Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka vågsegel ger det bästa hänget?

  • Vilka vågsegel ger det bästa hänget?

    Publicerad av joloo på 8 april, 2016 vid 21:40

    Det slog mig här i veckan när jag körde att det aldrig pratas om hur mycket segelets profil påverkar vilket häng man kan få i luften? Eller det kankse inte spelar så stor roll helt enkelt?

    snaffe svarade 8 år sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • rillestark

    Medlem
    9 april, 2016 vid 11:10

    Det här lär nog fortfarande vara i topp, skulle jag tro! 🙂

    http://www.sailworks.com/the-gear/sails/hucker.html

    https://www.youtube.com/watch?v=7uSBG7mk1V0

    Edit: Hittade en video. 🙂

    Frid!

  • hakuna

    Medlem
    9 april, 2016 vid 12:17

    De ser ut att köra 1kvm större segel än vad jag skulle valt i den vinden!

  • snaffe

    Medlem
    9 april, 2016 vid 15:55

    @RilleStark 738713 wrote:

    Det här lär nog fortfarande vara i topp, skulle jag tro! 🙂

    http://www.sailworks.com/the-gear/sails/hucker.html

    https://www.youtube.com/watch?v=7uSBG7mk1V0

    Edit: Hittade en video. 🙂

    Frid![/QUOTe

    Ja Hucker ger bra luft. Dock väldigt långt ifrån ett vågsegel.

  • rillestark

    Medlem
    9 april, 2016 vid 19:39

    Jo, så är det ju! Men man får sällan allt i ett, å ibland får man kompromissa! 🙂

    Frid!

  • tws

    Medlem
    9 april, 2016 vid 20:12

    5.0 Gaastra IQ 3 1/2 battens, eller NP Atlas. Masse power.

  • dendrite

    Medlem
    10 april, 2016 vid 06:55

    Är mer buk = mer häng?

  • robin

    Medlem
    10 april, 2016 vid 20:05

    @hakuna 738717 wrote:

    De ser ut att köra 1kvm större segel än vad jag skulle valt i den vinden!

    Verkligen! Har sett den filmen många gånger men faktiskt aldrig tänkt på det. Vilken skicklighet att hålla ihop grejorna i de vågorna med så mycket tryck, och sedan dessutom ladda på så feta hopp! Tror mer på att hänget i hoppen där berodde på seglarnas skicklighet och överriggning snarare än segeldesign. Någon som har provat ett Hucker som kan berätta hur det känns?

  • john1

    Medlem
    11 april, 2016 vid 13:36

    Va gör ni som kan hoppa på riktigt här hemma? Ser på videon att dom inte är ikrokade, men borde det inte ge ennu mer kraft att vara ikrokad om man känner sig under kontrollerade situationer? Längste hoppet jag sätt är nog Kevin P. som filmades i “sand i mellan tårne för många år sedan.
    JJ

  • raggarn

    Medlem
    12 april, 2016 vid 17:16

    kördes det inte en “Höjdhoppstävling” på Hookipa för några år sen med nå´n slags mätning å grafer från land…???….

    ok hittade den här… http://www.windsurfers.de/tv/maui-high-jump-contest_v-1414.html
    fast de va ju bakåtloopar… 🙂

  • joloo

    Medlem
    12 april, 2016 vid 20:30

    Kul med alla svar. Jag var egentligen mer ute efter om du tex använder en hårdvindsriggad 5,0 eller en lösare riggade 4,5 i samma förhållanden vad som ger bäst häng. Antalet lattor borde kanske också ha en viss effekt?

  • snaffe

    Medlem
    13 april, 2016 vid 08:00

    @Robin 738729 wrote:

    Verkligen! Har sett den filmen många gånger men faktiskt aldrig tänkt på det. Vilken skicklighet att hålla ihop grejorna i de vågorna med så mycket tryck, och sedan dessutom ladda på så feta hopp! Tror mer på att hänget i hoppen där berodde på seglarnas skicklighet och överriggning snarare än segeldesign. Någon som har provat ett Hucker som kan berätta hur det känns?

    Japp. Hucker känns som ett lättkört slalom/freerace segel utan cambers. Snabbt och lättkört men är absolut inget manöversegel. Kan absolut tänka mig att det ger bra lyft. Det är ett snabbt segel.

  • mwp

    Medlem
    14 april, 2016 vid 18:52

    Kör på hucker segel är tungviktare och kan ha i stort sett samma storlek som lättviktare.
    Hucker seglen är otroligt välsydda och känns kanske lite tyngre på land.
    Eller som Sailworks säger själva” The muscle car in windsurfing”😄

  • john1

    Medlem
    14 april, 2016 vid 20:22

    Om jag inte tar fel så har Huckersegeln vindens “resultantkraft” högt upp och långt fram vilket ger mkt. kraft framåt, men också egenskapen att brädan får ett “lyft” eller ligger högt i vattnet.
    Kraften högt upp gör också att man måste reagera snabbt för att inte stå på tårna vid starka vindstråk. Seglet ger en kraftig acceleration vilket också indikerar att det kan vara svårare med en lite äldre “bananbräda” som kommer trögare i gång. Skall den kombineras med en vågbräda bör man kanske ha en modern vågbräda med ett långt rakt parti i aktern.
    Detta är ingen kritik av seglet, jag vet att man seglar mkt. bra med det här i Sverige (bump´and jump)i choppig onshore. Passar möjligt bäst till freewave/freeridebrädor.
    JJ

  • snaffe

    Medlem
    18 april, 2016 vid 18:16

    Hucker och vågbräda kan jag inte se någon mening med om du inte är enbart ute efter att hoppa högt och långt. Hucker ska köras med med en fartorienterad bräda annars tappar man hela poängen med seglet. Om du ska köra freewave finns det segel som är betydlig bättre lämpade för detta.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka vågsegel ger det bästa hänget?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.