Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!

  • woodleaflay

    Medlem
    27 september, 2011 vid 16:42
    Ola H.;671217 wrote:
    När det gäller vågprylar så handlar det nog om att för stor andel av de presumtiva kunderna numer har en “deal” med någon av shopparna/leverantörerna.

    Är det verkligen så? Är det inte så att många av de du träffar och snackar med har en deal men vi är ganska många andra som inte har det? Jag har ingen deal och de flesta jag seglar med har inte heller några speciella deals. (om man inte räknar de procent som man alltid får om man köper flera saker). Tror snarare att orsaken är att grejjerna håller, är bra flera år och det att det finns flera ställen att köpa från.

    Jag tycker t.ex. att det är helt ok att segla med samma grejjer flera år i rad med den frekvens de används (totalt ca 40-50 gånger per år).
    Dessutom köper jag hellre nya 2011-grejjer från tyskland än någons begagnade till nästa samma pris.

    Jag tror däremot att det just bland vågseglare finns många som gärna byter grejjer ofta och gillar den biten av sporten nästan mer än att segla (att köpa grejjer alltså). Det gör att det kommer ut mycket bra grejjer som inte är så mycket seglade och det är därför det är svårt att få sålt dem. De presumtiva kunderna är antingen lika prylintresserade som säljarna (deal or no deal) och då gäller bara sprillans 2012-er eller så kan de leta efter riktigt bra priser och välja och vraka.

  • sailortrash

    Medlem
    27 september, 2011 vid 17:47
    woodleaflay;671240 wrote:
    Jag tror däremot att det just bland vågseglare finns många som gärna byter grejjer ofta och gillar den biten av sporten nästan mer än att segla (att köpa grejjer alltså).

    Instämmer helt på det där…ibland undrar man ju vad som lockar folk….surfing eller köpa nya grejer? för alla som inte tävlar borde ett kit hålla lätt tio år. en aktiv surfare är väl då uppe i typ 400 ggr totalt..(själv skulle jag hinna med drygt hälften)…..jag tycker man ser det där tvångsbeteéndet i allt fler sporter. jag trodde cykelsport var värst, sen formulagubbarna, men nu har jag insett att det är vågseglarna, som borde vara minst kapital och mest soulseeker, är minst lika beroende av att köpa nytt.:tongue:

  • doc

    Medlem
    27 september, 2011 vid 17:55

    Bullseye. Men fram tills min lön blev bra köpte jag aldrig annat än begagnat och fick ofta vänta innan något bra dök upp. Seglen jag säljer nu är de första jag köpt nya sedan 1990. Nu ligger det fina grejor osålt i långa tider. Tyder det på att vi är samma gäng idag och alla har fast inkomst kanske?

  • v-thun

    Medlem
    27 september, 2011 vid 19:50
    Doc;671190 wrote:
    Så sant. Det enda fåniga är att jag har olika master till dom gamla och dom nya seglen. Budgeten dör ju inte men det känns bortkastat att ha segel i världsklass (samma modell som 2012) på hyllan för att samla damm. På något sätt ett kvitto på hur korkat det var att köpa nya 😉 men jag tänkte att jag skulle ha samma mastkurva och segel som Sinker så vi äntligen kan låna grejor av varandra, när vi nu ändå brukar segla tillsammans…

    Jag skulle lätt kunna tänka mig att köpa den linjen men de är för mycket pengar tyvärr! Om två år löser ja jobb å då jävlar!

  • kesoone

    Medlem
    27 september, 2011 vid 20:17
    Oscar;671208 wrote:
    Men han har inte stått på brädan i år och har börjat slå på en boll med nån pinne….

    Häda detta forum…. tvi tvi

  • sailortrash

    Medlem
    28 september, 2011 vid 08:43
    v-thun;671258 wrote:
    Om två år löser ja jobb å då jävlar!

    …ska du aldrig mer köpa begagnat…?

  • doc

    Medlem
    28 september, 2011 vid 09:48

    Haha!
    Jag köpte nyss en begagnad Streamlined-bom. Den hade jag aldrig betalat fullpris för.

  • ninak

    Medlem
    28 september, 2011 vid 10:26

    För mig som är ny i sporten har det varit perfekt att kunna köpa begagnade, men relativt nya och fräscha prylar till bra pris.

  • v-thun

    Medlem
    28 september, 2011 vid 15:51
    sailortrash;671297 wrote:
    …ska du aldrig mer köpa begagnat…?

    joo, klart! men nyare begagnat än vad jag gjort hittills:)

  • klint

    Medlem
    28 september, 2011 vid 18:18

    Kom igen och lägg ut ett simmer Icon 4,2 + ev. en 370 mast så tar jag det direkt….

  • mes

    Medlem
    28 september, 2011 vid 19:06
    Klint;671344 wrote:
    Kom igen och lägg ut ett simmer Icon 4,2 + ev. en 370 mast så tar jag det direkt….

    Eller varför inte ett 4.0 Combat eller SF eller annat snällt och väluppfostrat segel…+ mast…:)

  • herr-pelegrin

    Medlem
    28 september, 2011 vid 19:06

    Det ligger ganska många brädor med liten volym till salu – Räcker inte vinden till för dessa månde?

  • doc

    Medlem
    28 september, 2011 vid 20:55
    Klint;671344 wrote:
    Kom igen och lägg ut ett simmer Icon 4,2 + ev. en 370 mast så tar jag det direkt….

    Det där är ett fint bevis på vad många års marknadsföring kan leda till. Man skapar lokala traditioner. Alla vill ha Simmer, helst Icon, men hur många vet varför?
    För några år sedan var Simmer Crossover landets mest sålda vågsegel och jag körde också Crossover. Sen började jag prova andra modeller och märken och insåg att bara för att många köper en sak betyder det definitivt inte att det är rätt för alla och att jag körde omkring på något som höll mig tillbaka. Att testa nya grejor kan vara väldigt utvecklande.
    Förutsatt att ekonomin pallar förstås.
    Hade jag fortfarande haft Simmersegel hade jag kanske inte startat den här tråden till exempel 🙂

  • ola-h

    Medlem
    28 september, 2011 vid 23:02

    Men de som inte köper Docs argumentation och kan ju höra av sig till mig för lite telefonkonsultation, i utbyte mot lite sälj-snack för mina Simmer Mission och Icon.

  • doc

    Medlem
    29 september, 2011 vid 08:21

    Haha. Nya MissionX hade kunnat vara nåt för mig tror jag men Icon har jag aldrig gillat. För styvt för min smak. Men jag vet att andra är lyriska. Testar gärna ett Mission vid tillfälle Ola. 😉

    Min poäng är bara att många aldrig provat olika typer av segel och inte vet om det dom kör på egentligen är vad dom gillar bäst. Det hänger väl säkert lite ihop med att vi har så få sessions per år också. Man experimenterar inte så mycket helt enkelt.

    Jag tycks trivas bättre med segel som blir neutrala men som kan köras med lite mer spänning i topp/akterlik. Utöver Goya Banzai har jag ett 5-Oceans 4-lattat på väg. Ska bli spännande att jämföra. Kliver jag sen över till både customsegel och custombrädor behöver jag ju inte fundera på att nånsin få sålt nåt igen 😉

Sida 2 av 31

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.