Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite vilka skidor är snabbast?

Taggad: ,

  • vilka skidor är snabbast?

    Publicerad av nissar på 28 december, 2013 vid 20:20

    Hej Snökitare,

    Jag tänkte köpa ett par randoneeskidor, och nu kommer den svåra frågan:

    Vilka skidor kitar man snabbast med i genomsnitt i svenska fjällen? (genomsnitt alla kitebara vindar och alla åkbara underlag) Jag bryr mig bara om att det ska gå fort 🙂

    Lite följdfunderingar:
    finns det någon anledning till att ha breda skidor (>100mm midja) om man bara vill åka kite snabbt?
    tip rocker? radie? längd? (jag = 85kg)

    Om man pratar med en skidexpert som ej kitar, hur beskriver man användningsområdet för skidan? (typ åka knapplift lite vid sidan om liftspåret så fort som möjligt?)

    Och till sist; Stämmer det att det finns Ryssar som kör skiten ur alla andra med sina ryska kiter, vodka och tunga störtlopsskidor?

    PS låt oss för enkelhetens skull inte bry oss om vikt, bara att det ska gå fort!!

    /BN

    nissar svarade 10 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • milkman

    Medlem
    29 december, 2013 vid 16:04

    Du vill ha skidor med så liten radie och flex som möjligt, och jättelånga. Alltså, supertrista skidor. 🙂
    Om du ska offra nått så börja med längden, sen radien och sist flexen.

    Hade jag köpt i butik hade jag beskrivit det så här: En skida som har bra flyt i lössnö men fantastiskt kantgrepp i pisten. (känner dock inte till någon sådan variant).

  • nissar

    Medlem
    29 december, 2013 vid 20:25

    @Milkman 719949 wrote:

    Du vill ha skidor med så liten radie och flex som möjligt, och jättelånga. Alltså, supertrista skidor. 🙂
    Om du ska offra nått så börja med längden, sen radien och sist flexen.

    Hade jag köpt i butik hade jag beskrivit det så här: En skida som har bra flyt i lössnö men fantastiskt kantgrepp i pisten. (känner dock inte till någon sådan variant).

    Tack Milkman, jag läser detta som att ett par styva Randoneeskidor är det som gäller med en radie på mer är 20m. Jag har kört på dynafit (manaslu, baltoro, stocke) men alla dom är ganska mjuka, vad tror du om
    Völkl Nanuq, movement response x eller G3 Zen oxide?

    /BN

  • milkman

    Medlem
    30 december, 2013 vid 20:16

    Testa. Kan inte mycket om randobindningar, har inte ens några själv 🙁
    Om du vill vara snabbast med kite och har bra isvana så föreslår jag skridskor som alternativ. Helst såna som skridskoseglare har, med pjäxor. Du kan välja en rätt liten kite och vänta på mycket vind. Sen är det sjuukt mycket skydd som behövs och en flytväst om du inte hinner stanna 🙂

  • patbor

    Medlem
    9 januari, 2014 vid 11:53

    Jag har kört endel med mina K2 Hardside, de funkar riktigt bra till kite. Enormt kantgrepp, går att få dom att bita även i is. Kiteade över 10mil på en tur med dessa förra vintern, på hård omfrusen snö. Loggade toppfart på 70km/h med min 10m Switchblade från 2009. Har dock inte kiteat i så mycket lössnö med dem. Men jag har använt dom i offpisten endel och där fungerar dom kanon sålänge det inte blir för tight runt fjällbjörkarna. 23m radie har jag för mig att det är, 98mm under fot och tiprocker som fixar flytet i lössnön. Jag tycker skidan är ganska hård, men jag väger lite mindre än dig. Jag har kört på 181cm längd.

  • nissar

    Medlem
    13 januari, 2014 vid 06:10

    Tack för det konkreta tipset PatBor! Något som Hardside är precis vad jag letar efter….

  • gnutten

    Medlem
    13 januari, 2014 vid 18:08

    Slalompjäxor kan funka på vanliga långfärdsskriskor 🙂 Funkade fint på mina i alla fall. Skridskon är enklare modell från typ Stadium. Pjäxan sätts fast men en strapp över vristen och tårna kläms in under en plastbit bara. Funkade perfekt att byta skridsopjäxan mot en slalompjäxa istället. Var iofs inte mycket justermån kvar… Kan var värt att prova om man går i sådan fundereingar 🙂

  • nissar

    Medlem
    14 januari, 2014 vid 11:49

    Nu är jag mest intresserad av att åka fort på snö, på skidor i fjällen, inte på is…. vi håller tråden till detta…

    ((Jag testade ett par Concept 110 skridskor förra året på Värtan, dom var grymma! stor skillnad mot mina vanliga långfärds…))

  • patbor

    Medlem
    24 januari, 2014 vid 11:40

    Skridskor har jag oxå kört endel, knäckte ett par sånna från Stadium ganska lätt, tycker de är för klent byggda för kite, vist går det när det är fin is, men så fort det blir lite buckligt så pallar dom inte. Har istället byggt ett par egna, typ som Concept 110 som Nissar nämnde, med vanliga slalombindningar på, gött att ha om man fastnar i nån spricka i isen i full fart.

    Men tillbaka till skidorna, Jag tycker som sagt att Hardsiden funkar bra. Jag tror iaf du ska undvika allt som har Tailrocker för kantgreppets skull. Sen vill du ju ha tiprockern för att få skidan att flyta när du kommer ut i pudret. Funderar på att sälja mina Hardside faktiskt, köpa en lite kortare och lekfullare skida för svenska fjällen. Jag är 174cm lång och skidorna är 182, så dom är lite långa. Men dra ett PM om du är sugen, de är använda så priset är därefter. Bindningar som är justerbara till nästan alla pjäxor (Marker Griffon Schitzo tror jag dom heter)

  • nissar

    Medlem
    31 januari, 2014 vid 07:00

    Hej, nu har jag beställt ett par K2 hardside 188 med dynafitbindning och hudar från sportconrad, 2013/13 modellen är på rea för 300eur. Tack för all input.

    Skickas från min iPhone via Tapatalk

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite vilka skidor är snabbast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.