Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilka segelstorlekar North Warp

  • Vilka segelstorlekar North Warp

    Publicerad av palmwell på 31 juli, 2017 vid 06:41

    Behöver hjälp av kunnigt folk på Surfzone.

    Jag ska börja surfa på allvar igen efter långt uppehåll och behöver uppdatera utrustningen. Jag kommer primärt att surfa i Skåne och är passionerad slalom/freeraceare på ok nivå. Jag väger 85kg och åker primärt en CarbonArt 78 Slalom.

    Jag har teståkt North Warpserien och har tänkt mig tre segel från 2016. Min tanke är att täcka in ett brett vindspektrum från lättare vindar till tuffare skånska höstvindar.
    Är det naivt att täcka in det med tre segel? Funderar själv på 5,6m2 7,0m2 och 8,4m2.

    Uppskattar all hjälp jag kan få! 👍🏼

    palmwell svarade 6 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anders_bergstrom

    Medlem
    14 augusti, 2017 vid 21:15

    Jag tror du tänker helt rätt!

    Nu har jag ingen erfarenhet av just North Warp (Seglar själv Severne Reflex 8), men alla racesegel idag har extremt brett register, så du kommer att kunna täcka in de flesta dagar med 3 segel.

    Du kommer utan problem att kunna hålla din 8.4:a tills du kommer igång bra med din 7.0:a. Flera seglare i Stockholm har haft det steget.

    Det jag skulle fundera på om jag vore dig är det minsta seglet, som eventuellt skulle kunna vara en 6.3:a istället. Jag tror du får väldigt få dagar med en 5.6:a om du väger 85kg. En 6.3:a skulle du få ut mycket mer segling med. Är det väldigt grov sjö där du seglar kan det ju vara skönt med en 5.6:a, men är det hyffsat platt är det bara att hålla i 6.3:an…

    Kanske låter som jag pratar mot mig själv här, då jag själv faktiskt hoppade över 6.4:an i år och tog en 5.7:a istället… ;-). Jag har 8.6 / 7.8 / 7.0 / 5.7 i år. Men jag väger 12kg mindre än dig och är rätt bra på att komma igång i lite vind. Jag kan nästan alltid köra en storlek mindre än övriga, så när andra kör 6.3-6.4 kör jag 5.7.

    De flesta har ju faktiskt 6.3 som favoritstorleken!

  • palmwell

    Medlem
    14 augusti, 2017 vid 22:14

    Tack @anders_bergstrom för att du tog dig tiden att svara!
    Känner mig stärkt i mitt beslut och kommer följa rådet gällande minsta seglet eftersom jag fick just den feedbacken tidigare i veckan. Dessutom är det oftast ganska platt här hemma.

    Grymt med kunnigt folk som tar sig tiden att svara! 🙂

  • jfr007

    Medlem
    21 augusti, 2017 vid 21:44

    tror sl78an blir alltför stor med sextre, tyckte själv den definitivt blev det redan med sjunoll fullt ladd. för mina 74 kg var åttasex sweetspot. men smaken är som baken

  • palmwell

    Medlem
    21 augusti, 2017 vid 21:51

    Tror att det blir bättre nu när SL78an är utbytt mot en lite mindre 2017 Falcon. 🙂
    Tack för att du delar med dig av erfarenheten!
    Johan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilka segelstorlekar North Warp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.