Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda: ca 105l för Läjet + plattvatten

  • sailortrash

    Medlem
    26 maj, 2016 vid 14:15

    Jag har kommit till samma insikt, FSW duger varken till freestyle eller till wave, iallafall inte i st. 100 l. I 85 l kanske det funkar till våg, men då för att en sån liten bräda ofta går att manövrera pga sin litenhet skulle jag tippa, inte pga shapen..

  • dr-masse

    Medlem
    27 maj, 2016 vid 08:33

    Just Läjet tycker jag är ett toppbra spot för en mer traditionell fsw. I lite slöare vågor kan en fsw vara äkta kul, även för vågridning.

    Och det är rätt stor skillnad på olika fsw, vissa är verkligen mer freeride, andra kan man åka vågor med riktigt bra.

    Annars håller jag med, för plattvatten tar jag hellre freestyle och i vågor en riktig vågis. Och kite i lättare vindare för vågåkning är helt klart ett vinnande koncept.

  • malibu

    Medlem
    27 maj, 2016 vid 14:24

    Hmmmm…Kanske ska prova på kite istället…

  • sailortrash

    Medlem
    27 maj, 2016 vid 14:52

    @malibu 739342 wrote:

    Hmmmm…Kanske ska prova på kite istället…

    Ja det är skumt att det inte är vanligare på östkusten där vinden är lite svagare. Jag har kanske vindsurfat för länge för att uppskatta twintipåkning, vågridning är ju grejen med kite enligt mig..

  • hakuna

    Medlem
    27 maj, 2016 vid 15:07
  • tws

    Medlem
    28 maj, 2016 vid 13:19

    @dr Masse 739336 wrote:

    Just Läjet tycker jag är ett toppbra spot för en mer traditionell fsw. I lite slöare vågor kan en fsw vara äkta kul, även för vågridning.

    Och det är rätt stor skillnad på olika fsw, vissa är verkligen mer freeride, andra kan man åka vågor med riktigt bra.

    Annars håller jag med, för plattvatten tar jag hellre freestyle och i vågor en riktig vågis. Och kite i lättare vindare för vågåkning är helt klart ett vinnande koncept.

    Du tenker på Fanatic Freewave, som egentlig er et ekte wavebrett.

  • canoya

    Medlem
    30 maj, 2016 vid 14:23

    Firemove finns väl i mindre storlek än 112 liter också, kan det vara nåt?

  • malibu

    Medlem
    30 maj, 2016 vid 19:11

    Jag har börjat fundera på om det kanske är en “stor vågbräda” jag ska ha. Dagarna på plattvatten blir inte många utan det handlar nog främst om att ha en bräda som klarar lite störra segel när vinden börjar lägga eller sig eller när det är lite klenare vind.

    Goya One kanske?

  • canoya

    Medlem
    31 maj, 2016 vid 07:58

    Jag bytte en FSW (JP FSW 93) mot en vågbräda (Simmer Quantum 95) med ungefär samma bredd och har konstaterat att jag saknar farten i FSWn för skvalp- och plattvattensegling. I och med att jag har en mindre vågbräda också (RRD Wave Cult Quad 83) så börjar jag fundera på att byta min Quantum 95 mot en FSW på ca 100 liter för att få tillbaka farten. Quantum sägs ju ändå vara en vågbräda med bra fart, men för plattvatten tycker jag inte det räcker, det behöver iallafall vara typ lår- till höfthöga vågor för att fördelarna med stor vågbräda ska överväga. Kanske att man också kan säga att ju mer onshore desto mindre fördel med vågbräda kontra FSW? Håller någon mer med om detta?

    För dig med en 92 liters vågbräda som minsta undrar jag om inte du kommer att få lite samma upplevelse med en större vågbräda (runt 105 liter). Det är ju inte så ofta det är några stora vågor är det blåser för lite för att 92 liter ska räcka. Om du ändå väljer en riktig vågbräda så se till att den är rätt så fartorienterad, annars finns risken att den känns trög och långsam i plattvatten och “bump-and-jump”-förhållanden.

    Bara några tankar för att göra ditt val ännu svårare 🙂

    /Håkan

  • john1

    Medlem
    31 maj, 2016 vid 11:01

    Prova få tag i en RRD Firewave 102, lika snabb som en FSW och planar lätt som en FSW.
    titta ev. på:
    http://www.robertoriccidesigns.com/equipment/shop/firewave-ltd/

    Jag köpte min (92 liter) i Varberg, möjligt det finns kvar en bräda som du kan få betydlig rabatt på.
    JJ

  • tws

    Medlem
    31 maj, 2016 vid 11:18

    Du kan forsøke noe som er veldig vanskelig, men likevel mulig. Gå bort til en snubbe som har et brett du kan tenke deg. Spør høflig om du kan seile brettet hans i 5 minutter. Du lover å være forsiktig. Du får helt sikkert lov. Sjansen er likevel at du aldri gjør dette enkle trikset for å lære mer om både ditt nuværende brett og nye modeller. Det blåser og du er selvsagt panikkslagen. Tenk om vinden forsvinner? Eller enda verre, tenk om brettet du tester er bedre enn det du allerede har? Da må du jo bruke penger! (Arrrggh!) Men det aller verste du kan forstille deg er selvsagt dette: Tenk om alt du betalte for brettet er bortkastede penger? (You bet!)

  • gustav1980

    Medlem
    31 maj, 2016 vid 12:04

    Ett problem med Firemove (och säkert alla andra brädor men väl tilltagen bredd i förhållande till volym) är att de oaktat size känns förhållandevis stora när man vill att de ska kännas små, tex i choppigt vatten. I lägen då man behöver volym, tex för att dra rigg eller nå planing trots att vinden droppat, så blir man smärtsamt påmind om att volym saknas.

    Nu vet jag inte vad trådskaparen väger men jag med mina + 90 kg är ännu inte övertygad om storheten (bortsett från i choppigt vatten då….) med breda brädor a la firemove.

  • sailortrash

    Medlem
    31 maj, 2016 vid 13:22

    Firemove är ju den totala tvålkoppen. Den är ju hopplös i chop och antagligen skulle jag tycka att den suger i vågor. Nej, antingen freestyle för att öva teknik på platt, eller slalom för att köra fort fort. Fsw är som alla andra kompromisser, inte bra på ngt. Inte bra på fart, inte bra på manöver, inte bra flyt för freestyle. Vad är de egentligen så populära för?

  • john1

    Medlem
    31 maj, 2016 vid 14:03

    En liten fråga bara:
    Tror alla att jag menar Firemove när jag skriver Firewave? Firewave är en helt annan bräda.
    JJ

  • surfen

    Medlem
    31 maj, 2016 vid 14:06

    Nu har jag läst alla inlägg! Tycker att det dissas rätt hårt på FSW brädorna, kan inte hålla med! Kör själv en Patrik FSW 94 liter, som lättvindsbräda och nu i år med 6,3m² segel skitkul bräda både på plattvatten och vågor. Använder den ner till 5,3m² fungerar även med 4,7 och 4,2m² segel utan att bli bånglig, plockar sen fram en vågis. Med dom stora seglen används en lite rakare fena för att få upp den lite lättare i planing med 5,3 seglet en 27 cm fena lite svept för att få den lite mera svängig(4,7 4,2m² med en 24 fena). Den är snabb, svängig och ruskigt skön att segla med när det är lite klenare med vind. Fungerar precis som jag vill att en bräda ska göra, används flitigt i hela Sverige både på insjön och utmed hela kustremsan från ostkust till västkusten.

    Ska man klaga på något så är den faktiskt lite för snabb att ha i vågor, men det går att labba lite med fenor så man får ner farten…..

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda: ca 105l för Läjet + plattvatten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.