Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken hängsele?

  • Vilken hängsele?

    Publicerad av dendrite på 11 april, 2017 vid 10:00

    Funderar på att skaffa ny hängsele då min gamla är lite för stor och glider upp på bröstkorgen trots att jag har det så hårt åtdragen det går. Nu är frågan vilken man ska skaffa. Midjesele är väl att föredra då jag mest kör freeride, bump and jump och ska börja med vågsegling. Har även en Gaastra midjesele nu så är van vid det. Dakine T7 verkar vara en populär midjesele, men den är ju svindyr (2000kr). Synd att man inte kan beställa till Sverige från deras hemsida då den endast kostar drygt 115 USD där inkl frakt inom USA.

    jlhp svarade 6 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    11 april, 2017 vid 10:47

    Den som passar bäst. Om du kan, åk till butik (blir väl Skidsport eller Surfspot i Stockholm) och testa. Passform är det som avgör. Själv har jag min midjesele ganska löst och låter den falla ner mot höfterna, tycker det är väldigt najs och ger mer kraft. Funderar till och med på att gå upp en storlek så att den kan sitta ännu lösare.

  • dendrite

    Medlem
    11 april, 2017 vid 11:20

    Du drabbas inte av att selen åker uppåt om den sitter löst? Min sele rör sig uppåt under surfpassen så jag blir tvungen att ta paus för att dra åt den hårdare under surfet. Men förstår att det är bäst att testa sig fram för att hitta en som passar.

    Hur är det med glidande jämfört med fast krok? Jag har fast på min nuvarande sele men glidande låter ju bra i teorin då man vrider överkroppen ibland och det kanske är bra att kroken följer med då?

  • dr-masse

    Medlem
    11 april, 2017 vid 11:44

    Har länge kört glidande krok, men slutat med det sedan jag har selen lösare, det vrider sig rätt ändå. Jag höll i många år på med att spänna selen mer och mer för att få den att sitta, men lösningen för mig var att göra precis tvärtom – sluta spänna och ha den löst.

    Jovisst åker selen upp, framförallt när man trillar i, men då trycker jag bara ner den igen. Sällan (aldrig) ett problem under segling, mer efter krascher å spolningar.

  • dendrite

    Medlem
    11 april, 2017 vid 11:58

    Kanske skulle testa din taktik då först innan jag köper nytt! Det är möjligt att selen åker upp när jag trillar i, men märker det när jag är i hakad och då känns det som att den dras i uppåt. Är ju faktiskt riktigt obekvämt att ha selen hårt spänd så slipper man det är det ju mycket vunnet.

  • dr-masse

    Medlem
    12 april, 2017 vid 08:20

    En grej, tycker jag, som är riktigt bra när man har selen löst är att skaffa en sådan där “kitepad” till kroken. Den håller sig bättre på plats och kan liksom inte vridas runt om selen åker upp under segling.

    Jag har satt en sådan här på min vindsurfsele:

    http://www.surfspot.se/spreader-bar-pad-dakine.html

  • aggrosurf

    Medlem
    12 april, 2017 vid 18:36

    har också selen löst sittande nere på höfterna. har även noterat att den slits betydligt mindre så.. köpte min dakine t3 2008..Still going strong.

  • rmz

    Medlem
    13 april, 2017 vid 04:23

    @dendrite 743494 wrote:

    Funderar på att skaffa ny hängsele då min gamla är lite för stor och glider upp på bröstkorgen trots att jag har det så hårt åtdragen det går. Nu är frågan vilken man ska skaffa. Midjesele är väl att föredra då jag mest kör freeride, bump and jump och ska börja med vågsegling. Har även en Gaastra midjesele nu så är van vid det. Dakine T7 verkar vara en populär midjesele, men den är ju svindyr (2000kr). Synd att man inte kan beställa till Sverige från deras hemsida då den endast kostar drygt 115 USD där inkl frakt inom USA.

    Kan rekommendera hotsails waveseat, som en skön midjesele som går ner över rumpan med spännen runt ljumskarna!25bb33e52b9b78e833aa9ce90c049015.jpg

    Skickat från min E6633 via Tapatalk

  • sundheden

    Medlem
    13 april, 2017 vid 06:53

    Bästa rådet är helt klart att prova en sele i butik så den är bekväm och samtidigt se hur den är designad. Många selar har ju ett mönster i sig som är designat för att stanna bättre i position.
    Sen kan det ju vara så att plast-grejerna man spänner åt remmarna med är slut så man får spänna om hela tiden.

    Jag själv köpte min första midjesele i vintras, Mystic Legend, och den sitter jävligt bra och var den mest bekväma för mig när jag provade den i butik.
    Jag har tidigare bara kört med sittsele sen tidigt 90-tal med kroken väldigt lågt och med Mystic Legend kunde jag få krogen väl under naveln.

  • dendrite

    Medlem
    13 april, 2017 vid 07:43

    Ja prova i butik blir det helt klart innan köp.
    Waveseat låter ju som det bästa av två världar, finns den HSM selen att testa någonstans?

  • rmz

    Medlem
    13 april, 2017 vid 10:30

    @dendrite 743528 wrote:

    Ja prova i butik blir det helt klart innan köp.
    Waveseat låter ju som det bästa av två världar, finns den HSM selen att testa någonstans?

    Ser att dom gör bara hängselar på beställning nu, jag har en waveseat i st L hemma som jag iofs inte använder nu när jag kör 100 % racing, men som jag inte tänkt sälja!

    Skickat från min E6633 via Tapatalk

  • dendrite

    Medlem
    13 april, 2017 vid 12:14

    Hittade en bra artikel från Peter Hart om ämnet:
    http://www.windsurf.co.uk/hook-line-and-sinker/

    “For example in a waist harness, if the hook is always pointing up and the load is on your ribs and the harness keeps riding up, you need to stop squatting and stand taller. If that still isn’t working, lower the boom”.

    “The one thing that did keep annoying me was having to do the wiggle to lower the harness every few runs or after a poor forward landing where the water pushed it up”.

  • kinetic

    Medlem
    13 april, 2017 vid 13:20

    Apropå selar som håller och håller…Min Gaastra SpeedLite köpte jag 1989, o den hänger med än. Förvisso jäkligt sliten, har givetvis lagat “ben-remmarna” 2-3 gånger. Men nu är den inne på sista versen, köpte en ny sele för 4-5 år sen men har dragit mig för att börja använda den 😀 .

  • jmn

    Medlem
    13 april, 2017 vid 22:28

    @dendrite 743494 wrote:

    Funderar på att skaffa ny hängsele då min gamla är lite för stor och glider upp på bröstkorgen trots att jag har det så hårt åtdragen det går. Nu är frågan vilken man ska skaffa. Midjesele är väl att föredra då jag mest kör freeride, bump and jump och ska börja med vågsegling. Har även en Gaastra midjesele nu så är van vid det. Dakine T7 verkar vara en populär midjesele, men den är ju svindyr (2000kr). Synd att man inte kan beställa till Sverige från deras hemsida då den endast kostar drygt 115 USD där inkl frakt inom USA.

    Kolla här, finns några 2016 kvar till åtminstone lite bättre pris. https://www.dakine-shop.com/Sports/Windsurf/Harnesses/?p=1

  • jmn

    Medlem
    13 april, 2017 vid 22:35

    @dendrite 743494 wrote:

    Funderar på att skaffa ny hängsele då min gamla är lite för stor och glider upp på bröstkorgen trots att jag har det så hårt åtdragen det går. Nu är frågan vilken man ska skaffa. Midjesele är väl att föredra då jag mest kör freeride, bump and jump och ska börja med vågsegling. Har även en Gaastra midjesele nu så är van vid det. Dakine T7 verkar vara en populär midjesele, men den är ju svindyr (2000kr). Synd att man inte kan beställa till Sverige från deras hemsida då den endast kostar drygt 115 USD där inkl frakt inom USA.

    Kolla här, finns några 2016 kvar till åtminstone lite bättre pris.
    https://www.dakine-shop.com/Sports/Windsurf/Harnesses/

  • jmn

    Medlem
    13 april, 2017 vid 22:39

    @dendrite 743494 wrote:

    Funderar på att skaffa ny hängsele då min gamla är lite för stor och glider upp på bröstkorgen trots att jag har det så hårt åtdragen det går. Nu är frågan vilken man ska skaffa. Midjesele är väl att föredra då jag mest kör freeride, bump and jump och ska börja med vågsegling. Har även en Gaastra midjesele nu så är van vid det. Dakine T7 verkar vara en populär midjesele, men den är ju svindyr (2000kr). Synd att man inte kan beställa till Sverige från deras hemsida då den endast kostar drygt 115 USD där inkl frakt inom USA.

    Kolla här, finns några 2016 kvar till åtminstone lite bättre pris.
    https://www.dakine-shop.com/Sports/Windsurf/Harnesses/

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken hängsele?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.