Senaste nytt Forums Vågsurfing Vilka vågbrädsmärken gäller?

  • Vilka vågbrädsmärken gäller?

    Publicerad av nikke på 15 oktober, 2009 vid 21:29

    Har absolut noll koll annars skulle jag inte fråga! 😉 Vilka vågbrädsmärken är det som gäller när det gäller bra kvalité? Inte SUP utan vanlig hederlig vågbräda.

    jesper-b svarade 12 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • above_the_law

    Medlem
    16 oktober, 2009 vid 06:55

    Beror på om du menar kvalité rent materialmässigt eller egenskapsmässigt?

    Jag tycker att en “Erkänd” shaper är den bästa garantin för om brädan funkar för de förhållandena som den är tänkt. Otroligt viktigt hur volymen är fördelad i förhållande till outline, rocker och scoop. Märket är mindre viktigt, då olika shapers samarbetar med flera olika bolag. Rawson har ju t ex modeller hos både Pukas och Liqid Force m fl.

    Om du enbart vill ha en hållbar bräda för steniga stränder så köp en epoxyvariant. Snarare valet av material som är avgörande för ding-hållbarheten på vågsidan. MEN, hur många pro-surfers kör epoxy;-)? Epoxy blir generellt livlösare och oroligare i höga farter (no flex).
    Jag kommer nog i o f s välja en epoxyvariant för nästa longboard för att komma ner i vikt, ökad hållbarhet och bättre “glide” (ligger lite högre i vattnet).
    Som vanl bäst om man kan få testa innan köp…
    Good luck!

  • nikke

    Medlem
    16 oktober, 2009 vid 08:57
    above_the_law;583687 wrote:
    Beror på om du menar kvalité rent materialmässigt eller egenskapsmässigt?

    Jag tycker att en “Erkänd” shaper är den bästa garantin för om brädan funkar för de förhållandena som den är tänkt. Otroligt viktigt hur volymen är fördelad i förhållande till outline, rocker och scoop. Märket är mindre viktigt, då olika shapers samarbetar med flera olika bolag. Rawson har ju t ex modeller hos både Pukas och Liqid Force m fl.

    Om du enbart vill ha en hållbar bräda för steniga stränder så köp en epoxyvariant. Snarare valet av material som är avgörande för ding-hållbarheten på vågsidan. MEN, hur många pro-surfers kör epoxy;-)? Epoxy blir generellt livlösare och oroligare i höga farter (no flex).
    Jag kommer nog i o f s välja en epoxyvariant för nästa longboard för att komma ner i vikt, ökad hållbarhet och bättre “glide” (ligger lite högre i vattnet).
    Som vanl bäst om man kan få testa innan köp…
    Good luck!

    Man tackar för tipsen! Du kan inte slänga ur dig några kända shapers, har somsagt noll koll på vanliga vågbrädor!

  • skarabe

    Medlem
    16 oktober, 2009 vid 09:30

    Sen är det väl så att de massproducerade brädorna har en väl fungerande och beprövad allround-shape och funkar säkert helt OK om du vill ha tex din första bräda – oavsett märke. Självklart blir ju en custombräda mer skräddarsydd för dig och har kanske lite mer soul, men kostar ju någon slant extra också.. De lite “dyrare” märkena har väl många gånger iofs standardmodeller, men handgjorda, och kostar därför lite mer..

    Tveksam till om epoxy klarar smäll mot stenstrand bättre än polyester – smackar du brädan mot en sten i brytet lär den spricka, oavsett material eller produktionssätt.. Men visst, en epoxybräda kanske klarar vanliga pressure-dings från tex knäna bättre än en polyesterbräda.

    Men, jag är noob inom vågsurfing och ska kanske egentligen inte lägga mig i sånt jag inte har riktig koll på..

  • nikke

    Medlem
    6 november, 2011 vid 21:43

    Ska välja bräda nu och har lite beslutsångest, SUP eller vanlig hederlig vågbräda?

    skarabe;583723 wrote:
    Sen är det väl så att de massproducerade brädorna har en väl fungerande och beprövad allround-shape och funkar säkert helt OK om du vill ha tex din första bräda – oavsett märke. Självklart blir ju en custombräda mer skräddarsydd för dig och har kanske lite mer soul, men kostar ju någon slant extra också.. De lite “dyrare” märkena har väl många gånger iofs standardmodeller, men handgjorda, och kostar därför lite mer..

    Tveksam till om epoxy klarar smäll mot stenstrand bättre än polyester – smackar du brädan mot en sten i brytet lär den spricka, oavsett material eller produktionssätt.. Men visst, en epoxybräda kanske klarar vanliga pressure-dings från tex knäna bättre än en polyesterbräda.

    Men, jag är noob inom vågsurfing och ska kanske egentligen inte lägga mig i sånt jag inte har riktig koll på..

  • sharkboy

    Medlem
    9 november, 2011 vid 13:44
    above_the_law;583687 wrote:
    Om du enbart vill ha en hållbar bräda för steniga stränder så köp en epoxyvariant. Snarare valet av material som är avgörande för ding-hållbarheten på vågsidan. MEN, hur många pro-surfers kör epoxy;-)? Epoxy blir generellt livlösare och oroligare i höga farter (no flex).
    Jag kommer nog i o f s välja en epoxyvariant för nästa longboard för att komma ner i vikt, ökad hållbarhet och bättre “glide” (ligger lite högre i vattnet).
    Som vanl bäst om man kan få testa innan köp…
    Good luck!

    sorry, men det finns lite fel i detta inlägget. Och begreppet epoxy är rätt bredd. Det finns XTR med epoxy (som Jordy och flera pros kör), firewires (som taj och flera andra oxå kör), Coil, sandwich som surftechs (som få proffs kör) osv.
    Epoxy är egentligen bara limmet, skummet och övriga konstruktion kan skiljer sig dramatist.
    Det ända riktigt skilnad man kan beskriva är att epoxy är styvare och lättare.

    Jag har testat nästan alla dem olika, och jag kan sägat att dem ge mer response, speciellt i små och rena vågor, så på det sättet är dem livligare, men tappar driv eftersom dem är lättare och styvare.

    Jag hade i och för sig en Coil bräda, utan stringer, som var nästan tvärtom, den drev som fan, men var inte särksild kvik, funkade utmärkt i vågor med mer face men mindre brant

    ‘Oroligare i högra fartor’ stämmer bara delvis, om ytan är chopfri så tycker jag att det är nästan tvärtom, men träffar du på lite textur på vatten ytan så stämmer det ganska mycket.

    I övrigt så tycker jag att dem passar bra till små cleana dagar, coil var lite annorlunda, det passade till stora rena dagar, men i övrigt så tycker jag at polyester är nog optimal för svenska förhållande (prestationsmässigt)

  • nikke

    Medlem
    10 november, 2011 vid 20:50

    Tack för infon! 🙂

    SharkBoy;675049 wrote:
    sorry, men det finns lite fel i detta inlägget. Och begreppet epoxy är rätt bredd. Det finns XTR med epoxy (som Jordy och flera pros kör), firewires (som taj och flera andra oxå kör), Coil, sandwich som surftechs (som få proffs kör) osv.
    Epoxy är egentligen bara limmet, skummet och övriga konstruktion kan skiljer sig dramatist.
    Det ända riktigt skilnad man kan beskriva är att epoxy är styvare och lättare.

    Jag har testat nästan alla dem olika, och jag kan sägat att dem ge mer response, speciellt i små och rena vågor, så på det sättet är dem livligare, men tappar driv eftersom dem är lättare och styvare.

    Jag hade i och för sig en Coil bräda, utan stringer, som var nästan tvärtom, den drev som fan, men var inte särksild kvik, funkade utmärkt i vågor med mer face men mindre brant

    ‘Oroligare i högra fartor’ stämmer bara delvis, om ytan är chopfri så tycker jag att det är nästan tvärtom, men träffar du på lite textur på vatten ytan så stämmer det ganska mycket.

    I övrigt så tycker jag att dem passar bra till små cleana dagar, coil var lite annorlunda, det passade till stora rena dagar, men i övrigt så tycker jag at polyester är nog optimal för svenska förhållande (prestationsmässigt)

  • jesper-b

    Medlem
    16 november, 2011 vid 13:02

    Kända shapers och märken: Gå in på surfline.com och kolla deras avdelning för detta. Just nu en aktuell del som heter:

    http://www.surfline.com/gear/winter-surfboard-buyers-guide/

    Just de modeller som visas upp där är inte vad du ska ha shapemässigt. Vinterbrädor på surfline är oftast för stora powervågor. Kolla in deras motsvarande avsnitt för sommarbrädor iställer. Märkena är dock alla erkända topgrejor. Men såååå viktigt är inte märke, utan snarare modell. Läs på lite och snacka med surfande kompisar så du får ett hum om vad du ska ha för storlek på plankan, sen kan du kolla upp vad olika shapers och tillverkare har att erbjuda, och vad du kan få tag på till vettigt pris.

    Och sanwichbrädor i epoxy håller mycket mycket bättre än utan sandwich i både polyester och epoxy, men som sagt när man utvecklas och börjar känna skillnad i flex och sånt, kan man ändå vilja ha en traditionell poly/pu-planka.

    /JB

    Creator of Eight-08 surfboards

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Vilka vågbrädsmärken gäller?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.