Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda ska jag välja till Roxen?

  • Vilken bräda ska jag välja till Roxen?

    Publicerad av spray på 4 februari, 2013 vid 20:44

    Hej!

    Behöver ny bräda. Har seglat några år nu till och från och kört x-cite ride 145 och x-cite ride 120. Tycker om att svänga lite men är mera åt freerace -hållet (har seglat NP V8 etc tidigare)

    Jag väger ca 80kg och brukar segla 6-8kvm segel. (Har dock aldrig seglat på Roxen)

    Brädor jag funderat på (ca 120liter)

    JP Supersport

    Starboard Isonic

    Starboard Futura

    JP X-Cite

    Kan ni rekomendera mig någon av dessa?

    spray svarade 11 år, 1 månad sedan 12 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • mahi

    Medlem
    4 februari, 2013 vid 20:50

    JP X-Cite ride – jättetrött och jättetråkig.
    Starboard Isonic – kanonbräda!

  • spray

    Medlem
    4 februari, 2013 vid 21:13

    Hur är isonic för annat än speed? Funkar den att svänga lite med också? Är den väldigt smal och svår?

  • jester

    Medlem
    4 februari, 2013 vid 21:29

    Isonicen är lite mera extrem jämfört med Futura och JP Supersport. Har kört en föregångare till SuperSport, och den var riktigt riktigt bra. Så vill du ha en lite snällare bräda än en full-slalom, (Isonic) men samtidigt lite snabbare och mer aktiv bräda än X-cite så hade jag valt mellan SuperSport och Futura.

  • jester

    Medlem
    4 februari, 2013 vid 21:31

    Rent spontant tycker jag kanske att 120 liter är lite stort? Borde vara en extrem lättvindsbräda för 80 kg… Du borde kunna dra rigg och kajka hem utan större problem på en bräda som ligger på dryga 100 liter utan problem om du har lite erfarenhet.

  • bicless

    Medlem
    5 februari, 2013 vid 22:02

    Kass och byig vind på roxen gissar jag.

    Jag skulle tagit nått brett och kort. Jag har kört AHD freerace en hel del i sth området i sommar och den typen av bräda är grym för ojämna förhållanden, planar tidigt, håller planing bra i jipp. Lätt att svänga för att vara så bred. Det finns denna typ av bräda från alla märken

    Sen kommer de gå utmärkt köra på roxen med en vanlig freeride men då måste du gå upp så mycket i volym för att få bredd och det gör brädan tungre och tråkigare i den typen av segling.

    Leta kvoten typ

    115 liter bredd 71cm eller mer
    130 liter bredd 75cm eller mer

    Så borde det hjälpa till ringa in brädor som ger bra och kul segling för insjö i mellansverige.

  • douglas-l

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 09:01

    Njaaa…som local kan jag intyga att Roxen pga venturieeffekt är ett riktigt blåshål. I regel mellan 3-5 m/s mer än vad proggen säger. Det är betydligt fler 5.0 – 6.0 dagar än lättvindsdagar och ofta 4.0 – 5.0. Många av klubben surfare kör 80-100 lit. Själv väger jag 100 pannor och kör väldigt sällan över 100 lit. Mycket chop gör att det blir jobbigt med stora brädor. Väger du 80 kg och är hyffsat van skulle jag inte gå över 100-110 lit.

    En vanlig Roxen dag!
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=OSMjx6-KtGw#!

  • bicless

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 09:28

    shit , dags att flytta till Linköping 🙂

  • oscar

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 16:40

    You don´t talk about fight club!!:grin:

  • spray

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 17:43

    Har hittat en Starboard Futura Carbon 111liter som tar segel mellan 6-8m. Vad tror ni om denna?
    Vill också ha tips på en riktigt bra kolfiberbom.

    Berätta gärna mer om Roxen, var surfar ni, kan någon mer bekräfta det någon ovan nämnde ang vindstyrkan?

  • Aquario

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 20:13

    Vet inte om du läst den här testen, men det verkar som om JP Supersport och Starboard Futura är de som placerar sig i toppskiktet. Men o m ögat får välja så är Futuran betydligt snyggare, jag hade slått till på en Futura 111 om priset är rimligt

    http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/2011/110-freeride-intro-2011.html

    Har själv haft en Supersport på 110 liter, och den kändes väldigt stabil och mjuk i shop, men fick tillfälle att byta till en JP FSW, Så det blev att offra 18 liter i volym, återstår att se om bytet var bra eller dåligt .

  • jlaser

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 20:15

    Hej, är stockholmare men surfar i bland på Roxen. Kan intyga att det oftast tutar i bra mycket mer på Roxen än vid t.ex. Torö (och för den delen Vättern). Surfar gör man vid Tvärskogsudde. Kolla http://www.linsurf.com. 6m2 är ganska stort för många dagar på Roxen, 30+ liter gör det dock behagligt att dra rigg och man kan ju iofs. köra mindre segel än rekommenderat.

  • oscar

    Medlem
    7 februari, 2013 vid 05:59

    På Roxen behövs 2 brädor då det inte är ngn typisk insjö. Vill du segla mkt så kan en 7-8 vara bra att ha. Men det är mkt segling med segel under 6.0. En starboard futura 111 blir nog en perfekt första bräda för dig på Roxen. Du märker själv efter ett tag att du kommer vilja ha en mindre också.

    I övrigt http://www.linsurf.com

  • spray

    Medlem
    9 februari, 2013 vid 13:13

    Verkar lovande! Vad rekomenderar ni för storlek på racesegel/freeracesegel till roxen om man vill surfa relativt ofta?

  • spray

    Medlem
    13 februari, 2013 vid 15:18

    Det blev en starboard futura 111liter, carbon versionen…

  • andersbq

    Medlem
    13 februari, 2013 vid 17:55

    Det är en bra bräda, lätt att gippa med. Inte super snabb men funkar för fri segling.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda ska jag välja till Roxen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.