är en sån som bara köper beggat, riktigt gamla prylar till nollpriser. Köpte nytt när ja skulle vara en hel sommar i Pozo, det är enda gången. Nu hemma när man kör 15ggr per sommar köper jag hellre en 2003 för 800kr än en 2010 för 7500. Valet är fritt.
    Det är väl Kite som fått Windsurf att falla? Annars har jag för mig att det började växa i början av 2000.

  • dude

    Medlem
    14 april, 2012 vid 21:42
    hanlar;671192 wrote:
    Problemet är snarare att fel grejer kommer ut hela tiden. Jagar en Naish Force/boxer 6.2 2011 men inte ett napp. Fahlen har men knappt nån rea, annars inget.. Nån som har en – hör av dig!

    Jag återkopplar på diskussionen från tidigare i den här tråden om varför det är speciella prylar man vill ha.

    Jag upplever att inom vågsegling så har marknaden för både brädor och rigg nått en hög mognad. Och med det så följer att har bara en tillräckligt stor mängd av oss som kör kännedom om vad för egenskaper vi vill ha av utrustningen så är det möjligt för oss att byta grejer på andrahandsmarknaden. Jag upplever att en för stor del av kommersiella intressen gör mycket för att mer konfundera oss om vilka egenskaper deras produkter har och i stället gör allt för att hausa upp hype kring nya prylar för att vi ska pendla hit och dit mellan nya prylar varje år utan att få någon känsla av vad för egenskaper som gör att vi gillade det ena det ena året och det andra näst följande år. Det här skulle jag vilja förändra.

    Med det här menar jag inte att vi alla bara ska byta runt bland våra begagnade prylar, för det är klart att prylar slits. Så det är klart att det är najs med nytt nån gång då och då, men jag tycker definitivt att bara du och jag vet hur en inte helt ny bräda eller segel funkar för dig och mig så är det värt att kanske hellre laga och fixa till än att glömma och gå vidare med nytt!

  • dude

    Medlem
    14 april, 2012 vid 21:43
    Doc;671187 wrote:
    Det märks att det varit en usel säsong. Nu har det äntligen börjat blåsa, men kanske för sent för jag har aldrig tidigare varit med om att det är så trögt på begagnatmarknaden. Förr om åren har man knappt hunnit lägga ut prylarna till försäljning innan telefonen börjat ringa. Nu är det väldigt få intressenter, på bommar master, segel osv. Och två gånger har nu folk dragit sig ur affären i sista stund, strax innan man beställt frakten. Är det lågkonjunkturen? Är vi på utdöende igen och bara entusiasterna kvar (som redan har en deal på 2012-stuff) eller är det bara ett utslag av många års effektiv marknadsföring som gör att alla ska ha Simmer?

    Märkligt. Jag tror jag tar en gravöl för mina begagnade grejor, gravsätter dom i garaget och sätter på en VHS med Aloha Classic från 80-talet 🙂

    Doc, hur gör jag för att enklast se de annonser du har? Jag var lite intresserad av det du sålde och tänkte gå in och se ifall du fortfarande hade kvar, men jag hittade ingenting från ditt användarnamn…

  • doc

    Medlem
    15 april, 2012 vid 06:54

    Jag har inget ute just nu. Sålde mina segel o master till en norrman efter annons i N och Dk. Ska väl ta mig samman och sätta ut annons på min stora vågis och annat som skräpar vid tillfälle.

  • dykserv

    Medlem
    15 april, 2012 vid 16:00

    Hej- jag har just uppgraderat lite, då jag fick tag på splitter nya Boxer från förra säsongen, 4.7 och 5.4 för under 2000 kr styck… (ja- riktigt bra pris, men jag köpte lite andra bra prylar för ytterligare 10 000 kr o fick en bra mängdrabatt på alltihop.)
    Nu letar jag efter nåt liknande segel, också i bra skick (eller nytt), 1-2 säsonger gammalt (runt 2010-2011), kanske fyrlattat men inget krav, dock gärna ganska lätt och typ wave/freestyle el liknande, i storlek 6,1-6.5 (helst 6.2). Bra om det passar till en HotRod 430 el. North Viper 430 (tapered profile) el. NP X9, 430. (evt till Simmer460 el. North Xcellerator460, dvs taper-profil).
    Eller om du kanske har nån kul 430-RDM mast att sälja med till ett kul pris?
    Då jag även har lite äldre prylar som ligger o skräpar nere i Skåne (skönt att slippa ta med surfprylar när man reser o dessutom kul att ha dubbelt av en del saker..) så tänkte jag komplettera med lite äldre prylar också, i ungefär samma storlek, samt kanske också 4.2 samt 4.7, evt med passande 370/400 mast (tex NP Search el liknande, kanske 5-6 år gammalt el nyare. Även kanske nåt runt 7.0-8.0, kanske också ett äldre NP. Annars gärna Sailloft, samt HSM Superfreak el tex North eller Naish) Helst i ett ok skick, till bra pris (årsmodell mindre viktigt)
    Jag har även MASSOR med prylar att byta med, om nån är intresserad?
    (jag radar inte upp allt här, utan messa din mejladress el mejla så skickar jag nån typ av lista)
    Jagar även ett modernt och lättriggat formulasegel, på ca 10-10,7M. (gärna nåt som passar en 520-Gaastra/Severne mast eller en 520 X9-mast.) Byter gärna till mig/köper en nyare Formulabräda (typ 2006 och nyare), helst i bra skick.

    Finns även en liten 18-fots segelbåt inkl motor, i centrala Gbg (evt. tillgång till båtplats..) som behöver mycket kärlek/TLC, som skulle kunna bytas mot lite formula-prylar el nåt annat surfrelaterat kanske? Kanske mot en större Kona, tex den största våg-Konan el evt en Kona One med största riggen (är ju ändå nästan samma storlek som segelbåten 😀 )
    Har som sagt mycket att byta med, både Wave, freeride samt slalom och formula. Allt från segel till komplette riggar o brädor (från 4.0-12.7M, mellan 2004 till 2010, samt brädor mellan 65 Ltr till175 Ltr, mellan 2002-2008. Allt finns i Gbg, men kan tas till Getskär eller Varberg (dock ej segelbåten 🙂 den ligger på land..)
    Skicka gärna ett mess till 0736641018 (har svårt att svara i tfn före kl 19.) el skicka ett mejl till dykserv@yahoo.com

  • raggarn

    Medlem
    15 april, 2012 vid 20:54

    lägg in en lista på denna sköna tråd….så slipper du skicka många fler….bara ett tips
    😉

  • ohls3

    Medlem
    19 april, 2012 vid 21:05

    Hej alla! äntligen har jag hittat hit! 😉

    Jag har tänkt mig att börja vindsurfa till sommaren och kommer hålla till i sthlms/roslagens skärgård och behöver nu lära mig allt. Jag har aldrig seglat eller liknande förut men jag känner att det här kommer bli skoj!

    Nu till mitt “problem”, jag har ganska begränsad budget att köpa ett helt vindsurfarpaket för, jag har tittat runt på nätet och det billigaste som finns nytt ligger på ca 11000 och uppåt. Jag har kollat runt lite här på beg. marknaden, men vet inte vad som är bra för en nybörjare samt vad jag behöver för delar.

    Jag vill ha så lättsurfat som möjligt och har läst att breda brädor är lättsurfade. Kan ni som kan tipsa mig? vad för storlek på segel är bra att börja med?

    Är det värt att köpa gammalt skrot från 80/90-talet att lära sig på för 500-1000:- eller ska jag satsa på lite dyrare grejer? länka gärna

    :confused2:

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    20 april, 2012 vid 18:55
    ohls3;686573 wrote:
    Hej alla! äntligen har jag hittat hit! 😉

    Jag har tänkt mig att börja vindsurfa till sommaren och kommer hålla till i sthlms/roslagens skärgård och behöver nu lära mig allt. Jag har aldrig seglat eller liknande förut men jag känner att det här kommer bli skoj!

    Nu till mitt “problem”, jag har ganska begränsad budget att köpa ett helt vindsurfarpaket för, jag har tittat runt på nätet och det billigaste som finns nytt ligger på ca 11000 och uppåt. Jag har kollat runt lite här på beg. marknaden, men vet inte vad som är bra för en nybörjare samt vad jag behöver för delar.

    Jag vill ha så lättsurfat som möjligt och har läst att breda brädor är lättsurfade. Kan ni som kan tipsa mig? vad för storlek på segel är bra att börja med?

    Är det värt att köpa gammalt skrot från 80/90-talet att lära sig på för 500-1000:- eller ska jag satsa på lite dyrare grejer? länka gärna

    :confused2:

    Jag köpte gammalt skrot för ca 3 år sedan och började på. För att budgeten inte fanns , för dyrare grejer.
    Och jag har köpt på mig saker för varje säsong , lite nyare men till bra priser.

    Jag skulle stark rekommendera att köpa det du har råd med.
    Skulle inte jag köpt dem grejerna i början så hade jag troligen inte börjat alls.
    Men glöm 80tals grejer , börja med mitten på 90 som tidigast, mycket bättre grejer.
    Men ifrån ca 2000 så blev brädorna mera lättseglade kortare & breddare (stadigare i sidled)

    Men glöm cambers segel , bara en massa extra vikt vid uppdragandet ur vattnet.
    Är en större mast fika som fylls med mycket mera vatten.

    Sen för bräd val krävs lite info om vikt.
    Generellt minst vikt+30L för att kunna balansera och dra rigg utan tendens att brädan sjunker.

    Ju större bräda ju lättare , men tråkig efter du lärt dig grunderna.

    Segel val blir också lite baserat på vikt samt bräda OCH när du vill surfa.
    Litet segel lättare att hantera i början, men jobbigt för att du inte kommer upp i planing i svagare vindar.

    Körde mycket med mitt 5,6 segel och tyckte att det alltid var jobbigt, fick inge bra drag. eller blåste för mycket och orkade inget då.
    Köpte ett 6,6 vilken skillnad på vikt, men man fick upp farten (då blev seglet viktlöst nästan)
    Sen för att köra när det blåser mera blev det ett 5,0 också även ett 4,0.

    Sen ska du ha en våtdräkt som håller dig varm, frusen = irriterad sen är det kört!!
    Våtskor om fötterna, har två olika sommar , Höst/vår
    Har även en Short våtdräkt av billigt märke till dem varmaste dagarna för att slippa nötta på dyra dräkten.

    Sele ska man börja med tidigt sitt eller midje.

    Pm om du har några frågor , har ju nyss gått igenom din framtid 😉
    Men Är en grym känsla att åka fram genom vågorna , och bara höra vattnet o vinden. Riktigt ha begär.

    Sen blir det steg två issurfing , sjuk bra träning för fotstyrning och segel manövrig.
    Lika skoj som på sommaren :tongue:

    Vad har du för ålder, körkort lättare att ta sig till andra ställen.

    ETT stort Tips Öland HAGA PARK v20 långgrunt, mycket jämnare vind
    Sen kommer alla ditt då, mycket kunnigt folk som kan förklara grunderna.
    Kolla även youtube klipp på instruktioner finns några vettiga som tar upp grunderna.
    Sen BEGINNER TO WINNER den filmen är bra.

    Mvh
    Daniel
    Nybörjarsurfaren

  • ohls3

    Medlem
    21 april, 2012 vid 15:58

    Tack för alla bra tips 🙂

    Jag är ca 190/90. så en brända på minst 120 L vore alltså kanon att starta med. Ser att många brädor som säljs här är under 100L, känns inte riktigt rätt att starta med alltså.

    Har en budget på max 5000:- att starta med, sen kan jag ju knuffa till lite varje år på nya grejer som kan tänkas behövas.

    Jag har en våtdräkt som jag tänkte köra med, ska fixa skor och kanske även en till våtdräkt som är lite tjockare än den jag har.

    Jag har körkort så jag tar mig runt till olika platser att surfa på. Bor i haninge söder som sthlm så det blir att köra lite här. Sen har vi stuga norr om norrtälje så det blir att åka ut till havet där och köra lite i sommar också (om jag funnit någon bräda tills dess)

    tipsa gärna som du/ni ser några vettiga annonser på vad jag behöver för grejer 🙂

Sida 12 av 31

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.