Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken neopren sko?

  • Vilken neopren sko?

    Publicerad av tim-eriksson på 10 september, 2007 vid 18:56

    Då det börjar bli lite kallt om fossingarna och att jag skar upp foten rätt rejält för några veckor sedan är två faktorer som gör att jag nu tänker köpa skor!

    Men… Vilka skor bör jag köpa? eller vilken typ. Jag kommer köra med dessa skor framförallt på höst/vår men även på sommaren på ställen där botten kräver det. men inte så ofta…

    Hur mycket känsla förlorar man om jag köper ett par tjockare, och kommer det vara jobbigt att ha ett par sådana mitt i sommaren dem få gånger jag kommer ha det ?

    Funderar på Mystic Blade;
    http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?cPath=27&products_id=199&osCsid=aadeaaeb6938b168779998184c19511a
    Framförallt för att jag bor granne med en kille som är återförsälajre för ontopwater och har dem hemma i lager… Men dem verkar väll rätt okej?

    Eller bör jag köpa ett par låga tynnre? billigare men inte alls lika varma nu när det är lite kallt..

    Finns även Mystic Blade för 100 kr billigare som nästan är samma sko;

    http://www.ontopsports.com/catalog_2/index.php?cPath=27&osCsid=aadeaaeb6938b168779998184c19511a

    Det jag framförallt är rädd för är att förlora barfota känslan helt… Samt att jag inte kommer vilja ha dem på sommaren för att dem är så tjocka.

    supasonic svarade 16 år, 7 månader sedan 23 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • jps

    Medlem
    10 september, 2007 vid 19:21

    Om du vill ha skydd på sommaren och värme på hösten/vintern behöver du två par.

    Tex Atan Polar på vintern. Mycket bra.

    Sommarskor får någon annan komma med goda råd om

  • imported_macts

    Medlem
    10 september, 2007 vid 19:36

    Hej

    Jag kör med Prolimits sommar och vinterdojjor. Dom är mycket bekväma och funkar kanon!

  • sinker

    Medlem
    10 september, 2007 vid 19:47

    Nån som vet om NPs nya sko är något att ha? n-Grip http://www.neilprydewaterwear.com/index.php?option=com_content&Itemid=505&ovsectionid=8
    /sinker

  • rillestark

    Medlem
    10 september, 2007 vid 19:55

    Jag har platta och breda fötter och min erfarenhet är att Atan är lite rymligare över foten än Prolimit för samma storlek och därför passar just mig bättre.

    Frid,

    /Richard

  • nlc

    Medlem
    10 september, 2007 vid 19:59
  • carl-r

    Medlem
    10 september, 2007 vid 20:38

    Jag tycker nisses skor är smala i lästen.
    Jag har en låg sommarsko och den känns väldigt tunn under. Bra känsla. Jag använder en mycket stabbigare doja på vintern.

  • tim-eriksson

    Medlem
    10 september, 2007 vid 21:03

    Frågan kvarstår…

    Kommer det fungera med den här som enda sko? Jag menar… En sommarsko nu på hösten är väll lite för lite… ?

    Och jag vill inte ha sko på sommaren då jag inte är tvungen. dvs där det är kass botten.

  • nlc

    Medlem
    11 september, 2007 vid 02:34

    Var surfar du någonstans (på hösten/vintern/våren)? Jag hade NP:s gamla 2000-dojja hela förra vintern (surfade dock inte något i februari) i Skåne utan problem. Men så är jag inte särskilt frusen om fötterna av mig heller.

  • tim-eriksson

    Medlem
    11 september, 2007 vid 05:49

    Blir väll roxen nu på höst/vår om jag blir kvar här… Sommaren, jadu… Ekoln, haga, habo lite överallt.

  • imported_macts

    Medlem
    11 september, 2007 vid 05:55

    @Tim.Eriksson 413574 wrote:

    Frågan kvarstår…

    Kommer det fungera med den här som enda sko? Jag menar… En sommarsko nu på hösten är väll lite för lite… ?

    Och jag vill inte ha sko på sommaren då jag inte är tvungen. dvs där det är kass botten.

    tycker du ska satsa på vinterdojjan. Dom går att använda på sommaren också dom gånger du behöver.

  • ola-h

    Medlem
    11 september, 2007 vid 06:48

    Atan finns i två tjocklekar. De flesta kör den tunna för vindsurfing även på hösten. Själv har jag dock löjligt dålig cirkulation i fötterna efter för många nedkylningsincidenter genom åren, så jag får tillgripa den tjocka.

    Personligen tycker jag Atan är helt överlägsna andraq skor eftersom de är så otroligt smidiga. Jag tycker också det med sitt mjuka gummi är skonsamma mot brädornas halkskydd vilket är bra om man kör blandat med skor och barfota. Nackdelen är kanske att de slits rätt fort, i alla fall om man som jag kör våg (mycket rörelse) på stenställen (mycket slitage “underifrån”). Jag köper mina Atan i en väldigt liten storlek. De är så mjuka så det går rätt bra. Lite ömma tår kan man väl stå ut med om känslan blir optimal…

  • rooster

    Medlem
    11 september, 2007 vid 10:38

    @MacTS 413505 wrote:

    Hej

    Jag kör med Prolimits sommar och vinterdojjor. Dom är mycket bekväma och funkar kanon!

    Köpte ProLimits sommardojjor i våras och dom gick tämligen omgående sönder i neoprenet ovanför hälen när man drog på sig dom

  • imported_macts

    Medlem
    11 september, 2007 vid 10:40

    @Rooster 413754 wrote:

    Köpte ProLimits sommardojjor i våras och dom gick tämligen omgående sönder i neoprenet ovanför hälen när man drog på sig dom

    det lät ju inget roligt. Har inte haft några sådana problem och har använt mina mycket.

  • jps

    Medlem
    11 september, 2007 vid 11:17

    @Ola H. 413665 wrote:

    Atan finns i två tjocklekar. De flesta kör den tunna för vindsurfing även på hösten. Själv har jag dock löjligt dålig cirkulation i fötterna efter för många nedkylningsincidenter genom åren, så jag får tillgripa den tjocka.

    Personligen tycker jag Atan är helt överlägsna andraq skor eftersom de är så otroligt smidiga. Jag tycker också det med sitt mjuka gummi är skonsamma mot brädornas halkskydd vilket är bra om man kör blandat med skor och barfota. Nackdelen är kanske att de slits rätt fort, i alla fall om man som jag kör våg (mycket rörelse) på stenställen (mycket slitage “underifrån”). Jag köper mina Atan i en väldigt liten storlek. De är så mjuka så det går rätt bra. Lite ömma tår kan man väl stå ut med om känslan blir optimal…

    Atan är grymma. De ska definitivt vara för små för att ge rätt känsla. Mina är en till ett par centimeter mindre än foten.

    Det är lite neopren sockiplast (om någon kommer ihåg dessa skapelser) feeling över dessa skor 😉

  • manil

    Medlem
    11 september, 2007 vid 11:41

    Nån som vet om NPs nya sko är något att ha? n-Grip http://www.neilprydewaterwear.com/in…vsectioni d=8
    /sinker



    Np 3000 series är underbar. Har aldrig frusit i den (har dock inte använt den i de kallaste förhållanden),+ man får grymt bra fäste på brädan, dessutom har den ett rimligt pris. Designen är modern och njutbar för ögat. Den sitter perfekt på foten om man köper rätt storlek eller anpassar foten(fick lov klippa naglarna). Hjälper verkligen till så man inte halkar i lite kraftfulla vindar. Rekommenderar den varmt till de som söker efter en prisvärd sko.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken neopren sko?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.